Bukefalos 28 år!

Hållbarhet stor häst

Det är roligt att se hur det svenska halvblodet utvecklats. Ta tex Gaspari en legendarisk dressyrhingst (163) som är stamfader till många av dagens halvblod

1678794528418.png
 
Menade halvblod generellt men kanske dom största bjässarna med sämre hållbarhet finns på dressyrsidan med deras överrölighet ? Överlag håller jag nog med Jens fredricson att dagens hästar ser ut som fullblod.
 
Senast ändrad:
Jag vet inte vart du drar gränsen för ”modern typ” men det finns ju ett helt gäng dressyrhästar i topp på världsrankingen som närmar sig 20 år. Då är de aktivt tävlande på högsta nivå, så självklart lever moderna hästar en bra bit över 20.
Det tror jag även dagens unghästar kommer göra.

De hästar som är uppåt 30 år idag är ju inte ”moderna” jämfört med dagens unghästar, men även topphästarna lever ju länge. Briar, Salinero mfl som dog förra året var ju närmare 30 år gamla.
Briar kallar jag gammal typ. Hästar som presterar på högre nivå har ju oftast duktiga ryttare och ett helt team för att hålla dem fräscha. Tänker viss skillnad hobbynivå-elitnivå
 
Menade halvblod generellt men kanske dom största bjässarna med sämre hållbarhet finns på dressyrsidan med deras överrölighet ? Överlag håller jag nog med Jens fredricson att dagens hästar ser ut som fullblod.
Fast + 10-20 cm?

(alltså vet inte om jag håller med, fast Jens Fredriksson måste man ju alltid hålla med :) men, hm tycker engelska fullblod är mycket vackrare än moderna Svb, däremot i bulk är de ju numera jämförbart tunna definitivt! Som sagt att rida engelskt fullblod som tonåring och sedan tillbaka till ridskolan var ju som ingenting, men fast, mellan knäna eller typ en tunna, fast fluffigt. Nu tror jag inte skillnaden är lika stor. :) (tror alltså, iom att jag inte suttit på ett i träning sedan tonåren då.) dock är ju det för mig en positiv känsla iofs :) gillar att de är lite lättare/nättare på det viset, för mig, frågan är om det är bättre för dem.)
 
Senast ändrad:
King Edward är också 165 cm. Som sagt, hopp och fälttävlanshästar verkar i allmänhet (även halvblod) ha lägre mankhöjd. Men de har iofs mycket blod från andra förbund.
Jo det var därför jag nämnde ovan att det verkar vara på dressyrsidan mest.
 
Briar kallar jag gammal typ. Hästar som presterar på högre nivå har ju oftast duktiga ryttare och ett helt team för att hålla dem fräscha. Tänker viss skillnad hobbynivå-elitnivå
Ja, men hästar av ”modern” typ har ju inte hunnit bli så gamla än.
Jag tänker att det säger väldigt mycket att hästarna håller på toppnivå länge. De presterar ändå hårt.

Finns förmodligen gott om gamla hobbyhästar också men inte lika lätt att ta fram statistik där.
 
King Edward är också 165 cm. Som sagt, hopp och fälttävlanshästar verkar i allmänhet (även halvblod) ha lägre mankhöjd. Men de har iofs mycket blod från andra förbund.
Samtidigt kom jag precis, nu, på att väl både Peder Fredriksson och Henrik von Eckerman ändå sagt att hästarna är små?

Såg på dokumentären med Allan från Svt härom månaden och Peder säger typ -men hästen var så liten, en ponny.

Kan tänka mig att "små" 165 hästar kan komma på modet, igen? i hoppningen efter dessa två :rofl:

(Längdförhållandet är onekligen som när min unge på 170 rider ponny :laugh:, dvs precis gammeldags lagom, hästen ska nå upp till axeln på ryttaren, var det någon som skrev i en tråd på buke förra veckan osv. Eller vad nu folk säger att de sa förr.)
 
Senast ändrad:
Samtidigt kom jag precis, nu, på att väl både Peder Fredriksson och Henrik von Eckerman ändå sagt att hästarna är små?

Såg på dokumentären med Allan från Svt härom månaden och Peder säger typ -men hästen var så liten, en ponny.

Kan tänka mig att "små" 165 hästar kan komma på modet, igen? i hoppningen efter dessa två :rofl:

(längden är onekligen som när min unge på 170 rider ponny :laugh:, dvs precis gammeldags lagom, hästen är en handsbredd lägre än rekryten, hästen ska nå upp till axeln på ryttaren osv. Eller vad nu folk säger att de sa förr.)
En ädel häst på 165 cm är ju onekligen litet för en lång person. Hade de varit dressyrryttare hade väl benen hängt nere vid hästens knän🤪
 
En ädel häst på 165 cm är ju onekligen litet för en lång person. Hade de varit dressyrryttare hade väl benen hängt nere vid hästens knän🤪
:D vet inte :D

Fanns inte sporrar förr som liksom var upp i en sväng för att nå magen, eller har jag sett fel. :D (gäller att de inte trampar ryttaren på tårna bara)

hittade en bild :cautious:
1678798378623.png
 
Ja, men hästar av ”modern” typ har ju inte hunnit bli så gamla än.
Jag tänker att det säger väldigt mycket att hästarna håller på toppnivå länge. De presterar ändå hårt.

Finns förmodligen gott om gamla hobbyhästar också men inte lika lätt att ta fram statistik där.
Hobbyhästarna håller nog inte lika länge är min teori. Känns som det är dom som mest är trasiga gång på gång. Sämre ryttare och mer okunskap.
 
Större häst kräver oftast skickligare ryttare.
Det går ju inte att säga sådär. Stora hästars exteriör och förutsättningar för arbete skiljer sig åt. Även om dagens dressyrhästar generellt är större så är de också generellt mer fördelaktigt byggda och har lättare för sig.
Det finns ju gott om stora moderna hästar som känns mindre att rida än vad mindre hästar kändes förr.
 
Jag tittar gärna på ditt arbete om det finns publicerat. Vid en första genomögning så kan jag inte se att de har tittat på höjd i de två studierna du har länkat till. Däremot har de tittat på så mycket annat att man blir snurrig typ :laugh:
Tittade i och hittade denna grafen

1678800312560.png

Association between height at the withers (distance from the ground to the most dorsal aspect of the shoulders between the scapulae) and number of years in competition (NYC) in 4- to 5-year-old horses. Regression estimates were analyzed for effects on log-transformed NYC; data represent back-transformed values.

Fast det var inte liv rakt av utan bara tävlingsår.
https://avmajournals.avma.org/view/journals/javma/244/12/javma.244.12.1449.xml

alltså den artikel som @Gabby_Ossi nämner, men på det här stället kunde man kopiera.
 
Tittade i och hittade denna grafen

Visa bifogad fil 114426
Association between height at the withers (distance from the ground to the most dorsal aspect of the shoulders between the scapulae) and number of years in competition (NYC) in 4- to 5-year-old horses. Regression estimates were analyzed for effects on log-transformed NYC; data represent back-transformed values.

Fast det var inte liv rakt av utan bara tävlingsår.
https://avmajournals.avma.org/view/journals/javma/244/12/javma.244.12.1449.xml

alltså den artikel som @Gabby_Ossi nämner, men på det här stället kunde man kopiera.
Jag förstår inte riktigt den grafen. Det ska gälla hur många år de har tävlat, och de har tittat på hästar på 4-5 år gamla. Hur kan en häst som är 5 år gammal ha tävlat i 6 år?
 
Jag förstår inte riktigt den grafen. Det ska gälla hur många år de har tävlat, och de har tittat på hästar på 4-5 år gamla. Hur kan en häst som är 5 år gammal ha tävlat i 6 år?

Mankhöjden och hälsokontrollen är gjord när de är 4-5 år, mellan 1973-2005, och sedan antar jag att tävlingsresultaten är kollade efter det fram till 2012-2013 typ, när studien gjordes.
 

Liknande trådar

Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 478
Senast: tuaphua
·
Dressyr Efter att utbildat ungponnyer en tid kan jag inte låta bli att drömma om min framtida stjärna. Det lär inte bli än på ett par år men...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
22 033
Senast: Farle
·
Avel Jag ber om ursäkt i förväg för ett långt inlägg, och hoppas att nån orkar läsa det ändå. Det finns många diskussioner om vad som ska...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
10 742
Senast: Derring-Do
·
C
Avel Tänkte att jag skulle visa för alla uppfödare här inne vad Heimdal sa på föreläsningen i Västerås på Häst 2006. Tråden är startad med...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
8 287
Senast: Animor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vårföräldrar 2024
  • Libbsticka
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp