Bukefalos 28 år!

Högskoleprovets orddel. Hur många ord klarar du?

Jag har bara gjort högskoleprovet en gång men minns det som att man hade väldigt kort tid på sig på orddelen. Knappt att man hann tänka alls. Det är ju väldigt stor skillnad mot här när man vid behov kan fundera på varje ord..
 
Jag har bara gjort högskoleprovet en gång men minns det som att man hade väldigt kort tid på sig på orddelen. Knappt att man hann tänka alls. Det är ju väldigt stor skillnad mot här när man vid behov kan fundera på varje ord..
Fast man kan ju välja att angripa problemet på samma sätt. Max 5 sekunder på varje ord sedan välja det man tänker oavsett om man är säker eller inte.

Annars kan man också googla varje ord om man vill begå nåt slags självbedrägeri.
 
Jag har bara gjort högskoleprovet en gång men minns det som att man hade väldigt kort tid på sig på orddelen. Knappt att man hann tänka alls. Det är ju väldigt stor skillnad mot här när man vid behov kan fundera på varje ord..

Nja, jag tyckte det var den enda delen jag hade tid över på och fick sitta och vänta. Kan man ordet tar det ju inte många sekunder att kryssa i. Är dock över 10 år sedan och om man läser hur upplägget är nu tror jag nästan att de ändrat, nu är ordkunskapen ihopslagen med både svensk och engelsk läsförståelse, så att man gör två provpass på 55 min vardera med alla tre delarna i.
 
Jag har bara gjort högskoleprovet en gång men minns det som att man hade väldigt kort tid på sig på orddelen. Knappt att man hann tänka alls. Det är ju väldigt stor skillnad mot här när man vid behov kan fundera på varje ord..
Man kan disponera tiden som man vill. Från studera.nu:
Screenshot_20220313-094123.png
 
I relation till dem som faktiskt skriver provet har du ingenting att skämmas över. I sådana här sammanhang är det större sannolikhet att någon som brukar få goda resultat alls väljer att göra testet, eftersom de flesta tycker att det är roligt att vara bra på något, tråkigt att vara dålig. Så här ser resultatet ut för dem som valt att göra testet i DN t.ex.
Visa bifogad fil 87290

Sen är det så klart roligare att rapportera ett högt resultat på Bukefalos än att rapportera ett lågt. Särskilt när så många hunnit lägga in höga poäng. Så vissa med lite lägre utfall skriver inte i tråden.

Oooch så finns möjligheten att någon ljuger. ;)
Sant :)
Jag tvekade ju själv på om jag skulle skriva ut mitt resultat så jag kan förstå om andra inte skriver.

Haha, men jag vill tro att alla talar sanning :laugh:

Inget att skämmas för. De flesta av oss är äldre än vad du är och jag gissar att skolan idag har fokus på modernare ord.

Själv är jag en stofil ;) som ofta blir beskylld för att använda gamla och konstiga ord :laugh:
Nä, sant och man kan inte vara bra på allt. Och nej, vi brukar inte prata om sådana här ord i skolan :)

Gissa om jag precis fick googla ordet stofil? :D:love:

Alla är vi bra på olika saker, jag kan ord medan siffror gör mig förvirrad och arg 😅
Ja, precis. Och så länge jag kan googla orden jag inte vet vad de betyder så är det lugnt 😁
Om jag skriver S i sökrutan så kommer "synonymer.se" upp som första förslag 🤣
 
18/20 Ett slarvfel där det blev helt feltänkt. Prolog som jag ju vet vad det betyder men rörde ändå ihop det med något annat alternativ. Sen chansade jag hejvilt på ett ord som jag redan glömt bort vad det betydde :laugh:
 
Sant :)
Jag tvekade ju själv på om jag skulle skriva ut mitt resultat så jag kan förstå om andra inte skriver.

Haha, men jag vill tro att alla talar sanning :laugh:


Nä, sant och man kan inte vara bra på allt. Och nej, vi brukar inte prata om sådana här ord i skolan :)

Gissa om jag precis fick googla ordet stofil? :D:love:


Ja, precis. Och så länge jag kan googla orden jag inte vet vad de betyder så är det lugnt 😁
Om jag skriver S i sökrutan så kommer "synonymer.se" upp som första förslag 🤣
Jag var inte så duktig på ordförståelse när jag var yngre utan fick söka upp eller fråga flera ords betydelse. Inget som kommit naturligt utan har fått fråga eller luska ut ord pö om pö :)
 
Sant :)
Jag tvekade ju själv på om jag skulle skriva ut mitt resultat så jag kan förstå om andra inte skriver.

Haha, men jag vill tro att alla talar sanning :laugh:


Nä, sant och man kan inte vara bra på allt. Och nej, vi brukar inte prata om sådana här ord i skolan :)

Gissa om jag precis fick googla ordet stofil? :D:love:


Ja, precis. Och så länge jag kan googla orden jag inte vet vad de betyder så är det lugnt 😁
Om jag skriver S i sökrutan så kommer "synonymer.se" upp som första förslag 🤣
Håller med om att du inte har något att skämmas för! Att ha svårt för ord är inte hela världen, det viktiga är, tycker jag, viljan att lära vidare. Och att googla orden man inte kan, precis som du gör. :)

Mina barn gjorde också testet här och fick lägre än dig. Som svar på tal sa de att det är bara för att jag är ett A-barn och fick MVG i alla ämnen, det var därför jag fick alla rätt själv nu. Jag var en medelmåtta i skolan så de har tyvärr fel, men vi har ju ett helt annat intresse för svenska, jag och mina barn, det är ju det som speglas, tänker jag.
 
Jag var inte så duktig på ordförståelse när jag var yngre utan fick söka upp eller fråga flera ords betydelse. Inget som kommit naturligt utan har fått fråga eller luska ut ord pö om pö :)
Håller med om att du inte har något att skämmas för! Att ha svårt för ord är inte hela världen, det viktiga är, tycker jag, viljan att lära vidare. Och att googla orden man inte kan, precis som du gör. :)

Mina barn gjorde också testet här och fick lägre än dig. Som svar på tal sa de att det är bara för att jag är ett A-barn och fick MVG i alla ämnen, det var därför jag fick alla rätt själv nu. Jag var en medelmåtta i skolan så de har tyvärr fel, men vi har ju ett helt annat intresse för svenska, jag och mina barn, det är ju det som speglas, tänker jag.
Ja, och jag tycker att det är svårare när man bara får ett ord och ska säga vad det betyder, jämfört med om ordet är i en mening/ett sammanhang. Om en förstår de andra orden i meningen så går det ju ofta går att förstå den ungefärliga betydelsen av ordet :)
 
Ja, och jag tycker att det är svårare när man bara får ett ord och ska säga vad det betyder, jämfört med om ordet är i en mening/ett sammanhang. Om en förstår de andra orden i meningen så går det ju ofta går att förstå den ungefärliga betydelsen av ordet :)
Samma upplevde jag hos mina barn när vi pratade om det efteråt. Jag sa meningar med ordet och då visste de ju, men så där på rak arm gissade de ibland. De fick 5 respektive 6 poäng bara. Riktigt så "dåliga" är de ju inte egentligen, men jag blev först förvånad och frågade just med hjälp av meningar, och då var det som sagt annorlunda svar på flera ord. ingen av dem har intresse av att läsa böcker alls heller så vanan att se ord som en bokläsare har har de inte. Man får mycket gratis av läsning.
 

Liknande trådar

Tjatter Klarar buke den? :) https://www.svt.se/special/hogskoleprovet-ordforstaelse-oktober-2022/
2 3
Svar
56
· Visningar
2 289
Senast: sorbifolia
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
15 236
Senast: Cattis_E
·
F
Tjatter ROPEN SKALLA, 90 DAGAR ÅT ALLA! (Fruktansvärt dålig slogan, men fantasin räckte inte till annat) Tidigare år: 2021 2022 Skamlöst taget...
16 17 18
Svar
357
· Visningar
15 921
Senast: _Elly_
·
A
Skola & Jobb Högskoleprovet - orddelen för den som vill testa: https://www.dn.se/ekonomi/hogskoleprovet-orddelen-ht-2020/
2
Svar
33
· Visningar
2 763
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp