Halsband/sele? Ursäkta en blondin...

Numera verkar sele vara det första alternativet att leda hund i.

Jag undrar varför? OK om stor hund rycker så man är rädd om hals och nacke... med den helt vanliga hunden som lunkar på i kopplet? Varför sele på den?
Jag tycker personligen att hunden blir mer "instängd" och skulle den smita finns mer att fastna i.

Nu har jag en ny kompis - med halsband - i huset och jag tro inte han alls gått i koppel. Men det är inga bekymmer, ser bara till att kopplet aldrig blir spänt.
Ungefär som med hästar - den är så hård i munnen som handen är.

Kanske är jag blond på riktigt - berätta varför jag borde ha sele istället :D
Jag har sele på Slyngeln för att han har någon helt fantastisk förmåga att ta sig ur halsband (både vanligt läderhalsband och halvstryp). Han liksom gör en knyck med nacken och så är han lös. I de flesta situationer gör det iofs inte så mycket, han funkar att ha lös också, men eftersom han inte är helt säker med bilar (vill gärna jaga dem) så föredrar jag sele.
 
Jag har sele på mina två och föredrar det. Kopplen trasslar in i frambenen så mycket när de har halsband och det stör jag mig så enormt mycket på, hatar koppeltrassel. :mad:😅 Halsband använder jag dock på tävling och till veterinären.
 
Shiban har jag vanligt fast halsband på och har alltid haft (utöver drag och spår), men hon är jättekänslig och skulle aldrig ligga på i halsbandet, och går lös 90% av tiden. Hon är inte jätteglad sele om den inte innebär jobb.
Minsta motstånd så börjar hon hosta och kraxa som om jag strypt henne med metrev - jag kommmer aldrig att begripa hur en del hundar verkligen kan ånga på även med helstryp och tungan släpande i backen.
 
Jag tänker mig att det helt enkelt beror på vad hund och ägare föredrar. Min hund gillar inte sele, av någon typ, så vi har bara sele vid drag och spår.

Själv kan jag tycka att det kan vara lite svårt att hitta en sele som verkligen sitter bra på hunden. Åtminstone vanliga "promenadselar" tycker jag sitter rätt dåligt på min hund och då har jag testat ett antal.
 
Jag har inte heller varit med om skador, men bytte till sele på min första unghund då jag var rädd för skador. Det hjälper inte att hunden vet om att kopplet tar slut och att man inte kan dra matte framåt, när något intressant plötsligt dyker upp och 6-7 månaders jaktlabradorblandningen (hämtade henne när hon var 6 månader) tar sats och kastar sig iväg med all den kraft och snabbhet som går att uppbåda på de ca två metrarna som blir med koppel (dvs kopplets längd från ena sidan av en person till andra sidan). Det blir ganska mycket kraft även om du står still och håller kopplet still, tillräckligt mycket för att hela kroppen kastades runt eftersom det tog stopp vid halsen där kopplet satt.

I mitt fall nu nio år senare har jag fortfarande selar på alla hundarna, dels för att jag inte är stenhård med att de absolut inte får dra - jag har inget emot om det är lite tryck i kopplet, likt när man håller i en tygel när man rider. Den äldsta hunden kan då visa att hon hittat en speciellt rolig fläck som hon ber att få stanna vid utan att det blir något drag i halsen, och så vidare. Och det är då inte hela världen om ettåriga vallhundsblandningen, som är väldigt snabb i allt och är överallt och ingenstans, kommer åt och drar lite eller trasslar in henne/de andra hundarna, börjar dra i någons koppel, får syn på något i diket bredvid att magdyka efter eller liknande.
Jag kan tillägga på mitt eget inlägg att alla tre hundarna har halsband på sig om jag har koppel vid lydnadsträning, eller när vi tar lite paus från träningen. De vet alla, inklusive den yngsta, hur man går arbetsfot och fokuserar på mig när det är dags att jobba - men är vi bara ute och går promenader är det inte meningen att de ska ha fullt fokus på mig utan också att de ska kunna lukta lite, kolla på saker, hitta bästa platsen för att kissa/bajsa etc. Motionsträning får de inte särskilt mycket via promenader utan via cykling/jogging/vandring/lek i trädgården etc. och då är det midjebälte och dragsele som gäller oftast. Dragsele även vid spårträning. Den äldsta, jaktlabbeblandningen, har inga problem att ha retrieverkoppel om jag t.ex. ska gå en kort bit med henne, om vi t.ex. ska gå till ängen för att apporteringsträna eller liknande (där hon ändå snabbt ska bli av med kopplet). Jag har nog aldrig testat med de andra två (den yngsta är för ung och pudeln är känsligare för tryck vid halsen, om hunden skulle råka dra någon sekund)
 
Mina har alltid sele efter att jag snubblade på min förra hunds koppel så han flög och fick en skada i nacken (2kg hund). Selen är också bra när det kommer lösa hundar för då kan jag snabbt hiva upp dem i famnen utan att riskera att de kommer ur halsbandet eller skadar sig.
Det var också extremt bra med sele när Pärla snubblade på väg ut från tåget och ramlade mellan tåget och perongen! Med halsband hade hon antingen fått en nackskada eller kommit lös och hamnat under tåget!
 
Har periodvis kört med sele med framknäppning. Blir ju också en snedbelastning eftersom de inte automatiskt slutar dra, men en annan typ än i halsbandet, så vill variera ibland. De får dessutom lätt skav/ful päls av kedjehalsbanden, så behöver vila det ibland.
 
Jag har sele och ibland halsband.

Jag började med sele när en av mina tidigare hundar drabbades av diskbråck i nacken och ordinerades sele av veterinären. Absurt nog var detta en hund som aldrig drog i kopplet, men sele blev det. Eftersom jag är väldigt klumpfotad och har lätt att snubbla, halka och ramla insåg jag plötsligt hur avslappnande jag tyckte det var med sele. Utan att veta det hade jag gått runt och varit spänd eftersom jag så lätt snavar och då rycker i kopplen. Det gör jag ju ändå, men risken för skador på hals/nacke minskar. Testade därför en dag och satte spårselen på den redan selade hundens väninna/livskamrat. Döm av min förvåning när hon drog mindre i kopplet med sele. Hon gillade att ha halsen fri. Så då fick båda selar och hade det resten av sina liv.

Snubbelproblemen kvarstår så min nuvarande hund har också sele. Vintertid och i ojämn terräng är det alltid sele, annars använder jag halsband ibland. När vi tränar inkallning har jag lina på och då är det såklart sele. Hon har en annan spårsele och vet skillnad på de två.

Jag har en sele som jag trär över huvudet och sedan spänner en gjord på. Ser ut som en bröstsele för hästar, inga remmar mellan benen. Jag vill inte ha det pga slitage på pälsen och denna funkar bra och passar fint + är enkel att sätta på.
 
Jag har oftast sele på för att jag trivs med det. Tycker det är mer praktiskt. Han kliver inte över kopplet lika ofta (han kan rätta det själv, men inte så kvickt och bra som hag tycker han ska...)

Det händer även att jag råkar kliva på kopplet eller linan :crazy:. Välter nästan hunden då och det känns bättre att fördela det trycket över större yta.

Eventuella hundrastare/hundvakter är fria att välja halsband, sele eller retrieverkoppel som de vill.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Kan ju passa på att fråga i denna tråden... När/hur och i vilket syfte använder ni lång lös lina? Jag använde det på lydnadsträningar med min gamla hund som var lite opålitlig men har sett flera i byn som har det på promenader.
 
Lånar tråden lite @tanten o spinner vidare på ämnet.

Jag har noterat att vissa som har sele sätter kopplet på ryggen, vilket verkar behändigt, o andra vid bringan med resultatet att det slår mot hundens ben o verkar allmänt störa.
Finns det ngn skola ämnet eller är det mer tycker smak som avgör?
 
Jag har halsband + vanligt 180cm koppel när jag rastar hundarna. Då har jag halvstryphalsband som är jättesmidiga att kasta på och dra av, och när vi går korta rastningsrundor så är hundarna ändå nära mig hela tiden.

När vi går våra dagliga långpromenader, eller ibland längre rastningsrundor, då har jag sele + flexi. Jag vill inte ha flexi i halsband pga eventuella plötsliga ryck och så, dessutom är det lättare att undvika koppeltrassel med sele jämfört med halsband. Genom att ha flexi så får hundarna frihet och vi kan träna "vara lös-kommandon" även på platser där det inte är lämpligt med lös hund. Både jag och hundarna blir mer avslappnade med flexi jämfört med vanliga, korta koppel.
 
Lånar tråden lite @tanten o spinner vidare på ämnet.

Jag har noterat att vissa som har sele sätter kopplet på ryggen, vilket verkar behändigt, o andra vid bringan med resultatet att det slår mot hundens ben o verkar allmänt störa.
Finns det ngn skola ämnet eller är det mer tycker smak som avgör?
Menar du framknäppning?
Det är för att hunden inte ska få samma kraft när den drar.
 
Jag använder helstryp eller halvstryp på promenad, enbart sele vid drag eller skydd typ. Jag äger dock antidragsele för ev hundvakters skull.

Jag tycker personligen att sele (om det inte är antidrag) på stora hundar, som man inte har lydnad på, är ett jäkla ofog. Vet inte hur många hundar jag sett som nästan släpat sina ägare fram mot mig & min hund alt hundar som står på bakbenen och vrålar mot en. Halsband ger mycket mer kontroll iom att du kan styra var huvudet tar vägen och precis som med hästar brukar kruppen följa huvudet. Risken för nackskador ser jag som minimal mot de andra nackdelarna. Sen har ju folk ofta illasittande utrustning med, tex selar som går att backa ur eller halsband som är för stora med. Jag tycker inte heller man ska glömma bort att även selar kan ge skador pga snedbelastning eller feltryck på bogarna tex.
Har man hyffsad lydnad på sin hund bryr jag mig inte om vad folk har för utrustning däremot.
 
Jag har sele på mina två och föredrar det. Kopplen trasslar in i frambenen så mycket när de har halsband och det stör jag mig så enormt mycket på, hatar koppeltrassel. :mad:😅 Halsband använder jag dock på tävling och till veterinären.
Eller hur hur pallar folk, jag blir tokig på detta koppeltrassel av halsband 🤮
Sele är så bekvämt , kopplet håller sig på plats.
 
Numera verkar sele vara det första alternativet att leda hund i.

Jag undrar varför? OK om stor hund rycker så man är rädd om hals och nacke... med den helt vanliga hunden som lunkar på i kopplet? Varför sele på den?
Jag tycker personligen att hunden blir mer "instängd" och skulle den smita finns mer att fastna i.

Nu har jag en ny kompis - med halsband - i huset och jag tro inte han alls gått i koppel. Men det är inga bekymmer, ser bara till att kopplet aldrig blir spänt.
Ungefär som med hästar - den är så hård i munnen som handen är.

Kanske är jag blond på riktigt - berätta varför jag borde ha sele istället :D
Det borde du inte, sele ska användas vid 2 tillfällen, drag och spår.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har ni några tips på sele till mindre hund(chihuahua ca 4kg) ? Tycker det är så svårt att hitta någon som sitter bra. Har provat många...
Svar
11
· Visningar
1 184
Senast: LECH
·
Hundhälsa Jag har hand om en väninnas hund medan hon själv är utomlands. Hunden i fråga är en chihuahua, 5 år gammal. Har själv en ettårig...
2
Svar
23
· Visningar
3 763
Senast: Nirvana
·
Övr. Hund Varje år försvinner det hur många hundar som helst kring nyår. De allra flesta verkar bli skrämda av fyrverkerier och jag tänkte därför...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 224
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Tänkte på det härom dagen när jag var ut och gick, då min vovve kan dra på rejäla tvärnitar och bara inte vill gå framåt om man kunde...
2
Svar
25
· Visningar
4 208
Senast: Ainon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp