Hästfolkets lilla ordbok

Jag störs otroligt mycket av att folk inte vet skillnaden på de och dem.
Många här på buke skriver tex, DEM kom hem klockan 3. DEM for ut och köra.

I dagligt tal, här i södra Finland anväder jag nog ordet DOM.
DOM kom hem klockan 3, fast det heter DE. Men jag får nippor av det där DEM på fel ställe..:banghead:
:eek:
Var ju inte hästrelaterat nu det här, men... Det lättade lite på trycket, såhär efter en lång arbetsnatt ;)
 
Apropå språkfel. Det irriterar mig med dom som byter ut "att" mot "och". Till exempel "jag och hästen jobbar med och få till skänkelvikningar". För att inte tala om dom som skriver "det" som "de".

Så, nu har jag fått kräkas lite och kan gå vidare med att vara en trevlig och glad människa igen :D
 
Har sett att många använder "grooma" i stället för rykta. Är det tuffare att använda engelska ord och försvenska dem än att använda redan befintliga välanvända ord?
 
Jag fick berättat för mig en gång att när man rykar (ryktar) hästen så ska man passa sig för att borsta för hårt nere på håvskägget!?!?!?:confused::confused:

när fan började man rykta håvar och sen när har dem skägg???? :rofl::rofl:
 
Jag fick berättat för mig en gång att när man rykar (ryktar) hästen så ska man passa sig för att borsta för hårt nere på håvskägget!?!?!?:confused::confused:

när fan började man rykta håvar och sen när har dem skägg???? :rofl::rofl:
hovskägg... dvs den lång håriga pälsen vid kotan.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Minns ni den här tråden om den hyperaktiva goldentiken jag funderat på att ge upp om? Här kommer uppdatering och lite nya funderingar...
Svar
15
· Visningar
1 550
Senast: Brandgul
·
Ridning Sitter och försöker reda ut begreppen på min lilla svarta, explosiva variant av arten häst - men lyckas inte alltid särskilt bra. Det...
2
Svar
31
· Visningar
4 048
Senast: noble art
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 344
Senast: Luff
·
Träning Eftersom jag har allmänt tråkigt så tänkte jag se till att få igång en liten diskussion :devil: Lite nyfiken på hur ni skulle lösa...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 251
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp