Höstföräldrar 2018, del 2

Hm. Kan vara värt att få det kollat igen. Amelie på ÖNH i Mörby sägs vara bäst. Gjorde ni aftercare?

Jag tror det blir svårt att hinna få tid innan han blir ett och då blir det svårt att få en klipp. Eftersom han själv inte uppvisar några symptom annat än ett lite snålt tag om bröstet ibland så känns det inte heller så angeläget, men får jag fler mjölkstockningar kanske jag tänker om :cautious: Någon aftercare var inte aktuellt med det lilla klipp som gjordes när han var nyfödd.

Apropå amning så kände jag mig lite rebellisk idag då var var ute på promenad. Tog på mig en tajt, amningsovänlig tröja och tänkte att vi ändå inte behöver amma under de två timmar vi skulle vara ute. Bebisen tänkte annorlunda. Det slutade med att jag fick ta av hela tröjan och amma med näst intill bar överkropp på en lekplats där det satt två äldre barn och stirrade på oss. Jag som nog ändå tänkt sluta amma kring ett år inser nu att det förmodligen kommer att kräva aktiv avvänjning på mitt initiativ, för nu blir ändå bebis elva månader om några dagar och vi ammar mycket fortfarande.
 
Jag tror det blir svårt att hinna få tid innan han blir ett och då blir det svårt att få en klipp. Eftersom han själv inte uppvisar några symptom annat än ett lite snålt tag om bröstet ibland så känns det inte heller så angeläget, men får jag fler mjölkstockningar kanske jag tänker om :cautious: Någon aftercare var inte aktuellt med det lilla klipp som gjordes när han var nyfödd.

Apropå amning så kände jag mig lite rebellisk idag då var var ute på promenad. Tog på mig en tajt, amningsovänlig tröja och tänkte att vi ändå inte behöver amma under de två timmar vi skulle vara ute. Bebisen tänkte annorlunda. Det slutade med att jag fick ta av hela tröjan och amma med näst intill bar överkropp på en lekplats där det satt två äldre barn och stirrade på oss. Jag som nog ändå tänkt sluta amma kring ett år inser nu att det förmodligen kommer att kräva aktiv avvänjning på mitt initiativ, för nu blir ändå bebis elva månader om några dagar och vi ammar mycket fortfarande.
Det är inte helt enkelt att sluta verkar det som.. Sammy slutade självmant men det verkar inte som att Caspian är av den åsikten alls, visst han ammar inte lika länge/koncentrerat men det blir ändå rätt ofta tycker jag framförallt nu när det varit varmt och på nätterna. Nu håller han dessutom på att få en framtand och har varit lite ledsen och kinkig och då är det tutte som gäller.
Jag ska börja jobba lite nu i september och dessutom vara borta över natt på mässa och då är det ju bra om det dragit ner/slutat helt tills dess. Annars kommer ju mina tuttar ramla av:crazy: Har också jättelätt för att få mjölkstockning och det hade jag med Sammy också. Räcker med en för tight tröja för att det ska bli så och jag lär ju få kämpa lite hårdare med att sluta amma om det inte ska bli jobbigt.
 
@Lazy Lady Ena dagen vill jag fortsätta amma länge till, andra dagen tänker jag att max två månader till och sen får det räcka. Jag har ju inte ammat på nätterna sedan bebisen var pytteliten, men jag skulle tro att vi snittar åtta amningstillfällen per dag. Jag hade egentligen planerat att gå tillbaka till jobbet till hösten, men nu pluggar jag lite högskolekurser på distans i stället, så rent praktiskt skulle det fungera väldigt bra för oss att fortsätta med amningen, men ibland är jag bara så sugen på att få ha kroppen för mig själv igen. Haha, mycket ambivalenta känslor just nu inser jag, inte minst som 50% av mig till ha (minst!) en bebis till och den andra är helt färdig med barn :laugh: .
 
@Lazy Lady Ena dagen vill jag fortsätta amma länge till, andra dagen tänker jag att max två månader till och sen får det räcka. Jag har ju inte ammat på nätterna sedan bebisen var pytteliten, men jag skulle tro att vi snittar åtta amningstillfällen per dag. Jag hade egentligen planerat att gå tillbaka till jobbet till hösten, men nu pluggar jag lite högskolekurser på distans i stället, så rent praktiskt skulle det fungera väldigt bra för oss att fortsätta med amningen, men ibland är jag bara så sugen på att få ha kroppen för mig själv igen. Haha, mycket ambivalenta känslor just nu inser jag, inte minst som 50% av mig till ha (minst!) en bebis till och den andra är helt färdig med barn :laugh: .
Eller hur!! Jag skulle kunna tänkt mej att amma till långt efter året men så bits han lite och jag känner att näe, nu e det snart slut!!! 🤣 Men jag tycker amningen är så otroligt mysig och den har blivit en otroligt viktig del i att vara mamma för mej, tror mkt av det kommer an på att vi förlorade första barnet och jag satt där med mjölkstockning och ingen bebis.
Sen har vi bestämt att Caspian är siste, jag har varit gravid länge nog:laugh: Är skitnöjd med våra två underbara fantastiska gossar! Och det är så skönt att bara vara nöjd i det, nu kan jag hålla igång träningen ordentligt utan att känna att kroppen ska ha nån inneboende. Nu ikväll fick båda hänga med när jag va ute och sprang och det va så mysigt om än tungt, jag är ju van att ha ett barn i löparvagn men nu köpte vi en cykelvagn med jogginghjul så nu kunde båda haka på när pappan höll på med annat.
Mysigt att lyssna på när dom babblade i vagnen:love:
D87EAAF5-4317-4C89-85BA-5ADD1A0379CA.jpeg
 
I morgon är den vilda bebin elva månader och idag var vi en sväng till BVC. 80 cm, 11,5 kg stadig bebis. Springer fram som en virvelvind, men tycker också om att gosa ner sig i brorsans saccosäck och bara ligga där och göra små förtjusta ljud. Som vi avgudar den här lilla ungen!
 
Min lilla korv har börjat bitas vid amning! Inte jättehårt än men tillräckligt.. Och han blir ju såklart ledsen när jag säger rycker bort honom så får jag trösta honom fast det var han som bet mig haha :p Han bits inte alltid som tur är och bara dagtid hittills. Vi får väl se hur det utvecklar sig vi, ammar fortfarande 3-4 gånger dagtid som det ser ut nu. Och sen kanske 4-5 gånger nattetid fortfarande..
 
Här ammar vi på, även om lillfis gillar mat också. Bästa tipset om de biter är att trycka bebis mot bröstet tills de släpper. Efter några gånger lär de sig att det blir obekvämt att bitas. Alternativt ha en tumme på hakan som man trycker ner underkäken med, eller ett finger att peta in i mungipan.

Molly har röjt med kusinerna i några dagar. Fick ny bilstol idag också. Den fick nog godkänt... 😁
 

Bifogade filer

  • IMG_20190812_113944.jpg
    IMG_20190812_113944.jpg
    249,6 KB · Visningar: 18
Här har vi klarat oss hyfsat från bitandet. Vi ammar bara en gång dagtid och sen nattetid. Egentligen skulle jag snart vilja avveckla amningen. I helgen har jag jobbat kväll och kommit hem efter läggning och då har han inte vaknat nånting under natten utan jag har till slut fått väcka honom för att brösten varit stenhårda. Men vet han att jag finns bredvid vill han småsnutta hela natten.
 
Idag blir Alvin 11 månader!!! Shit vad tiden går fort. Det firar han med första tandläkarbesöket! Haha.
De äldre halvsyskonen står just nu väldigt högt i kurs. Den veckan som dom är här blir han underhållen konstant. Dom är så glada i sin lillebror och Alvin är väldigt glad i dom, så härligt att se :love:
 
@Poison-heart Hur gamla var halvsyskonen nu igen? Syslonrelationen är något av det bästa med att ha fått en bebis!

Idag bet lillebror mig för första gången i bröstvårtan. Fem gånger under samma amning, men väldigt försiktigt, som om han provar för att se om han kan få en reaktion. Jag lirkade ut bröstet ur hans mun och avbröt amningen utan att säga ett ord vid varje tillfälle och nästa amning bet han inte. Fortsättning följer (förhoppningsvis inte)...

Jag tror tand nio och tio är på väg upp, men det är svårt att känna efter eftersom man riskerar att få fingret avhugget :cautious: .
 
@Poison-heart Hur gamla var halvsyskonen nu igen? Syslonrelationen är något av det bästa med att ha fått en bebis!

Idag bet lillebror mig för första gången i bröstvårtan. Fem gånger under samma amning, men väldigt försiktigt, som om han provar för att se om han kan få en reaktion. Jag lirkade ut bröstet ur hans mun och avbröt amningen utan att säga ett ord vid varje tillfälle och nästa amning bet han inte. Fortsättning följer (förhoppningsvis inte)...

Jag tror tand nio och tio är på väg upp, men det är svårt att känna efter eftersom man riskerar att få fingret avhugget :cautious: .
Anton har bitit mig han med i bröstet, men nu har det inte hänt på ett tag *peppar peppar *
 
@Poison-heart Hur gamla var halvsyskonen nu igen? Syslonrelationen är något av det bästa med att ha fått en bebis!

Idag bet lillebror mig för första gången i bröstvårtan. Fem gånger under samma amning, men väldigt försiktigt, som om han provar för att se om han kan få en reaktion. Jag lirkade ut bröstet ur hans mun och avbröt amningen utan att säga ett ord vid varje tillfälle och nästa amning bet han inte. Fortsättning följer (förhoppningsvis inte)...

Jag tror tand nio och tio är på väg upp, men det är svårt att känna efter eftersom man riskerar att få fingret avhugget :cautious: .
Dom är 7 och snart 6 år :) Just nu älskar dom verkligen att ha en lillebror och säger konstant ”Åh vad jag tycker om lillebror” så då smälter man verkligen :love: lite lyx den veckan dom är här med att dom kan underhålla honom stundvis så man kan typ äta ifred 😂 kanske till och med få städat utan en bebis som kryper en i haserna. Igår gick vi på nordens ark hela dagen, jag och alla tre barn. Det gick över förväntan 😃
 
Införskaffade höstgarderob till bebisen idag. Skaloverall, vindfleece, mössa och vantar. Och kängor i storlek 24(!). Tiden bara rusar fram och det går inte en enda dag utan att jag känner mig gråtmild och djupt tacksam över att vi fick vår "hoppsan-bebis. Det går inte en enda dag utan att jag tänker "Jävlar vad jag är trött" heller, men det har varit så värt det. Han lär sig hela tiden nya saker och det är så häftigt. Idag härmade han grannens hund för första gången (jag har tränat "Vad säger Ninni (hunden)?" i flera veckor och idag kom äntligen ett vovvov :laugh: .
 
Införskaffade höstgarderob till bebisen idag. Skaloverall, vindfleece, mössa och vantar. Och kängor i storlek 24(!). Tiden bara rusar fram och det går inte en enda dag utan att jag känner mig gråtmild och djupt tacksam över att vi fick vår "hoppsan-bebis. Det går inte en enda dag utan att jag tänker "Jävlar vad jag är trött" heller, men det har varit så värt det. Han lär sig hela tiden nya saker och det är så häftigt. Idag härmade han grannens hund för första gången (jag har tränat "Vad säger Ninni (hunden)?" i flera veckor och idag kom äntligen ett vovvov :laugh: .
Storlek 24??! :laugh: Alvins 21or är fortfarande väldigt stora.
 
Nån blivande ettåring här som ska börja på förskola i höst?
Här blir det förskola tidigast februari nästa år. Vill vara hemma så länge det går, även om det känns i plånboken.
 
@Poison-heart Yes! Han har stora fötter den här killen. Ingen förskola för lillebror, han kommer förmodligen att börja i augusti nästa år. Men nästa år blir det maken som är hemma (vi var ju hemma tillsammans första halvåret också). Ska bli spännande att plugga 100% och vara hemma med ettåring nu i höst :D.
 
Nån blivande ettåring här som ska börja på förskola i höst?
Här blir det förskola tidigast februari nästa år. Vill vara hemma så länge det går, även om det känns i plånboken.
Tidigast blir det i januari om han lärt sig gå vilket jag inte tror kommer bli nå problem eftersom han redan tar sig fram 2-3 steg stående 🙈
 
@Poison-heart Yes! Han har stora fötter den här killen. Ingen förskola för lillebror, han kommer förmodligen att börja i augusti nästa år. Men nästa år blir det maken som är hemma (vi var ju hemma tillsammans första halvåret också). Ska bli spännande att plugga 100% och vara hemma med ettåring nu i höst :D.
Vad skönt att han ska va hemma ett år till! Jag tror det är det bästa för barnet att kunna vara hemma så länge det är möjligt. Och härligt att dela upp föräldraledigheten! Det önskar jag att vi oxå kunde.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 687
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
110 868
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
91 669
Senast: YaHilweh
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
83 656
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp