Bukefalos 28 år!

Har vi redan glömt skandalen?

Nja, det beror på vilket kött man äter (det är få personer som enbart äter kött från ej plågade djur) och djuret har hur som helst dödats.

Det jag reagerade på var ju dock att gul zebra skrev: "dunjacka för mig är som att skriva att man är djurplågare eller dum i huvudet stort och tydligt i pannan". Att en indirekt stödjer djurplågeri genom att använda dun eller äta kött gör en inte till djurplågare själv.
I mitt fall drar jag gränsen vid svenskt och har inga problem med att djur dödas alldeles oavsett varför de dödas, det är livskvalitén som har betydelse. Det tyckte jag iofs redan som vegetarian.

"dunjacka för mig är som att skriva att man är djurplågare eller dum i huvudet stort och tydligt i pannan". Jag är väl medveten om att man inte automatiskt är djurplågare för att man har dunjacka, det har jag aldrig sagt heller utan det jag säger är att det för mig är den signal man skickar ut.

Drabbar och drabbar, det är en jäkligt trist och dömande syn.

Andra stycket fattar jag inte alls. Menar du att du blir sjuk eller handikappad av att inte äta kött?!
Kan jag inte hålla med om, ser det inte som speciellt konstigt när det gäller nånting man är mot.

Lite kortfattat så inte tråden börjar handla om kött så ja, för mig blev det ett socialt handikapp (jag har en AS-diagnos i grunden, att bygga på med ytterligare försvårande omständigheter blev inte speciellt positivt so to speak) och en totalt paj sköldkörtel.
 
I mitt fall drar jag gränsen vid svenskt och har inga problem med att djur dödas alldeles oavsett varför de dödas, det är livskvalitén som har betydelse. Det tyckte jag iofs redan som vegetarian.

Svenskt innebär inte att djuren haft det bra.

"dunjacka för mig är som att skriva att man är djurplågare eller dum i huvudet stort och tydligt i pannan". Jag är väl medveten om att man inte automatiskt är djurplågare för att man har dunjacka, det har jag aldrig sagt heller utan det jag säger är att det för mig är den signal man skickar ut.

Ja, och jag tycker att det är ganska dömande mot andra.
 
Svenskt innebär inte att djuren haft det bra.



Ja, och jag tycker att det är ganska dömande mot andra.
Jag har aldrig sagt att svenskt är någon garanti för att djuren haft det bra, bara att jag har dragit min gräns där. Jag hade gärna dragit den snävare men då får jag vara utan mat.

Jag har aldrig sagt att det inte är dömande. Tvärtom anser jag det som sagt inte vara några som helst konstigheter i att döma folk som på olika vis visar sig stå för något man själv är emot. Jag dömer när jag ser folk med SDs logga tatuerad stort i nacken också, likaså när folk går runt i pälskappa eller när män bemöter kvinnor som "lilla gumman". Dömande är mänskligt, huvudsaken man är medveten om det och öppen för att man kan ha fått fel uppfattning.
 
Jag har aldrig sagt att svenskt är någon garanti för att djuren haft det bra, bara att jag har dragit min gräns där. Jag hade gärna dragit den snävare men då får jag vara utan mat.

Jag har aldrig sagt att det inte är dömande. Tvärtom anser jag det som sagt inte vara några som helst konstigheter i att döma folk som på olika vis visar sig stå för något man själv är emot. Jag dömer när jag ser folk med SDs logga tatuerad stort i nacken också, likaså när folk går runt i pälskappa eller när män bemöter kvinnor som "lilla gumman". Dömande är mänskligt, huvudsaken man är medveten om det och öppen för att man kan ha fått fel uppfattning.
Fast jag måste säga att jag tycker det verkar väldigt bakvänt jag också.

Både dun och köttindustrin har bättre och sämre industrier.

Båda industrierna står för djurplågeri. Om man skyltar med att man är djurplågare för att man bär en dunjacka så skyltar man lika mycket med det om man äter en köttbit.

Tex svenska grisar har det inte alltid så kul som blir kastrerade utan bedövning.
 
Den om dunjackor, då TV4:s Kalla Fakta visade hur fåglar torterades för att vi skulle få billiga dunjackor och täcken.
Skulle köpa en jacka idag, en helt vanlig täckjacka, mellantjock modell. I princip alla modeller var i dun. Jag är förvånad över hur snabbt vi glömmer. När jag frågade efter en icke-dun-jacka svarade expediten att "Men så varma är de inte, du kan nog ha dun."

Skulle du köpa en dunjacka idag?
Nej, köper aldrig dun.
 
Den här skandalen har jag missat, är det så för all duntillverkning eller är det bara vissa? Tänker om man vill köpa dun men kan välja att köpa dun från de som gör det på ett bra sätt osv.
 
Jag älskar duntäcken och dunkuddar. Passar verkligen frusna mig. Har aldrig köpt eget dock, utan det har varit täcken och kuddar som mina föräldrar köpte på 80-talet. Bor numera med en allergiker så nu är det inte aktuellt, men för min egen del hade jag kunnat tänka mig att köpa dun i framtiden. Från döda fåglar naturligtvis! Har jag inte råd med det så får jag avstå.
 
Det finns ju en del märken som skyltar tydligt med att dunet ej är plockat från levande fåglar, det skulle vara ett alternativ för mig isf. Men nej, jag är inte så förtjust i dunjackor.
Problemet är ju att klädkedjor får certifikat från sina leverantörer att de inte tar dun från levande fåglar. Intersport är en sån kedja. Grejen är bara att 2009 när Kalla Fakta gjorde repotaget så var det redan många kedjor som hade sådana certifikat men man hade inte koll på hela kedjan och lik förbaskat så köptes dun från fåglar som plockats levande.

Så bara för att butiken påstår att "allt är lugnt" så är det ingen garanti.
 
Den här skandalen har jag missat, är det så för all duntillverkning eller är det bara vissa? Tänker om man vill köpa dun men kan välja att köpa dun från de som gör det på ett bra sätt osv.

Kort och gott, du har ingen aning. Ta en stor kedja som Jysk till exempel, de var med på repotaget som gjordes, de hade certifikat från sina leverantörer att allt dun de köpte var från redan döda fåglar. När man sen följde kedjan bakåt så var det ju många underleverantörer som i sin tur hade underleverantörer och någonstans tappade man kontrollen. När repotage-teamet följde en leverantör bakåt i kedjan hamnade man på fågelfarmar där fåglar plockades levande.
Nu är Jysk tillbaka på samma ställe, man har certifikaten men inte kontroll på hela kedjan.
 
Kort och gott, du har ingen aning. Ta en stor kedja som Jysk till exempel, de var med på repotaget som gjordes, de hade certifikat från sina leverantörer att allt dun de köpte var från redan döda fåglar. När man sen följde kedjan bakåt så var det ju många underleverantörer som i sin tur hade underleverantörer och någonstans tappade man kontrollen. När repotage-teamet följde en leverantör bakåt i kedjan hamnade man på fågelfarmar där fåglar plockades levande.
Nu är Jysk tillbaka på samma ställe, man har certifikaten men inte kontroll på hela kedjan.
Men åh, va tråkigt när det brister i kedjan. :(
 
Ull, utveckla gärna.
Fruktansvärt djurplågeri avslöjat i samband med klippning av fåren. Det handlar om ekonomi; det ska gå fort. Ungefär som med gässen. På samma sätt brist på kontroll i produktionskedjan. Orkar inte googla fram hemska videos, men de finns.
 
Den om dunjackor, då TV4:s Kalla Fakta visade hur fåglar torterades för att vi skulle få billiga dunjackor och täcken.
Skulle köpa en jacka idag, en helt vanlig täckjacka, mellantjock modell. I princip alla modeller var i dun. Jag är förvånad över hur snabbt vi glömmer. När jag frågade efter en icke-dun-jacka svarade expediten att "Men så varma är de inte, du kan nog ha dun."

Skulle du köpa en dunjacka idag?
Nej det skulle jag inte. Jag glömmer inte dunskandalen. När vi senast skulle köpa nya täcken så blev det ulltäcken från svenska får. Ursköna täcken som rekommenderas skarpt. (Varför inte nyzeeländsk ull tänker ni kanske då? Efter att ha sett metoderna som används för att hålla parasiter borta från fåren/lammen så, nej, då går även den fårullen bort tyvärr.)
 
Fruktansvärt djurplågeri avslöjat i samband med klippning av fåren. Det handlar om ekonomi; det ska gå fort. Ungefär som med gässen. På samma sätt brist på kontroll i produktionskedjan. Orkar inte googla fram hemska videos, men de finns.
Jag behöver inte googla någonting, har själv haft får i många år. Får måste klippas, alldeles oavsett om ullen blir till kläder, används som isolering i byggnader eller bränns upp.
 
Hej!

Jag undviker dun, främst pga min allergi och för att jag avskyr att det blir dun överallt när kläder/täcken börjar läcka. Nu har jag förvisso en stalljacka med dun, men den har jag fått av en kompis som inte längre behövde den så den har jag inte köpt själv.

/Lavinia
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har under flera år misslyckats med att hitta en varm kappa/ jacka till vintern. Varje år har jag försökt. Förra året gav jag upp och...
2
Svar
37
· Visningar
3 605
Senast: svea
·
Utrustning Hur håller ni er varma inför höstrusket och vinterkylan? Fram med era bästa tips! :idea: Ni får också gärna lista er höst- resp...
2
Svar
33
· Visningar
3 087
Senast: Totola
·
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 529
Utrustning Jag har idag provat en bomlös sadel. Jag har länge varit nyfiken på bomlöst och tyckt det skulle vara PERFEKT till valacken som är ett...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 467
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp