Bukefalos 28 år!

Högskoleprovets orddel. Hur många ord klarar du?

Ja, och jag tycker att det är svårare när man bara får ett ord och ska säga vad det betyder, jämfört med om ordet är i en mening/ett sammanhang. Om en förstår de andra orden i meningen så går det ju ofta går att förstå den ungefärliga betydelsen av ordet :)

Det är en anledning till att det är så viktigt med att läsa böcker för att både öka sitt ordförråd och underlätta ordförståelsen. Att sitta och råplugga enskilda ord är inte alls lika effektivt.

Min mamma (specialpedagog) såg stor skillnad på elever som läste mycket och de som inte gjorde det (mängden hängde tyvärr mycket ihop med attityden hos föräldrarna, var böcker inte viktiga för dem läste i allmänhet barnen mindre). Hon struntade i vad de läste, så länge de LÄSTE. Var det en Kalle Anka-tidning så var det bra.

Edit: Själv var jag bokslukare av rang och upprätthöll nog en stor del av lånestatistiken på lokala biblioteket :p Jag är verkligen glad för det, det har gjort så mycket lättare för mig.
 
Samma upplevde jag hos mina barn när vi pratade om det efteråt. Jag sa meningar med ordet och då visste de ju, men så där på rak arm gissade de ibland. De fick 5 respektive 6 poäng bara. Riktigt så "dåliga" är de ju inte egentligen, men jag blev först förvånad och frågade just med hjälp av meningar, och då var det som sagt annorlunda svar på flera ord. ingen av dem har intresse av att läsa böcker alls heller så vanan att se ord som en bokläsare har har de inte. Man får mycket gratis av läsning.

Läsning är verkligen superviktigt.

Jag började läsa Arabian Horse World (världens största arabhästtidning) någon gång i slutet av 80-talet och ganska snabbt märktes det under engelskalektionerna. Jag hade inte den mängdträningen att läsa på engelska tidigare.
 
Jag fick 19, gissade rätt på ”emanciperad” så då blir det ju 18 ord som jag faktiskt kunde.
Min dotter på snart 12 år fick 6 rätt.
Min vän (+30 år) som var här igår fick 9 rätt men var bara helt säker på 2 ord.

Skillnaden mellan mig och min vän är att jag har läst massor med böcker och umgåtts och använder orden som var på provet. Jag har ingen hög utbildning (tandsköterska).
Min vän läser inga böcker som inte själv intresserar honom men nischad universitetsutbildad.
Dottern läser 1-2 böcker per vecka.
Så den här kampanjen med att barn som får böcker lästa för sig och läser böcker får bättre ordförråd stämmer ju väldigt bra i min bekantskapskrets iaf.
 
Läsning är verkligen superviktigt.

Jag började läsa Arabian Horse World (världens största arabhästtidning) någon gång i slutet av 80-talet och ganska snabbt märktes det under engelskalektionerna. Jag hade inte den mängdträningen att läsa på engelska tidigare.
Ja, det är riktigt intressant hur det hänger ihop!

Jag kunde knappt läsa när jag var 10, läste liksom som en 7 åring i den åldern, hade inte knäckt läskoden ännu trots att jag gick i fjärde klass, det blev mycket sakta bättre men jag släpade förstås efter rejält i alla ämnen. På sommarlovet mellan 6an och 7an hittade jag till HÄSTBÖCKER och började läsa och plötsligt minskade svårigheterna rejält i alla ämnen för mig. Jag är fortfarande en långsam läsare, så medan andra läser en bok på någon timme tar det två gånger så lång tid för mig, men förändringen var enorm (därför blir jag alltid så arg när barnen kallar mig A-barn, eftersom det är jag långt ifrån, hårt slit ligger bakom min medelmåttighet och de enstaka höga betygen.

Barnen har inget som helst intresse i böcker och läsning, men äldsta sonen började spela datorspel och pratade och skrev engelska med de han spelade med och mot och plötsligt blev hans betyg bättre! Häftigt faktiskt, ändå grabben med dyslexi och ett totalt ointresse för skolan, som själv numera kan se hur stor betydelse det har haft för honom, det här med att våga ta för sig och skriva och prata engelska på spelen. :)
 
Ja, det är riktigt intressant hur det hänger ihop!

Jag kunde knappt läsa när jag var 10, läste liksom som en 7 åring i den åldern, hade inte knäckt läskoden ännu trots att jag gick i fjärde klass, det blev mycket sakta bättre men jag släpade förstås efter rejält i alla ämnen. På sommarlovet mellan 6an och 7an hittade jag till HÄSTBÖCKER och började läsa och plötsligt minskade svårigheterna rejält i alla ämnen för mig. Jag är fortfarande en långsam läsare, så medan andra läser en bok på någon timme tar det två gånger så lång tid för mig, men förändringen var enorm (därför blir jag alltid så arg när barnen kallar mig A-barn, eftersom det är jag långt ifrån, hårt slit ligger bakom min medelmåttighet och de enstaka höga betygen.

Barnen har inget som helst intresse i böcker och läsning, men äldsta sonen började spela datorspel och pratade och skrev engelska med de han spelade med och mot och plötsligt blev hans betyg bättre! Häftigt faktiskt, ändå grabben med dyslexi och ett totalt ointresse för skolan, som själv numera kan se hur stor betydelse det har haft för honom, det här med att våga ta för sig och skriva och prata engelska på spelen. :)

Sedan är det viktigt att inte pressa barnen med läsningen. Jag kunde inte läsa när jag började skolan (eller ja, jag hade lekt med mitt namn och diverse bokstäver innan men läste inte) "trots" att jag var dotter till en lärare. Mamma visste hur fel det kan bli... och det var inga problem, efter en vecka i skolan läste jag. Givetvis hade det också med att göra att jag fick mycket uppmuntran (utan press) hemifrån och en ärvd begåvning (båda mina föräldrar var mycket smartare än mig).

En annan sak som gör enorm skillnad för läsutvecklingen är om föräldrarna läser högt för barnen. Något jag är rädd för är något av en förlorad konst idag :(
 
Jag har förstått att det är viktigt att föräldrarna föregår med gott exempel också, dvs faktiskt läser böcker så barnen ser.

Jag kommer från ett läsande hem där högläsning och biblioteksbesök varit självklarheter.

Tycker att fler kunde dra nytta av bibliotekens kompetens i att hitta spännande och lagom svåra böcker för barn. Vet man inte vad som är en lagom nivå att sätta i händerna på barnet blir boken väldigt ofta för svår. Måste börja på en lagom nivå och jobba sig uppåt. Bibliotekarierna kan detta!
 
En annan sak jag tycker är tråkig är att allt färre har en fysisk morgontidning nu. Det är också en källa till nya ord, både för ungdomar och vuxna.

Vi hade tre tidningar hemma när jag växte upp och det är klart att det har inverkat på hela hushållets medborgarfärdigheter och ordförråd att dagligen läsa artiklar skrivna av professionella skribenter.
 
Sedan är det viktigt att inte pressa barnen med läsningen. Jag kunde inte läsa när jag började skolan (eller ja, jag hade lekt med mitt namn och diverse bokstäver innan men läste inte) "trots" att jag var dotter till en lärare. Mamma visste hur fel det kan bli... och det var inga problem, efter en vecka i skolan läste jag. Givetvis hade det också med att göra att jag fick mycket uppmuntran (utan press) hemifrån och en ärvd begåvning (båda mina föräldrar var mycket smartare än mig).

En annan sak som gör enorm skillnad för läsutvecklingen är om föräldrarna läser högt för barnen. Något jag är rädd för är något av en förlorad konst idag :(
Jag läste något om en jämförelse någon gjort med barn som lärt sig läsa före skolan och barn som lärde sig läsa i ettan, att de var på samma nivå när de gick i trean, så försprånget de hade som lärde sig läsa före de börjat skolan, sedan inte längre fanns liksom, så jag själv lärde inte mina barn läsa före skolan.

Har läst för dem, men äldsta sonen har aldrig velat lyssna, alltid lämnat, alltid varit fullständigt ointresserad. De andra har haft ett visst mått av intresse att lyssna, men läsning själv har inte varit speciellt kul. Kalle Anka tidningar går hem, men böcker är ingen höjdare. Jag har ju alltid velat att de ska läsa mer och de har massor att välja på här, har köpt böcker både på loppis, nya och bibliotekets urgallrade, så brist på böcker har de inte haft, men onekligen är jag själv den enda läsande i släkten så kanske inte konstigt att barnen känner som de gör.
 
Jag läste något om en jämförelse någon gjort med barn som lärt sig läsa före skolan och barn som lärde sig läsa i ettan, att de var på samma nivå när de gick i trean, så försprånget de hade som lärde sig läsa före de börjat skolan, sedan inte längre fanns liksom, så jag själv lärde inte mina barn läsa före skolan.

Har läst för dem, men äldsta sonen har aldrig velat lyssna, alltid lämnat, alltid varit fullständigt ointresserad. De andra har haft ett visst mått av intresse att lyssna, men läsning själv har inte varit speciellt kul. Kalle Anka tidningar går hem, men böcker är ingen höjdare. Jag har ju alltid velat att de ska läsa mer och de har massor att välja på här, har köpt böcker både på loppis, nya och bibliotekets urgallrade, så brist på böcker har de inte haft, men onekligen är jag själv den enda läsande i släkten så kanske inte konstigt att barnen känner som de gör.

Ja, jag kommer ju från ett hem och en släkt där läsande och lärande uppmuntrats. Det har varit stor skillnad på mig och mina äldre kusiner när det gäller skolan. Deras far (ingift) men även till viss del deras mor var aldrig intresserade av böcker.
 
Jag har också läst mycket, främst hästböcker och känner att jag borde gå vidare till en annan typ (utan att nödvändigtvis exludera hästbiten) för att utvecklas mer. Läste ut första boken när jag var fem och har alltid haft lätt för det, vilket gjort att det varit roligt också. Först var det ett ord i taget, sedan en mening, en sida och så efter ett tag en bok i taget.

Sen läste min mamma en hel del högt också, även om det inte var barnböcker. Men då kunde jag ju fråga om det var något ord jag inte förstod, vilket nog hände en hel del.
 
Samma upplevde jag hos mina barn när vi pratade om det efteråt. Jag sa meningar med ordet och då visste de ju, men så där på rak arm gissade de ibland. De fick 5 respektive 6 poäng bara. Riktigt så "dåliga" är de ju inte egentligen, men jag blev först förvånad och frågade just med hjälp av meningar, och då var det som sagt annorlunda svar på flera ord. ingen av dem har intresse av att läsa böcker alls heller så vanan att se ord som en bokläsare har har de inte. Man får mycket gratis av läsning.
Det är en anledning till att det är så viktigt med att läsa böcker för att både öka sitt ordförråd och underlätta ordförståelsen. Att sitta och råplugga enskilda ord är inte alls lika effektivt.

Min mamma (specialpedagog) såg stor skillnad på elever som läste mycket och de som inte gjorde det (mängden hängde tyvärr mycket ihop med attityden hos föräldrarna, var böcker inte viktiga för dem läste i allmänhet barnen mindre). Hon struntade i vad de läste, så länge de LÄSTE. Var det en Kalle Anka-tidning så var det bra.

Edit: Själv var jag bokslukare av rang och upprätthöll nog en stor del av lånestatistiken på lokala biblioteket :p Jag är verkligen glad för det, det har gjort så mycket lättare för mig.
Jag kunde ordet prolog tack vare att jag läst böcker där det funnits en sådan i början av boken. Det ordet kunde inte min pappa :)

I låg- och mellanstadiet läste jag MYCKET böcker och mamma och pappa brukade läsa böcker för mig när jag var liten. Jag tror också att det är jätteviktigt att läsa böcker för att öva upp läsförståelsen och förmågan att tolka text.
Min mattelärare säger att hon ser en enorm skillnad hos elever som läser/läst böcker vs elever som inte gjort det när det kommer till att tolka text-uppgifter. Så att ha sämre läsförståelse påverkar inte bara språkämnen som tex svenska och engelska, utan även ämnen som matematik.

De senaste åren har jag bara läst böcker på engelska. Men jag försöker att "utmana" mig till att läsa böcker på svenska också… även om det går så där :p🙃

Edit: Jag var tidig med att lära mig att läsa. Läste enstaka ord och skrev mitt namn när jag var 3-4 år. Skolan höll nästan på att döda min läslust totalt med läsboken vi hade eftersom alla skulle läsa samma, den var på tok för enkelt för mig…
 
Ja, jag kommer ju från ett hem och en släkt där läsande och lärande uppmuntrats. Det har varit stor skillnad på mig och mina äldre kusiner när det gäller skolan. Deras far (ingift) men även till viss del deras mor var aldrig intresserade av böcker.
Fast här är det konstiga att inga av mina barn har intresset alls av språk och böcker som jag trots att jag läst och uppmuntrat det. Det är helt tvärtom. Resten av familjen och släkten är som mina barn. Pappa läste en del dock, men inte som jag. Resten skyr böcker som pesten! :P
 
Rösträtt. Kvinnors rättigheter.

20/20 utan att behöva reflektera över det. Undrar om det gjort det lite lättare än vanligt pga covid.
Snarare är ordförstålsedelen något som är tacksamt att ha med som test i tidningar mm. Ordförstålsen är något som ökar naturligt med åldern och äldre kan på så sätt förfasas över den dåliga ordförstålsen hos yngre.

Mattedelen hade inte fått samma effekt då vi äldre oftare har tappat i det.
 
Snarare är ordförstålsedelen något som är tacksamt att ha med som test i tidningar mm. Ordförstålsen är något som ökar naturligt med åldern och äldre kan på så sätt förfasas över den dåliga ordförstålsen hos yngre.

Mattedelen hade inte fått samma effekt då vi äldre oftare har tappat i det.

Jag tappade mattedelen innan jag började skolan 🙈 Gjorde SAT men aldrig högskoleprovet, mest för skojs skull - amerikanska elever var dödligt allvarliga och gick i speciella SAT klasser. Jag gjorde mycket bra ifrån mig vid orddelen, mattedelen kryssade jag bara i en ruta på måfå :rofl:
 
19/20
Aldrig hört emanciperad. Fick en mer igenkännande känsla när jag testade med emancipated/emancipation men hittade inte rätt sammanhang. Övriga ord var extremt lätta.

Jag gjorde provet för några år sen och hittade då ett gäng äldre prov att öva på och jag kan säga att orddelen var betydligt klurigare förr och det inte bara då för att man var yngre med ett mindre ordförråd utan jag märkte skillnad nu som 40+ att det var svårare förr.
 

Liknande trådar

Tjatter Klarar buke den? :) https://www.svt.se/special/hogskoleprovet-ordforstaelse-oktober-2022/
2 3
Svar
56
· Visningar
2 307
Senast: sorbifolia
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
15 505
Senast: Cattis_E
·
F
Tjatter ROPEN SKALLA, 90 DAGAR ÅT ALLA! (Fruktansvärt dålig slogan, men fantasin räckte inte till annat) Tidigare år: 2021 2022 Skamlöst taget...
16 17 18
Svar
357
· Visningar
16 204
Senast: _Elly_
·
A
Skola & Jobb Högskoleprovet - orddelen för den som vill testa: https://www.dn.se/ekonomi/hogskoleprovet-orddelen-ht-2020/
2
Svar
33
· Visningar
2 772
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp