Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Delvis knapplån....

Men herregud vad har ni för hästar? Eller vad har ni för otur kanske? Vad tråkigt för er, jag måste vara lyckligt lottad?... hittills.

På 30 år med 10 olika hästar i olika tävlingsdicipliner så har jag bara behövt åka till klinik 2 gånger.
Ena gången med häst som skadat nacken i en vurpa och den fick tas bort på en gång... Andra gången var det en häst med misstänkt "hormonproblem" men det var falskt alarm.
Första hältan på häst (vad jag kan minnas) var nu i vinter och den gick över av sig självt.

Har behövt ta ut veterinär på grund av rejäl sårskada eller lymfangit el. dylikt max 10 ggr på 30 år.....
(Fast det får jag väl igen nu när jag skrivit det här ;) )

// M
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Och de som har en häst som råkar ut för ett kostsamt olycksfall, de kan skylla sig själv? Som någon sa, hästen som springer genom tråden och skär sönder senor. De kan avliva hästen och köpa en ny, eller bör ha XX tusen på banken?

nej jag tycker det är konstigt att olycksfall inte täcks. men är du säker på att så är fallet? de brukar särskilja på skador och olycksfall.
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

fast så fort nån försämrar/förbättrar följer de andra efter i nån mening.
IF har höjt den fasta och ändrat var som ersätts, vilket jag dyrt fick upptäcka i höstas.
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Se inlägg 41;)

Du svarade när jag skickade....
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

mmm :)

och glädjande har de tagit fram e seniorförsäkring som så många här brukar vilja ha
"Agria Veteranförsäkring - nyhet!
Nu har vi tagit fram en försäkring för dig som vill försäkra din äldre häst. Försäkringen är speciellt avsedd för hästar som är mellan 16 och 21 år. Kontakta ditt hästombud så får du veta hur den här försäkringen gäller"
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Det var också bra. Jag tänkte byta bolag till vår gamling förra året, men det gick inte då.

Agria har alltid varit bra (och vi har varit kunder i många år och haft både benbitsoperation och tarmvred), men jag tycker att det har blivit en försämring på kundtjänst de senaste åren, det har liksom inte varit så smidigt... If är smidiga, men det är inte alltid deras handläggare kan svara på mina frågor. Dessutom var If dyrare än Agria när vi skulle nyförsäkra sist.
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

De skriver ju bara 'inga premiehöjningar' och att de gjort begränsningarna för att slippa höja premierna. Så risken är nog att premien ligger kvar på samma nivå, annars borde de skrivit att premierna sänks.

Nu berörs inte jag förrän nästar år då min årsförfallodag är tidigare än 1/4. Men i det senaste försäkringsbrevet (dat 090209) står det att:
Premien för kommande år: I takt med utvecklingen inom veterinärvården måste vi justera premierna för våra hästförsäkringar. Sedan vi införde försäkringsbeloppet 120.000 kronor har vi haft en mycket negativ skadeutveckling och vi ser därför ett behov av att höja försäkringspremien för detta alternativ.

Premien är höjd med 1044 kr/år.
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Jodå det är jag med på, den rabbaten på självrisken har jag på henne. Men tycker inte att det är samma som att premierna blir lägre. Som vår häst han med höga kostnader, fick ju faktiskt lägre premie pga att de sänkte ner hans förs till aktiv istället, hade ju varit bättre att som de säger, högre kostnader högre premie, så får den kunden betala högre för sin häst i stället för att alla andra ska behöva lida för det då, och att premierna höjs hela tiden för alla. Men så fick jag det nu på den hästen.
Men tycker inte om detta nya som kommer nu, då jag vet att en hältutredning kan komma att kosta långt ut över de 12000Kr.
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Så absolut lägga in ett tag för förslitningshältor, skulle nog göra underverk för eftertanke kring ridning, skoning och träning rent generellt. Men att de tar med rent traumatiska skador med som det verkar, det anser jag är osjysst.


Vad jag förstår är det inte redan olyckor/trauman som ingår i förändringen.

Själv har jag sedan 8-10 år debatterat att A1-formen borde försvinna. Att hästarna i det långa loppet kommer att vinna på att ryttare faktiskt får ta ansvar för det vi utsätter våra djur för (ridning, träning, körning etc). I det korta loppet kommer nog några att drabbas, å andra sidan drabbas många idag också, en del behandlas in absurdum och andra får ändå gå utan behandling.

Utbildning och upplysning av ägare/tränare verkar vara det enda som hjälper våra hästar och för att det ska bli intressant behövs nog den ekonomiska delen i det hela. D v s att det kostar rejält att rida sönder sin häst. Igen och igen.
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Det innebär att den som har flera hästar försäkrade, kan inte välja Agria.
Det blir ekonomiskt omöjligt med dyra tilläggsförsäkringar....

Om samtliga försäkringsbolag ersatte fysioterapeut och kiropraktik skulle
bolagens behandlingskostnader sjunka med stora belopp, men de tycks inte begripa det....
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Utbildning och upplysning av ägare/tränare verkar vara det enda som hjälper våra hästar och för att det ska bli intressant behövs nog den ekonomiska delen i det hela. D v s att det kostar rejält att rida sönder sin häst. Igen och igen.

Det tror jag också!

Och kanske få folk att förstå att man visst kan behandla ex leder, men att en rejäl vila kan behövas därtill.
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Min sambo ringde från jobbet idag och hade varit inne och läst på agrias hemsida och sett detta med stor förvåning.
Vi har 4 hästar hos agria där vi inte en enda gång uttnyttjat försäkringen. Deras förfallodag är på lördag så frågan är byta bolag eller ej. Har 1 häst i folksam och andra försäkringar där. Gillar dock inte att byta bolag på hästarna då det nya bolaget kan börja strula vid skada om hästen är relativt nyförsäkrad där.

Det känns helkorkat med agrias regler.
Vitsen för mig är att ha hästarna vet försäkrade så att jag alltid ska ha råd att behandla dem om det går knas. Livvärdet har jag bortprioiterat. Nu blir försäkingana mer eller mindre värdelösa för mig, jag menar 12 000 kan jag lika gärna spara ihop själv per år!
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Ja så tycker jag med. Dra sen av vad man betalar i premie från de 12000 så är det ju inte mkt kvar, (om det är något kvar, beror ju på vad man betalar), så kanns denna försäkring rätt meningslös. Då kan man ju lika gärna lägga premie pengarna själv på evt behandlings kostnad.
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

i somras hade de 3v väntetid. inte acceptabelt.

Och Agria har på smådjur haft 4 - 5 veckor alldeles oavsett semestertider eller ej senaste året.

Jag har bara behövt utnyttja fblherrns försäkring tre gånger. Två telefonreglerades, klart på 10 min, pengarna på 2 - 3 dagar. Den tredje direktreglerades.

Agria har jag ju som sagt smådjur i, men där har det varit långsamt som attans nuförtiden av någon anledning. Enda undantaget veckan innan jul då de nog ville 'hinna undan', då gick det på 4 -5 dagar efter de fått brevet.

Allt under 4 veckor tycker jag personligen fungerar, men det blir besvärligt när det ligger på 5 veckor. Då hinner fakturor och räkningar förfalla, och jag har ju försäkrat för jag har svårt ligga ute med större summor. Alla har ju inte direktreglering, men då kan jag ta det på kreditkortet som är till för just sådana händelser. Men när kreditkortsräkningen hinner förfalla med, då blir det svettigare.
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Du omfattas inte av de nya reglerna förrän nästa årsförfallodag!
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

*KL*

Om de exkluderar olyckor blir det bättre, men det står skador och sjukdomar, men specificerar de att trauma inte inkluderas så är det absolut betydligt bättre. Borde inte finnas SÅ mycket sjukdomar som kan bli relevanta?

Å andra sidan vet jag av erfarenhet att bevisa ett olycksfall utan hudskada är synnerligen svårt, men det får man ju hoppas de kommer på en lösning på i det fall det krävs (borde inte vara så många). Jag hade ju i många år Vision T-märkt, vilket naturligtvis innebar att försäkringen inte täckte annat än rena olycksfall/traumatiska skador vad gäller benen. Nu slapp vi vrickningar etc, men det var besvär nog att bevisa att senskada efter fastrullningen i boxen var just traumatisk, iom att huden var hel. Nu gick ju det tillslut efter lite korrespondens dock.
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

för 12 000 får man rätt mycket.

Ledinflammation fram kostade 3000 på min häst.
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Ja, där ungefär ligger min uppfattning också. Utredning, röntgen och behandling samt ett eller två återbesök utan behandling. Men det beror ju våldsamt på vilken klinik man väljer...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har precis köpt en 2,5 åring (halvblod, valack) som såklart ska försäkras. Uppfödaren har den försäkrad i Agria katastrof och den...
Svar
13
· Visningar
1 697
Senast: Piranesi
·
Hästmänniskan Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka! Min häst gjorde sig akut illa i benet när han var ute i hagen och har sedan i...
20 21 22
Svar
432
· Visningar
37 658
Övr. Hund Lagom till att Råda fyllt sju och många andra bolag inte längre vill teckna en ny försäkring på henne, bestämmer sig Agria för att höja...
2
Svar
25
· Visningar
2 719
Senast: Gabbi
·
Övr. Hund Okej att jag förstår det är dyrt för försäkringsbolagen med veterinärvårdsförsäkringar. Men seriöst - vad är det som händer med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
13 872
Senast: Picky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Skäller på andra hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp