Hästlängtan!!

Sv: Hästlängtan!!

Finns en som har häst där som skulle tävla någon stor tävling i hoppning. Antar att hon ägnar mycket tid i stallet, och att hon kan en hel del. Hon är vuxen med, 20 års åldern iaf :)

Med vuxen syftar nog fler än jag på en person som tar personligt ansvar, inte någon som ska hoppa en stor tävling.
Det finns massor av människor som inte vet vad en häst har för behov, det kryllar av människor som anser att alla hästar måste ha kraftfoder och att hö egentligen bara är jobbigt och bösigt.

Jag hade en tjej här som skulle köpa hö till sin lilla ponny, hästen hade nyligen flyttat till ett nytt stall och hon hade inte fått tag på något hö så hon hade gett hästen enbart kraftfoder i en vecka:crazy: hon sa att hästen hade blivit lite tjurig...

Jag hade en kollega som jobbade på en stor anläggning där en av ägarna tyckte att det var så jobbigt med hö så hon gav hästarna motsvarande mängd havre på sina fodringsdagar istället:crazy: Hon hade tävlat på ganska hög nivå själv och var den vars namn stog i reklamen för att locka dit kunder till deras företag.

För att veta att man gör det bästa för sin häst räcker det inte med att lyssna på andra bara för att de är vuxna och tävlar, det finns massor av människor som tävlar högt men som inte kan räkna en foderstat, som inte har en aning o vad för foder hästen mår bäst av utan de går på försäljares argument att hästen måste ha den där muslin med flashigt namn när hästen skulle mått mycket bättre av några kg extra hö.

Eller om du ber krafts foderrådgivare göra en foderstat, de kan helt ärligt föreslå att du ska ge 2 kg hö och 2 kg kraftfoder istället för att ge 6 kg hö som genererar samma värden som ditt hö, enbart för att få sälja.

Hästar är gräsätare, de mår bäst om de får så mycket grovfoder att äta att de kan äta 16-20 timmar/dygn.
Det säger sig självt att om man då ger 2 kg hö morgon, middag, kväll och lika mycket kraftfoder/mål så mår inte hästen bra. Ger man istället 6 kg hö morgon, middag, kväll så mår hästen betydligt bättre.
Det tar mellan 30 och 60 minuter för en häst att äta 1 kg hö och 5-10 minuter att äta 1 kg kraftfoder.

Det är därför jag tjatar om att man måste skaffa sig kunskap själv, en kurs i grundläggande hästkunskap på SLU borde alla gå innan de gör allvar av sina planer på att skaffa häst.
 
Sv: Hästlängtan!!

Har inte sagt att jag bara ska fråga andra. :crazy: Berättade mest att det fanns hästkunniga personer där, som jag nämnt ungefär 100 ggr innan :crazy:
 
Sv: Hästlängtan!!

Men om vi byter ämne lite, till foderhäst. Har hört att man inte betalar försäkringen då, men också att man gör det. Och sen är det ju ett plus att man inte har ansvaret ifall nåt händer.
Men förklara gärna lite mer om kostnader osv runt foderhäst istället :) Vad betalar och står jag för osv :)
 
Sv: Hästlängtan!!

Men om vi byter ämne lite, till foderhäst. Har hört att man inte betalar försäkringen då, men också att man gör det. Och sen är det ju ett plus att man inte har ansvaret ifall nåt händer.
Men förklara gärna lite mer om kostnader osv runt foderhäst istället :) Vad betalar och står jag för osv :)

Vem som betalar försäkringen bestämmer du och fodervärden.
Du har hela ansvaret för hästen och betalar allt hästen kan tänkas kosta, även veterinärvård.
Tänk på att du lånar hästen och måste kunna lämna tillbaka den i samma skick, därför är det viktigt att du förutom en veterinärvårdsförsäkring även har en livvärdes försäkring på hästen om något skulle hända så att hästen får tas bort så att du kan lämna de pengarna till ägaren.

Du ska också ha ett bra kontrakt där det tydligt framgår vem som står för vad och hur lång uppsägningstiden är och vad hästen ska användas till.
 
Sv: Hästlängtan!!

Har läst igenom lite olika kontrakt som jag hittade :)

Vem som står för vad verkar inte vara så bestämt utan man får komma överens om det.
Hade helst velat att ägaren stod för försäkring och vacc isåfall. Det kanske är för mycket begärt, men det är ju svårt att säga nu när man inte vet hur ägaren är liksom.

Hittade en som behövde fodervärd på blocket nu. Pållen verkade frisk, snäll, lättriden ska han visst vara o så vidare. Lät seriöst med andra ord :)

Frågan är bara ifall kostnaderna och ansvaret verkligen sjunker, känns inte så. Verkar som att det enda jag inte gör är att äga hästen liksom. :confused:
 
Sv: Hästlängtan!!

Du kan ju börja med att ha en foderhäst som eventuellt säljs till dig senare om det funkar för då vet du ju om du klarar av det hur dyrt det blir osv och om din mamma orkar med det också
 
Sv: Hästlängtan!!

Har läst igenom lite olika kontrakt som jag hittade :)

Vem som står för vad verkar inte vara så bestämt utan man får komma överens om det.
Hade helst velat att ägaren stod för försäkring och vacc isåfall. Det kanske är för mycket begärt, men det är ju svårt att säga nu när man inte vet hur ägaren är liksom.

Hittade en som behövde fodervärd på blocket nu. Pållen verkade frisk, snäll, lättriden ska han visst vara o så vidare. Lät seriöst med andra ord :)

Frågan är bara ifall kostnaderna och ansvaret verkligen sjunker, känns inte så. Verkar som att det enda jag inte gör är att äga hästen liksom. :confused:

Nej ansvaret sjunker inte, den enda skillnaden är att du inte äger hästen utan får låna den gratis av ägaren.
Givetvis betalar du då vaccinationer också.
Varför det är bra att ha en egen försäkring på hästen är för att om något skulle hända och ägaren av någon andledning helt plötsligt inte har någon försäkring som du får utnyttja så får du ju betala all veterinärvård själv istället för "bara" självrisken.
Självrisken brukar på de flesta bolag ligga mellan 2500 kr och 3000 kr +10% och det är ju stor skillnad att få betala det eller betala 10000 kr eller ännu mer för en enklare skada.

Den enda skillnaden är att om du inser att du inte orkar eller din mamma tycker att det är för dyrt så kan du säga upp hästen, vanligt är en uppsägningstid på 1-3 månader.
När den tiden har gått så behöver du ju inte betala för och ta hand om hästen längre.
Om du äger hästen själv så kan det ju ta lång tid innan hästen blir såld om den ens blir det, vissa hästar är väldigt svårsålda även om den verkar lättsåld från början.

Det absolut bästa för din del vore att hitta någon som är väldigt seriös, som har någon ponny du kan vara medryttare/delfodervärd på och som du kan ha som mentor.
Det lär man sig massor på och du slipper ha hela ansvaret själv.
Visserligen får du nog räkna med att få betala vad hästen kostar då men kunskapen man kan få av en sådan människa är ovärderlig den dagen du ska ha egen häst.
På samma gång så slipper du att oroa dej för vad som händer om du blir sjuk eller har väldigt mycket i skolan.
Du kan ju komma överens med ägaren då att du kan ringa om det skulle köra ihop sig.

Faktum är att en sådan som du hade varit väldigt välkommen hit just nu då min dotter går i tvåan på gymnasiet och har väldigt mycket ibland.
 
Sv: Hästlängtan!!

Nej det är inte "givetvis" utan ifall jag ska betala allt eller ifall ägaren ska betala ex försäkring, kommer man överens om. Men förstår vad du menar.

Har hittat en här i närheten, som verkar bra :)

Och jag var medryttare sep-nov, sen orkade jag inte det mer. För ägaren la ALLTING på mig, och det var jättejobbigt när hon försökte tvinga mig till stallet när jag hade kommit på att jag hade anmält mig till en hopptävling, och absolut inte kunde ta hand om den. Hon kunde inte för att hon skulle iväg. Det roliga var att jag och mamma sket i det, hon fick lösa det liksom. Och hon sket också i det, hon bad bara ägaren av stallet som hästen är inhyrd i, att slänga till dom lite extra hö. Så var dom ute på natten helt enkelt. Och hon lät mig rida hästen med för långa hovar och allting. :s
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hästlängtan!!

Nej det är inte "givetvis" utan ifall jag ska betala allt eller ifall ägaren ska betala ex försäkring, kommer man överens om. Men förstår vad du menar.

Har hittat en här i närheten, som verkar bra :)

Och jag var medryttare sep-nov, sen orkade jag inte det mer. För ägaren la ALLTING på mig, och det var jättejobbigt när hon försökte tvinga mig till stallet när jag hade kommit på att jag hade anmält mig till en hopptävling, och absolut inte kunde ta hand om den. Hon kunde inte för att hon skulle iväg. Det roliga var att jag och mamma sket i det, hon fick lösa det liksom. Och hon sket också i det, hon bad bara ägaren av stallet som hästen är inhyrd i, att slänga till dom lite extra hö. Så var dom ute på natten helt enkelt. Och hon lät mig rida hästen med för långa hovar och allting. :s

Nej på ett sådant ställe varken lär man sig något eller mår bra på, det var därför jag skrev att du skulle hitta någon som verkligen var intresserad av att lära upp någon.

Jag har faktiskt aldrig varit med om något annat än att fodervärden betalar allt men visst kan man avtala, det kan man ju göra om allt från vem som betalar vaccineringen till vem som betalar maten.
Men eftersom man med fodervärd brukar mena någon som tar hand om hästen så brukar fodervärden betala allt och har hela ansvaret.
 
Sv: Hästlängtan!!

Ja det var jättetråkigt. Hästen var underbar också, det som var så synd. 6 år, och läromästare inom western. Det är inte dåligt.

Ja. Känner en som har häst på foder, hon betalar allt utom försäkringen. Man kan ju alltid fråga ägaren om denne kan tänka sig att stå för något. Men mat, hovis och sånna saker, sköter ju fodervärden om, tycker jag. :)
 
Sv: Hästlängtan!!

Ja exakt :)

Finns en som har häst där som skulle tävla någon stor tävling i hoppning. Antar att hon ägnar mycket tid i stallet, och att hon kan en hel del. Hon är vuxen med, 20 års åldern iaf :)

Bara för att det finns folk som kan behöver det inte betyda att de varken kan eller vill hjälpa dig.

Om du ska ha någgon form av mentor måste detta vara en person du känner och som du VET ställer upp dygnet runt i stort sett. Om du känner någon vuxen som är duktig så måste du prata med denna och fråga om de kan tänka sig att hjälpa dig och stötta dig med hästen.

Jag var ändå 18 när jag skaffade häst och hade då hållt på med hästar länge, men jag kan ärligt säg att jag tror ärligt talat inte att jag hade klarat det utan min "mentor", som var hästens förra ägare. Det var hon som hjälpte mig räkna ut första foderstaten, det var henne jag ringde när han blev halt pga hovböld etc. Jag har haft väldigt mycket stöd av henne och hade nog inte vågat köpa häst utan att veta att det fanns någon som lovat att ställa upp när som helst, vad det än gällde.


Jag tycker du ska tänka över det här igen, och igen. Och som de andra sagt, det är verkligen ingen rättighet att skaffa häst. OM din mamma går med på det, så ska du göra ALLT du kan för hästen, både ekonomiskt och skötsel av hästen, och då bör du vara tacksam också.
Hon har ingen som helst skyldighet att dra in på kostnader för att bekosta en häst som du ska ha.
 
Sv: Hästlängtan!!

Kan skriva upp på att det inte enbart räcker att fråga andra, inte ens "experter". Man måste kolla med många olika och säkra källor för att få en så rätt bild som möjligt. Har man ingen kunskap själv kan man inte avgöra om de råd man får är bra eller ej.

Jag har ringt till Krafft ett par gånger. Första gången, när jag inte lärt mig så mycket än fick jag prata med en jätteduktig person. Nu i höstas så fick jag prata med en som sa att jag skulle ge mig överviktiga B-ponny minst 50 MJ/dag. Jag och så gott som alla andra jag pratat med är överens om att han bör ligga under 40. Hade jag fått prata med den personen första gången hade jag inte blivit ett dugg förvånad om min häst fick fång.
 
Sv: Hästlängtan!!

Jaja, jag är inte så dum som ni kanske tror. Även fast jag inte skriver det, så kanske jag tänker på det. Känner mig som en idiot när alla förklarar så punktligt för mig att såhär ska det vara, såhär är det. Och sen kommer nästa och säger tvärtom..
 
Sv: Hästlängtan!!

men jag förstår självklart hur ni menar. allt som jag kan och tänker framgår ju inte här. ni vet inte hur mkt jag kan osv. men det är rätt tjatigt att höra samma sak flera gånger..
 
Sv: Hästlängtan!!

Bra då vet du hur det kommer bli. Alla inom hästvärlden har olika uppfattningar om hur det ska vara. Eftersom alla säger olika så kan ju inte alla ha rätt, även om alla såklart tycker att de har rätt. Så hur vet man då vem som har rätt? Jo genom att ta reda på så mycket fakta man kan och bilda sig en egen uppfattning, den uppfattningen kommer troligtvis förändras väldigt ofta om man är intresserad av att lära sig, eftersom det hela tiden kommer nya fakta.

Ingen kan säga vad du ska göra, men alla kan bidra med sin åsikt om vad de anser är rätt.
 
Sv: Hästlängtan!!

jo jo.. men det är nog inte bara jag som tycker det är jobbigt. har läst andra trådar där det blivit bråk om vem som har rätt osv. Ett bra exempel lär vara de eviga diskussionerna om pessoabettet.

Men ska försöka förklara för mamma att hon borde ge mig en chans att få berätta vad jag tycker. :) Foderhäst skulle nog vara utmärkt så länge. :)
 
Sv: Hästlängtan!!

Och jag var medryttare sep-nov, sen orkade jag inte det mer. För ägaren la ALLTING på mig, och det var jättejobbigt när hon försökte tvinga mig till stallet när jag hade kommit på att jag hade anmält mig till en hopptävling, och absolut inte kunde ta hand om den.

Med egen häst har man ALLTING lagt på sig ALLTID. Ganska ofta får man tacka nej till saker man väldigt gärna ville göra för att man inte hinner eftersom hästen går före. Eller så har man inte råd eftersom hästen varit ännu dyrare än vanligt.

Jag håller med om att det vore bättre att börja med en foderhäst. Visa att du klarar av att ha en häst på heltid, sköta och rida oavsett väder, cykla till stallet när ingen kan skjutsa, spara dina pengar och köpa saker till hästen i stället för till dig själv, och samtidigt sköta skolan. Klarar du det i ett år eller två blir det lättare att övertyga din mamma om att du klarar en egen häst.

På tal om det, har du pratat med din mamma om foderhäst? Vad säger hon? Om du inte har det eller om hon sagt nej, ta det lugnt med annonsläsandet. Du blir bara ledsen när du ser en massa fina hästar som du aldrig kan få.
 
Sv: Hästlängtan!!

Absolut! Tycker man det är jobbigt och för mycket ansvar med en medryttarhäst där man får ta det mesta ansvaret så borde man verkligen tänka sig för.

För att ge TS och andra i samma sits lite perspektiv på det hela:
Jag har inte bara varit tvungen att säga nej till vänner, jag var tvungen att tacka nej till en gratis solsemester, pga att jag inte kunde lämna hästen ensam en vecka. Det är väldigt mycket man väljer bort när man väljer att bli hästägare.
Sen skulle jag inte vilja byta bort min häst mot mer tid med vännerna, eller någon resa. Men det är ju jag det. Alla prioriterar olika, och jag anser att om man prioriterar vänner eller pojkvän eller sovmorgon eller vad som helst över hästen så kanske man ska se om det finns något alternativ som passar bättre. Hästen ska inte behöva lida för att man blir bjuden på fest.

TS: Tycker fodervärd verkar mycket bättre att starta med. Orkade du inte mer än 3 månader med medryttarhästen så vet du ju inte hur länge du orkar med en egen.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästlängtan!!

Jo jag vet? Inte så jag menar. Menar mest att hon verkade vilja att jag skulle göra ALLT HELA TIDEN. Hon har börjat rida den hästen nu, första gången hon rider på ett halvår. Och sen har hon en tvååring som stått inne i vad jag vet, 2 månader nu. Inte bokstavligen stått inne, men inte varit ute i skogen eller så. Så hon la allt på mig liksom, trots att det inte ens var min häst. Visst, det var kul, men jag blev lite orolig.
Hästar är det bästa jag vet, och så småningom så tycker man att det är roligare och roligare när man skaffar vänner där osv :)

Ska snacka med henne imorron :) Vet bara inte hur jag ska säga det, kanske missar nåt som är jätteviktigt. Har nämnt för henne ett antal gånger att jag har ju bevisat att jag kan ta ansvar det månaderna jag var medryttare.
Det bästa med fodervärd är ju som alla säger, att man kan lämna tillbaka den ifall man känner att man inte orkar eller så :) Eller, det är ju inte det bästa, men du förstår vad jag menar :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
6 830
Senast: Migo
·
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 780
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Hej allihopa! Jag har sedan november 2019 haft ett enormt sug efter att köpa häst, men jag har alltid lyckats resonera mig själv att...
Svar
7
· Visningar
1 837
Senast: QueenLilith
·
L
Träning Hej! Jag har några frågor om unghäst träning och såna saker som skulle vara jätte snällt om ni som kan sånt ville svara på! :heart Först...
2
Svar
38
· Visningar
3 496
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp