"Hö köps in gemensam" - hur hålla koll? Tips sökes.

Önskar vi kunde göra så men då står det 8-10 storbalar hösilage (den här vintern går vi över från torrhö till hösilage) och blir dåligt och alla måste packa 4*7 påsar för sina hästar varje vecka. Funkar tyvärr inte hos oss.

Aha okej. Ja vi har ju hö så blir ju en annan sak.
 
Det var det jag gjorde och fick till svar att det svinnet borde höbonden stå för.... O_o Jaja, det är oavsett vatten under bron. Jag funderar bara hur jag ska gå till väga nästa vinter för att minimera risken för konflikter. Nu har dessa personer lämnat stallet och den grupp som är kvar är bra. Vill dock se till att det blir så rätt som möjligt.
Det borde ju räcka med tydlig information om att svinn är förväntat och att den summan kommer delas på samtliga inhyrda. Skriva in i kontraktet kanske?
 
Är du säker på det där? Om du har en kostnad på under 2:-/kg så blir det väldigt lite hö per häst. Jag räknade med en kostnad på 1,50:- och får då att varje häst skulle betala för 670 kg. Har du inte fått någon nolla fel?

Jag tycker att du ska säga att det blir spill med allt grovfoder och att spillet delas mellan alla inblandade. Är de inte nöjda med det får de väl själv föra bok. Det system du hade förra året låter extremt resurskrävande.
 
Önskar vi kunde göra så men då står det 8-10 storbalar hösilage (den här vintern går vi över från torrhö till hösilage) och blir dåligt och alla måste packa 4*7 påsar för sina hästar varje vecka. Funkar tyvärr inte hos oss.
Kan ni inte göra så att folk betalar per bal och inte per kg? tex att om ni under en månad öppnat 3 balar så ska alla betala för dessa 3 balar.
Om ni betalar per kg dem packar så förstår jag att det blir mycket dyrt svin för någon ensam att betala, det är bättre att betala per bal än per kg.
 
Skulle aldrig stå i ett stall där stallägaren bestämmer foderstat.
Finns ju många stall där visst antal kg ingår men att det är fritt fram att fodra mer mot kg-kostnad. Känns som att problemet ligger i stallägaren, inte vilket system man har för foderkostnad..
Det har hänt flera gånger när stallägaren väger upp. Jag smyger och kontroll äger och det diffar 6 kilo 😢
Jag har försökt införa det på dessa stall, nu har jag eget med fri tillgång.

Jag tror stallägaren tyckt jag bar galen som vill ge min lilla (normalviktiga) häst mest hö i stallet (ingen kraft) och intalat sig att det är bättre för hästen att få mindre.
 
Det har hänt flera gånger när stallägaren väger upp. Jag smyger och kontroll äger och det diffar 6 kilo 😢
Jag har försökt införa det på dessa stall, nu har jag eget med fri tillgång.

Jag tror stallägaren tyckt jag bar galen som vill ge min lilla (normalviktiga) häst mest hö i stallet (ingen kraft) och intalat sig att det är bättre för hästen att få mindre.
Så dåligt. Det är ju vanligt att man väger upp sina egna höpåsar så finns ju gott om stall där man inte behöver riskera sånt.
 
Är du säker på det där? Om du har en kostnad på under 2:-/kg så blir det väldigt lite hö per häst. Jag räknade med en kostnad på 1,50:- och får då att varje häst skulle betala för 670 kg. Har du inte fått någon nolla fel?

Jag tycker att du ska säga att det blir spill med allt grovfoder och att spillet delas mellan alla inblandade. Är de inte nöjda med det får de väl själv föra bok. Det system du hade förra året låter extremt resurskrävande.
300kg à 1,90kr blir 570kr - delat på tio hästar - 57kr.

Men som jag skrivit tidigare i tråden, det här var förra vintern. Nu försöker jag hitta en metod för nästa vinter, en metod som är just mindre resurskrävande. ;)
 
Kan ni inte göra så att folk betalar per bal och inte per kg? tex att om ni under en månad öppnat 3 balar så ska alla betala för dessa 3 balar.
Om ni betalar per kg dem packar så förstår jag att det blir mycket dyrt svin för någon ensam att betala, det är bättre att betala per bal än per kg.
Du såg att det handlade om ca 50kr per person va?
 
300kg à 1,90kr blir 570kr - delat på tio hästar - 57kr.

Men som jag skrivit tidigare i tråden, det här var förra vintern. Nu försöker jag hitta en metod för nästa vinter, en metod som är just mindre resurskrävande. ;)
Jaha, du tänker på totalen! Ja det stämmer, vi gjorde ett höinköp i februari så perioden det handlar om är alltså inte hela vinter. Plus att det under december flyttade in flera nya hästar, i februari flyttade två. Så jag har gjort flera avräkningar under perioden. Det var den sista då det barkade ur kring. Så ja, att säga att det tagit tid att sitta och hålla koll på det här är ingen överdrift.
 
Jaha, du tänker på totalen! Ja det stämmer, vi gjorde ett höinköp i februari så perioden det handlar om är alltså inte hela vinter. Plus att det under december flyttade in flera nya hästar, i februari flyttade två. Så jag har gjort flera avräkningar under perioden. Det var den sista då det barkade ur kring. Så ja, att säga att det tagit tid att sitta och hålla koll på det här är ingen överdrift.
Då förstår jag blev lite fundersam på hur lite era hästar åt :D
 
Hade lagt fram förslagen:

-Fast påslagen kostnad på stallhyran och ett max antal kilo som ingår i det (förutsatt att hästarna får ungefär lika). Hade kanske satt ett sommarpris och ett vinterpris. Hade rundat av uppåt på priset för svinnet.
Typ 12kg/dag, jag betalar ca 2,2kr/kg till bonden. 818,4kr för 31 dagar, hade sagt typ 850kr till inackorderingarna så finns det utrymme för svinn/beställa nån extrabal. Sommaren typ halva priset kanske? Våra får runt 5kg var/dag under sommaren.

-alternativt man betalar förskott för det som ens häst ska äta varje månad/år där svinn är inräknat i kilopriset. Typ 2,3kr/kg

Gillar att ha en "stallkassa" där man kan ta pengar från för att beställa extra hö, köpa stolp, timergrind, toapapper eller vad det nu kan vara. :)
 
Hade lagt fram förslagen:

-Fast påslagen kostnad på stallhyran och ett max antal kilo som ingår i det (förutsatt att hästarna får ungefär lika). Hade kanske satt ett sommarpris och ett vinterpris. Hade rundat av uppåt på priset för svinnet.
Typ 12kg/dag, jag betalar ca 2,2kr/kg till bonden. 818,4kr för 31 dagar, hade sagt typ 850kr till inackorderingarna så finns det utrymme för svinn/beställa nån extrabal. Sommaren typ halva priset kanske? Våra får runt 5kg var/dag under sommaren.

-alternativt man betalar förskott för det som ens häst ska äta varje månad/år där svinn är inräknat i kilopriset. Typ 2,3kr/kg

Gillar att ha en "stallkassa" där man kan ta pengar från för att beställa extra hö, köpa stolp, timergrind, toapapper eller vad det nu kan vara. :)

Ja det löser ju hökostnaden för nästa vinter. Men inte för denna.
Det är något vi som håller i stallet har diskuterat och håller på att bolla om.
 
Ja det löser ju hökostnaden för nästa vinter. Men inte för denna.
Det är något vi som håller i stallet har diskuterat och håller på att bolla om.

Menar du nu inför vintern 2021? Behöver en klumpsumma betalas nu? Jag hade kallt lagt på en summa direkt på det som ska betalas in nu oavsett och hänvisat till att det blir svinn bara 😅

Hyresvärden bestämmer priset, passar det inte så får man flytta typ 🙄 klart man ska föra fram förslag och åsikter som hyresgäst, men det tar extremt mycket tid om allting ska vara millimeterrättvist och det funkar knappt i praktiken 🙈
 
Men var det någon som fick ligga ute med pengar för alla balar med tanke på att ni fick skriva upp hur många ni tagit och betala utefter det?
Jag var som sagt inte med från början, så jag vet inte om hon med två stora hästar hade betalat typ hälften från början, men jag som bara hade en häst betalade löpande för de balar jag tog, ihop med stallhyran. Det förutsätter ju att man så klart har råd att ligga ute med de pengarna, och dessutom att man litar på varandra. Hos oss blev det ganska tjafsigt, så vi slutade med det efter första året.
 
Menar du nu inför vintern 2021? Behöver en klumpsumma betalas nu? Jag hade kallt lagt på en summa direkt på det som ska betalas in nu oavsett och hänvisat till att det blir svinn bara 😅

Hyresvärden bestämmer priset, passar det inte så får man flytta typ 🙄 klart man ska föra fram förslag och åsikter som hyresgäst, men det tar extremt mycket tid om allting ska vara millimeterrättvist och det funkar knappt i praktiken 🙈

Ja bonden som levererat höet nu i sommar vill gärna ha betalt för det också. :D Du föreslog att vi skulle baka in det i stallhyran men det går ju inte när hö för runt 40 000 ska betalas i juli-aug.
 
Ja det löser ju hökostnaden för nästa vinter. Men inte för denna.
Det är något vi som håller i stallet har diskuterat och håller på att bolla om.
Hur har ni löst det tidigare år?
Annars får väl alla betala 6000-7000 kr för sitt hö innan augusti och sedan behöver ni bara betala för kallhyra och strö under vintern.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 508
Senast: ufot
·
Hästvård Jag bor ute på landet med min sambo, en liten villa precis vid en grusväg. Då hade vi inga egna hästar, men 2 hundar. Förra vintern gick...
2
Svar
28
· Visningar
4 576
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Är hästtjejernas tid, som fanns när en annan var så där 30 år yngre borta. Gäller allt PENGAR idag och inte kärleken till hästen i sig...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
9 199
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp