Hästlängtan!!

Sv: Hästlängtan!!

Jag menade inte att jag inte orkade, inte på det sättet iaf. Jag orkade inte med ägaren till hästen. Hon var väldigt oansvarig, och hon ville antagligen bara ha gratishjälp. Visst, medryttare är oftast gratishjälp, eller så betalar medryttaren.
Jag hade kunnat vara kvar, ifall hon hade skärpt sig i tid. Menade inte att jag inte orkade.
 
Sv: Hästlängtan!!

Och jag var medryttare sep-nov, sen orkade jag inte det mer. För ägaren la ALLTING på mig, och det var jättejobbigt när hon försökte tvinga mig till stallet när jag hade kommit på att jag hade anmält mig till en hopptävling, och absolut inte kunde ta hand om den. Hon kunde inte för att hon skulle iväg. Det roliga var att jag och mamma sket i det, hon fick lösa det liksom. Och hon sket också i det, hon bad bara ägaren av stallet som hästen är inhyrd i, att slänga till dom lite extra hö. Så var dom ute på natten helt enkelt. Och hon lät mig rida hästen med för långa hovar och allting. :s

Är du hästägare kommer du inte bara vara det när du orkar. Du kommer vara det 24/7 i 365 dagar * x antal år..
Allting kommer läggas på dig, du kommer tvungas ta stallet när du har anmält dig till hopptävlingar/är sjuk. Visst att det kanske finns någon som kan ställa upp, men du ska aldrig räkna med det!

Jag är nog allmänt grinig just nu men jag tycker att du mest motarbetar de råd du fått i denna tråd. Du har fott massor av bra råd, tips och förslag men varje gång hittar du ett motargument. Det är inget fel i att komma med motargument. Men saken är den att alla som gett dig råd i denna tråd har häst/foderhäst/har haft what ever, och ger dig råd. Detta är människor som vet vad dom talar om och jag hoppas du tar åt dig.
Egentligen går det inte att jämföra att äga en egen häst jämfört med en medryttarhäst (oavsett hur mycket ansvar man hade på denna) just för att hela ansvaret ligger på dig. Det finns ingen som kommer ta på sig ansvaret att sätta ihop en vettig foderstat, det finns ingen annan som kommer ta på sig ansvaret att avmaska din häst osvosv. Inte ens dom i samma stall som dig.
Alla beslut kring hästen måste du själv fatta, du måste veta när hästen ska vaccineras (och ringa vet.), du måste veta när hovis ska ringas ut, du ska veta vad du ska göra om din häst är blockhalt när du är ensam i stallet osvosv.

Sorry för argsintheten.. :devil: har tagit tag i mig ikväll.. :mad:
 
Sv: Hästlängtan!!

För tredje gången skriver jag att jag inte orkade på grund av ägaren, inte på grund av att jag var tvungen att åka dit 5 dar i veckan ;)
 
Sv: Hästlängtan!!

Oavsett.. Du kommer stöta på många idioter till hästmänniskor.
Du kommer hamna i stall där folk vill göra på sitt sätt, hur kommer du reagera då?

Du skrev att allting lades på dig, vad har det med hästägaren att göra?
 
Sv: Hästlängtan!!

Jag kan nog inte säga mer än att jag hade ett tiotal sköthästar och 4 foderhästar innan jag äntligen fick en egen häst. Jag är nu 17 år och har ägt min underbara fyrbening i snart 4 månader och jag ångrar inte en sekund att jag väntade! Jag måste även tillägga att hästägandet är svårare än de flesta tror, även om man har kunskap, pengar, tid och stöd från hästfolk runtomkring!
 
Sv: Hästlängtan!!

Hon ville att jag skulle göra allt, oavsett vad. Och så var inte avtalet. Jag orkar inte dra hela historien, men både mamma och jag tröttnade på henne. Hon kunde inte planera och var aldrig, max 4 gånger, med mig i stallet. Och hon tyckte att jag skulle lösa allting, ifall jag ville rida med någon, så var det mitt problem. Och det tycker jag är lite upp till henne att få mig att trivas. Hon skällde och blev jättesur på mig när jag råkade göra fel, och det var liksom första gången.. Aja, vem som helst skulle förstå att hon inte hade alla hästar hemma.. Så det var bara för att jag inte orkade med henne som jag slutade. Inget annat ;)
 
Sv: Hästlängtan!!

Jo, det är nog ganska svårt att förstå. Har försökt att tänka mig in i de flesta situationer, skulle jag palla det osv :)
 
Sv: Hästlängtan!!

Hon ville att jag skulle göra allt, oavsett vad. Och så var inte avtalet. Jag orkar inte dra hela historien, men både mamma och jag tröttnade på henne. Hon kunde inte planera och var aldrig, max 4 gånger, med mig i stallet. Och hon tyckte att jag skulle lösa allting, ifall jag ville rida med någon, så var det mitt problem. Och det tycker jag är lite upp till henne att få mig att trivas. Hon skällde och blev jättesur på mig när jag råkade göra fel, och det var liksom första gången.. Aja, vem som helst skulle förstå att hon inte hade alla hästar hemma.. Så det var bara för att jag inte orkade med henne som jag slutade. Inget annat ;)

Jag har aldrig varit med om att ägaren är med i stallet mer än i början, eller fixar ridkompisar. Det tycker jag är helt upp till medryttaren. Anledningen till att hon skaffade medryttare var väl att hon inte hade tid, om hon ska vara med i stallet och vara barnvakt åt dig och fixa ridkompisar så blir ju det bara merjobb.

Vad hade du förväntat dig egentligen? :crazy:Om du är medryttare så är hästen din de dagar du har den. Sen om hon inte följde avtalet är väl en annan sak.

Hur många medryttarhästar har du haft och hur länge har du varit medryttare? Kanske är bättre att öva lite mer på den nivån innan du tar på dig för stort ansvar. För detta är enligt mig helt basic för en medryttare!!
 
Sv: Hästlängtan!!

Hon ville att jag skulle göra allt, oavsett vad. Och hon tyckte att jag skulle lösa allting

Och hur skulle detta förändras om du får en egen häst?

Har du en egen häst kommer du får lösa allting själv, ingen annan kommer göra det åt dig. Du kommer även göra allt oavsett vad..

Tycker det låter lite som feltänk.
Tror du skulle passa bättre med en delfoderhäst eller hitta en annan medryttare.
 
Sv: Hästlängtan!!

Jag har aldrig varit med om att ägaren är med i stallet mer än i början, eller fixar ridkompisar. Det tycker jag är helt upp till medryttaren. Anledningen till att hon skaffade medryttare var väl att hon inte hade tid, om hon ska vara med i stallet och vara barnvakt åt dig och fixa ridkompisar så blir ju det bara merjobb.

Vad hade du förväntat dig egentligen? :crazy:Om du är medryttare så är hästen din de dagar du har den. Sen om hon inte följde avtalet är väl en annan sak.

Hur många medryttarhästar har du haft och hur länge har du varit medryttare? Kanske är bättre att öva lite mer på den nivån innan du tar på dig för stort ansvar. För detta är enligt mig helt basic för en medryttare!!


:bow::bow:
 
Sv: Hästlängtan!!

Skulle jag orka förklara allt skulle ni nog inte göra annat än att hålla med. Eller så är ni väl likadana själv x).. *ironisk*

Nej men, hon fixade inte ridkompis till mig i början heller. Hon skickade ut mig i skogen, på hennes 6åriga arab. Efter ett tag började hästen att stegra lite smått med mig vid ett speciellt ställe. Hade ägaren ridit hästen ibland istället för aldrig, hade hon kanske kunnat ta reda på vad det var.

Att tvååringen stod (och gör fortfarande) på gården i över 2 månader är väl tillräckligt för att ni ska hålla med om att hon inte verkar frisk? :crazy: Snälla håll med mig bara. Jag är absolut inte en sån som vill ha allt serverat på silverfat, men hon hade kunnat vara med mig i början istället för att festa med sina polare tex? Om jag bara kom ihåg hennes anledningar och skit hon kom med.. Hon var helt sick iaf.
 
Sv: Hästlängtan!!

Jag ägde ju inte ens hästen?! Hon var inte speciellt intresserad av att ställa upp för mig, när jag hade hennes hästar 5 dar i veckan.

Hennes häst - hennes problem. Inte mina.

Och det jag menar är inte att jag inte kunde lösa problemen, utan att hon bara förväntade sig och tog för givet att jag skulle göra det.
 
Sv: Hästlängtan!!

När jag provred nuvarande kusen så var det en tur på ungefär 10 min, inför ägaren. Dagen efter tyckte hon att vi skulle ut i skogen. Hästen i fråga var inte ens tre år fyllda då. Nu var denna häst supersnäll men jag tycker inte att det är några problem.

Visst att det kan ha varit fel gjort, men du resonerar fel ändå ifrån det jag jag vet osv. Visst att det var hennes hästar = hennes ansvar, men det är inte det vi försöker få fram. Även om du fick ta hand om hennes häst 5 dar i veckan, även om du fick ta allt ansvar så är det nästan dubbelt så stort ansvar att ha en egen häst.
Du ansvar för dennes liv!
Den hästen du var medryttare på, vart är den nu? Jo du slutade där. Du bara slutade över en dag och så var hästen borta ur ditt liv. När du tyckte att det räckte, när du hade tröttnat så slutade du. Förstår du vart jag vill komma?

Vad är det för konstigt med att hennes tvååring har stått två månader på gården? 'Min' kuse (visserligen 7 år) har stått över tre månader, varken jag eller ägaren är sjuka i huvudet (eller haha, ja.. Godbyidioter.. *internt skämt*)..
 
Sv: Hästlängtan!!

Vad är det för fel med att en tvååring går i hagen hemma på gården? Vad menar du att hon skulle ha gjort med den?
 
Sv: Hästlängtan!!

åtminstonde låtit den få se världen? och bli ompysslad?
 
Sv: Hästlängtan!!

Visserligen.. men det är inte på långa vägar en grund till att du ska få säga att hon inte har alla hästar hemma eller med andra ord, kalla henne dum i huvudet.
Tycker du är ganska omogen trots allt. :crazy:

Hästen lider inte och då anser inte jag att det är några fel alls.
 
Sv: Hästlängtan!!

Jag tycker att det är fel att låta en tvååring stå hela tiden, och inte bli ompysslad ens. Tycker det är så fel det kan bli. Hon har egen vilja, och hon behöver bli hanterad. Förstår inte hur ni kan tycka det är rätt.. Alla jag berättat för har tyckt det är fel.

Och jag menar fortfarande inte att jag inte orkade, inte kunde lösa det eller ville. Utan det är helt enkelt hennes häst, det är inte jag som ska rycka ut i första hand. Vi har gett henne många chanser att visa lite intresse själv, men icke.

Tyck vad ni vill, men jag och alla som finns runt omkring håller med om att ägaren bara sket i allt.

Ni pratar om en himla massa ansvar med mig, och sen berättar jag om denna människan, ni bara "och?" ungefär.
 
Sv: Hästlängtan!!

Min mamma och mina äldre vänner är med omogna då? Mamma pekade på tvååringen och sa "Vafan ska hon med henne till egentligen, hon står ju bara här?".

Det är ju ingen häst som ägaren kan rida in efter ett tag direkt. Det är en korsning på 86 cm, som enligt ägaren ska bli en "framtida barnponny och körponny". Varför ens påbörja ett sådant projekt när man inte ens har tid för en häst?
 
Sv: Hästlängtan!!

Vi pratar ansvar med dig för att det är du som frågade, vore konstigt ifall jag började skriva om att människan som ägde hästars som du var medryttare på, skulle ta ansvar. Hon sitter inte och läser, jag skulle skriva rakt ut i tomma intet. Det hör inte hit helt enkelt.
Visst, hon kanske kunde ta och pyssla med hästen men så länge den inte tar skada av att bara gå och må bra i en hage så vad spelar det för roll. Det var ju inte din häst som du så vackert skrev om den andra kusen!?

Jag försöker överföra det du har varit med om så du förstår principen. Om nu det var din häst, hade du orkat rycka ut?
Du skrev: "Utan det är helt enkelt hennes häst, det är inte jag som ska rycka ut i första hand." - När du får en egen häst är det du som kommer få rycka ut.
Ansvaret du hade med hennes hästar är mycket lättare än det ansvaret det är med egen häst.

När jag skrev att jag tyckte du var omogen var för att du kallade människan dum i huvudet. Det är inte moget på något plan. Jag har inte yttrat ett ord om någinting annat än det gällande det avseendet.

Om nu hästen är en tvååring så skulle jag aldrig börja träna den i sommras. Många hästar rids/tränas inte fören låångt efter treårsgränsen. Vad hon gör med sin häst, när hon vill börja träna den är väl så långt ifrån din sak som man kan komma?! :mad:
 
Sv: Hästlängtan!!

Jag måste hålla med här. En 2åring ska enligt min mening få gå ute ute i hagen helt kravlöst och bara få vara häst och växa till sig. Man kan inte jämföra ägandet av en ridhäst/ponny med ägandet av en så ung häst.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
6 762
Senast: Migo
·
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 771
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Hej allihopa! Jag har sedan november 2019 haft ett enormt sug efter att köpa häst, men jag har alltid lyckats resonera mig själv att...
Svar
7
· Visningar
1 807
Senast: QueenLilith
·
L
Träning Hej! Jag har några frågor om unghäst träning och såna saker som skulle vara jätte snällt om ni som kan sånt ville svara på! :heart Först...
2
Svar
38
· Visningar
3 468
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp