Hållbarhet stor häst

Undrar om det kanske inte är några gener som hänger ihop? Typ stora och rörliga gångarter hänger ihop med storlek?
Tittar man på mankhöjdsindex på blup så är det väldigt många dressyrhingstar som ligger på flera cm +. Jag tror inte det är för att man aktivt velat att hästarna ska bli större och större, men kanske bieffekt av andra eftertraktade egenskaper?
Långa spindliga ben blir kanske mer uttrycksfulla gångarter? Syns bra på avstånd.

Jag är ju väldigt gammeldags och möglig när det gäller dressyr och tyckte nog att 00 talets dressyrhästar såg lite ut som stora spindlar. Stor rund mitt och jättelånga ben runtom som rörde sig i alla riktningar. (Ser inte riktigt så ut längre de små glimtar jag kastat ett öga på (jag är så gammeldags att jag inte gillar att de inte har en vanlig trav längre, så jag hisnar inte när jag ser dressyr så brukar skippa.).)
 
Undrar om det kanske inte är några gener som hänger ihop? Typ stora och rörliga gångarter hänger ihop med storlek?
Tittar man på mankhöjdsindex på blup så är det väldigt många dressyrhingstar som ligger på flera cm +. Jag tror inte det är för att man aktivt velat att hästarna ska bli större och större, men kanske bieffekt av andra eftertraktade egenskaper?
Känns väl ganska självklart att en häst som är större också tar längre kliv än en häst som är mindre men i grunden exakt samma steg.
 
Känns väl ganska självklart att en häst som är större också tar längre kliv än en häst som är mindre men i grunden exakt samma steg.
Sedan om alla vinklar på benen är längre, om överarmen är längre och hovleder osv så kommer ju allting bli mer maffigt. Dvs inte bara längre steg utan man ser överarmen höjas högre och knäet kanske kan komma lite högre och hoven syns mer som en accent och allt möjligt. Sedan vet man ju inte (eller jag vet inte, någon vet säkert) vad som är proportionerligt större inne i bog och ovanför bakknä osv, rimligen om man avlar för längre ben borde någonting där också bli längre och ge större rörelse.
 
Har du mött många Svb som är runt 149-155?
(Jag tror aldrig jag gjort det, inte under 162. Bara fullblod eller andra raser.)
Ingen aning om jag gjort det, är så lite runt hästar nuförtiden. Och senast jag var aktiv var det mest ridlärare 🙂. Tänkte inte specifikt på ras.

På ridskolan runt 97-2010 (så ett bra tag sedan visst) fanns i alla fall ett som jag tror svenskt halvblod sto 157 cm och en valack också under 160.
 
Ja det var ju det som var hela poängen :D

Att man tyckte det var en liten häst innan ens barn började rida D-ponny.
Att alla man känner säger att det är en liten häst numera (inte för 25 år sedan, då var en 167 häst jättestor, och bred, 165 normal.).

Samtidigt som D-ponny antagligen egentligen är den perfekta storleken för tex mig att rida och inte ser liten ut bredvid någon som är 170 lång.

Och att majoriteten människor jag känner såvitt jag vet tycker att en 165 svb är mini. (så mini att de är lite irriterade om ridskolan köper en)

Har du mött många Svb som är runt 149-155?
(Jag tror aldrig jag gjort det, inte under 162. Bara fullblod eller andra raser.)
Jag har faktiskt mött några äldre swb gammal svensk stam vi snackar födda 90 tal. Kompakt kropp mankhöjd 158-160 lite rejälare. Inte moderna i dagens mått mätt men hållt verkar dem gjort då dem kommit upp i åren. Sen är det kanske definitionsfråga vad man anser är en gammal häst? Jag anser en häst är gammal vid 20+ och några kanske redan vid 15. Hur många halvblod av idag blir äldre? Jag har sett via fb några av gammal "svensk" stam som närmat sig 30. Men svårt tro den moderna typen av ida ens kommer närma sig över 20 tyvärr.

Sen att hästar slits ut i förtid hänger väl mycket ihop med att dom föds med talang? Att aveln har gått så framåt. Tycker mig sett några unga under 10 år som redan går Grand Prix.
Jag minns förr att hästarna va väl oftast äldre när dem presterade på den nivån? Rätta mig om jag har fel.
 
Jag har faktiskt mött några äldre swb gammal svensk stam vi snackar födda 90 tal. Kompakt kropp mankhöjd 158-160 lite rejälare. Inte moderna i dagens mått mätt men hållt verkar dem gjort då dem kommit upp i åren. Sen är det kanske definitionsfråga vad man anser är en gammal häst? Jag anser en häst är gammal vid 20+ och några kanske redan vid 15. Hur många halvblod av idag blir äldre? Jag har sett via fb några av gammal "svensk" stam som närmat sig 30. Men svårt tro den moderna typen av ida ens kommer närma sig över 20 tyvärr.

Sen att hästar slits ut i förtid hänger väl mycket ihop med att dom föds med talang? Att aveln har gått så framåt. Tycker mig sett några unga under 10 år som redan går Grand Prix.
Jag tänker 25+ när jag tänker på en gammal häst. 20 är äldre, ja absolut. Men gammal skulle jag inte kalla dem.
 
Jag har faktiskt mött några äldre swb gammal svensk stam vi snackar födda 90 tal. Kompakt kropp mankhöjd 158-160 lite rejälare. Inte moderna i dagens mått mätt men hållt verkar dem gjort då dem kommit upp i åren. Sen är det kanske definitionsfråga vad man anser är en gammal häst? Jag anser en häst är gammal vid 20+ och några kanske redan vid 15. Hur många halvblod av idag blir äldre? Jag har sett via fb några av gammal "svensk" stam som närmat sig 30. Men svårt tro den moderna typen av ida ens kommer närma sig över 20 tyvärr.

Sen att hästar slits ut i förtid hänger väl mycket ihop med att dom föds med talang? Att aveln har gått så framåt. Tycker mig sett några unga under 10 år som redan går Grand Prix.
Samtidigt så sägs det ju att 30 är det nya 20 för hästar. Bättre foder el dyl. Men vet ju inte hur det är med stora dressyrhästar såklart. Och hästarna som är 30 nu är ju då sannolikt födda för 30 år sedan, inte hm 20 år sedan tex :laugh:.

Så hästar födda under 90-talet verkar i alla fall ha varit hm bra. Dock vet jag ju inte om det är svb som är så gamla.
Har stött på galet mycket ponnies som är superfräscha vid 20+
 
Långa spindliga ben blir kanske mer uttrycksfulla gångarter? Syns bra på avstånd.

Jag är ju väldigt gammeldags och möglig när det gäller dressyr och tyckte nog att 00 talets dressyrhästar såg lite ut som stora spindlar. Stor rund mitt och jättelånga ben runtom som rörde sig i alla riktningar. (Ser inte riktigt så ut längre de små glimtar jag kastat ett öga på (jag är så gammeldags att jag inte gillar att de inte har en vanlig trav längre, så jag hisnar inte när jag ser dressyr så brukar skippa.).)
Håller med dig tycker det ser spretigt och överdrivet ut. Är få moderna jag gillar av idag. Blir för mycket på något sätt så det ser bara jobbigt och onaturligt ut.
 
Samtidigt så sägs det ju att 30 är det nya 20 för hästar. Bättre foder el dyl. Men vet ju inte hur det är med stora dressyrhästar såklart. Och hästarna som är 30 nu är ju då sannolikt födda för 30 år sedan, inte hm 20 år sedan tex :laugh:.

Så hästar födda under 90-talet verkar i alla fall ha varit hm bra. Dock vet jag ju inte om det är svb som är så gamla.
Har stött på galet mycket ponnies som är superfräscha vid 20+
Ja ponnies verkar vara som små hundar. 😄
 
Ja ponnies verkar vara som små hundar. 😄
Har dock även mött en Hannoveranare 30 som helt klart var hyggligt pigg, (definitivt vad någon skrev ovan dock, fyrkantig 90-tal 160 ngt hög) dvs vad man tänker på om man tänker sig en "gammal" 24 årig häst och två fullblod 25+ som gick i full kareta :)
 
Sen är det kanske definitionsfråga vad man anser är en gammal häst? Jag anser en häst är gammal vid 20+ och några kanske redan vid 15. Hur många halvblod av idag blir äldre? Jag har sett via fb några av gammal "svensk" stam som närmat sig 30. Men svårt tro den moderna typen av ida ens kommer närma sig över 20 tyvärr.
Jag vet inte vart du drar gränsen för ”modern typ” men det finns ju ett helt gäng dressyrhästar i topp på världsrankingen som närmar sig 20 år. Då är de aktivt tävlande på högsta nivå, så självklart lever moderna hästar en bra bit över 20.
Det tror jag även dagens unghästar kommer göra.

De hästar som är uppåt 30 år idag är ju inte ”moderna” jämfört med dagens unghästar, men även topphästarna lever ju länge. Briar, Salinero mfl som dog förra året var ju närmare 30 år gamla.
 
Den här diskussionen verkar främst handla om dressyr och gångartshästar, både elit och hobby. Fälttävlanshästar är i allmänhet betydligt mindre, i genomsnitt kanske 165, samma sak med hopphästar. Travare och galoppörer är väl liknande storlek som förr och naturligtvis distans och WE.
Ja de är gudavackra! (fälttävlanshästar, bara ridit en en gång men det var som en drömupplevelse, världens finaste! :love: så mjuk, vaken och pigg. Gillar fälttävlansdressyr också.)
 
Den här diskussionen verkar främst handla om dressyr och gångartshästar, både elit och hobby. Fälttävlanshästar är i allmänhet betydligt mindre, i genomsnitt kanske 165, samma sak med hopphästar. Travare och galoppörer är väl liknande storlek som förr och naturligtvis distans och WE.
Men det är kanske iom att de just inte växer iväg som de inte är med i diskussionen?
 
Men det är kanske iom att de just inte växer iväg som de inte är med i diskussionen?
Absolut, men TS nämnde halvblod i allmänhet och specificerade inte att det gällde just dressyr/gångartshästar som är de som främst skenat iväg i höjd.

Världens genom tidernas kanske bästa fälttävlanshäst Michael Jungs Sam är 165 cm och Allan (även om han ligger i det nedre spannet) är 163 cm. Sam har iofs mycket fullblod i sig, men som sagt, hästar i allmänhet verkar inte ha växt mycket utan det är något specifikt för svenska halvblod. Och frågan om det ger en mindre hållbar häst.

https://www.hippson.se/artikelarkivet/avel/exterioren-paverkar-bade-ridbarhet-och-hallbarhet.htm

Enligt avelsföreningens avelsmål bör det svenska halvblodet ligga någonstans mellan 163 och 169 centimeter i mankhöjd.
- Höjden på hästarna har ökat något med åren. Vi veterinärer kan se att alltför stora hästar oftare har pålagringar och lösa benbitar. Det finns inga studier på sporthästar, men man har studerat ridskolehästar och har där sett att storleken påverkar hållbarheten. Stora ridskolehästar håller sämre, berättar Karl-Henrik Heimdahl.
 
Sedan har väl dressyrhästar i allmänhet på elitnivå också vuxit en del om man jämför med tidigare.
 
Absolut, men TS nämnde halvblod i allmänhet och specificerade inte att det gällde just dressyr/gångartshästar som är de som främst skenat iväg i höjd.

Världens genom tidernas kanske bästa fälttävlanshäst Michael Jungs Sam är 165 cm och Allan (även om han ligger i det nedre spannet) är 163 cm. Sam har iofs mycket fullblod i sig, men som sagt, hästar i allmänhet verkar inte ha växt mycket utan det är något specifikt för svenska halvblod. Och frågan om det ger en mindre hållbar häst.

https://www.hippson.se/artikelarkivet/avel/exterioren-paverkar-bade-ridbarhet-och-hallbarhet.htm
Exakt, det är ju det man undrar, man tycker ju de borde hålla sämre och inte bli gamla men. Men ingen aning.

Och på samma sätt hade jag nog trott, tänkt, levt med fördomen att, många fälttävlanshästar hade mycket fullblod i och vissa helt fullblod? Nu får man väl ha fullblodshingstar i avel tidigare svenskt halvblod/svb men inte var halvblod i allmänhet.
 

Liknande trådar

Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 472
Senast: tuaphua
·
Dressyr Efter att utbildat ungponnyer en tid kan jag inte låta bli att drömma om min framtida stjärna. Det lär inte bli än på ett par år men...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
21 948
Senast: Farle
·
Avel Jag ber om ursäkt i förväg för ett långt inlägg, och hoppas att nån orkar läsa det ändå. Det finns många diskussioner om vad som ska...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
10 646
Senast: Derring-Do
·
C
Avel Tänkte att jag skulle visa för alla uppfödare här inne vad Heimdal sa på föreläsningen i Västerås på Häst 2006. Tråden är startad med...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
8 209
Senast: Animor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp