Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Inte speciellt mycket hakan ut, förutom att jag inte anser du har helt rätt. Dessutom, åker du in akut med något som inte behövde tas hand om akut så ersätter försäkringsbolaget inte akutavgiften.

Att kostnaderna för bolagen skenar hänger mycket ihop med att man kan göra mer och mer. Saker som förr var en dödsdom är idag behandlingsbara. Dessa 'nya' behandlingar är dock kostsamma. Sen kan det säkerligen finns överbehandling med, dock är den då snarare 'försöka allt' än att folk åker in akut fast de inte behöver det, det är som sagt inget som drabbar bolaget direkt.

Och vänder man på det så X besök av distriktsveterinären a X tusen kronor, med något som borde kommit in till klinik, gagnar inte bolaget heller. Eller att en skada inte behandlas korrekt initialt, och förvärras och då blir betydligt kostsammare att behandla.

Och som bla jag flera gånger sagt i tråden, jag välkommnar att de delar upp försäkringen och justerar premie efter skydd. Det jag inte begriper och vänder mig emot är att Agria tagit BORT valet att ha ett heltäckande skydd, ens om man vill betala premien för det. Då djurförsäkringar i princip i realiteten blir på 'livstid' då det är en stor risk att byta bolag, så innebar det att de som valde Agria på grund av det skydd de erbjöd, nu inte ens har möjlighet att betala extra för att behålla det skyddet. Och de kan inte utan stor risk byta bolag till ett med bättre skydd.

Om man i praktiken knyter försäkringstagare till sig på 'livstid', så blir det väldigt besvärligt om man helt eliminerar möjligheten att behålla det skydd man en gång valde.


Till alla: De har iaf exkluderat lösa benbitar ur 12 000-kronors begränsningen. Men den gäller å andra sidan även problem i bröst- och ländrygg.
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

kl

Jag har precis diskuterat med dem ang min ena häst som kostat dem väldigt mycket de två senaste åren. De ville ändra fran bas vet vård till aktiv vet vård. Och det känndes inte så bra tyckte jag.

Så jag kontaktad dem och frågade om man inte kunde göra individuella försäkringar till "högriskhästar", som ju givetvis blir dyrare då, men man kan ju få förslaget iaf så får man se om det går att lösa. Det blev så i min hästs fall, han fick tillbaka bas vet vård, men då till ett högre pris såklart.

De säger ju faktiskt att höga kostnader höga premier och tvärt om, men det stämmer inte alls, är det någon som fått lägre premier på en häst som varit skadefri? Jag har en 8åring som varit försäkrad hos dem sen hon föddes och aldrig behövt använda sin försäkring, men hon har inte fått lägre premier.

Så räknar man av premien man betalar på de 12000 man kan använda, så ja, då känns det lite konstigt med denna förs, för då kunde man ju egentligen använt pengarna man betalar premien med till att betala på evt vet kostnader istället.

Jag vill byta bolag till mina nu. Frågan är ju bara när de andra bolagen kommer att följa efter, för det kommer de nog att göra mer eller mindre såsmåningom. Så det är kanske inte lönt, är ju inte kul att behöva byta heller.
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Inte lägre premie i Agria, men du borde fått självriskrabatt? Dvs den dag hästen blir sjuk har du rabatt på självrisken?

IF och Sveland har sitt rabattsystem kopplat till premien dock. Sveland ger bonus vid skadefria år. IF ger bonus vid skadefria år, och påslag om du haft skador. Det känns vettigare, självriskrabatten Agria har påverkar ju bara när djuret BLIR SJUKT. Dvs, den bonus du får pga att djuret är FRISKT, får du bara del av när det blir SJUKT.. lite udda kan jag känna.
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Fick tips av en person att Agrias nya villkor som ska börja gälla ligger på hemsidan. Och de har ju försämrat KRAFTIGT, och jag begriper inte riktigt hur de tänker? Okej att försöka bromsa de skenande kostnaderna, men 12 000 kr är ju en piss i nilen om en häst är halt pga lösa benbitar/traumatisk skelettskada (ej fraktur), senskada eller dylikt och behöver opereras? 30 000 kr som man kan få via tilläggsförsäkringen är ju lite bättre dock, men ändå, en enorm försämring. Och en indirekt premiehöjning. De ska inte höja några premier, men betalar man samma premie för sämre skydd så..

På grund av ökade veterinärvårdskostnader och dyrare behandlingar har vi gjort en översyn av våra produkter och de diagnoser som kostar mest. För att inte tvingas höja premierna har vi istället valt att begränsa särskilda delar i försäkringarna.

Rent konkret innebär det att vi i år inför maxbelopp för vissa skador som berör rörelseapparaten. Få hästägare kommer att märka av begränsningen eftersom de flesta inte överskrider sitt maxbelopp, samtidigt påverkas de flesta positivt i och med att vi håller premien nere.


Agria Bas veterinärvård:
Begränsning när det gäller till exempel hältor – På grund av kraftigt ökade kostnader för skador avseende hältor och rörelsestörningar inför vi en högsta ersättning på 12 000 kronor per år i vår veterinärvårdsförsäkring. Begränsningen gäller för skador och sjukdomar på skelett, muskler, senor, ligament, ben och leder. Frakturer omfattas inte av ovanstående begränsning.


Agria Hältor/Rörelsestörningar (tilläggsförsäkring)
Du kan köpa till ett utvidgat skydd för de skador på hästens rörelseförmåga som vi nu begränsar i Agria Bas Veterinärvård. Tilläggsförsäkringen ger dig möjlighet att få ersättning med upp till 30 000 kronor per försäkringsår för skador avseende hältor och rörelsestörningar. Till det räknas skador på skelett, muskler, senor, ligament, ben och leder.



Jag är HELT för att skapa mer försäkringslösningar med valbara nivåer, så att de som vill ha/behöver ha en mer omfattande försäkring, och/eller har höga skadeuttag får betala mer för det, och de med mindre omfattande försäkring eller frisa, sunda djur betalar mindre. Men det sker ju inte genom att ta bort möjligheten till mer heltäckande försäkringar.

Undrar om de andra bolagen tänker följa efter, det brukar ju vra hyfsat likartade förändringar. Sveland verkar inte följa efter iofs, men de har inte följt med på att erbjuda ers för mediciner och avlivning och liknande som funnits/finns i de andra bolagens utökade försäkringar. Utan de har ju 'bara' hakat på höjda maxbelopp/år samt fast självrisk.

Nu slänger jag ur mig min första tanke och sen duckar jag..... ;)

Jag tycker naturligtvis inte att det är bra som Agria gör....

MEN!!! Jag tycker nog mer att det är hästägarna som blivit helt galna. :crazy:
Åker till Klinik för minsta lilla hälta??? Varför inte låta hästen vila först? Kanske en vecka eller till och med två....för att se om det kanske var någon liten stukning eller annat som inte behöver behandlas...
Själva går vi väl inte till doktorn och får cortisonspruta så fort vi stukat foten eller har ont i ett ben...

Min pålle blev tydligt halt från ena dagen till andra förut i vintras, och när jag pratade med kliniken och undrade om det var helt galet att först vilja låta honom vila och se om det blev bättre så tyckte de tvärtom att det var en utmärkt idé. Jag skulle höra av mig om han inte blev bättre. Nu var han ju i och för sig inte helt igång så jag kunde ju vara bombsäker på att det inte var överbelastning eller förslitningsskada....

Nu skriver jag inte till er som verkligen har haft problem med era hästar det fattar ni själva det vet jag. Jag menar de som åker helt i onödan....de finns....jag lovar.... och det är de som trissar upp våra försäkringskostnader.
//M
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Fick tips av en person att Agrias nya villkor som ska börja gälla ligger på hemsidan. Och de har ju försämrat KRAFTIGT, och jag begriper inte riktigt hur de tänker? Okej att försöka bromsa de skenande kostnaderna, men 12 000 kr är ju en piss i nilen om en häst är halt pga lösa benbitar/traumatisk skelettskada (ej fraktur), senskada eller dylikt och behöver opereras? 30 000 kr som man kan få via tilläggsförsäkringen är ju lite bättre dock, men ändå, en enorm försämring. Och en indirekt premiehöjning. De ska inte höja några premier, men betalar man samma premie för sämre skydd så..

På grund av ökade veterinärvårdskostnader och dyrare behandlingar har vi gjort en översyn av våra produkter och de diagnoser som kostar mest. För att inte tvingas höja premierna har vi istället valt att begränsa särskilda delar i försäkringarna.

Rent konkret innebär det att vi i år inför maxbelopp för vissa skador som berör rörelseapparaten. Få hästägare kommer att märka av begränsningen eftersom de flesta inte överskrider sitt maxbelopp, samtidigt påverkas de flesta positivt i och med att vi håller premien nere.


Agria Bas veterinärvård:
Begränsning när det gäller till exempel hältor – På grund av kraftigt ökade kostnader för skador avseende hältor och rörelsestörningar inför vi en högsta ersättning på 12 000 kronor per år i vår veterinärvårdsförsäkring. Begränsningen gäller för skador och sjukdomar på skelett, muskler, senor, ligament, ben och leder. Frakturer omfattas inte av ovanstående begränsning.


Agria Hältor/Rörelsestörningar (tilläggsförsäkring)
Du kan köpa till ett utvidgat skydd för de skador på hästens rörelseförmåga som vi nu begränsar i Agria Bas Veterinärvård. Tilläggsförsäkringen ger dig möjlighet att få ersättning med upp till 30 000 kronor per försäkringsår för skador avseende hältor och rörelsestörningar. Till det räknas skador på skelett, muskler, senor, ligament, ben och leder.



Jag är HELT för att skapa mer försäkringslösningar med valbara nivåer, så att de som vill ha/behöver ha en mer omfattande försäkring, och/eller har höga skadeuttag får betala mer för det, och de med mindre omfattande försäkring eller frisa, sunda djur betalar mindre. Men det sker ju inte genom att ta bort möjligheten till mer heltäckande försäkringar.

Undrar om de andra bolagen tänker följa efter, det brukar ju vra hyfsat likartade förändringar. Sveland verkar inte följa efter iofs, men de har inte följt med på att erbjuda ers för mediciner och avlivning och liknande som funnits/finns i de andra bolagens utökade försäkringar. Utan de har ju 'bara' hakat på höjda maxbelopp/år samt fast självrisk.


KANON!! :bow::bow: ÄNTLIGEN slipper vi betala för alla som åker in och "sprutar en extra gång" eller " tar en genomsmörjning" på hästar som hade mått bättre av lite vila.

halleluja, äntligen sätts hästarna före mattes plånbok. :bump:
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Jo, jag tror att lösningen är just skräddarsydda delar, så att var del bär sina kostnader. Dvs vill du ha ett heltäckande skydd med höga ersättningsnivåer, då får du betala en HÖG premie. tycker du det räcker med lite mer basskydd, betalar du en lägre premie, osv. Och till viss del är det ju precis det Agria gör - MEN, de har bara 'låg nivå' och 'basnivå' och har tagit bort 'hög nivå'. Om INTE de andra bolagen följer efter har ju Agria skapat sig en extrem konkurrensnackdel där, då om de andra bolagen inte ändrar, du har t ex 100 000 kr till en hälta i annat bolag, då de inte specificerar.
Och då kommer ju folk välja det andra bolaget.

Vilket i förlängningen borde leda till att det bolaget tvingas strypa pengautflödet. Om de lägger sig på samma nivå som Agria är man snart tillbaka till likformiga försäkringar, men om det bolaget erbjuder en 'hög nivå med', så har Agria fortfarande konkurrensnackdel. Så jag begriper inte riktigt hur de tänker faktiskt.

Nu berörs jag inte alls av deras ändringar i hästförsäkringen, men just själva 'tänket' framstår som obegripligt iom att de inte sett till att det finns en 'hög nivå' (som måhände skulle bli snordyr, men då finns ändå valet), så de som innan hade heltäckande försäkring får enorma försämringar. Och knappast premiesänkningar som är motsvarande.


Agria är marknadsledande. Självklart kommer de andra följa efter.
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Absolut, och jag är FÖR valbara nivåer, där man betalar utefter skyddet, dvs vill man ha försäkrat upp över öronen, får man betala därefter. Men nu har de helt tagit BORT möjligheten att försäkra upp över öronen. DET jag inte begriper? Speciellt om inte de andra bolagen följer efter.

det går inte att så höga premier att det täcker en så pass hög nivå.
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

förutom när de har semestertider, då kan man få vänta i evigheter.
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Vi har en häst som ständigt råkar ut för det ena och det andra, vi är hyfsat ofta på vår lilla klinik men hittills är det ett besök sedan 2006 som nått upp över självriskgränsen (för det som ersätts, vi fick då tillbaka 173 kr).

Det jag förvånas över är att hästägare och försäkringsbolag sväljer prisnivån på de större klinikerna. Hade A1 inte funnits hade dessa kliniker inte överlevt. Och de som har olika prislistor beroende på om hästen är A1:ad eller inte (travhäst t ex), de bojkottar jag kategoriskt..

Att Agria har fått försämra sina villkor till denna grad tycker jag inte är förvånande, snarare väntat. Med tanke på deras försäkringsformer som ersätter ALLT (inkl. rehabilitering) tycker jag det enda som förvånar är att botten inte nåtts tidigare...
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Inte lägre premie i Agria, men du borde fått självriskrabatt? Dvs den dag hästen blir sjuk har du rabatt på självrisken?

IF och Sveland har sitt rabattsystem kopplat till premien dock. Sveland ger bonus vid skadefria år. IF ger bonus vid skadefria år, och påslag om du haft skador. Det känns vettigare, självriskrabatten Agria har påverkar ju bara när djuret BLIR SJUKT. Dvs, den bonus du får pga att djuret är FRISKT, får du bara del av när det blir SJUKT.. lite udda kan jag känna.

det är för att undvika fusk.. har man bonus meddelar man inte sitt försäkrignsbolag att hästen är skadad förräns det dyker upp en dyr skada trots att det i reglerna står att ALLA skador ska rapporteras.
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

KANON!! :bow::bow: ÄNTLIGEN slipper vi betala för alla som åker in och "sprutar en extra gång" eller " tar en genomsmörjning" på hästar som hade mått bättre av lite vila.

halleluja, äntligen sätts hästarna före mattes plånbok. :bump:

Och de som har en häst som råkar ut för ett kostsamt olycksfall, de kan skylla sig själv? Som någon sa, hästen som springer genom tråden och skär sönder senor. De kan avliva hästen och köpa en ny, eller bör ha XX tusen på banken?
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Agria är marknadsledande. Självklart kommer de andra följa efter.

De följde inte efter när Agria slopade den fasta självrisken. Så det återstår nog att se, både om de följer efter, och i vilken omfattning. Däremot brukar ju förändringar sprida sig, annars får ju de andra bolagen de där kostnaderna. Som på den tiden Sveland var ensamt om att införsäkra fd travare utan vetbes. Så då fick de majoriteten av dem, och sen kostade det därefter.

Men som sagt, varken IF eller Sveland följde med varken när folksam slopade fasta självrisken, eller när Agria gjorde det. Så det är nog bara vänta och se. Generellt så tycker jag det år för år blir mer skillnader mellan bolagen, för var det enbart marginella skillnader i ersättningsnivåer och vad som ersattes, men nu har det varit hyfsat stora skillnader, även om vissa bolag varit mer lika.

Sveland t ex hoppade ju aldrig på ersättningsrallyt. De ersätter fortfarande inte, och har aldrig gjort, medicin på recept och avlivning till exempel. De var sist med att börja med fast självrisk, och gjorde det EFTER att andra bolag både infört och slutat med det.

Så skillnaden mellan Sveland och t ex Agria som under flera år var det som ersatte absolut med, både kostnadsmässigt och innehållsmässigt var ju STOR. Medan skillnaden mellan IF och Agria t ex var mindre, och blev än mindre när Agria satte tak för medicin/år, avlivning etc (som IF redan hade)
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Rent krasst tycker jag man ska ha xx tusen på banken om man har häst. Faktiskt. För det är så mycket som kan hända, och om man ser till vilka summor vi lagt ut trots försäkring så hade hästen helt krasst inte fått leva om vi inte haft xx tusen på banken.

Edit; eller - självklart - vara beredd att ta bort direkt det händer något som kostar kosing ur egen plånbok.
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

det är för att undvika fusk.. har man bonus meddelar man inte sitt försäkrignsbolag att hästen är skadad förräns det dyker upp en dyr skada trots att det i reglerna står att ALLA skador ska rapporteras.

Ah, då blev det begripligare. Fast om folk nu vill fuska, så borde det väl gå att fuska ändå?

Om min självrisk normalt är säg 1800 kr, och man har en självriskrabatt på 300 kr, så självrisken är 1500 kr. Hästen drabbas av något som kräver ett besök av Distriktsveterinär, och kostar 1600 kr. Då skickar ju inte ägaren in oavsett rabatt eller ej om det är en ägare som vill 'hålla tyst'?

Däremot borde det fungera hyfsat bra på smådjur? Om man har 1100 kr i självrisk, och fått två års självriskrabatt a 300 kr, så är självrisken 500 kr. Det ger ju mer utslag på de mindre djuren.


Men då blev det begripligare, jag tänkte inte ens tanken på 'fuska för att behålla bonus'
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Tack gode gud att man inte har det bolaget, två gånger på klinik och sen är det ju kört då med andra ord. Tänk alla återbesök mm, täcker ju aldrig :crazy:
Sen tkr jag nog till skillnad från många andra här att det är bättre att åka och kolla det i tid än o vänta och kanske få ta bort hästen istället. Jag åker hellre en gång för mkt än en för lite
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Rent krasst tycker jag man ska ha xx tusen på banken om man har häst. Faktiskt. För det är så mycket som kan hända, och om man ser till vilka summor vi lagt ut trots försäkring så hade hästen helt krasst inte fått leva om vi inte haft xx tusen på banken.

Edit; eller - självklart - vara beredd att ta bort direkt det händer något som kostar kosing ur egen plånbok.

Jo, jag minns vad jag la ur egen ficka för arabvalacken, det var stora summor. Men haken är ju att om du hostat upp de där 20 000 kr som fattades när hästen slet sönder benet och senor och stod på djursjukhuset tre veckor, och fick opereras, och ett halvår senare är det något annat du måste hosta upp för. Då blir hästägande rakt av en lyxgrej deluxe.

Så absolut lägga in ett tag för förslitningshältor, skulle nog göra underverk för eftertanke kring ridning, skoning och träning rent generellt. Men att de tar med rent traumatiska skador med som det verkar, det anser jag är osjysst.

Om man tar ett par exempel.

Häst blir jagad, springer genom eltråd. Sliter sönder senor och ligament. Behöver opereras och stå 3 v på klinik. Totalkostnad 40 000 kr. (Hittar på summan). Det krävs dessutom återbesök, uppföljande ultraljud etc, på totalt 5000 kr. Hästen blir fullt återställd.
Totalsumma 45 000 kr.

Häst får en ink på ögonlocket. Den behöver opereras, och står totalt 2 veckor på djursjukhus. Räkningen blir 30 000 kr. Tyvärr gick operationen inte så bra, så dels får hästen behandlas för horhinneskador för sammanlagt 3000 kr, exkl medicin, och kräver sedan ännu en operation. Hästen kan då åka hem samma dag, operationen kostar 15 000 kr. TYVÄRR lyckas inte den heller, så en tredje operation krävs, a 15 000 kr. Hästen blir helt återställd.
Totalsumma 63 000 kr.

I FÖRSTA fallet får ägaren hosta upp 15 000 - 33 000 kr ur egen ficka beroende på om tilläggsförsäkring finns eller ej.

I ANDRA fallet får ägaren hosta upp betydligt mindre, alt ingenting beroende på försäkringstak etc.

Och det är ju i båda fallen lika lite djurägarens 'fel'.
Det är att det slår så som jag vänder mig emot.
Däremot om de satt ett tak för mer förslitnings/belastningsskador, det hade jag betydligt mer förstått. Och det borde vara DÄR de stora skenande kostnaderna finns?

(Vad gäller inken så där är summorna INTE påhittade, förutom att den tredje operationen aldrig gjordes, hästen togs bort pga hälta innan den tredje operationen. Där fanns heller ingen möjlighet att prispressa, då kompetensen för den första operationen inte finns på var och varannan klinik tyvärr, och prisbilden var i princip densamma på de två kliniker inom väldigt många, mer än 20, mils radie som kunde utföra operationen. Operation två gjordes på annan klinik än den första, dock inför den tredje ville remitteras ytterligare en specialist igen, för att göra nytt försök att rädda ögat. Jag blev förbannad och totalvägrade. Jag ville ta bort ögat redan vid andra op men blev överkörd, men vägrade tolerera ett tredje försök utan krävde då och fick igenom att ögat skulle bort)
 
Senast ändrad:
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Jag kan inte hitta dessa villkor som du refererar till på Agria's hemsida kan du lägga in en länk så man vet vad som gäller och från när.
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Andra exempel på hältrelaterade diagnoser som inte berörs av begränsningen är fång, frakturer på grund av yttre våld, hälta på grund av sårskador, spiktramp, senskador på grund av yttre våld samt ledinfektioner.

Om jag fattar ovanstående rätt (direkt citat från Agria) så är det ingen begränsning om hästen får en senskada pga yttre våld...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har precis köpt en 2,5 åring (halvblod, valack) som såklart ska försäkras. Uppfödaren har den försäkrad i Agria katastrof och den...
Svar
13
· Visningar
1 697
Senast: Piranesi
·
Hästmänniskan Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka! Min häst gjorde sig akut illa i benet när han var ute i hagen och har sedan i...
20 21 22
Svar
432
· Visningar
37 658
Övr. Hund Lagom till att Råda fyllt sju och många andra bolag inte längre vill teckna en ny försäkring på henne, bestämmer sig Agria för att höja...
2
Svar
25
· Visningar
2 719
Senast: Gabbi
·
Övr. Hund Okej att jag förstår det är dyrt för försäkringsbolagen med veterinärvårdsförsäkringar. Men seriöst - vad är det som händer med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
13 872
Senast: Picky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp