Häst som lägger sig ner i transporten

Zzuz

Trådstartare
Någon som har tips på hur man ska hantera en häst som i panik lägger sig ner i transporten så fort den börjar röra sig? Förutom då att låta den åka brett/plocka ur mellanväggen helt.
Transporten triggar något hos hästen efter en incident senast vi åkte - exakt vad som hände vet jag inte, men hästen var ett svettigt vrak, jag gissar att han antingen ramlat eller även då lagt sig ner av någon anledning.
Lasta är inga problem, han går snällt in. Men så fort transporten rör sig, även om jag bara står och hoppar i den, så viker han ner rumpan och försöker lägga sig.
Så snart den är stilla är han lugn igen, och går lika snällt in nästa gång.
 
Sv: Häst som lägger sig ner i transporten

En häst som lägger sig ner i situationer där den blir rädd har så stark inre panik att den har gett upp. "Nu dör jag, det är ingen ide att försöka kämpa emot det här."

Ta hjälp av någon som är duktig på hästpyskologi och traumatiserade hästar, och ge hästen blomstermedlen Star of Betlehem, Rock Rose, Larch och Mimulus.

Vänta med att försöka köra med hästen tills chocken kommit lite på avstånd, för varje gång du rör på transporten och hästen lägger sig bekräftar du bara hästens rädsla och etablerar beteendet mer och mer. Lasta men gör inget mer tills ni fått hjälp och blomstermedlen har fått verka lite.

Fantastisk snäll häst som fortsätter gå in när den blir så rädd av att åka.

Tänk också över om han kan ha någon skada som påverkar balansen, kanske han inte KAN stå upp när underlaget rör sig?? Mest sannolikt är det psykiskt men möjligheten finns ju att han har ett kroppsligt problem.
 
Sv: Häst som lägger sig ner i transporten

Centaurs redogörelse på vad som orsakar att hästen lägger sig , rent beteendemässigt , är korrekt ...

Håller i övrigt med om att backa bandet, strippa transporten från mellanvägg och börja med att låta den bara bli trygg i trailern utan att åka .... Prova sen att låta den åka brett, när den är trygg med resten .
 
Sv: Häst som lägger sig ner i transporten

Han åkte transport ett par år utan några större problem tidigare, även långa turer, så nåt fysiskt tror jag inte det är. Utan ett minne som triggas och som han reagerar på. Vad är det för blommedel? Vad gör de?
 
Sv: Häst som lägger sig ner i transporten

Att han går in varje gång är ju precis så klurigt som hästars minne/association/hjärna är funtad . Att stå /gå in i transporten är inget han förknippar med trauma utan det är ngt med rörelsen .

Det är ett svårt problem i det fall du beskriver tyvärr frågar du mig ....

Vad menar du att han åkte transport "utan större problem" tidigare ?
 
Sv: Häst som lägger sig ner i transporten

Jag har hållt på och lastat ett tag, utan att ens försöka åka, och att vara i transporten är inget större problem - så länge jag inte stänger igen alla dörrar/luckor. Då blir han genast störtnervös. Men innan dess tuggar han glatt lite hö, äter morötter. Går lugnt ut, lugnt in.
 
Sv: Häst som lägger sig ner i transporten

Min foderhäst gör så när man lastar henne smalt, hon lägger sig ner och sparkar med benen, oavsett om mellanväggen är mjuk eller hård.
Med mellanväggen helt åt sidan eller utan mellanvägg händer det aldrig något. Alltid lätt att lasta (inte minsta tvekan att gå in i transporten), stänga bakom, åka, öppna och lasta ur. Hon står även bra i släpet när ekipaget är parkerat..
Troligen någon typ av klaustrofobisk grej då hon gör likadant när man kör henne med skaklar som tar i benen under hasen.
Då bara "välter" hon när det tar i, hon liksom ger upp helt. Låga linor och högre fästa skaklar går däremot utmärkt. När hon var ung ska hon ha gått att köra med mellanvägg men eftersom hon är 22 bryr jag mig inte om att träna utan det får vara så. Gör det hon är trygg med.
 
Sv: Häst som lägger sig ner i transporten

Jag hade en ponny som gjorde precis samma sak. Problemet uppkom en dag när vi lastade honom på vänster sida i transporten när vi skulle åka tillsammans med en annan ponny. När vi hade kommit ett par km så hörde vi bara hur det brakade till i transporten och när vi gick ut och tittade så låg han ner. Efter det gjorde han precis samma sak. Varje gång transporten rörde sig så la han sig bara ner.
Efter att en person stått inne i transporten när den började röra sig så upptäckte vi att han försökte luta sig åt höger och när då mellanväggen gav vika så fick han panik och la sig ner.

Vi kunde då lösa de så att han alltid fick stå på höger sida där han hade en fast vägg att luta sig mot och alltid åka brett så att han fick gott om plats. Efter att vi kom på det så hände det aldrig igen. Dock fick vi träna en hel del då han även började krångla vid lastning efter att det där hände.

Kanske inte direkt var någon lösning på ditt problem då det verkar ha gått lite längre, men bara en tanke att det kanske är något liknande med din häst? Vad var det som hände när han började lägga sig ner?
 
Sv: Häst som lägger sig ner i transporten

Ta hjälp av proffs!

Om hästen gått så långt som att den lägger sig har den oftast ett rejält trauma.
Du måste lära hästen ett annat sätt att hantera sina känslor/paniken än som den nu gör ge upp snudd på livet.

Det finns tekniker som man kan arbeta med för att lära om, betinga in ett nytt sätt att tänka och känna för hästen. Men iom att det kan kräva att man är i trailern med hästen så bör du inte göra det utan proffshjälp.
Oavsett så tycker jag du snabbt ska se till att få den hjälpen. Ju snabbare desto bättre. Just för att det är inte roligt för hästen att vara i det tillstånd de är då de tar till att lägga sig. Och ju fler ggr det händer desto mer befäst blir det.

Man bör på plats, som proffs, göra en bedömning i hur man bör gå till väga i fortsatt träning. Om man ens bör börja åka vid första träningstillfället eller om man måste hålla sig till endast lastning.
Man kan inte via nätet ge råd i sånt här. Det är för avhängigt av hur hästen reagerar/ser ut. Och man vill alltid bilda sig en egen uppfattning iom att hästägaren kan vara super på att läsa hästar eller heeelt värdelös. ;)
När man åker på såna här jobb så inser man hur det kan variera väldigt i hur folk uppfattar sina hästar och situationer.

Kolla upp om det finns en rutinerad(!) problemlösare i dina trakter. Någon som arbetat med komplicerade lastningar mycket är det ni bör söka.
Det är väl bra om ni får rätt verktyg och en plan på en gång?
Det behöver inte bli dyrt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 402
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 564
Utrustning Jag har ju tidigare skrivit om min lilla Welsh som vid tre av fyra gånger hon åkt hoppat bom i transporten. Tack och lov har vi alltid...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 182
Senast: Thera
·
Utrustning Efter mycket om och men så har jag köpt en Fautras Oblic. Jag har bara en häst, kommer med väldigt lite sannolikhet köra två. Jag har...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 979

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppfödare som slutat svara
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp