Hästlängtan!!

Sv: Hästlängtan!!

Ja :) Förstår det.

Vet ännu inte vad jag vill syssla med i framtiden. Jag vill ju som alla andra i hela världen kunna bada i pengar samtidigt som man är ledig mkt. Vill inte jobba ihjäl mig, utan känna att jag har tid för det jag vill ha tid för. Vet inte vad det kan vara jag letar efter, helst måndag-fredag 8-16,17,18. Gillar helger och kvällar ;)
 
Sv: Hästlängtan!!

Fin häst, vilken trav!

Det är lätt att bli förälskad i hästar. Jag såg en gång en häst som jag har svurit för mig själv att ser jag den igen och har möjlighet så kommer jag köpa den. Vilken underbar häst. Komme troligtvis aldrig hända, men drömma går ju. Sen skulle jag inte byta bort min egen häst för något i världen, men den hästen var nog så nära drömhästen jag kan komma.

Stirra dig inte blind på just denna. Om dina föräldrar går med på en häst så tror jag att en foderhäst är ett väldigt bra sätt att börja, iaf när man är såpass ung som du faktiskt är.
Det finns massor med fina hästar som söker fodervärd. Om du kollar runt lite så kan du säkert hitta någon du gillar minst lika mycket som du kan ta på foder.

Lycka till.
 
Sv: Hästlängtan!!

Jag är själv 14 år och fick min första egna häst i somras. Hade tidigare haft en unghäst på foder länge, vilket gav mig rutin och erfarenhet. Det där med tid, jag har lagt undan allt annat (trots att jag bara är med min häst, rider inte jättemycket), jag träffar nästan aldrig mina vänner, pluggar inte mycket (hade jag inte haft lätt för att lära mig i skolan hade jag nog stått där med en hel del dåliga betyg) och familjen och övriga djuren får lida så länge de inte är med mig i stallet. Sedan finns det ju personer ute i mitt stall som kan fixa och rida sin häst på mer eller mindre någon timme. Man får själv välja vad man vill prioritera, vill man ha fritid utöver stallet så får man dra ner på tiden hos hästen, vill man tvärtom så finns det inte mycket tid över till annat. Så tycker jag.
Kostnaderna kan variera mycket, vi har en riktigt bra försäkring som gör att vi behöver endast betala självrisken, vad det än gäller! Ganska dyr, men det är den värd. Förutom sådant så är det mycket annat som kostar, foder, träningar, utrustning, hovslagare etc. Men är man beredd att prioritera och lägga ut mycket tid och pengar för hästen skull så är man ju på rätt väg.
Sedan får man ju inte tröttna heller, allt känns så lätt i början men det är inte bara en dans på rosor detta (självklart till viss del:love:), det är mycket stress och oro inblandat då man har ett så stort ansvar på sina axlar.
Känner man sig fortfarande mogen att ta sig till detta, ja då är det bara att börja övertala. Med bra argument och svar/lösningar på diverse frågor från föräldrar tar man sig långt!
Lycka till och hoppas du hittar hästen i ditt liv!
 
Sv: Hästlängtan!!

Ja jag menar det! :love:

Ja, har faktiskt checkat foderhästar också :) Annars kan man ju om ägarna går med på det, ha ex. denna på foder ett tag, så man lär känna den och kolla så att det inte finns några dolda fel eller olater ;)
 
Sv: Hästlängtan!!

Låter som ett bra liv, enligt mig :D

Behövde du övertala dina föräldrar? ;)
 
Sv: Hästlängtan!!

Nej, inte inför egen häst. Men dock foderhästen (som jag var skötare på i ca 3 år innan) var det ett jäkla liv innan jag fick ett ja ;) Ägaren ringde tillslut upp min pappa i bilen när vi var ute och körde på motorvägen och sa "nä nu j*vlar får du bestämma dig". Det var nog det som fick honom att säga ja.
Som tur var sa mamma ja ganska fort då hon älskade unghästen lika mycket som jag gjorde, pappa tog det längre tid (trots att han själv håller på med hästar) för det var för mycket ansvar för en trettonåring yadayada.. Skulle ju själv rida in honom också, så det kunde ju bero på det, hehe.
 
Sv: Hästlängtan!!

Men ta gärna en foderhäst först, jag ville precis som du också ha egen häst direkt men jag har aldrig lärt mig så mycket om hästar som under den tiden.
Och ett hett tips, välj inte en unghäst! ;)
 
Sv: Hästlängtan!!

Ja :)

Gillar inte unghästar, mest för att dom är unga, och gör man nåt fel hela tiden, som man inte tänker på, så vet dom inte att det är fel liksom, kan förstöra hela hästen :crazy:
 
Sv: Hästlängtan!!

Jo precis, det är himla lätt att de utvecklar ovanor eller tar över vilket man själv kanske inte märker. Jag red in honom och sedan fick han komma tillbaka till ägaren då det tog mycket på mig, för som du säger var man otroligt rädd att göra fel hela tiden (trots att jag ridit in unghästar tidigare) och dessutom var detta en haflinger vilka kan vara mycket envisa och dominanta (vilket han var). Som tur var utvecklades han till en jättefin och trevlig häst, går nu som 6-åring i skogen och paddockridning med ägaren, så jag är glad att jag inte förstörde honom på något sätt i alla fall. Men ingen mer unghäst för min del innan jag blir vuxen, haha.
 
Sv: Hästlängtan!!

Jag tycker det är ganska stor skillnad om man har intresserade och kunniga föräldrar. Då vet de ju precis vad det innebär och kan även hjälpa till med mycket.
Har man inte hästintresserade och kunniga föräldrar får man ta på sig allt praktiskt ansvar (i stort sett allt utom det ekonomiska) själv, eller förlita sig på någon utomstående om man har den turen. Det är en helt annan sak.
Sen är det inte mer självklart att man ska få en häst bara för att man har hästkunniga föräldrar, men det underlättar ju själva ägandet och beslutet att skaffa eller inte skaffa enormt eftersom de vet vad det handlar om.
 
Sv: Hästlängtan!!

Jag tycker det är ganska stor skillnad om man har intresserade och kunniga föräldrar. Då vet de ju precis vad det innebär och kan även hjälpa till med mycket.
Har man inte hästintresserade och kunniga föräldrar får man ta på sig allt praktiskt ansvar (i stort sett allt utom det ekonomiska) själv, eller förlita sig på någon utomstående om man har den turen. Det är en helt annan sak.
Sen är det inte mer självklart att man ska få en häst bara för att man har hästkunniga föräldrar, men det underlättar ju själva ägandet och beslutet att skaffa eller inte skaffa enormt eftersom de vet vad det handlar om.

Håller absolut med om detta! Trots att min pappa ridit i några år och vet vad det innebär med hästar så har han ju inte den kunskapen som krävs för att ha egen häst (men kan hjälpa mig med praktiska saker om jag förklarar för honom vad han ska göra). Min mamma har dessutom varit livrädd för hästar men börjar bli tuffare. Därför har jag inte fått särskilt mycket hjälp, utan fått klara mig mycket själv. Men står man i ett stort privatstall som jag och min islänning gör, då diskuterar man ofta saker med andra och kommer fram till lösningar på problem, bollar tips och idéer med varandra och det hjälper väldigt mycket.
Är man väldigt ung och ska skaffa häst så är det nästan tvunget att ha någon vuxen med erfarenhet att kunna fråga. Behöver inte vara en förälder utan det kan räcka med någon bra människa i stallet.
 
Sv: Hästlängtan!!

"man"=en random person enligt mig, varken mig själv eller min mamma då.

Jag hakar på TinyWiny lite här.

Hade mina barn velat ha en häst och pratat om "en random person", så hade jag blivit lite galen. Ingen random person kommer nämligen att fatta att hästen behöver veterinärvård, köra den till kliniken, betala och sen reda ut konvalescensen (som kan bli hur jobbig som helst) utan det hade varit jag, mamman, som stått där med ansvaret om tonåringen inte klarar det.

Vi kanske får dra in på nåt, men det är nog inte värre än att vi kan vara utan det liksom, för det finns rätt mycket vi kan dra in på här. Mamma röker upp 1500 i månaden till exempel.. Helt sjukt.

Och du köper godis.

Jag hade även blivit galen om barnet tänkt ut vad jag ska avstå från för att hon ska kunna ha en ponny.

Du börjar i fel ände där, och jag hade inte accepterat det som förälder. Snarare hade jag blivit rasande.

Och då har jag ändå låtit en tonåring ha häst under några år, men hon la upp det hela väldigt annorlunda än du, och jag är mycket mer hästintresserad än vad din mamma verkar vara.
 
Sv: Hästlängtan!!

Ja precis ;)

Men mamma red ju när hon var liten, så hon vet ju lite åtminstonde, men hon är ju inte kunnig. Hon säger ju till ifall nåt ser fel ut.
Men sen finns det ju som sagt folk i det stallet som kan hjälpa till ifall det är nåt :)
 
Sv: Hästlängtan!!

Ja exakt :)

Finns en som har häst där som skulle tävla någon stor tävling i hoppning. Antar att hon ägnar mycket tid i stallet, och att hon kan en hel del. Hon är vuxen med, 20 års åldern iaf :)
 
Sv: Hästlängtan!!

Kommer inte ihåg vad jag skrev om "man". Antar att jag inte bara pratade om en random person, utan använde bara benämningen. Och sen sa vad jag tyckte att "man" betydde.

Hon har själv sagt att hon röker för det mesta inte på grund av suget, utan av rutin. Så hon skulle nog hålla med mig lite där. Hon hade uppehåll i ett halvår en gång, sen började hon på sommaren igen. Hon har rökt sen hon var i in ålder, så jag fattar inte varför hon inte inser att det inte är för sent, än :(
 
Sv: Hästlängtan!!

Kommer inte ihåg vad jag skrev om "man". Antar att jag inte bara pratade om en random person, utan använde bara benämningen. Och sen sa vad jag tyckte att "man" betydde.

Hon har själv sagt att hon röker för det mesta inte på grund av suget, utan av rutin. Så hon skulle nog hålla med mig lite där. Hon hade uppehåll i ett halvår en gång, sen började hon på sommaren igen. Hon har rökt sen hon var i min ålder, så jag fattar inte varför hon inte inser att det inte är för sent, än :(

ojj, blev visst en dubblett när datorn dampade lite x)
 
Sv: Hästlängtan!!

Du kan inte förvänta dig att din mamma tänker sluta röka bara för att du ska få en egen häst.
Det går oftast inte att bara sluta röka oavsett om man har suget eller inte. Min mamma har rökt sedan hon var 13-14 bilket är över 40 år. Hon kan verkligen inte sluta oavsett hur mycket hon vill. Hon har provat det mesta (till och med receptbelagda mediciner) och jag vet att hon skulle bli mycket ledsen om jag sa till henne att hon borde sluta röka för att jag skulle få det och det.

Dessutom, även om din mamma röker upp mycket pengar så kommer det inte att bli en tillgång senare. Hon lägger ett par kronor på ett paket, men när hon inte köper detta paketet så kommer dom pengarna att läggas på annat oavsett häst eller inte. Ni kommer sannolikt inte få in mycket mer pengar även om hon slutar röka. Eller det jag menar är att det inte kommer märkas.
Hon har rökt upp en stor summa pengar, pengar som är borta.

Jag skulle dessutom bli otroligt irriterad om mina barn (om jag får några) skulle komma och tjata, tjata och tjata och anta att 'men vi har råd'. Säger jag som förälder nej så vill jag att mina barn ska respektera detta.
Om jag vore du så skulle jag vänta, börja spara och sukta efter en häst ännu mer. Förstå känslan att kunna köpa en egen häst som du har tjänat ihop helt själv.
 
Sv: Hästlängtan!!

Det är inte bara pengarna "jag" vill åt. Klart att man vill ha en rökfri förälder också. Och hon har slutat förut med. Så hon kan om hon vill. ;D
 

Liknande trådar

Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
6 837
Senast: Migo
·
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 817
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Hej allihopa! Jag har sedan november 2019 haft ett enormt sug efter att köpa häst, men jag har alltid lyckats resonera mig själv att...
Svar
7
· Visningar
1 837
Senast: QueenLilith
·
L
Träning Hej! Jag har några frågor om unghäst träning och såna saker som skulle vara jätte snällt om ni som kan sånt ville svara på! :heart Först...
2
Svar
38
· Visningar
3 521
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp