Hastighetsmätare och äkta hastighet i bil (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 18)

Menar du att alla olyckor som sker pga halka är pga att folk kör med sommardäck?

Jag tycker iaf det är en annan (självklart grundläggande) diskussion. Att kunna hantera sitt fordon när det är halt och när det får lite sladd var vad jag syftade på med halkbana.

Vart skrev jag att Alla olyckor beror på sommardäck?
 
Apropå just hastighet så har jag alltid kört precis på maxhastighetsbegränsningen, alltid, om inte väglaget eller sikten är sämre så man behöver köra långsammare. Men när jag tog körkort så sa folk att "Åh vad trist, nu får du inte köra för fort närmsta två åren!" Såhär tio år senare så kör jag fortfarande inte för fort och förstår inte alls fenomenet. Nu beror det säkert på att jag inte bilpendlar, har en mindre bil samt mestadels kör i stadstrafik som gör att det känns väldigt naturligt att hålla hastigheten. Men det känns fasen inte som att det är någon annan som gör det? På Norrtäljevägen ligger jag och tickar på i 70-75 km/h och på grund av att det är svårt att köra om så har jag alltid en aningens irriterad karavan av bilar efter mig. Trist för dem, som måste ha så bråttom, tänker jag då.
 
Apropå just hastighet så har jag alltid kört precis på maxhastighetsbegränsningen, alltid, om inte väglaget eller sikten är sämre så man behöver köra långsammare. Men när jag tog körkort så sa folk att "Åh vad trist, nu får du inte köra för fort närmsta två åren!" Såhär tio år senare så kör jag fortfarande inte för fort och förstår inte alls fenomenet. Nu beror det säkert på att jag inte bilpendlar, har en mindre bil samt mestadels kör i stadstrafik som gör att det känns väldigt naturligt att hålla hastigheten. Men det känns fasen inte som att det är någon annan som gör det? På Norrtäljevägen ligger jag och tickar på i 70-75 km/h och på grund av att det är svårt att köra om så har jag alltid en aningens irriterad karavan av bilar efter mig. Trist för dem, som måste ha så bråttom, tänker jag då.
Om du har en hel karavan av bilar efter dig ska du gå åt sidan och underlätta för dem att köra om. Det är något både polisen och trafikskolorna är helt överens om. Jag har en kompis som blev stoppad av polisen av just den anledningen, inte att hon körde för fort utan för att hon hindrade trafiken.
 
Man väntar inte tills snön kommer utan byter i tid. Sommardäck är värdelösa när temperaturen kryper neråt, behövs inte vara snö för att det ska bli farligt att köra omkring på dem men fattar man inte det ska man inte köra bil, oavsett hastighet.

Fattar bara inte pajkastningen på mig för det är lite det jag vill peka på. Man vet oftast att det blir halkigt och förmodligen snömodd varje år. Varför är inte en del förberedda utan sitter som ufon när snö och halka är ett faktum?

Edit: fyi så har jag planerat att byta däck till helgen just på grund av att det börjar vara minusgrader på nätterna och risk för svarthalka.
 
Om du har en hel karavan av bilar efter dig ska du gå åt sidan och underlätta för dem att köra om. Det är något både polisen och trafikskolorna är helt överens om. Jag har en kompis som blev stoppad av polisen av just den anledningen, inte att hon körde för fort utan för att hon hindrade trafiken.

Om jag kör i 70-75 km/h på en 70-väg och de vill köra för snabbt så, sorry. Det finns lite luckor här och var där de tillslut kan köra om så då kan de få göra det där. Polisen är välkommen att stoppa mig om de vill. Vägen var, en gång i tiden, en 90-väg och många boende där ute kör som om det fortfarande vore det.
 
Om jag kör i 70-75 km/h på en 70-väg och de vill köra för snabbt så, sorry. Det finns lite luckor här och var där de tillslut kan köra om så då kan de få göra det där. Polisen är välkommen att stoppa mig om de vill. Vägen var, en gång i tiden, en 90-väg och många boende där ute kör som om det fortfarande vore det.
Fast det är inte din sak att leka trafikpolis, det är snarare sånt beteende som kan skapa farliga omkörningar. Jag körde själv åt sidan i morse när det var mörker och dimma och jag låg i 50 - 55 och hade en bil bakom mig på 70-väg. Hon körde lagligt med sin hästtransport och blev ändå stoppad av polis där hon uppmanades att köra åt sidan för att underlätta för annan trafik att köra om på just sånna vägar.
 
Fattar bara inte pajkastningen på mig för det är lite det jag vill peka på. Man vet oftast att det blir halkigt och förmodligen snömodd varje år. Varför är inte en del förberedda utan sitter som ufon när snö och halka är ett faktum?

Edit: fyi så har jag planerat att byta däck till helgen just på grund av att det börjar vara minusgrader på nätterna och risk för svarthalka.
Fattar inte vilken pajkastning du syftar på. Jag spann vidare på ditt inlägg om vinterdäck.
 
Vägarna mellan mig, och de närmaste samhällena, 3-6 mil bort (beror på definitionen av samhälle) är när jag lämnat grusvägarna, smala kurviga och viltrika asfaltsvägar utan målad mittremsa. Närmast större stad kommer man in på större och bredare vägar.

Hastighetsbegränsningen är typiskt 70 km/t, vilket kan tyckas alldeles för fort i de kurvigaste partierna (i praktiken så är det så mycket kurva-på-kurva på ett par ställen, att det egentligen går att köra max 30-40 km/t på några håll), och något lågt på raksträckorna med god sikt. Omkörning är i stort sett omöjligt annat än på ett fåtal ställen. Under en resa på fyra mil så möter man kanske 8-10 bilar, utom under semestertider, alltså en låg trafikintensitet.

Jag kör dessa vägar flera gånger i veckan, både i dagsljus och i mörker. Med eller utan hästsläp.

Det är svårkörda vägar, som man måste lära sig för att bemästra. Det finns vissa kurvor som skördar rätt många dikeskörningar, i synnerhet i halka, och det sker ett mångtal olyckor med vilt (främst dovhjort) under "säsong".
P.g.a. kurvigheten och den stora mängden vilt, anser jag att det är en typ av väg, där användning av farthållare är mycket olämplig.

När jag kommer hem efter ett möte i något av samhällena sent på kvällen och känner mig trött och sliten, så kör jag stora delar av sträckan långsammare än hastighetsbegränsningen, det är så onödigt att krocka med en hjort. Är jag pigg och i synnerhet när det är dagsljus, så kör jag betydligt fortare, kanske uppåt 80 km/t på de rakare delarna.

Men, jag släpper förbi den som vill köra fortare än mig! Det tar några sekunder av den totala restiden, att på ett lämpligt ställe (kort snutt raksträcka som inte duger till "vanlig" omkörning, eller en busshållplats t.ex.) blinka höger gå in så långt till höger som det går, och sakta in till helt eller nästan helt stillastående.

För mig är det obegripligt att inte alla gör så, alltså underlättar omkörningar, när/om man av olika orsaker inte kan hålla hastighetsbegränsningen på aktuell väg.

Den som orkar hålla 70-75 km/t, när jag vill köra 60-65 km/t, blir glad att på ett enkelt sätt komma förbi, och jag slipper känna mig hetsad.

Men det är få som gör som mig, utan även jag blir ofta irriterad på någon som "kör mitt i vägen" i 40-50-60 km/t när det är perfekt väglag och dagsljus, och som ökar farten när det blir rakt.

Varför inte släppa förbi/förenkla omkörning på vägar likt mina?

Varför denna märkliga prestige?
 
Vart skrev jag att Alla olyckor beror på sommardäck?

Det var ju ditt svar på mitt inlägg? Jag tyckte det lät som att du menade problemet med alla olyckor i dåligt väglag skulle lösts av att alla hade rätt däck. Jag menar på att många är kassa på att framföra bil i dåligt väglag (jag är inte mycket bättre själv) och jag tänker att det skulle göra en del för säkerheten om man tvingades till mer träning än några rundor på halkbanan innan man tagit sitt körkort.
 
Fast det är inte din sak att leka trafikpolis, det är snarare sånt beteende som kan skapa farliga omkörningar. Jag körde själv åt sidan i morse när det var mörker och dimma och jag låg i 50 - 55 och hade en bil bakom mig på 70-väg. Hon körde lagligt med sin hästtransport och blev ändå stoppad av polis där hon uppmanades att köra åt sidan för att underlätta för annan trafik att köra om på just sånna vägar.

Jo, men det är väl skillnad på om man ligger i 50-55 på en 70-väg? Då klart man släpper förbi om någon annan kör snabbare. Men att under normala omständigheter, på ett normalt väglag med normal sikt, köra i 70-75 på en 70-väg och behöva köra in till kanten för att släppa förbi folk som vill köra för snabbt motsäger jag mig. Det är inte för att jag leker trafikpolis, utan för att jag kör så snabbt jag ska på en normal väg och inte låter mig bli störd av folk som vill köra för fort. Det finns som sagt luckor för dem, efter en stund, och de kan ta de luckorna och köra om då. Jag tänker inte köra för snabbt eller hålla på att köra av vägen när jag kör upp till stugan för att andra inte vill hålla hastighetsbegränsningen.
 
Det var ju ditt svar på mitt inlägg? Jag tyckte det lät som att du menade problemet med alla olyckor i dåligt väglag skulle lösts av att alla hade rätt däck. Jag menar på att många är kassa på att framföra bil i dåligt väglag (jag är inte mycket bättre själv) och jag tänker att det skulle göra en del för säkerheten om man tvingades till mer träning än några rundor på halkbanan innan man tagit sitt körkort.

Bra med en kombination där faktiskt. Man får vara hur duktig man vill på att köra i halka men det hjälper föga om man inte bytt däck i tid. Sommardäck på halka är riktigt snuskigt och det får man prova på när man är på halkbanan. Men vad jag minns så räckte det att man närvarade vid risk 1an och risk 2an. Kan inte komma ihåg att man kunde bli underkänd i det.
 
Fast det är inte din sak att leka trafikpolis, det är snarare sånt beteende som kan skapa farliga omkörningar. Jag körde själv åt sidan i morse när det var mörker och dimma och jag låg i 50 - 55 och hade en bil bakom mig på 70-väg. Hon körde lagligt med sin hästtransport och blev ändå stoppad av polis där hon uppmanades att köra åt sidan för att underlätta för annan trafik att köra om på just sånna vägar.

Nej men på riktigt? Hur ska det gå till? Ska man stanna på varje busshållplats, avfart osv eller vad menas? Med häst i släpet hade man ju aldrig kommit någonstans då? Där jag brukar behöva köra med hästen är det många kurvor, är det någon trafik alls så kommer den ju liksom ifatt redan efter en kurva (där jag ju inte kan hålla 70/80 vilket är de två högre hastigheterna på den vägen utanför byarna med lägre)?

Ett helt inlägg bara av frågor 😅
 
Bra med en kombination där faktiskt. Man får vara hur duktig man vill på att köra i halka men det hjälper föga om man inte bytt däck i tid. Sommardäck på halka är riktigt snuskigt och det får man prova på när man är på halkbanan. Men vad jag minns så räckte det att man närvarade vid risk 1an och risk 2an. Kan inte komma ihåg att man kunde bli underkänd i det.

Jag har kanske missat däckdiskussionen man jag har bara utgått ifrån att folk har rätt däck såklart i mina inlägg. Allt annat är ju bara vidrigt och ska ge fett med böter!
 
Jo, men det är väl skillnad på om man ligger i 50-55 på en 70-väg? Då klart man släpper förbi om någon annan kör snabbare. Men att under normala omständigheter, på ett normalt väglag med normal sikt, köra i 70-75 på en 70-väg och behöva köra in till kanten för att släppa förbi folk som vill köra för snabbt motsäger jag mig. Det är inte för att jag leker trafikpolis, utan för att jag kör så snabbt jag ska på en normal väg och inte låter mig bli störd av folk som vill köra för fort. Det finns som sagt luckor för dem, efter en stund, och de kan ta de luckorna och köra om då. Jag tänker inte köra för snabbt eller hålla på att köra av vägen när jag kör upp till stugan för att andra inte vill hålla hastighetsbegränsningen.
Det är ingen som säger att du ska köra för fort utan om du har en hel karavan av bilar efter dig är att du ska köra åt sidan för att släppa förbi dem, vill de hålla en högre hastighet ska du inte hindra omkörning.
Nej men på riktigt? Hur ska det gå till? Ska man stanna på varje busshållplats, avfart osv eller vad menas? Med häst i släpet hade man ju aldrig kommit någonstans då? Där jag brukar behöva köra med hästen är det många kurvor, är det någon trafik alls så kommer den ju liksom ifatt redan efter en kurva (där jag ju inte kan hålla 70/80 vilket är de två högre hastigheterna på den vägen utanför byarna med lägre)?

Ett helt inlägg bara av frågor 😅
Om du har en karavan av bilar efter dig så ska du underlätta omkörning och köra åt sidan, har du bara ett par bilar bakom dig är det en helt annan sak. Fick du inte lära dig det när du tog körkortet?
 
Det är ingen som säger att du ska köra för fort utan om du har en hel karavan av bilar efter dig är att du ska köra åt sidan för att släppa förbi dem, vill de hålla en högre hastighet ska du inte hindra omkörning.

Om du har en karavan av bilar efter dig så ska du underlätta omkörning och köra åt sidan, har du bara ett par bilar bakom dig är det en helt annan sak. Fick du inte lära dig det när du tog körkortet?

Verkligen inte. Däremot om jag av någon anledning inte kan hålla en rimlig hastighet, men inte vid helt normalt användande av vägen. Det finns kanske också en exakt definition av antalet bilar man får ha bakom sig eller?
 
Det är ingen som säger att du ska köra för fort utan om du har en hel karavan av bilar efter dig är att du ska köra åt sidan för att släppa förbi dem, vill de hålla en högre hastighet ska du inte hindra omkörning.

Alltså, jag hindrar inte omkörning 😅 De får köra om precis när de vill och kan. Jag tänker inte komma upp till stugan senare än de andra för att de vill köra för fort upp till myset framför brasan och jag blir tvungen att köra av och släppa förbi, det är helt absurt i mina ögon att en som håller hastighetbegräsningen ska behöva åka av och släppa förbi de som inte gör det. Det är ingenting de lärde ut när jag tog körkort, och det är ingenting mannen lärde sig när han tog körkort för två veckor sedan, och jag har aldrig hört någon annan än du påstå att det är så man ska göra i sagda situation. Så jag vidhåller min ståndpunkt.

Kör jag för långsamt av någon anledning, eller det skulle dyka upp utryckningsfordon släpper jag givetvis förbi. Allan ballan i sin BMW får snällt köra om när han kan.
 
Fast det är inte din sak att leka trafikpolis, det är snarare sånt beteende som kan skapa farliga omkörningar. Jag körde själv åt sidan i morse när det var mörker och dimma och jag låg i 50 - 55 och hade en bil bakom mig på 70-väg. Hon körde lagligt med sin hästtransport och blev ändå stoppad av polis där hon uppmanades att köra åt sidan för att underlätta för annan trafik att köra om på just sånna vägar.

Man är inte skyldig att köra ut i vägrenen för att idioter vill köra snabbare än vad som ärtillåtetpå vägen.
 

Liknande trådar

Samhälle För "hundrafemtielva" år sedan, innan jag omskolade mig, jobbade jag som bussförare i Sörmland, men dagliga körningar upp till...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 070
Senast: MissFideli
·
Svar
248
· Visningar
9 292
Senast: Lingon
·
Samhälle I morse låg det en bil i röven på mej när jag åkte till stallet. När jag svänger av så kör den brötar den förbi. Och gissa vad det var...
22 23 24
Svar
470
· Visningar
17 464
Samhälle Igår låg jag hemma i soffan, sjuk, när jag hör hur det knackar på dörren. Jag väntar inget besök och mår inte alls bra så jag ligger...
8 9 10
Svar
195
· Visningar
16 737
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp