Bukefalos 28 år!

Hästfolkets lilla ordbok

...och det gör inte bebisar heller:D. Mammor ammar sina bebisar, bebisar diar, likt andra däggdjur :p
Det där är dock också en sån där sak som har ändrats i språket. Diar har blivit något som djur gör medan bebisar ammar.

Hade något även med att göra att kalven diar och kon ger di. Man hade ingen motsvarighet till amma. Det var något om en handling man utför :confused:

Har tagits upp flera gånger i programmet Språket på P1. Men nu för tiden är det i alla fall okej att säga att barnet ammar (fast det egentligen är fel :D)
 
Ååhh det finns många saker som passar in här:devil:
Det jag irriterar mig mest på är dock inte endast hästrelaterat, men syns ofta i hästannonser.
"Måste tyvärr sälja han, då jag..." Jag får exem över hela kroppen när hon/han används istället för henne/honom:cautious::wtf::yuck:

Eksem, inte exem ;)

Tillägg, såg att du redan noterat det, ignorera :)
 
Senast ändrad:
Det där är dock också en sån där sak som har ändrats i språket. Diar har blivit något som djur gör medan bebisar ammar.

Hade något även med att göra att kalven diar och kon ger di. Man hade ingen motsvarighet till amma. Det var något om en handling man utför :confused:

Har tagits upp flera gånger i programmet Språket på P1. Men nu för tiden är det i alla fall okej att säga att barnet ammar (fast det egentligen är fel :D)

Men nä inte säger man väl att barnet ammar? Låter ju helt galet, har faktiskt aldrig hört det och hoppas slippa höra det i fortsättningen också:nailbiting:
 
Jag tycker att det är gräsligt när man förkortar valack till "val" i hästannonser. Jag ser framför mig en stor klumpig häst... ;) Så himla långt är väl inte ordet att det måste förkortas? Inte skriver väl folk "hin" om de säljer en hingst?
 
När nu ordet scope kommit upp så kan jag inte låta bli att undra är scopy ens ett ord eller har Lotta Björe hittat på det själv? Jag tittat på WC hoppningen och har nu hört Björe säga "en scopy (skopig?) häst" flera gånger :confused:
 
När nu ordet scope kommit upp så kan jag inte låta bli att undra är scopy ens ett ord eller har Lotta Björe hittat på det själv? Jag tittat på WC hoppningen och har nu hört Björe säga "en scopy (skopig?) häst" flera gånger :confused:

Det lustiga är ju att det alldeles utmärkta ordet "baskulera" verkar helt ha försvunnit ur hopp-vokabulären. Är det inte det man egentligen menar? Fast det är klart - som adjektiv fungerar det ju inte.. Skulle vara "välbaskulerande" då ;)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Minns ni den här tråden om den hyperaktiva goldentiken jag funderat på att ge upp om? Här kommer uppdatering och lite nya funderingar...
Svar
15
· Visningar
1 555
Senast: Brandgul
·
Ridning Sitter och försöker reda ut begreppen på min lilla svarta, explosiva variant av arten häst - men lyckas inte alltid särskilt bra. Det...
2
Svar
31
· Visningar
4 059
Senast: noble art
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 445
Senast: Luff
·
Träning Eftersom jag har allmänt tråkigt så tänkte jag se till att få igång en liten diskussion :devil: Lite nyfiken på hur ni skulle lösa...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 389
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp