Gör din egen blandras

Sv: Gör din egen blandras

jag tjatar en del på min granne...

jag har en ridgebackhanne som jag skulle vilja para med hennes dalmatinertik. De har båda två ett underbart psyke och så är jag väääldigt nyfiken på hur en dalmatined ridgeback kan se ut :p

men men, jag får nog fortsätta drömma :grin:
 
Sv: Gör din egen blandras

kl

jag har seriöst fått mail (jo fler än ett) från folk som undrar om jag behöver en hane till min setter tik :o
visste inte att jag hade en irländare och att inte folk insåg att tråden va på skojj..
 
Sv: Gör din egen blandras

Skulle jag vara tvungen att korsa rottisen jag har med något så tror jag att jag hade tvingats att välja en jaktlabbe. Förighet, arbetsvilja och en okey kroppsbyggnad.

Finns en hel del jaktlabradorer med hög integritet som de dessutom gärna visar upp också :angel: Det skulle kunna bli något i hästväg ;)
 
Sv: Gör din egen blandras

Den blandingen hade en granne när jag växte upp, en hel kull valpar med BC svart/vita päls och greyhoundens kropp

Jag såg en gång en BC/Borzoi. Väldigt lik en borzoi, men huvudet stämde inte riktigt. Svartvit som en BC. Jag frågade aldrig hur den var, men den verkade lugn i alla fall.
 
Sv: Gör din egen blandras

Jag har alltid velat ha en afghan i whippetstorlek...

Men skulle det vara icke besläktade raser skulle jag ta den segaste Labradoren som fanns och korsa med kelpie lite fram och tillbaka. En kelpies kropp, storlek och päls men en seg hund passande som sällskapshund för mormor på landet. Typ. Jo jag skulle avla bort vattenpassionen också så de inte rymmer och blir lortiga!
 
Sv: Gör din egen blandras

Jag har den perfekta blandrasen redan, Leonberger/ Shäfer / Berded collie. OM jag skulle ta valpar på henne skulle det vara med en Leonberger eftersom det redan finns i henne. Tidigare hade jag en korsning mellan Rottveiler/ Dobberman, den korsningen skulle jag inte välja igen pga det är alldeles för tuffa raser för mig.
 
Sv: Gör din egen blandras

Dvärgschnauzer + Bichon Frisé är nog mitt val.
Skulle sååå gärna vilja ha schackrutiga bebisar, tror ni att det blir det?:D

Nä, det blir väl antingen en schnauzer med bichon-päls eller tvärtom.
 
Sv: Gör din egen blandras

Antar att alla i denna tråd bara har renrasiga hundar.. lol
 
Sv: Gör din egen blandras

Jag skulle lätt korsa Irlänsk varghund och Bichon Havanais!
Långhårig, slank, snabb jätte med en förkänsla för cirkuskonster och följsamhet:)
Varghundens ädla lugn med hanans gladlynthet?:love:

Annars känner jag den bästa blandisen(såklart!) Jämte, Schäfer och rottis!
 
Sv: Gör din egen blandras

jag tjatar en del på min granne...

jag har en ridgebackhanne som jag skulle vilja para med hennes dalmatinertik. De har båda två ett underbart psyke och så är jag väääldigt nyfiken på hur en dalmatined ridgeback kan se ut

men men, jag får nog fortsätta drömma

Kalla mig dum men jag tror seriöst på den! Skulle lätt ta en valpis:)

Tjata på!!!!!!(och ring mig om det blir nå`t;))
 
Sv: Gör din egen blandras

Jag vet!!!:banana:

äntligen en klok människa:rofl:

hennes tik är i höglöp nu... och hon är hos vet med katten:cool::devil:

:angel:oops:angel:
 
Sv: Gör din egen blandras

Jag skulle korsa i två generationer så att säga. Först skulle jag korsa en malle med en ovtjarka och en DSG med en cavalier KC.

Efter 6-7 månader skulle jag sedan korsa dessa för att få en malle/ovtjarka/DSG/CKC dvs den PERFEKTA hunden!!
(Nej då man behöver inte vänta längre än så!! När tiken löper då är hon mogen för valpar! Det är sääääkert! För så fungerar det i naturen! :grin: )

Arbetsvillig (mal), cool men vaktande (ovt), släthårig och ganska liten (dsg) och gudasnäll (ckc)

Om öronen skulle bli för långa eller något så är det ju bara att klippa av dem i önskad längd eller tejpa dem i någon lustig form (som utställningsfolket gör!!)

Vem skulle inte vilja ha denna kombination?!:devil:

Perfekt för både tjänstebruk, barnfamiljer, pensionärer.... ja för ALLA!

/Swat (;) )
 
Sv: Gör din egen blandras

Jag skulle korsa i två generationer så att säga. Först skulle jag korsa en malle med en ovtjarka och en DSG med en cavalier KC.

Efter 6-7 månader skulle jag sedan korsa dessa för att få en malle/ovtjarka/DSG/CKC dvs den PERFEKTA hunden!!
(Nej då man behöver inte vänta längre än så!! När tiken löper då är hon mogen för valpar! Det är sääääkert! För så fungerar det i naturen! :grin: )

Arbetsvillig (mal), cool men vaktande (ovt), släthårig och ganska liten (dsg) och gudasnäll (ckc)

Om öronen skulle bli för långa eller något så är det ju bara att klippa av dem i önskad längd eller tejpa dem i någon lustig form (som utställningsfolket gör!!)

Vem skulle inte vilja ha denna kombination?!:devil:

Perfekt för både tjänstebruk, barnfamiljer, pensionärer.... ja för ALLA!

/Swat (;) )

:rofl: Jag står först i kö på den du!
 
Sv: Gör din egen blandras

*kl*

Vår vovves "bästis" löpte häromsistens och till bådas förtret så fick de inte umgås under denna period. ;) Men vi ägare ägnade en del tid på att spekulera och fantisera om hur dessa två raser skulle bli tillsammans. :D

Så gott folk, jag ger er korsningen Tysk Jaktterrier och Boerboel!! :rofl:

/Timsetim

Och nej, gud förbjude att det skulle ske på riktigt!!!
 
Sv: Gör din egen blandras

Jag skulle i sådana fall korsa min vorsteh med min kompis pointertik.
Anledningen: Att få enormt fräna valpar med de bästa egenskaperna från dem båda.

Vorstern: Stor & tung, klumpig, mentalt hård och oerhört "labradorglad", genomsnäll och allmänt lycklig.

Pointern: Liten, smäcker, snabb som vinden, vek, snäll och dumglad.

Avkomman: En dumsnäll, underbar hund med lättare dresserbarhet än vorstern, och stabilare än pointern. Lagom storlek "mitt i mellan" föräldradjurens, och en strålande jaktlust.

(Skulle aldrig fantisera om att göra slag i saken, men vi skojar alltid om detta och hur valparna skulle bli! :D)
 
Sv: Gör din egen blandras

kl
Hade jag hittat en sån korsning, och VETAT att den blev som grannens hund så hade jag blivit sugen.



Tyvärr är det precis det som är med blandraser att man inte kan veta vilka egenskaper som kommer att ärvas. Man får ju inte ett mellanting utan några av varje, typ.
 
Sv: Gör din egen blandras

Efter 6-7 månader skulle jag sedan korsa dessa för att få en malle/ovtjarka/DSG/CKC dvs den PERFEKTA hunden!!
(Nej då man behöver inte vänta längre än så!! När tiken löper då är hon mogen för valpar! Det är sääääkert! För så fungerar det i naturen! :grin: )

När såg du en tamhund vild i naturen senast? En tamhund som är 6-7 månader är en valp och valpar ska inte ha valpar enligt mig. De är inte klara mentalt (därför att vi avlat fram dem så att de ska vara som valpar för det gillar vi människor. Det är gulligt) och de ärinte klara i kroppen. Dessutom är det alfatiken som står för valpfödandet och de bildar inte en ny flock och blir alfatik när de är 6-7 månader eller tidigare.

Det finns flickor som får mens när de är 10 år. Tycker du det är ok att de blir gravida och föder barn då?
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 424
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel: Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har...
2
Svar
29
· Visningar
4 987
Senast: YorkWann
·
Hundavel & Ras Hej! Ni har säkert sett hundratals av dom här trådarna, ni har säkert också sett hundra av dom här trådarna som börjar med "Ni har...
Svar
17
· Visningar
1 827
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Halloj! Nu är det snart dags att börja välja ras, har funderat några månader på vilka raser som ska kunna passa mig. Har haft två...
2
Svar
38
· Visningar
6 966
Senast: Lona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp