Hastighetsmätare och äkta hastighet i bil (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 18)

Fast om det då är en okänd väg där man inte riktigt vet vart det är lämpligt att köra om. Hur gör man då?

Jag fick väldigt mycket skit här på buke för ett drygt år sen då jag valde att köra i 65-70 på 70 väg. Första gången jag körde själv på den vägen (hade då haft körkort i 4 månader) och jag störde mig då på att folk låg så nära bakom att det skuggade mina ljus framåt (min bil blev alltså en skugga framför mig)
Jag höll mig så långt till sidan jag kunde men ville inte köra snabbare då det var klockan 6 på morgonen en septemberdag (dvs risk för vilt) och på en väldigt kurvig väg. Men jag skulle då ha kört av vägen för att ge plats enligt vissa här och jag undrar verkligen hur man ska göra korrekt då för det känns farligt att köra ut i gruset på sidan eftersom det kan ge vika och svänga in på skogsvägar känns också sådär.

Ärligt talat, och detta lär jag väl bli halshuggen för, men folk får faktiskt ha lite tålamod i trafiken ibland. Min bedömning är att det finns betydligt fler fartdårar i trafiken än de som ibland tar det lite för försiktigt, ändå klarar folk inte av att ligga bakom någon som kör 5 km/h för långsamt i 3 km utan att få fullkomligt vredesutbrott. Jag noterar de som blåser förbi mig i 90 på en 70 väg utan att riktigt bry mig om vad andra sysslar med men att ha tålamod med någon som kanske letar sig fram i ett nytt område verkar få förunnat. Jag kör inte bil när jag är stressad. För 5 år sedan orsakade jag en krock för att jag tog ett dumt beslut i en stressad situation, sen dess kryper ett starkt obehag fram så fort jag kör och upptäcker att jag är stressad. Alltså undviker jag det och kör hellre iväg med mycket god marginal. Det gör att jag kan sänka hastigheten om det blir snöstorm, eller ligga en stund bakom någon som kör lite långsamt utan att bry mig. En del vill gärna hävda att man är en trafikfara men jag är ledsen, jag köper det inte. Man är inte en trafikfara om man ligger i 65 på en 70 väg lika lite som man är en trafikfara om man ligger i 75. Störigt? Ja må så vara, men ibland är saker störiga. Att lägga sig i baken och stressa någon som uppenbarligen inte vill/kan köra snabbare just nu kan ju definitivt bli en trafikfara. Men en del gillar ju att hävda att man ska följa trafikrytmen, det verkar dock bara gälla när folk kör för fort och man vill haka på, inte när rytmen av någon anledning är lite lägre.
 
Man är ju en livsfarlig förare om man gör omkörningar har det ju påståtts hur länge som helst nu. Och ja, jag gasade på, inte fan körde jag om en bil som körde 60km/h i 65 km/h. Ja, jag är fortfarande förolämpad över att ha blivit kallad både det ena och det andra.
Kan du citera ett sånt inlägg? Det måste jag missat helt. Och varför skulle du bara få köra om i 65 på en 80-väg?
 
Ja men vägen är ca 26km lång och det jag vet är att det finns 2-3 ställen där erfaren förare kan köra om men jag vet tyvärr inte exakt vart dom ställena ligger eftersom jag inte är en erfaren förare och vid mörker så är det extra svårt att hinna se dessa ställen (relativt korta omkörningssträckor)
Så ska jag då köra extra långsamt och blinka till höger hela vägen?! Det om nått måste störa trafikrytmen än att man ligger i 65-70 (på 70 väg) och ligger så bra till på vägen man kan
Kan du inte bara köra på, ligga så långt till höger som möjligt (där det är säkert, såklart) så den bakomvarande har lättare att se framför sig, och när denne påbörjar en omkörning kan du släppa lite på gasen så det går snabbare för den att komma förbi i och med att sträckorna är korta?
 
Så bara för att folk är emot farliga omkörningar så är dom emot alla omkörningar? Det är illa om du inte ser skillnad på farliga omkörningar och säkra omkörningar faktiskt.

Det går faktiskt att köra om på ett säkert sätt. Däremot om det inte är säkert så låter man bli, svårare än så är det inte.

Lagen är ganska tydligen med var det är lämpligt att köra om och vart det är förbjudet. Det jag stör mig på är att ni förespråkar att man ska vara på vänsterfilen länge i stället för att ha lite tempo och sedan svänga tillbaka till högerfilen i lämpligt avstånd framför bilen man just passerade. För fel sida av vägen är ju ändå det sämsta stället man kan befinna sig på. Det förespråkas även att man har rätt att blockera trafiken och visas oförstående till att om någon bakom vill köra om på lämpligt ställe (raksträcka med god uppsikt utan backkrön) kan man hålla sig lite mer till höger så att bilen bakom får bättre uppsikt och sedan kan man släppa lite granna på gasen, eller åtminstone behålla samma hastighet, för att underlätta för bakomvarande trafik. Om man nu av någon anledning inte kan hålla t.ex 80 på 80 väg. Så enligt den här tråden ska man känna sig som en kass förare om man nu är en sådan som tenderar få köra om en hel del söndagsåkare.
 
De slog mig en sak idag som gjorde mig jävligt förbannad .

För de finns bilister som ligger och trycker lastbilar ända upp i röven. Vad händer när han bromsar ? Eller ligger exakt framför lastbilen dödavinkel

Jo man blir en blöt fläck( lär aldrig glömma när lillebror ringer mig för att han står i kö till en olycka och hör av folket i bakgrunden att personen i personbilen har INGET HUVUD KVAR )

Så gnäll inte på chaufförerna , för ingen bilist är perfekt överhuvudtaget
 
Kan du inte bara köra på, ligga så långt till höger som möjligt (där det är säkert, såklart) så den bakomvarande har lättare att se framför sig, och när denne påbörjar en omkörning kan du släppa lite på gasen så det går snabbare för den att komma förbi i och med att sträckorna är korta?
Nu var detta dryga året sen och jag hade haft körkort i 4 månader så jag vågade inte köra över 70 (jag låg som sagt mellan 65-70) en tidig morgon på en väg med mycket vilt. Man ser inte viltet heller förrens det står i vägen då det är skog på båda sidor av vägen.
 
De slog mig en sak idag som gjorde mig jävligt förbannad .

För de finns bilister som ligger och trycker lastbilar ända upp i röven. Vad händer när han bromsar ? Eller ligger exakt framför lastbilen dödavinkel

Jo man blir en blöt fläck( lär aldrig glömma när lillebror ringer mig för att han står i kö till en olycka och hör av folket i bakgrunden att personen i personbilen har INGET HUVUD KVAR )

Så gnäll inte på chaufförerna , för ingen bilist är perfekt överhuvudtaget

Brukar fundera på samma sak när jag eller någon av mina mc-vänner har en kofångare 2 dm från bakdäcket. Händer oftare än vad ni tror. Det där med avstånd verkar ju slarvas med lite nu och då. Även i omkörningar. Irriterande och farligt.
 
Brukar fundera på samma sak när jag eller någon av mina mc-vänner har en kofångare 2 dm från bakdäcket. Händer oftare än vad ni tror. Det där med avstånd verkar ju slarvas med lite nu och då. Även i omkörningar. Irriterande och farligt.
Jo tack de där har jag med märkt när jag har åkt med gubben när han har kört mc. Jag är inte erfaren till att åka mc , men fy så illa bilister beteer sig även mot MC förare
 
Lagen är ganska tydligen med var det är lämpligt att köra om och vart det är förbjudet. Det jag stör mig på är att ni förespråkar att man ska vara på vänsterfilen länge i stället för att ha lite tempo och sedan svänga tillbaka till högerfilen i lämpligt avstånd framför bilen man just passerade. För fel sida av vägen är ju ändå det sämsta stället man kan befinna sig på. Det förespråkas även att man har rätt att blockera trafiken och visas oförstående till att om någon bakom vill köra om på lämpligt ställe (raksträcka med god uppsikt utan backkrön) kan man hålla sig lite mer till höger så att bilen bakom får bättre uppsikt och sedan kan man släppa lite granna på gasen, eller åtminstone behålla samma hastighet, för att underlätta för bakomvarande trafik. Om man nu av någon anledning inte kan hålla t.ex 80 på 80 väg. Så enligt den här tråden ska man känna sig som en kass förare om man nu är en sådan som tenderar få köra om en hel del söndagsåkare.
Men nu har du ju verkligen tolkat in saker ingen skrivit. Citera gärna det du återger för nu halmgubbar du.
 
Jo tack de där har jag med märkt när jag har åkt med gubben när han har kört mc. Jag är inte erfaren till att åka mc , men fy så illa bilister beteer sig även mot MC förare

Har varit med om när en bilist siktade in sig för att plocka en av oss för att han upplevde att vi varvade för att retas när det i själva verket var 13 motorcyklister som växlade ner inför rondell. Sidospegeln tog under tröjarmen på han som var näst längst fram. Någon dm från sidan av bröstkorgen. Det var ren tur att ingen åkte omkull och kom till skada.
 
Det där med 2:1 väg och att det går långsammare, jag har också alltid hört att det beror på att folk tycker att det blir obehagligt när vägen smalnar av. Men ärligt talat, beror det inte bara på att två filer blir en och att hastigheten på ett naturligt sätt sänks när folk kör in i luckorna? En del är ju väldigt glada på att lägga sig i vänsterfilen så snart det går och om det då är 4-5 bilar som sen ska in i högerfilen igen och hitta luckor innan filen tar slut så tänker jag att hastigheten sänks för alla igen. Folk släpper lite på gasen när någon kör in framför. Så går hastigheten ner, vilket gör att så fort det blir 2 filer igen så viker folk ut i vänster och gasar upp, för att sen komma in igen och det blir en hastighetssänkning igen och så tickar det mönstret på i ett evighetshjul.
 
Det där med 2:1 väg och att det går långsammare, jag har också alltid hört att det beror på att folk tycker att det blir obehagligt när vägen smalnar av. Men ärligt talat, beror det inte bara på att två filer blir en och att hastigheten på ett naturligt sätt sänks när folk kör in i luckorna? En del är ju väldigt glada på att lägga sig i vänsterfilen så snart det går och om det då är 4-5 bilar som sen ska in i högerfilen igen och hitta luckor innan filen tar slut så tänker jag att hastigheten sänks för alla igen. Folk släpper lite på gasen när någon kör in framför. Så går hastigheten ner, vilket gör att så fort det blir 2 filer igen så viker folk ut i vänster och gasar upp, för att sen komma in igen och det blir en hastighetssänkning igen och så tickar det mönstret på i ett evighetshjul.

Ja, kan mycket väl vara så på vältrafikerade områden.
 
Har varit med om när en bilist siktade in sig för att plocka en av oss för att han upplevde att vi varvade för att retas när det i själva verket var 13 motorcyklister som växlade ner inför rondell. Sidospegeln tog under tröjarmen på han som var näst längst fram. Någon dm från sidan av bröstkorgen. Det var ren tur att ingen åkte omkull och kom till skada.
Fyfan hade de hänt oss så vetefan om jag hade suttit upp på mc igen.

Klart dom varvar mer när man växlar ner de förstår ju jag med som har åkt i sommar .De är ju inte som en bil .

Tycker de är en härlig känsla att åka mc ( har inte kort på de själv). Har litet problem med nära rondellerkanten de är nära asfalten . Men tydligen har jag följt och suttit som en ängel på gubbens mc
 
Det där med 2:1 väg och att det går långsammare, jag har också alltid hört att det beror på att folk tycker att det blir obehagligt när vägen smalnar av. Men ärligt talat, beror det inte bara på att två filer blir en och att hastigheten på ett naturligt sätt sänks när folk kör in i luckorna? En del är ju väldigt glada på att lägga sig i vänsterfilen så snart det går och om det då är 4-5 bilar som sen ska in i högerfilen igen och hitta luckor innan filen tar slut så tänker jag att hastigheten sänks för alla igen. Folk släpper lite på gasen när någon kör in framför. Så går hastigheten ner, vilket gör att så fort det blir 2 filer igen så viker folk ut i vänster och gasar upp, för att sen komma in igen och det blir en hastighetssänkning igen och så tickar det mönstret på i ett evighetshjul.

I vissa fall (vältrafikerat) kan det säkert bero på det, men tillräckligt många vittnesmål av lastbilchaufförer säger nog att det beror på det tidigarenämnda också. De har legat efter en bil på enfiligt, och när de sedan ska köra om vid tvåfiligt så får bilen sprutt under ringarna, för att sedan sakta in igen vid enfiligt.
 
På tal om farliga omkörningar minns jag ännu skräcken på 90-vägen, där jag pga mörk kväll samt mycket vilt vid sidorna körde 80. Plötsligt, i en kurva, kommer en bil och kör om en lastbil - som kör mot mig. Dvs nära frontalkrock för mig. Tacksam att jag faktiskt körde 80 där och då, för jag hann bromsa (hade tack och lov ingen bakom mig heller). Hoppas han kom fram i tid dit han skulle, eftersom det var så bråttom.
 
I vissa fall (vältrafikerat) kan det säkert bero på det, men tillräckligt många vittnesmål av lastbilchaufförer säger nog att det beror på det tidigarenämnda också. De har legat efter en bil på enfiligt, och när de sedan ska köra om vid tvåfiligt så får bilen sprutt under ringarna, för att sedan sakta in igen vid enfiligt.

Så är det nog också! Jag kör aldrig på mindre trafikerade vägar så jag har inte så mycket erfarenhet 😅
 
  • Gilla
Reactions: MCP
Prestige släpp den.

Om det är så tät trafik, så är nog den lägre hastigheten rätt för alla.
Vid glesare trafik, så håller inte ditt argument mot att släppa förbi.

Jag vet inte om du följt mina inlägg men kommentaren kommer ifrån att jag kör häst på en väg med små möjligheter att köra åt sidan och är kurvig så man behöver sakta ner ganska mycket från vägens 70 resp 80 km. Bilar bakom kommer alltid ikapp snabbt och jag undviker att köra där i pendlingstrafiken just för att inte vara ivägen i onödan.

Satt och funderade på vägen till jobbet idag hur hemsk och dålig förare jag är om jag körde om bilen framför mig. Höll mig bakom i någon mil trots både lämpliga och långa raksträckor. Bilen ifråga höll 55-60 på en fin 80-väg. Asså förlåt alla perfektionister men jag hade aldrig haft tålamodet att ligga bakom den bilen resterande milen till mitt jobb. Kanske jag ska klippa isär mitt körkort på grund av detta för jag är uppenbarligen en olämplig förare.

Men alltså det där är det ju ingen i hela tråden som påstått! Iaf inte vad jag sett :)
 
Tänkte på den här tråden idag när jag var ute och körde med hästen på släp... På 80-väg ligger jag bakom en bil som pendlar mellan 70-80 (på hastighetsmätaren, ingen aning om verklig hastighet), vilket gör att jag på behörigt avstånd gör likadant. I rumpan har jag då en lastbil som ligger obehagligt nära, men tyvärr är jag inte bekväm med att köra om bilen framför när jag åker med hästtransport.

När det blir dubbelfiligt ligger jag kvar i höger fil och tänker att äntligen kan lastbilen köra om, men den ligger kvar i rumpan. I efterhand tänker jag att jag borde saktat ner och underlättat omkörning, men i stunden blev jag så stressad av hans beteende att jag inte tänkte en sekund på att sakta av när han redan ligger så nära inpå.

När det åter igen är enfiligt är det straxt dags för mig att svänga av vägen, så saktar ner från 70 på 70-vägen till 40 precis innan avfarten som är en väldigt kort och skarp sväng. Som tack för det fick jag blinkande helljus och en långt tutande när han åkte förbi. Förstår att det var väldigt frustrerande, men undrar vad han tror han uppnådde med beteendet? Tror han att jag kommer ta den skarpa svängen i 70 nästa gång jag kör när jag har en häst på släp?

Aja, väldigt tacksam över att jag har en lugn häst som inte stördes av blinkningar och tutande...
 
Lagen är ganska tydligen med var det är lämpligt att köra om och vart det är förbjudet. Det jag stör mig på är att ni förespråkar att man ska vara på vänsterfilen länge i stället för att ha lite tempo och sedan svänga tillbaka till högerfilen i lämpligt avstånd framför bilen man just passerade. För fel sida av vägen är ju ändå det sämsta stället man kan befinna sig på. Det förespråkas även att man har rätt att blockera trafiken och visas oförstående till att om någon bakom vill köra om på lämpligt ställe (raksträcka med god uppsikt utan backkrön) kan man hålla sig lite mer till höger så att bilen bakom får bättre uppsikt och sedan kan man släppa lite granna på gasen, eller åtminstone behålla samma hastighet, för att underlätta för bakomvarande trafik. Om man nu av någon anledning inte kan hålla t.ex 80 på 80 väg. Så enligt den här tråden ska man känna sig som en kass förare om man nu är en sådan som tenderar få köra om en hel del söndagsåkare.
Satt och funderade på vägen till jobbet idag hur hemsk och dålig förare jag är om jag körde om bilen framför mig. Höll mig bakom i någon mil trots både lämpliga och långa raksträckor. Bilen ifråga höll 55-60 på en fin 80-väg. Asså förlåt alla perfektionister men jag hade aldrig haft tålamodet att ligga bakom den bilen resterande milen till mitt jobb. Kanske jag ska klippa isär mitt körkort på grund av detta för jag är uppenbarligen en olämplig förare.

Lagen är ganska tydligen med var det är lämpligt att köra om och vart det är förbjudet. Det jag stör mig på är att ni förespråkar att man ska vara på vänsterfilen länge i stället för att ha lite tempo och sedan svänga tillbaka till högerfilen i lämpligt avstånd framför bilen man just passerade. För fel sida av vägen är ju ändå det sämsta stället man kan befinna sig på. Det förespråkas även att man har rätt att blockera trafiken och visas oförstående till att om någon bakom vill köra om på lämpligt ställe (raksträcka med god uppsikt utan backkrön) kan man hålla sig lite mer till höger så att bilen bakom får bättre uppsikt och sedan kan man släppa lite granna på gasen, eller åtminstone behålla samma hastighet, för att underlätta för bakomvarande trafik. Om man nu av någon anledning inte kan hålla t.ex 80 på 80 väg. Så enligt den här tråden ska man känna sig som en kass förare om man nu är en sådan som tenderar få köra om en hel del söndagsåkare.
Det är ingen här som påstått att man inte får köra om och att man ska ligga och medvetet blockera trafiken. Däremot att man ska ha såpass vett och sans i trafiken att man står ut med att folk håller hastigheten enligt sina mätare och i vissa fall ligger under den högsta tillåtna hastigheten.
Jo, jag kan själv ha en tung högerfot emellanåt, men det problemet ligger ju på mig att hantera, inte på någon annan.

Kör man extremt sakta som tex20 - 30km under hastighetsnivå utan "uppenbar anledning" kan jag bli orolig, främst för att inte sällan är rattfyllerister eller andra som inte heller bör vara i trafiken.
Men retar man sig på de som ligger ett par km under maxhastigheten så är det nog man själv och inte de långsammare förarna som ska ta sig en ordentlig funderare på sitt trafikbeteende.
 

Liknande trådar

Samhälle För "hundrafemtielva" år sedan, innan jag omskolade mig, jobbade jag som bussförare i Sörmland, men dagliga körningar upp till...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 041
Senast: MissFideli
·
Svar
248
· Visningar
9 213
Senast: Lingon
·
Samhälle I morse låg det en bil i röven på mej när jag åkte till stallet. När jag svänger av så kör den brötar den förbi. Och gissa vad det var...
21 22 23
Svar
445
· Visningar
16 271
Senast: Fetaost
·
Samhälle Igår låg jag hemma i soffan, sjuk, när jag hör hur det knackar på dörren. Jag väntar inget besök och mår inte alls bra så jag ligger...
8 9 10
Svar
195
· Visningar
16 660
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp