Höstbokbingo 2022

6DAD577D-2C21-4F2A-997B-6D72DB73B255.jpeg


Med Threads: The Delicate Life of John Craske så kryssar jag orange omslag. Boken är fantastiskt vacker, känns som en lång promenad på en vindblåst brittisk strand när sensommaren går över i höst. Rekommenderas!
 
452767F6-1FC5-4948-B1DF-05011A70E7FB.jpeg


Med All the Birds, Singing kryssar jag författare från utanför Europa. Evie Wyld är Australiensisk, och det märks! En väldigt vacker och stämningsfull bok, men triggervarning för våld och sexuellt våld. Tangerar gränsen mellan deckare, skräck, och memoar-ish. Svår att fånga. Mycket får.
 
Fem kryss till klara (blev en del de sista dagarna med mycket tid i bil och buss :p)

Politisk bok - Becoming av Michelle Obama. Memoir om Michelles liv från uppväxt till att Trump tog över som president.

Oväntat val - Slakthus 5 av Kurt Vonnegut. Jag började läsa den för några år sedan men den har sedan bara legat i en bokhylla, men tänkte nu att det var dags att börja om från början och faktiskt läsa klart den. Jag tyckte dock inte bättre om den denna omgången, så även om jag faktiskt blev klar med den så är det definitivt inte någon favoritbok.

Någon kommer för sent - Book Lovers av Emily Henry. En amerikansk contemporary romance, jag tyckte den var trevlig.

Författare från icke-europeiskt land - Verity av Colleen Hoover. Jag tyckte väldigt mycket om hennes bok som publicerades i år, så jag fortsatte med att läsa några andra. Den (thriller/romance/mystery) här var inte någon favorit för mig, det är inte riktigt den typ av bok jag föredrar.

Mörkt omslag - Tamiko and the Two Janitors av Forthright. Urban fantasy, del 3 i Amaranthine Saga. Lite mer japan-inspirerat. Jag tycker att de tre böckerna jag läst hittills har varit trevliga, men kanske inte världens bästa (det har ändå varit så att jag har fortsatt läsa tre i serien).

Höstbokbingo 2022.png
 
Kryssar första boken "Drömmarnas land" av Tamara Mc Kinley på rutan bok där familjerelation spelar stor roll. Tycker det här verkligen var en riktigt läsvärd bok med bra driv i berättelsen. Den hade det mesta av spänning, dramatik, tragedi och kärlek. Familjerelationer spelar stor roll i boken på olika sätt men en speciell relation följer med nästan hela boken igenom. Dessutom har boken fantastiskt levande beskrivningar av Australiens vildmark, det märks att författaren är australiensiska men bor numera i Storbritannien. Kan verkligen rekommendera den är sugen på att läsa fler böcker av författaren.
 
79EED388-8F50-48D6-9B46-8B70C31E8B0F.jpeg

Kryssar 'mindre än 250 sidor' med Nature Cure av Richard Mabey. Inte dålig, men kändes som att den hade gjort sig bättre som podd eller en serie artiklar. Lite väl spretig och lösryckt för att vara bok, men ändå väldigt vacker och kändes definitivt som att befinna sig i naturen med hela själen.
 
Jag kryssar Stöld av Ann-Helén Laestadius som "Politisk bok". En fint skriven bok om ett tungt men viktigt ämne. Den handlar om 9-åriga Elsa som växer upp i en renskötarfamilj och får uppleva den värld av hat och hot som många samer tyvärr fortfarande lever i idag. Boken börjar med att Elsa blir vittne när en av familjens renar dödas av en bybo, en händelse som ska komma att påverka henne starkt, och hon hotas sedan till tystnad. Samtidigt kämpar hennes familj för rättvisa och för att få stopp på tjuvjakten, men motarbetas av samhället.
Den är nu tillagd i min bokhylla på Storytell!
 
Det går segt med läsningen här, men kan inte skylla så mycket på böckerna i sig. Jag har iallafall läst ut Lucky Lada och jag av Maria Maunsbach och kryssar den som med orange på omslaget. Det är en skröna, inspirerad av Bombi Bitt och jag, om att växa upp på en liten ort i Skåne. Freja är författare och har som en slags research bestämt sig för att gå på juldagens hemvändarfest. Vet inte om jag missuppfattat den, för jag upplever den inte alls rolig på det putslustiga sättet jag har sett den beskrivas på. Jag uppskattade den dock och gillar när det blir lite meta.

84BD82F7-8C80-41D1-A1BD-4E5595E5A68F.jpeg
 
CCB8219D-8C9E-45A5-9907-E226838AB9AF.jpeg


Kryssar "en familjerelation spelar stor roll" med All Boys Aren't Blue av George M. Johnson. Om ni känner någon queer och/eller rasifierad ungdom är det denna bok ni ska ge dem i present - eller läsa den själv för att förstå dem bättre.
 
Daniel Kahneman, Brus. Det osynliga felet som stör våra bedömningar - och vad vi kan göra åt det, utspelar sig i USA

Bias är avvikelser/spridningsmönster som drar åt ett visst håll, brus är avvikelser/spridning som inte har något visst mönster. Boken handlar om detta brus som gör att resultaten av beslut och bedömningar kommer att ha en viss variation. Vad innebär detta, varför blir det så och hur hanterar man det? Och vilka negativa effekter finns i den andra vågskålen om man utrotar för mycket av bruset (a.k.a har extremt rigida, oflexibla processer och automatiserade beslut utan mänsklig inverkan). En rätt omfattande och abstrakt bok (jag har zoomat ut till extensivt lyssnande ibland) som dock innehåller tänkvärda slutsatser. Kryssar USA pga. författarna bygger mycket på forskning om amerikanskt rättsväsende och administration som ger en tydlig touch av det samhällets funktionssätt.

Lena Areklew, Ur askan, orange på omslaget
En kvinnlig polis präglad av händelser i en dålig relation som flyttat ut i pappans hus efter hans död. En man som aldrig kom igenom aspiranttjänstgöringen och fortfarande plågas av trauman från Estoniakatastrofen. Mord på Ulvön utanför Örnsköldsvik. Varför dör en affärsman som inte har några kopplingar till platsen på en ö med endast 35 boende?

9789180061100_medium_ur-askan
 
Jag kryssar "politisk bok" med Giganternas kamp av Ken Follett.
Man får följa fyra familjer, en engelsk, en tysk, en rysk och en amerikansk vars liv vävs samman av första världskriget. Mycket bra och beskriver även de politiska spel som ledde fram till kriget, till att USA gick med och till att freden blev så förödmjukande för Tyskland. Det är första delen i en trilogi och jag kommer läsa övriga, men troligen sticka emellan med något lite mer lättsmält.
20220930_193750.png
 
Jag kryssar rutan ett oväntat val då jag mest läser historiska romaner och denna utspelar sig i nutid. Jag har läst Livet kan börja av Sheila O'Flanagan, en irländsk författare. Den uts påpelar sig både på Irland och i Frankrike.

Imogen är gift med Vince och bor i Dublin. De har det till synes perfekta äktenskapet han ger henne uppmärksamhet, presenter och bryr sig om henne på alla sätt. Efter en affärsresa till Frankrike så kommer inte Imogen tillbaka utan försvinner spårlöst. Men hur kan någon som lever det perfekta livet försvinna spårlöst? Imogen har sagt till alla hur lycklig hon är och någon som är tillfreds med livet och lever i ett lyckligt äktenskap och har ett jobb man trivs med försvinner väl inte frivilligt?

Det här var en väldigt intressant bok för det tar ett annorlunda grepp på hur ett äktenskap som kan verka perfekt på ytan inte alltid är så bra om man skrapar lite på det.

Vill inte berätta för mycket om handlingen om någon blir intresserad och vill läsa den. Själv hade jag svårt att släppa den, det är en intressant historia och bra driv i boken. Det var som sagt var ett lite annorlunda perspektiv på vissa saker än vad jag hade förväntat mig.
 
Börjar mitt första kryss med "Kriget mot kroppen" av Stina Wolter och Erik Hemmingsson (Storytell). Det var en bra blandning mellan inskickade historier, Stina's egna upplevelser och Erik's forskning. Skulle verkligen rekommendera en läsning/lyssning.
 

Bifogade filer

  • Höstbokbingo 2022.png
    Höstbokbingo 2022.png
    175 KB · Visningar: 6
Jag kommer snart få kryssa ”familjerelationer” eftersom jag just nu läser Testamente av Nina Wähä. Otroligt bra så här långt. Den handlar om man är för evigt fånge i sitt familjearv eller om man kan förändra historien.

Om jag får räkna lästa böcker från trådens början så kryssar jag av följande:

Ett oväntat val: Polcirkeln och Kallmyren av Liza Marklund. Del 1 och 2 i en tänkt triologi som utspelar sig i den fiktiva kommunen Stenträsk i Liza Marklunds egen, icke-fiktiva, hembygd. Ett oväntat val på grund av att jag aldrig trodde att jag skulle läsa Liza Marklund och uppskatta böckerna, men även böckerna innehåller oväntade val. Riktigt välskrivna, och miljöskildringarna känns genuina.

En bok jag inte rekommenderar: Sorgfågel sjunger av Emma Olofsson. Platt, rörig, ospännande. Jag kan fortsätta i samma stil. Jag lyssnade på merparten av boken som lästes upp av Katarina Ewerlöf vars uppläsningar jag har mycket svårt för.

Jag prickar av några ytterligare böcker i bingon.

Wähäs bok Testamente och rutan ”familjerelationer” är avbockad. Älskade varje sida av den!

Ulf Kvenslers bok Sarek. Thriller i svenska fjällen. Ganska dålig. Prickar med Kremlskt ordvrängeri nog av den som ”utspelat sig på regnig plats”. Velade mellan det och bok med mörkt omslag. Har inte riktigt bestämt mig än.

Något italienskt nämns: Jag är en varelse av Guiseppe Ungaretti. Diktsamling i tvåspråkig utgåva. Jag har läst den förr och flera av dikterna är väldigt gripande, särskilt de som han skrev från fronten under första världskriget. Såg anledning att ta mig an dikterna igen (och högläsa italienska) med anledning av bingon.

Politisk bok: Stöld Eva Ann-Helen Laestadius efter rekommendation från @Mineur. En fantastiskt gripande bok med mycket smärta.

Nu håller jag på med Agota Kristofs Den stora skrivboken som nog kommer pricka av färre än 250 sidor.

På tur står nog sedan Karin Smirnoffs triologi om Jana Kippo, Jag for ner till bron, mfl.
 
Börjar mitt första kryss med "Kriget mot kroppen" av Stina Wolter och Erik Hemmingsson (Storytell). Det var en bra blandning mellan inskickade historier, Stina's egna upplevelser och Erik's forskning. Skulle verkligen rekommendera en läsning/lyssning.
Den vill jag jättegärna läsa, tack för påminnelsen!
 
En bok där Halloween nämns: Den lilla bokhandeln i hamnen av Jenny Colgan. Den kunde egentligen kryssas som "Oväntat val" också eftersom jag inte ens valde den själv, det var mamma som hade med sig den till mig efter att ha hittat den i en låda med donerade böcker på jobbet. Det visade sig dock vara ganska passande då jag lyssnade på föregångaren förra året, så jag kände till några karaktärer redan.

Boken handlar om Zoe, en ensamstående mamma som flyttar långt upp i de skotska högländerna tillsammans med sin 4-åriga son för att jobba som au pair samt hjälpreda i den lokala bokbussen. Men barnen hon ska ta hand om är väldigt ouppfostrade, föräldrarna är frånvarande och herrgården de bor i är gammal och sliten. Zoe lyckas dock förändra saker till det bättre, och det hela kulminerar sedan i en hejdundrandes Halloweenfest.

Den var lite för fånigt romantisk för min smak, och då brukar jag ändå tycka att Jenny Colgan håller måttet ganska bra för den genre hon skriver i, men den var helt okej som semesterläsning! Dock störde jag mig på alla skotska referenser som tidvis kändes överdrivna och osannolika (märkligt eftersom författaren faktiskt är skotsk själv).
 

Bifogade filer

  • Höstbokbingo 041022.png
    Höstbokbingo 041022.png
    178,6 KB · Visningar: 4

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
24 25 26
Svar
501
· Visningar
12 896
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
437
Senast: Snurrfian
·
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 713
Senast: startpompe
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 956

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp