Höstbokbingo 2022

Eftersom jag har mycket lyssnings och lästid i år har jag två böcker igång parallellt och nu ska jag kryssa "En bok du inte skulle rekommendera", tråkigt för Veronica Almer som skrivit Loviseholmserien. Har avslutat bok 4 och vill knappt erkänna det. De har varit fulla av platta metaforer och uselt språk (inte särskilt tidsenligt heller), varit förutsägbara och pinsam lyssning. Jag uppskattar mycket olika sorters böcker och det är verkligen inte bara prisvinnare i bokhyllan, men den här historien vill ingen höra.
 
Jag kryssar "med orange på omslaget" med Isbrytare av Kristina Ohlsson. Andra boken om August Strindberg som flyttat från Stockholm och öppnat secondhandbutik på en liten ort på västkusten. Augusts sjöbod brinner ner och även grannboden. Och grannbodens ägare hittas död. Har han ramlat eller knuffats ner för trappan?
Bra bok, intressanta karaktärer.
20220910_182756.jpg


Nu har jag påbörjat en trilogi med tre riktiga tegelstenar som jag inte vet om de kommer passa in i krysset, så det är oklart hur många fler kryss jag kommer få till.
 
Jag är klar med mina första två kryss 👍

En bok jag inte skulle rekommendera - The Look of Love av Bella Andre. En amerikansk romance bok, vilket jag i sig kan tycka är trevligt att läsa, men den här hade väldigt lite handling, var väldigt sexfokuserad och huvudkaraktären och relationen var lite för perfekt och otrolig. På det stora hela inget jag kan rekommendera, och utifrån den här tror jag inte att jag kommer läsa fler böcker av henne.

Utspelar sig i USA - The Angel Experiment av James Patterson. En ungdomsbok som handlar om en grupp ungdomar som växte upp i labb där de blev experimenterade på, så att de fått vingar och kan flyga, innan de lyckades fly. Men nu försöker de onda på labbet fånga in dem igen. Inte riktigt min favorittyp av bok - okej men jag kommer inte läsa resten i serien.

IMG_20220910_083547_597.jpg
 
Jag har äntligen tagit tag i att läsa Stoner av John Williams. Den är en bok om en universitetslärares liv under tidigt 1900-tal i USA. Den var lite torr, men det gillar jag. En bra bok jag kommer ha i huvudet ett tag framöver.

Jag kryssar "Utspelar sig i USA".
 

Bifogade filer

  • 20220910_202409.png
    20220910_202409.png
    178,9 KB · Visningar: 24
Jag kryssar utspelar sig i USA med Glaskupan av Sylvia Plath mycket bra inläst av Maggie Gyllenhaal. Jag råkade se att SR har en programserie som heter bokcirkeln och den fanns med där. De läste boken i tre etapper och samtalade däremellan. Jag följde deras rytm i läsningen och det var verkligen ett vinnande koncept! Kul och givande. Det hjälpte också till att hålla reda på fler karaktärer och detaljer än min trötta hjärna annars tillåter för tillfället och känns som ett bra sätt att kunna läsa annat än feelgood med behållning. Det blir nog fler sådana bokcirkelböcker för min del! Boken var fångande även i sig och otroligt fin men bitvis brutal porträttering av (samhällets hantering av) psykisk ohälsa och ett öppet slut som jag gillade.
 
Jack Werner, Ormen Friske, regnig plats
1950 seglar några unga människor mot det nyss krigshärjade Europa i en nybyggt vikingaskepp, men kommer inte längre än till Nordsjön innan de går under i en storm. Intressant bok som både målar upp den breda bakgrunden och söker få fram detaljer om vad som egentligen hände. Man få insyn i den märkliga blandningen av gränslös optimism i ett samhälle som är djupt präglat av krigsåren. Frisksportrörelsens ursprung och interna dynamik tecknas som bakgrund, liksom initiativtagarens personliga historia, för att förstå varför man gav sig i väg på resan på det sett som skedde - och varför i ett vikingaskepp. Förutom det regniga Nordsjön så är det en extremt regnig sommar i Stockholm som har avgörande betydelse i förhistorien.
 
Då kör vi! :bump:

Reglerna är mycket enkla:

  • För att få kryssa boken ska du ha läst ut den mellan 1 september och 30 november
  • Ljudböcker, e-böcker och dylika nymodigheter är precis lika välkomna som hederliga gamla pappersböcker
  • Max en bok per kryss och max ett kryss per bok
  • Välj själv om du vill satsa på att fylla hela brickan, få minst ett bingo, bara kryssa enstaka kryss, eller vad du nu vill ha för mål
Tror inte att det finns så mycket mer att säga? Jag insåg för sent att min bricka bara har 16 rutor medan den förra hade hela 25 stycken, men jag hoppas att ni tycker det är kul ändå! :)

Visa bifogad fil 99471
Åh! Jag har precis börjat lyssna på ljudböcker så ska nog försöka vara med för första gången :) Lyssnar redan nu på något som passar i rutan "politisk bok"; Allt kommer att bli bra, av Jonas Sjöstedt
 
Så nu har även jag ett kryss. "Gräset är alltid blodigare på andra sidan" av Sofia Rutbäck Eriksson. Den var lite småunderhållande, men språket kändes bitvis rätt krystat. Som om författaren hade ansträngt sig för att komma på fyndiga meningar.
 

Bifogade filer

  • Gräset är alltid blodigare på andra sidan Sofia Rutbäck Eriksson.png
    Gräset är alltid blodigare på andra sidan Sofia Rutbäck Eriksson.png
    72,7 KB · Visningar: 23
Första krysset, i Ett stulet liv av Anna Ekberg nämns någonting italienskt☺️
 

Bifogade filer

  • 4F36F1C9-C360-4076-BB73-D77F5BEBF96E.jpeg
    4F36F1C9-C360-4076-BB73-D77F5BEBF96E.jpeg
    170,8 KB · Visningar: 19
Kryssar familjerelation med Där fåglarna slutat sjunga av Jenny Quintana. Anna återvänder hem efter hennes mammas död, och blir påmind om sin systers försvinnande 30 år tidigare, ett försvinnande hon nu försöker lösa. Utspelar sig parallellt i nutid och dåtid. En okej bok, men ingen bladvändare vilket jag lite förväntar mig av en thriller. Den är trevlig men inte särskilt spännande.
 
Jag kommer snart få kryssa ”familjerelationer” eftersom jag just nu läser Testamente av Nina Wähä. Otroligt bra så här långt. Den handlar om man är för evigt fånge i sitt familjearv eller om man kan förändra historien.

Om jag får räkna lästa böcker från trådens början så kryssar jag av följande:

Ett oväntat val: Polcirkeln och Kallmyren av Liza Marklund. Del 1 och 2 i en tänkt triologi som utspelar sig i den fiktiva kommunen Stenträsk i Liza Marklunds egen, icke-fiktiva, hembygd. Ett oväntat val på grund av att jag aldrig trodde att jag skulle läsa Liza Marklund och uppskatta böckerna, men även böckerna innehåller oväntade val. Riktigt välskrivna, och miljöskildringarna känns genuina.

En bok jag inte rekommenderar: Sorgfågel sjunger av Emma Olofsson. Platt, rörig, ospännande. Jag kan fortsätta i samma stil. Jag lyssnade på merparten av boken som lästes upp av Katarina Ewerlöf vars uppläsningar jag har mycket svårt för.
 
Höstbokbingo 2022.png


"Ett oväntat val" står Barnsköterskan för av Stacey Halls. Jag har inte varit helt fair i mitt lyssnande med korta sessioner vandrande tankar, men den levererade ändå! Upptakten och slutet präglas iallafall av val som är svåra att förstå och det dröjer ganska länge innan det hela knyts ihop. Någon ände tyckte jag inte fick ett svar men det kan ha berott på min koncentration. Jag tycker verkligen om hur författaren skriver och gillar Ewerlöf som uppläsare här.
 
Jag kryssar ”En familjerelation spelar stor roll” med Någon måste dö av Lena Ljungdahl och Anna Jinghede. En deckarroman som handlar om en polisspanare vars syster hittas död. Författarna själva är poliser (den ena fd), den ena kriminaltekniker och den andra var spanare så de ville skriva en bok där de så långt som möjligt beskriver hur det går till på riktigt i polisarbete, brottsutredning mm. Jag gillade boken, den hade ett rappt tempo utan för mycket miljöbeskrivningar och så uppskattar jag när det inte är så läskigt 😅

(Kan för övrigt tipsa även om deras podd, Över min döda kropp 👍🏼)
 
63550834-BF4F-40D2-B388-66CC6E9C274C.jpeg


Kryssar en bok jag inte rekommenderar med The Jewel of the Seven Stars av Bram Stoker. Mäkta mycket upprepningar och försök till att göra det spännande men det faller bara platt och sen slutar det med att alla dör och vi får inte ens reda på hur eller varför :confused:
 
BA8CE23F-074E-459F-AEDE-620849C9901F.jpeg


Kryssar ”författare från icke-europeiskt land” med boken Insurgent av Veronica Roth, som är en amerikansk författare. Det här är en trilogi med Divergent som förstabok, och Divergent gillade jag, men den här var märklig. Dom första hundra sidorna var mest en massa hångel, och resten av boken (400 sidor) var fyllda av bråk, lögner och konstiga val av huvudkaraktären. Denna hade lätt även kunnat hamna på ”en bok jag inte skulle rekommendera”. Jag hoppas den tredje boken är bättre så jag ändå får ett bra avslut.
 
Jag kommer snart få kryssa ”familjerelationer” eftersom jag just nu läser Testamente av Nina Wähä. Otroligt bra så här långt. Den handlar om man är för evigt fånge i sitt familjearv eller om man kan förändra historien.

Om jag får räkna lästa böcker från trådens början så kryssar jag av följande:

Ett oväntat val: Polcirkeln och Kallmyren av Liza Marklund. Del 1 och 2 i en tänkt triologi som utspelar sig i den fiktiva kommunen Stenträsk i Liza Marklunds egen, icke-fiktiva, hembygd. Ett oväntat val på grund av att jag aldrig trodde att jag skulle läsa Liza Marklund och uppskatta böckerna, men även böckerna innehåller oväntade val. Riktigt välskrivna, och miljöskildringarna känns genuina.

En bok jag inte rekommenderar: Sorgfågel sjunger av Emma Olofsson. Platt, rörig, ospännande. Jag kan fortsätta i samma stil. Jag lyssnade på merparten av boken som lästes upp av Katarina Ewerlöf vars uppläsningar jag har mycket svårt för.
Läser ikapp tråden och ser att du nämner Liza Marklund, det var oväntat för mig att höra att hennes nya böcker är bra! Jag har förvisso hört mycket gott om dem på olika håll men inte riktigt vågat lita på det eftersom jag minns hennes tidigare böcker som ganska platta och dåligt skrivna. Men då är det kanske värt ett försök ändå, tanken på en trilogi tilltalar mig!
 
Läser ikapp tråden och ser att du nämner Liza Marklund, det var oväntat för mig att höra att hennes nya böcker är bra! Jag har förvisso hört mycket gott om dem på olika håll men inte riktigt vågat lita på det eftersom jag minns hennes tidigare böcker som ganska platta och dåligt skrivna. Men då är det kanske värt ett försök ändå, tanken på en trilogi tilltalar mig!

Jag kan även vara färgad av att jag suktar efter böcker som utspelar sig i norrländsk glesbygdsmiljö. Läser jag dem igen kanske jag behöver backa på vissa superlativer, men hur som helst så kändes miljöerna genuina och jag gillade böckerna.
 
Jag kryssar Stöld av Ann-Helén Laestadius som "Politisk bok". En fint skriven bok om ett tungt men viktigt ämne. Den handlar om 9-åriga Elsa som växer upp i en renskötarfamilj och får uppleva den värld av hat och hot som många samer tyvärr fortfarande lever i idag. Boken börjar med att Elsa blir vittne när en av familjens renar dödas av en bybo, en händelse som ska komma att påverka henne starkt, och hon hotas sedan till tystnad. Samtidigt kämpar hennes familj för rättvisa och för att få stopp på tjuvjakten, men motarbetas av samhället.
 

Bifogade filer

  • Höstbokbingo 220922.png
    Höstbokbingo 220922.png
    169,5 KB · Visningar: 6

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
24 25 26
Svar
501
· Visningar
12 893
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
437
Senast: Snurrfian
·
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 712
Senast: startpompe
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 955

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vårföräldrar 2024
  • Gråter du?
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp