Höstbokbingo 2022

13C630B0-B29C-4967-B7E2-11D07B9BEFC7.jpeg
Kryssar en bok jag inte skulle rekommendera, ”Var du än är” av Jax Miller. Fattade ingenting av den, läste endast ut den pga att jag hann läsa över hälften innan jag hade någon annan bok, och för att jag skulle kunna kryssa den här bingorutan…😅
 
Jag prickar av några ytterligare böcker i bingon.

Wähäs bok Testamente och rutan ”familjerelationer” är avbockad. Älskade varje sida av den!

Ulf Kvenslers bok Sarek. Thriller i svenska fjällen. Ganska dålig. Prickar med Kremlskt ordvrängeri nog av den som ”utspelat sig på regnig plats”. Velade mellan det och bok med mörkt omslag. Har inte riktigt bestämt mig än.

Något italienskt nämns: Jag är en varelse av Guiseppe Ungaretti. Diktsamling i tvåspråkig utgåva. Jag har läst den förr och flera av dikterna är väldigt gripande, särskilt de som han skrev från fronten under första världskriget. Såg anledning att ta mig an dikterna igen (och högläsa italienska) med anledning av bingon.

Politisk bok: Stöld Eva Ann-Helen Laestadius efter rekommendation från @Mineur. En fantastiskt gripande bok med mycket smärta.

Nu håller jag på med Agota Kristofs Den stora skrivboken som nog kommer pricka av färre än 250 sidor.

På tur står nog sedan Karin Smirnoffs triologi om Jana Kippo, Jag for ner till bron, mfl.

Har nu äntligen laddat ner bilden och prickat av också. Den stora skrivboken är färdigläst.Jag förstår varför den är så omtalad. Den skildrar verkligen vad krig gör mot människor. Samtidigt tycker jag att det är avskyvärt när människans sämre sidor och utsatthet illustreras med pedofila inslag. Det blir liksom bara vidrigt.

Nu läser jag Jag reste ner till bror (och inte bron, som jag faktiskt trodde att den hette).
A441674E-E634-436A-94ED-9E659E19168E.jpeg
 
Har nu äntligen laddat ner bilden och prickat av också. Den stora skrivboken är färdigläst.Jag förstår varför den är så omtalad. Den skildrar verkligen vad krig gör mot människor. Samtidigt tycker jag att det är avskyvärt när människans sämre sidor och utsatthet illustreras med pedofila inslag. Det blir liksom bara vidrigt.

Nu läser jag Jag reste ner till bror (och inte bron, som jag faktiskt trodde att den hette).Visa bifogad fil 102306
Dessutom är jag tämligen säker på att den heter "Jag for ner till bror" :D

(sorry)
 
Jag har läst ut två böcker :)

Ruta 9: All the bright places av Jenifer Niven.
Jag tyckte att denna boken var lite rörig och kände att jag inte riktigt kom in i den förrän efter mer än halva boken.

Ruta 12: Hur man löser ett spaningsmord av Joakim Palmkvist.
Baserar sig på en riktig händelse. Det är en kvinna och hennes partner som mördar kvinnans pappa, men där kroppen (och därmed viktiga bevis) saknas. Till slut löser sig fallet, mycket tack vare en person från Missing people som både engagerar sig och riskerar sin egna säkerhet genom att ha kontakt med kvinnans partner.

76C403A4-7264-47E2-9B2B-05EE4BB222D1.jpeg
 
Jag har läst ut två böcker :)

Ruta 9: All the bright places av Jenifer Niven.
Jag tyckte att denna boken var lite rörig och kände att jag inte riktigt kom in i den förrän efter mer än halva boken.

Ruta 12: Hur man löser ett spaningsmord av Joakim Palmkvist.
Baserar sig på en riktig händelse. Det är en kvinna och hennes partner som mördar kvinnans pappa, men där kroppen (och därmed viktiga bevis) saknas. Till slut löser sig fallet, mycket tack vare en person från Missing people som både engagerar sig och riskerar sin egna säkerhet genom att ha kontakt med kvinnans partner.

Visa bifogad fil 102472
Den senare måste jag ju läsa. Bor inte långt (några kilometer) från händelsernas centrum, även om jag flyttade hit efter allt var över.
 
B37CC579-D9D0-40C9-94A2-48F8F7FAADD1.jpeg


Jag tänkte först att ”Jag for ner till bror” inte skulle kvala in, men med lite god vilja så ser man ju att den har orange på omslaget. Jag gillar vanligen inte att läsa på dialekt, varför jag tidigare har undvikit den, men den här boken var språkligt sett fantastisk. Den var väldigt rak på sak, råbarkad och hade en väldigt speciell rytm som tilltalade mig.

Boken handlar om Jana som efter många år återvänder till hembyn där hennes nedsupne bror bor kvar. Under bokens gång får man successivt följa varför hon lämnade byn. Det är väldigt mycket mörker, skörhet och smärta, men kanske även lite försoning.
 
Den senare måste jag ju läsa. Bor inte långt (några kilometer) från händelsernas centrum, även om jag flyttade hit efter allt var över.
Kan verkligen rekommendera den boken! :)

Det enda negativa jag kan säga är att uppläsaren inte riktigt passade mig. Men jag kan inte sätta fingret på vad det var som kändes fel/skavde. Slutade dessutom att tänka på det efter ett tag, så så illa var det inte.
 
503FDC25-CB48-4B03-A985-90A728310E95.jpeg


Med The Argonauts av Maggie Nelson kryssar jag politisk bok. Lite högtravande på sina ställen men chockerande jordnära för det mesta. Tror det är så nära en kan komma moderskap utan att själv uppleva det.
 
Jag har läst Liv Strömquists astrologi av Liv Strömquist. Den är helt enkelt en rad beskrivningar av olika stjärnteckens egenheter med exempel hämtade från kändisvärlden (väldigt brett definierad). Jag har fattat det som att hon började lägga upp dessa strippar på instagram, men sen gjorde en bok av det istället. Underhållande, men ganska svag för att vara Strömquist. Kryssar som Bok på mindre än 250 sidor.

474A5A8E-A3E2-458F-A1AA-C2BC643C61D0.jpeg
 
Jag har också läst Drömmar till salu av Ada Wester. Otroligt klassisk feelgood med en kvinna som flyttar från storstan ut på landet för att renovera ett ärvt hus. Ett plus i kanten är dock att jag är lika engagerad i den historiska berättelsen som utgör vartannat kapitel, som jag är i den nutida. För mig brukar det annars vara antingen eller, så det tänker jag är ett gott tecken från en debutant. Absolut inget världsomvälvande, men kan tänka mig att läsa något mer av författaren. Kryssar den som Bok där en familjerelation spelar stor roll.

2088D8DB-5848-4ED6-B707-84D9385BA876.jpeg
 
Jag tycker den här boken har relativt mörkt omslag även om det finns lite ljus också så jag kryssar på den rutan. Jag har läst "Sömmerskans gåva" av Fiona Valpy den utspelar sig växelvis mellan nutid i Paris och krigsåren under andra världskriget i Paris. Harriet kommer till Paris för att göra praktik på en modeagentur i Paris och hon kommer att få bo i en liten lägenhet högst upp i huset då praktikjobbet är ganska lågt betalt. Men hon har också ett annat syfte med att komma till Paris och det är att söka sin mormors historia. Harriet har ett foto med sig som hon ställer på nattduksbordet i den lilla lägenheten som föreställer hennes mormor Claire och två andra kvinnor utanför den byggnad där hon själv nu jobbar. Hennes mormor har jobbat i den byggnaden och bott i lägenheten högst upp där Harriet nu bor. Historien om Claire lär hon känna genom den som hon delar lägenhet med. En av kvinnorna på fotografiet visar sig vara den här personens mormor. Men den personen varnar henne för att hon ska bara fråga om Claires historia om hon verkligen vill veta svaret.

Boken berörde mig och var väl researchad men man får också ta del av några verkligt grymma, fasansfulla händelser i mormor Claires liv som är väldigt levande beskrivna i boken kände verkligen rysningar i hela kroppen för att det var så omänskligt och grymt. Kan rekommendera boken även om vissa delar kanske kändes lite krystade som t.ex. hur stora är oddsen att Harriet ska dela lägenhet med någon som har en släkting som är med på fotot och dessutom kan berätta hennes mormors historia? Den biten störde mig mest i boken faktiskt.



9789137158594_200x_sommerskans-gava
 
Med orange på omslaget: Pendlarsällskapet av Claire Rooney. Tågbiljetterna i det här landet är alltid orangea, och eftersom att tåg spelar en stor roll i denna bok så fick en sådan vara med på omslaget. Det ser ut att vara en ganska usel bok om man går efter omslaget, men jag måste ändå säga att jag blev positivt överraskad. Den var inte fantastisk på något sätt, men bättre och med mer djup än väntat!

Känner dock att det får bli en paus från feel good-romaner nu. Har börjat lyssna på Kriget mot kroppen av Stina Wollter & Erik Hemmingson och läser parallellt en skotsk deckare (bara för att kunna kryssa "read on location" :D), de känns som bra motpoler till de senaste veckornas läsupplevelser! :)
 

Bifogade filer

  • pendlarsallskapet.jpeg
    pendlarsallskapet.jpeg
    57,7 KB · Visningar: 9
Kryssar "read on location" med Hannas Sweet Deli av Kristina Ahlström. En feelgood som var ok. Började bra men blev lite konstig och krystad. Kändes som författaren ville klämma in både spänning, romantik och vardag och det blev lite overkligt.
Utspelar sig i Stockholm och hade tänkt läsa slutet på plats, men jag läste ut den på planet hit. Försenat flyg så jag hann läsa mer än planerat innan, och visade sig att sista ca 20 sidorna var recept på mat/bakverk som varit med i boken. Men jag räknar den ändå.
 
914kv-U+WTL.jpg


Nytt kryss, "orange på omslaget". Tycker den var lite knackig att komma in i och uppläsaren sisådär, men storyn bra. Generellt har jag svårt för att klämma in en helt ny värdslig dimension i en enda bok, sånt gör sig bäst i serier så det finns utrymme för att presentera allt på ett bra sätt. Men överlag en spännande och rätt bra bok! Nästa ljudbok ska bli en deckare som utspelar sig i Sundsvall av en författare från min gamla hemby, det blir kul!
 
DE8F994C-2FF8-460B-90A9-26C0DCC8E091.jpeg


Kryssar "utspelar sig på en regnig plats", även om Teaching a Stone to Talk av Annie Dillard bara är delvis i regnskogen, men eftersom det är något av det regnigaste som finns så tycker jag det får räcka.

Oavsett, bra bok. Många bitar som jag kommer bära med mig ut i världen och som kommer förhöja min upplevelse av livet.
 
Kryssar en politisk bok med "Sista kulan sparar jag åt grannen" av Fausta Marianović. Det tog orimligt lång tid att ta mig igenom den, inte för att den var dålig men jag fastnade verkligen inte alls.

En betydligt roligare bok var "a curious beginning" av Deanna Raybourn som jag sätter på mörkt omslag. Utspelar sig på 1800-talet och huvudpersonen är en allt annat än vanlig kvinna på den tiden.

Höstbokbingo 2022~4.png
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
24 25 26
Svar
501
· Visningar
12 880
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
437
Senast: Snurrfian
·
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 712
Senast: startpompe
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 945

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp