Höstföräldrar 2018, del 2

Vi har ju många år mellan våra och det är fantastiskt, rakt igenom verkligen. En nybliven tonåring och en bebis visade sig vara bästa kombon, de avgudar varandra. Samtidigt blir de ju aldrig lekkamrater och ur det perspektivet vore barn med två år mellan kul. Det har varit så himla roligt med bebis den här gången. Tänk att få lära känna en helt ny människa! Och för mig var graviditeten så jäkla bra att jag blir ledsen när jag tänker på att jag kanske aldrig får vara det igen. Ingen mens här heller dock och jag ammar 8-10 gånger om dagen fortfarande. Tänker definitivt amma hela första året om inte Dunderklump har andra planer, så det blir nog ingen bebistillverkning i år åtminstone och mycket talar för att det aldrig blir det. Ett barn till skulle ju trots allt innebära mindre fritid och jag älskar att träna och tävla. Maken har dock redan meddelat att ett till barn får grönt ljus från hans sida :D.
 
Vi har ju många år mellan våra och det är fantastiskt, rakt igenom verkligen. En nybliven tonåring och en bebis visade sig vara bästa kombon, de avgudar varandra. Samtidigt blir de ju aldrig lekkamrater och ur det perspektivet vore barn med två år mellan kul. Det har varit så himla roligt med bebis den här gången. Tänk att få lära känna en helt ny människa! Och för mig var graviditeten så jäkla bra att jag blir ledsen när jag tänker på att jag kanske aldrig får vara det igen. Ingen mens här heller dock och jag ammar 8-10 gånger om dagen fortfarande. Tänker definitivt amma hela första året om inte Dunderklump har andra planer, så det blir nog ingen bebistillverkning i år åtminstone och mycket talar för att det aldrig blir det. Ett barn till skulle ju trots allt innebära mindre fritid och jag älskar att träna och tävla. Maken har dock redan meddelat att ett till barn får grönt ljus från hans sida :D.

Förstår hur du tänker o känner. Men skönt att mannen är positiv så kan ni ju iaf lämna det öppet ett tag till. Håller helt med om att det ör heeelt fantastiskt med bebis alltså och ju större han blir desto häftigare blir det känns det som! 😍
Min man är ju stenhård på att det bara blir två barn så jag hoppas jag kan känna mig nöjd med det. Vet inte alls om jag skulle vilja ha fler men jag skulle kunna vara öppen för det iaf. Min man ska sterilisera sig efter två säger han :p
 
Här blir det absolut inte några fler:cool::rofl::heart
Sammy va 9mån när jag blev gravid med Caspian och det är minst sagt intensivt! Sammy va världens enklaste bebis, alltid nöjd och Caspian är raka motsatsen och när jag läser på lite så är han nog vad som kallas en ”high need baby”. Som tur är så är jag inte speciellt lättstressad (för det är rätt stressande med en krävande bebis och en 2åring samtidigt) maken tycker det är tufft emellanåt dock.
Så några fler barn blir det icke!
Är alldeles nog med våra underbara gossar:heartlove:
(Men känslan när man får upp sin nyfödda bebis på magen är helt underbar!! Och det är nåt jag gärna upplevt igen. Men tanken på att vara gravid en 4:e gång med alla kontroller vi måste gå igenom dessutom gör mej helt matt.)
 
Senast ändrad:
Här blir det absolut inte några fler:cool::rofl::heart
Sammy va 9mån när jag blev gravid med Caspian och det är minst sagt intensivt! Sammy va världens enklaste bebis, alltid nöjd och Caspian är raka motsatsen och när jag läser på lite så är han nog vad som kallas en ”high need baby”. Som tur är så är jag inte speciellt lättstressad (för det är rätt stressande med en krävande bebis och en 2åring samtidigt) maken tycker det är tufft emellanåt dock.
Så några fler barn blir det icke!
Är alldeles nog med våra underbara gossar:heartlove:
(Men känslan när man får upp sin nyfödda bebis på magen är helt underbar!! Och det är nåt jag gärna upplevt igen. Men tanken på att vara gravid en 4:e gång med alla kontroller vi måste gå igenom dessutom gör mej helt matt.)
Tänker satsa på Göteborgsvarvet nästa år istället för graviditet:p
 
Vad kul @Lazy Lady , jag satsar också på att springa Varvet :D! Och jag längtar på många sätt efter att få ha min kropp helt för mig själv igen. Amning är fantastiskt på många sätt, men vissa dagar känner jag mig rätt trött på att vara en gående matmaskin.
 
Vad kul @Lazy Lady , jag satsar också på att springa Varvet :D! Och jag längtar på många sätt efter att få ha min kropp helt för mig själv igen. Amning är fantastiskt på många sätt, men vissa dagar känner jag mig rätt trött på att vara en gående matmaskin.
Det ska bli grymt kul! Älskar att tävla även om jag aldrig skulle ha en suck på varvet såklart utan på att komma i mål på runt 2h (helst strax under) och det är nog en lagom ambition för min nivå som löpare.

Håller med om amningen, det är underbart mysigt och praktiskt och nåt jag verkligen gillar med bebistiden men det är skönt när det är över. Fast jag vet att jag kommer sakna det jättemycket.
 
Igår var våran BVC-sköterska här på 8-mån kontroll. Hon skulle egentligen kommit förra veckan men fick hastigt avboka då hästen bestämde sig för att föla just då.
Vi pratade en del om sovrutiner och amning och hon tyckte jag skulle försöka få in att amning och sömn inte hör ihop. Som läget är så vill han amma många gånger under natten och behålla tutten i munnen till han somnar. Igår kväll så fick han amma tills han nästan somnade och sen tog jag bröstet och när han märkte det blev han ledsen och skrek. Han var ledsen och skrek eller gnydde i ca en timme, jag pratade med honom och klappade, vaggade honom och till slut somnade han! Och han har inte vaknat förrän nu på morgonen!!! Har inte sovit såhär länge sen innan han föddes. Det var så jobbigt i hjärtat att se honom så ledsen men det var tvunget att ändra på nattammandet. ❤️
 
Förra veckan hade vi 8-mån kontroll å nu är lilltjejen 73 cm å väger drygt 8900g, hjälp va stor hon blivit liksom  :nailbiting: 😍 antar att man aldrig kommer vänja sig haha 😂

Det flyter på här! hon sover hela nätter 19-ca kl 6. Lätt att natta, vi läser bok, hon får sin flaska välling å sen lägger jag ner henne å hon somnar av sig själv på typ 5 min. Underbar å så himla glad :love: varit lite gnällig på dagarna från å till senaste veckorna, men hon har ju fått 3 tänder typ samtidigt så d e ju inte så konstigt.. Går fortfarande på potta, har även köpt sits till vanliga toan så nu sitter hon mest där å gör sina behov 😊

Den enda som d inte flyter för e mamma som har problem me allergi å känner mig ständigt förkyld å så oerhört trött.. 😖😴 Men men.. Jag njuter ändå av min tillvaro 😍
 
Igår var våran BVC-sköterska här på 8-mån kontroll. Hon skulle egentligen kommit förra veckan men fick hastigt avboka då hästen bestämde sig för att föla just då.
Vi pratade en del om sovrutiner och amning och hon tyckte jag skulle försöka få in att amning och sömn inte hör ihop. Som läget är så vill han amma många gånger under natten och behålla tutten i munnen till han somnar. Igår kväll så fick han amma tills han nästan somnade och sen tog jag bröstet och när han märkte det blev han ledsen och skrek. Han var ledsen och skrek eller gnydde i ca en timme, jag pratade med honom och klappade, vaggade honom och till slut somnade han! Och han har inte vaknat förrän nu på morgonen!!! Har inte sovit såhär länge sen innan han föddes. Det var så jobbigt i hjärtat att se honom så ledsen men det var tvunget att ändra på nattammandet. ❤

Åh jag tror vi kommer komma dit med vår lille också vad gäller amma-sömn :p Jag ammar fortfarande honom till sömns typ 9 av 10 gånger och han äter fortfarande typ 3-4 gånger på natten. Kanske inte riktigt redo att bryta det än men snart så kanske... Följer dig och ser hur det går haha, det låter ju verkligen lovande med en sån kanonnatt direkt!
 
Jag ammar också till sömns ganska ofta, men Dunderklump har inte ätit på natten sedan han var två månader så jag har inte mycket att klaga på :o.

Jag har för övrigt försökt övertyga bebisen om att äta lite frukost efter morgonamningen, men det går trögt. På skoj letade jag fram vår digitalvåg och vägde mig innan och efter amningen. Skilde fyra hekto. Inte konstigt bebisen inte har någon aptit kvar efter den portionen. Ammar ni andra före eller efter ni ger annan mat? Jag ammar alltid före eftersom jag tänker att maten ska komplettera amningen och inte tvärtom, men märker att den approachen verkar ovanlig i föräldragruppen tex. Ganska många har slutat amma helt, men de som fortfarande ammar verkar mest göra det som mellanmål och insomningsslurk på dagtid.
 
Här ammas det på nätterna också, första gången vid 01 andra vid 03 och sen vid 05 och sen går vi i regel upp vid 06 varje dag eftersom maken går upp då och jag är morgonpigg (båda barnen är klarvakna då också så det är lika bra att gå med upp) Han verkar inte ha nåt större behov av att sluta amma heller:rofl: Nu börjar han dock bli lite gladare för mat så det kommer väl antagligen bli lite längre mellan amningarna. Han är dock rätt kräsen när det kommer till mat, frukt, pasta, yoghurt, havregrynsgröt och smörgås är det som går ner, puréer spottar han ut direkt, välling och barngröt klöks han av (förstår honom:wtf:)
Hade ju varit skönt att inte amma/vakna på nätterna, ammar dock inte till sömns utan han rallyäter och sprattlar en stund inmana han somnar. Likadant på dagarna.
 
Åh jag tror vi kommer komma dit med vår lille också vad gäller amma-sömn :p Jag ammar fortfarande honom till sömns typ 9 av 10 gånger och han äter fortfarande typ 3-4 gånger på natten. Kanske inte riktigt redo att bryta det än men snart så kanske... Följer dig och ser hur det går haha, det låter ju verkligen lovande med en sån kanonnatt direkt!
Ja det blir ju inte riktigt samma sömn när man nattammar flera gånger.
Inatt gick det lite sämre. Han fick amma sista gången i sängen och sen gnydde/skrek han i ca 30-45 min innan han somnade och jag klappade och sjöng med i babblarnas vaggvisa. Han vaknade till nån gång men somnade lätt om utan bröst. Sen vaknade han kl 3 inatt och då fick han bröstet och sen somnade han om :) det kommer nog ta ett par veckor innan han vänjer sig helt vid den nya rutinen.
 
Ja det blir ju inte riktigt samma sömn när man nattammar flera gånger.
Inatt gick det lite sämre. Han fick amma sista gången i sängen och sen gnydde/skrek han i ca 30-45 min innan han somnade och jag klappade och sjöng med i babblarnas vaggvisa. Han vaknade till nån gång men somnade lätt om utan bröst. Sen vaknade han kl 3 inatt och då fick han bröstet och sen somnade han om :) det kommer nog ta ett par veckor innan han vänjer sig helt vid den nya rutinen.
Det är väldigt skönt när dom slutar amma på nätterna, storebror slutade självmant med nattamningen (all amning för den delen vid 7mån och i takt med att han började äta mer och mer)
Caspian är en riktig är en tuttnisse som äter ofta men lite åt gången så det blir nog inte lika enkelt med honom. Han är dessutom rejält högljudd när han är hungrig så vi får se när jag orkar ta kampen, en ensam helg i husvagnen kanske så vi inte väcker hela huset:rofl:
 
Jag ammar också till sömns ganska ofta, men Dunderklump har inte ätit på natten sedan han var två månader så jag har inte mycket att klaga på :o.

Jag har för övrigt försökt övertyga bebisen om att äta lite frukost efter morgonamningen, men det går trögt. På skoj letade jag fram vår digitalvåg och vägde mig innan och efter amningen. Skilde fyra hekto. Inte konstigt bebisen inte har någon aptit kvar efter den portionen. Ammar ni andra före eller efter ni ger annan mat? Jag ammar alltid före eftersom jag tänker att maten ska komplettera amningen och inte tvärtom, men märker att den approachen verkar ovanlig i föräldragruppen tex. Ganska många har slutat amma helt, men de som fortfarande ammar verkar mest göra det som mellanmål och insomningsslurk på dagtid.

Jag ammar mellan tillfällena då han får annan mat.
Just nu får Alvar oftast 3 måltider med mat och/eller frukt. Oftast smörgås med leverpastej eller ägg vid ett tillfälle, gröt ibland (gör egen), frukt (solklar favorit även om han börjar gilla gröten med!) och sen oftast ett mål med puread mat ex majspuré med kidneybönor eller idag ska han få lite röd linsgryta med couscous. Sen ammar jag cirka 3 gånger/dag också men inte i samband med mat utan mellan mat-måltiderna. Efter han ätit är han inte alls intresserad av amma och ammar jag innan tänker jag att han äter sig mätt på det och inte kommer vara intresserad. Tror inte jag testat det dock!
Alvar är 6,5 månad nu och han började bli mer intresserad och gapa efter mat för några veckor sen men jag har en vän med en 7 månaders som bara äter mat nu dagtid men han var superintresserad av vanlig mat redan som 4-5 månaders :)
 
Idag har jag löshoppat hästen och eftersom grabben inte ville ligga i vagnen fick han hänga med i sele :p
Det var visst utmärkt att sitta där när morsan jagade häst för han småsomnade och fortsatte sova sen när jag la över honom i vagnen när vi var klara :up:

Annars är sovandet lite sisådär just nu men men, hoppas på en fas.
 
Plötsligt vill bebisen amma 20 gånger per dag :laugh:. Inte för att han är så mycket hungrigare, utan för att han aldrig har tid att vara stilla så länge som det krävs för att äta "färdigt". Gissa btw vem som tog tre steg utan stöd idag :eek::eek::eek:!

Men wow steg redan!!? Galet.
Jag tycker inte alls det funkar att amma pigg och vaken bebis längre. Inför sömn eller nyvaken och gosig funkar bra. Och natten funkar bra. Men övrig tid har han absolut inte ro att ligga ner och amma ordentligt :p

Alvar sitter stadigt nu äntligen! Nästan 7 månader gammal haha. Men han ålar eller övningskryper fortfarande helst, inte långa stunder han har ro att sitta direkt 😄
 
Plötsligt vill bebisen amma 20 gånger per dag :laugh:. Inte för att han är så mycket hungrigare, utan för att han aldrig har tid att vara stilla så länge som det krävs för att äta "färdigt". Gissa btw vem som tog tre steg utan stöd idag :eek::eek::eek:!

Wow vilken pojk du har som redan tagit sina första steg 🤩😍 haha kan tänka mig att han inte riktigt har tid å äta, så mkt som ska upptäckas! Min tjej behöver ha lite lugn å ro omkring sig, annars blir d inte så mkt ätande 😜 eller ja, d tar lite längre tid.

Och ang det här med övergång amning/mat så är det ju så himla olika.. Man får testa sig fram helt enkelt. Jag tror jag gjorde så att hon fick äta lite gröt/mat innan flaska/amning. Sen har det bara flytit på och nu äter hon hela portioner under dagen och ingen flaska förrän till nattningen. Hade jag fått bestämma hade jag velat ammat längre, men dottern tyckte annat..
 
Plötsligt vill bebisen amma 20 gånger per dag :laugh:. Inte för att han är så mycket hungrigare, utan för att han aldrig har tid att vara stilla så länge som det krävs för att äta "färdigt". Gissa btw vem som tog tre steg utan stöd idag :eek::eek::eek:!
Oj! Snabba puckar att gå redan! Caspian är inte ens i närheten av det, han kryper baklänges däremot:D Han försöker ta sej framåt men det funkar sådär. Han sitter hyfsat stadigt men kommer inte upp i sittande själv ännu men storebror va runt 8-9mån när det lossade så jag skulle tro att det blir samma med Caspian.
Ammar alltid supersnabbt och ofta och har gjort sedan han föddes:rofl:
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 797
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
111 160
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
91 775
Senast: YaHilweh
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
83 737
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp