Halsband/sele? Ursäkta en blondin...

Om man är så våldsam i sitt hanterande av hunden att den får skador på hals/nacke av halsband så är det nog annat än själva halsbandet som är problemet. Jag har levt med hundar i snart 50 år, har varit aktiv inom hunderiet i ca 40 år, har haft många egna hundar, fött upp i 25 år och jag har aldrig hört talas om någon hund som skadats av att ha halsband. Jag lär mina hundar att gå i koppel utan att dra. Jag lär inte in fotgående, utan de får använda kopplets längd, men när kopplet tar slut så får man inte mer utrymme bara för att man drar. Om jag kan lära mina envisa chow chow att gå i koppel på ett vettigt sätt, så kan man lära vilken ras som helst.
Det finns massor av forskning om det. Hur har du som är aktiv hundmänniska kunnat missa det?

Det där att det går att lära vilken hund som helst för att dina går fint är ju bara nedvärderande mot de som kämpar något enormt med sina hundar men ändå aldrig får dem att gå fint. Du känner inte alla hundar som finns och kan därför inte säga något om saken.
 
Mina hundar har fått välja själva. Första hade fast halsband och andra hunden hade halvstryp. Tredje hade sele (mitten av 90-talet så selar är verkligen inget nytt). Fjärde hade halvstryp och nuvarande har y-sele med extra bakgjord eftersom han är en mus i hundförpackning och kan ta sig ur vad som helst. Eftersom han älskar att utforska, klättra och greja vill jag inte att selen åker av om han trillar ner utan då vill jag att han är kvar i selen så jag kan fiska upp honom. Att begränsa honom och inte låta honom skulle jag aldrig göra. Nuvarande får nästintill panik av halsband och jag testade många selar innan jag hittade någon han tyckte om. Larv tycker säkert vissa men jag anser att det är mitt ansvar att ge de individer jag har bestämt ska bo hos mig bästa möjliga liv och där ingår att man får välja vad man vill eller inte vill ha på sig.

Jag har inte sele för att han inte kan gå i koppel (varför skulle man ens ha det?) utan för att det är vad han trivs i.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag använder halvstryp och läderkoppel. Det ska gå snabbt och enkelt att få ut tre hundar. 🤷🏻‍♀️
Följdfråga - du tar alltså av halsbandet inomhus?

Jag har aldrig på nån hund tagit av halsbandet. Det har suttit på hela tiden. (Min förra blev dessutom olycklig om jag tog av det).
 
Följdfråga - du tar alltså av halsbandet inomhus?

Jag har aldrig på nån hund tagit av halsbandet. Det har suttit på hela tiden. (Min förra blev dessutom olycklig om jag tog av det).
Nu är inte jag @mysboll men: Ja, självklart?
Har enbart på halsbandet när vi ska ut. Både för hans "frihet" men även för skaderisken. Det är en hel del hundar som hängt sig/strypt sig med halsband på.
Dessutom vill jag att halsbandet ska vara en signal för promenad eller arbete.
 
Jag har köpt flera selar till min DSG o hon blir stel som en pinne o kan inte gå. Sen har hon krånglat ur sig en y-sele 🙈
Hon har ju lika tjock hals som huvud så hon kan ju lätt backa sig ur halsbandet, därflr jag ville prova sele men de ville inte hon.

Labradoren har jag bara av slentrian köpt halsband till. Han går dock bra i koppel och lös. De är lätt att ta av/på
 
Aha. Men stör det inte att ha spännet slående mot benen?
Jag har kopplat om ett fåtal gånger till fram på bröstet, det är väldigt skönt att slippa bråka med hunden i situationer när det är mer eller mindre omöjligt att hindra henne från att dra när hon var yngre. (Typ hundpromenad med ett gäng andra hundar och på slutet av promenaden när det inte riktigt går att hålla sig i skinnet längre.)
Om spännet (haken antar jag att du menar) slår mot benet beror ju på storlek på hake och storlek på hunden. Om det stör eller inte beror ju på hunden.
 
Jag tänker att man har don efter person. För mig passar selar bäst eftersom jag är en jävla klant som någon enstaka gång har lyckats ställa mig på kopplet mitt under promenad. Tvärstopp i halsen känns inte som att det är att rekommendera. Även med sele märker jag att hunden tycker att det är grymt obehagligt. Om de drar så slipper de också hosta och knappt kunna andas. Ena hunden kan dra intensivt mot någon kissfläck ibland och de första kanske 200 metrarna.
För andra passar halsband bäst för att hunden gillar det bäst.

Däremot så finns det mycket selar som är dåliga. Selar som låser frambenen, som ligger på bogbladen och har för kort del under bröstet känns mer vanligt än ovanligt faktiskt. Så det är ju inte så att "sele är bäst". Det beror på vilken sele. Och till vilken hund. Och till vilken matte eller husse.

Jag skulle egentligen vilja hitta en sele som sitter längre bak än de jag har idag, men har inte lyckats förutom de som är jättesladdriga. Och det tänker jag inte är helt optimalt när jag jämför med en hästsele...
 
Följdfråga - du tar alltså av halsbandet inomhus?

Jag har aldrig på nån hund tagit av halsbandet. Det har suttit på hela tiden. (Min förra blev dessutom olycklig om jag tog av det).
Oj. Jag har aldrig haft på halsbandet annat än under promenader - hade aldrig varit med om halsband inomhus förrän jag flyttade till UK heller. Jag tar ofta av halsbandet när jag släper hunden lös på promenad också, om hon ska vara lös längre stund.
Om ingenting annat (risk för att fastna och liknande, det har ju hänt rätt många olyckor med halsband) blir det så fult i pälsen, och så gillar jag inte att klappa med halsband på.
 
Senast ändrad:
Följdfråga - du tar alltså av halsbandet inomhus?

Jag har aldrig på nån hund tagit av halsbandet. Det har suttit på hela tiden. (Min förra blev dessutom olycklig om jag tog av det).
Ja, jag skulle aldrig ha halsband på inomhus. Sliter onödigt på pälsen och det händer att mina leker inomhus och det känns som en stor skaderisk. Jag har aldrig ens funderat på att ha halsbandet på hela tiden. 😅

Det borde dessutom ta längre tid att leta på den lilla öglan varje gång man ska fästa kopplet. Nu stoppar de i huvudet själva och så är vi redo att gå ut på några sekunder. ☺️
 
@tanten får jag vara nyfiken och nu undra åt andra hållet varför du har halsband på hunden hela tiden? :)
Här i UK har jag fått svaret att det har med "hundbrickan" att göra, alltså en kvarleva på hundskatten typ. Den, tillsammans med adress och liknande skulle alltid finnas på hunden och det har liksom hängt med som tradition även efter microchippet.
 
Jag älskar att använda sele för jag hatar koppel som alltid far under nått ben som blir med halsband, om än olika mkt beroende på hund. Nu har dock ena vovven ordinerats sele eftersom vi misstänker att han har ont i nacken. Han brukar jag aldrig ha sele på om vi inte går hemma i skogen med dragbältet för han har svårt med hundmöten och blir då så grymt stark. Men nu lyder jag såklart.
Totalt sett användas nog halsband oftare än sele ändå. Kör vi flexi är det dock alltid sele, känns fel att sätta det i halsbandet.
De har aldrig på sig halsband/sele inomhus.
 
Jag har sele på Wilson oftare än halsband. Han går oftast bra i båda även om han drar ibland med.

For mig är det nog mer en smaksak. Hunden bryr sig nog inte alls. Tycker selen är snygg och i mitt huvud borde den vara skönare än ett halsband om han kastar sig efter något och kopplet tar stopp.

Hemma i huset och i trädgården är han "naken"
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Följdfråga - du tar alltså av halsbandet inomhus?

Jag har aldrig på nån hund tagit av halsbandet. Det har suttit på hela tiden. (Min förra blev dessutom olycklig om jag tog av det).
Har aldrig haft halsband inomhus på någon hund. Finns -för mig- noll anledning till att ha det på inomhus och dessutom sliter det kopiöst på pälsen hos hundar som inte är släthåriga. Den typen av päls klarar den nötningen bättre.

Halvstryp är vad mina oftast har på sig vid promenader, har de något annat så är det kedjestryp. Aldrig stumma halsband.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har ni några tips på sele till mindre hund(chihuahua ca 4kg) ? Tycker det är så svårt att hitta någon som sitter bra. Har provat många...
Svar
11
· Visningar
1 183
Senast: LECH
·
Hundhälsa Jag har hand om en väninnas hund medan hon själv är utomlands. Hunden i fråga är en chihuahua, 5 år gammal. Har själv en ettårig...
2
Svar
23
· Visningar
3 763
Senast: Nirvana
·
Övr. Hund Varje år försvinner det hur många hundar som helst kring nyår. De allra flesta verkar bli skrämda av fyrverkerier och jag tänkte därför...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 224
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Tänkte på det härom dagen när jag var ut och gick, då min vovve kan dra på rejäla tvärnitar och bara inte vill gå framåt om man kunde...
2
Svar
25
· Visningar
4 208
Senast: Ainon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp