Bukefalos 28 år!

Har vi redan glömt skandalen?

Nej det skulle jag inte. Jag glömmer inte dunskandalen. När vi senast skulle köpa nya täcken så blev det ulltäcken från svenska får. Ursköna täcken som rekommenderas skarpt. (Varför inte nyzeeländsk ull tänker ni kanske då? Efter att ha sett metoderna som används för att hålla parasiter borta från fåren/lammen så, nej, då går även den fårullen bort tyvärr.)
Vilka metoder tänker du på då?
 
Fruktansvärt djurplågeri avslöjat i samband med klippning av fåren. Det handlar om ekonomi; det ska gå fort. Ungefär som med gässen. På samma sätt brist på kontroll i produktionskedjan. Orkar inte googla fram hemska videos, men de finns.
Absolut finns det hemska videos, men de speglar inte normen för hur får klipps. At sparka och slå och hålla på gör att det tar längre tid att klippa och resultatet blir sämre. För vissa ser det hemskt ut att fåren vänds runt när de klipps. Man ska ju även komma ihåg att organisationer som Djuren Rätt anser att det inte spelar någon roll hur ullen produceras eller hur bra fåren har det, är ändå ett utnyttjande av dem för våra syften och ska avstås ifrån.
 
Den om dunjackor, då TV4:s Kalla Fakta visade hur fåglar torterades för att vi skulle få billiga dunjackor och täcken.
Skulle köpa en jacka idag, en helt vanlig täckjacka, mellantjock modell. I princip alla modeller var i dun. Jag är förvånad över hur snabbt vi glömmer. När jag frågade efter en icke-dun-jacka svarade expediten att "Men så varma är de inte, du kan nog ha dun."

Skulle du köpa en dunjacka idag?

Jag har inte glömt, men jag tror många antar att problemet är löst för att det uppmärksammades. Så är det ju tyvärr inte alltid... Det kom ju upp här för ett tag sen om ullindustrin igen, att leverantörerna inte höll de etiska kraven som köparna har ställt på leverantörerna, eller hur det nu var.

Dun är inte något jag köper oavsett, gillar det inte. Däremot tycker jag det är jobbigt med jackor med pälskrage, jag litar inte på att det är syntent även om det står så, så jsg väljer bort en hel del jackor som jag gillar pga kragen. Och så ullkläder, jag vill ha etisk och gärna svensk ull...
 
Den om dunjackor, då TV4:s Kalla Fakta visade hur fåglar torterades för att vi skulle få billiga dunjackor och täcken.
Skulle köpa en jacka idag, en helt vanlig täckjacka, mellantjock modell. I princip alla modeller var i dun. Jag är förvånad över hur snabbt vi glömmer. När jag frågade efter en icke-dun-jacka svarade expediten att "Men så varma är de inte, du kan nog ha dun."

Skulle du köpa en dunjacka idag?

Skulle inte köpa dunjacka. I princip har jag inga problem med dun från redan döda fåglar, men jag litar inte på hanteringen och produktionskedjan.
 
Det är så jag ser på ullproduktionen. Det finns helt klart brister och jag vill inte bidra till det som pågår. Från förra året:

http://www.theguardian.com/world/2014/jul/11/sheep-cruelty-video-sparks-rspca-investigation
Vi får avvakta vad undersökningen kommer att leda fram till, innan man kan avgöra om det är äkta dokumentära klipp eller fejk.

"
“The vision made publicly available by Peta overnight shows sheep being beaten with shearing handpieces and thrown down a chute,” the RSPCA said.

“The allegations are serious and will be investigated by RSPCA inspectors as information comes to hand for potential breaches of the relevant state animal welfare legislation.”

Penalties for breaching animal welfare laws vary by state. For example, in NSW, the maximum penalty is a fine of $22,000 or five years in prison."

"Barnaby Joyce, the federal agriculture minister, said questions needed to be asked about the way Peta obtained the footage and why it held on to it for so long before releasing it.

"One of the questions I ask is with the up-close shot of the man hitting the sheep, which is obviously exceptional and cruel and in many instances would be immediate dismissal, where exactly was the camera?" Joyce told the ABC."
 
Fast jag måste säga att jag tycker det verkar väldigt bakvänt jag också.

Både dun och köttindustrin har bättre och sämre industrier.

Båda industrierna står för djurplågeri. Om man skyltar med att man är djurplågare för att man bär en dunjacka så skyltar man lika mycket med det om man äter en köttbit.

Tex svenska grisar har det inte alltid så kul som blir kastrerade utan bedövning.
Det håller jag inte med om. Det är två olika industrier och jag ser inga konstigheter i att vara helt mot den ena och inte den andra.

Jag har inte sagt att man skyltar med det, jag har sagt att för mig är det som att skylta med det just för att jag anser dunindustrin vara djurplågeri. Jag har inte samma åsikt kring kött och ser det således inte på samma vis, it's that simple. Om någon annan anser att jag skyltar med att jag är djurplågare när jag äter kött så får det stå för henom, precis som att man säkerligen skyltar med att man är djurplågare för en inbiten aktivist i Peta så fort man går ut med sin hund.

Ja, jag har råkat vara med under kastrering utan bedövning, jag vet att det inte är guld och gröna skogar. Som någon nämnde är det förbjudet nu (och tro mig, jag var typ den förste att hurra över det beslutet). Andra brister finns och jag är självklart för en förbättring även av svensk köttindustri, främst kycklingindustrin som jag anser har störst problem, men jag är inte mot kött i sig och har därför inga problem med att äta kött sålänge jag ser till att utefter de ekonomiska förutsättningar jag har äta så bra kött som möjligt.
 
Har aldrig ägt något med dunfyllning. Är inte uppvuxen med vare sig dunjackor eller dun i kuddar/täcken så jag har aldrig känt något behov av det i mitt vuxna liv. :)
 
Äger både dunjacka och duntäcke. Båda två köptes innan jag fick upp ögonen för vad som hänt. I dagsläget skulle jag inte köpa något nytt med dun.
 
Sedan 2009 tror jag, men det är ju bakvänt att inte köpa nyzeeländsk ull för att man förbjudit mulesing
Det var det jag syftade på. Har inte hängt med i framstegen dock (hade missat förbudet) , så då kan nyzeeländsk ull gå an av den anledningen. Nu är jag ju för ett främjande av djurhållning i Sverige så finns det svenskt alternativ så föredrar jag dock det i fortsättningen också ;)
 
Det håller jag inte med om. Det är två olika industrier och jag ser inga konstigheter i att vara helt mot den ena och inte den andra.

Jag har inte sagt att man skyltar med det, jag har sagt att för mig är det som att skylta med det just för att jag anser dunindustrin vara djurplågeri. Jag har inte samma åsikt kring kött och ser det således inte på samma vis, it's that simple. Om någon annan anser att jag skyltar med att jag är djurplågare när jag äter kött så får det stå för henom, precis som att man säkerligen skyltar med att man är djurplågare för en inbiten aktivist i Peta så fort man går ut med sin hund.

Ja, jag har råkat vara med under kastrering utan bedövning, jag vet att det inte är guld och gröna skogar. Som någon nämnde är det förbjudet nu (och tro mig, jag var typ den förste att hurra över det beslutet). Andra brister finns och jag är självklart för en förbättring även av svensk köttindustri, främst kycklingindustrin som jag anser har störst problem, men jag är inte mot kött i sig och har därför inga problem med att äta kött sålänge jag ser till att utefter de ekonomiska förutsättningar jag har äta så bra kött som möjligt.
Men ALL dunindustri är inte djurplågeri. På samma sätt som all köttindustri inte heller är djurplågeri.
 
Skulle du köpa en dunjacka idag?
Förmodligen. Jag förstår att det gör mig genomgräslig men jag bara förmår inte att hålla koll på allt som är fel att stödja. Jag blir helt matt bara av tanken på all information vi får om olika branscher som är förskräckliga och gör därför så att jag försöker så gott jag kan, avstår det jag anser vara onödigt och det jag anser vara för förskräckligt och resten blir lite som det blir. Det är så mycket som kan vara etiskt oförsvarbart; mat, kläder, skor, teknik, musik, böcker, resor, transport etc etc att jag känner mest att jag inte är mer än människa och därför får missa en del grejer.

Dock kommer jag nog inte köpa dunjacka efter att ha läst den här tråden. Det fastnade.
 
Men ALL dunindustri är inte djurplågeri. På samma sätt som all köttindustri inte heller är djurplågeri.
Absolut, men andelen djur som plågas i dunindustri är sjukt hög även om dunet ska vara från döda djur (nåja, eller så sägs det vara snällt för att det plockats ute och hålls tyst om att samma dunplockning förstört en massa fågelbon och ägg vid häckning). Därtill anser jag dun vara helt onödigt i vårt samhälle vilket också påverkar min syn på det.

Jag ser det lite som med päls. Pälsindustrin är i stort sett det absolut värsta jag vet och ser jag någon med päls så dömer jag. Däremot har jag ingenting emot användning av päls (nåja förutom de sociala effekterna av det men det är en annan diskussion...) som tex tagits tillvara efter jakt och det syns ju inte på den där pälskragen eller pälsmössan. Så jag dömer i tystnad, men jag är inte den som inte är medveten om att jag kan ha helt sjukt fel, det är en vetskap jag har hela tiden. Jag utgår bara inte från att varenda pälskrage jag ser är vettigt framställda pälskragar för jag vet att fallet är tvärtom. Samma sak gäller dunjackor.

Men du är emot dun i sig, oavsett varifrån det kommer?
Jag är mot dunindustrin och stöttningen av densamma. Vill man sen ta vara på dun från exempelvis slaktindustrin så inte mig emot.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har under flera år misslyckats med att hitta en varm kappa/ jacka till vintern. Varje år har jag försökt. Förra året gav jag upp och...
2
Svar
37
· Visningar
3 641
Senast: svea
·
Utrustning Hur håller ni er varma inför höstrusket och vinterkylan? Fram med era bästa tips! :idea: Ni får också gärna lista er höst- resp...
2
Svar
33
· Visningar
3 120
Senast: Totola
·
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 535
Utrustning Jag har idag provat en bomlös sadel. Jag har länge varit nyfiken på bomlöst och tyckt det skulle vara PERFEKT till valacken som är ett...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 485
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp