Höstföräldrar 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vår lille kille är 3 veckor och 3 dagar gammal idag och blir alltmer vaken om dagarna. Kan titta med pigga ögon i timmar och verka så förnöjd så med att ligga och titta och sprattla. Så söt :love:
Nätterna har varit lite sådär, helt ok men lite gnällig och pruttig mellan matningarna som skett med typ 1,5-2 h mellanrum. Natten till idag bättre dock! Sov 3 h mellan de två första matningarna iaf och inte verkat lika besvärad av magen. Skönt :) Jag har inte haft särskilt ont av sömnbristen än iaf, har haft möjlighet att sova dagtid vid behov och ligger ju i sängen många timmar/dygn (typ 22-08) så det blir ju ändå en hel del sömn också nattetid!

Har fått tid nu för uppföljning av hans hals på torsdag, kommer få träffa både barnortoped och barnsjukgymnast vid samma tillfälle, sjukgymnasten ringde precis och lät väldigt trevlig och hört väldigt bra om henne från vår bvc-sköterska :)

Idag lämnade jag man och bebis i 40 minuter och var ute på en rask promenad i skogen. Så skönt att kunna gå på ordentligt nu och få upp pulsen och lite flås och inte vara kissnödig heeela tiden och bara kunna gå i snigeltakt haha :D

Frågade hur det gått när jag kom hem och min man svarade att de bara chillat på olika sätt och det varit helt lugnt :up:
 
Fasen vilken hungrig bebis vi har fått, nätterna är han som en igel som sugit sej fastO_o Bäst sover man tydligen med en tutte i munnen, och skulle man lirkat loss sej så tvärvaknas det inom 30min.
Tur att han inte är sån dagtid:p:heart
Sedan 2v så har han och Sammy samma sovtid på förmiddagen, guld!! Kan ju få massor gjort under tiden dom trynar:bow:

Haha åh, klart man sover bäst med tutte i munnen, blir inte mysigare än så! (för bebisen då såklart ;))

Vad smidigt att de matchat sina sovscheman! :up:
 
Vår mini har fyllt en månad och redan gått upp ett kilo. Det börjar bli dags för min käresta att börja jobba igen, men vi har skjutit på det någon vecka eller två till. Nätterna är inte så lajbans än, mini ammar varannan timme från 22-04, och de senaste dagarna har han sedan fått magknip och varit vaken fram till 8... när syrran vaknar. Nu tar pappan början av natten så att jag åtminstone får sova mellan amningarna 22-12, men om han ska börja jobba blir det nog tufft att vara uppe så pass sent. Jag håller tummarna för att den nedrans magknipen ska upphöra men har låga förhoppningar på att det sker snart.

Jobbigt med magknip, vad skönt att pappan kunde vara hemma några veckor till! Sover han inte så mycket mellan amningarna heller alltså? Hoppas det går över snart!

I fredags lämnade jag lillen ett par timmar för julbord med jobbet. Räknade kallt med att det skulle gå bra eftersom han varit med pappa en annan dag och då ätit ersättning utan problem. Efter många om och men hade han slurkat i sig en flaska och somnat,men vaknade och kräktes ner allt som var. När jag kom hem så ammade han men efter en stund började han ulka och kaskadspydde rätt ut!! Sen orkade han nästan inte amma mer utan somnade som en stock och verkade helt slutkörd. Men igår var han som vanligt igen så undrar om det kan ha varit en reaktion på ersättningen? Ikväll så smet jag hemifrån i max en timme för att ta in hästarna och såklart så blev han jätteledsen efter jah åkt och grät så mycket så sambon försökte ge honom ersättning - något han nu totalvägrade! Får testa att pumpa ut nästa gång och se om han hellre tar det...

Nämen vad konstigt att han reagerade så om han fått det utan problem innan! Hoppas det kan fungera att pumpa istället, jobbigt för pappa såklart när han blir så ledsen när du är borta :(

Och just det, krya på er alla som är sjuka! Båda bebisar o vuxna :heart
 
Vår lille kille är 3 veckor och 3 dagar gammal idag och blir alltmer vaken om dagarna. Kan titta med pigga ögon i timmar och verka så förnöjd så med att ligga och titta och sprattla. Så söt :love:
Nätterna har varit lite sådär, helt ok men lite gnällig och pruttig mellan matningarna som skett med typ 1,5-2 h mellanrum. Natten till idag bättre dock! Sov 3 h mellan de två första matningarna iaf och inte verkat lika besvärad av magen. Skönt :) Jag har inte haft särskilt ont av sömnbristen än iaf, har haft möjlighet att sova dagtid vid behov och ligger ju i sängen många timmar/dygn (typ 22-08) så det blir ju ändå en hel del sömn också nattetid!

Har fått tid nu för uppföljning av hans hals på torsdag, kommer få träffa både barnortoped och barnsjukgymnast vid samma tillfälle, sjukgymnasten ringde precis och lät väldigt trevlig och hört väldigt bra om henne från vår bvc-sköterska :)

Idag lämnade jag man och bebis i 40 minuter och var ute på en rask promenad i skogen. Så skönt att kunna gå på ordentligt nu och få upp pulsen och lite flås och inte vara kissnödig heeela tiden och bara kunna gå i snigeltakt haha :D

Frågade hur det gått när jag kom hem och min man svarade att de bara chillat på olika sätt och det varit helt lugnt :up:
Lycka till på torsdag :up:
 
Här började dagen bra, fick iväg storebror till förskolan i tid och sen iväg till bvc för vägning och mätning av lillebror och även kolla mitt snitt. Lillebror växer så det knakar och väger 4550 g nu och är 54.5 cm lång, två veckor igår.

Mitt snitt ser inte lika bra ut tydligen utan jag kommer nog få ett fult ärr efter...

Såret är läkt men kanterna har inte legat helt jämt så det är en sårkant som såsar lite så nu tejpade dom lite och så fick jag plåster igen... ska dit igen på fredag och lägga om igen.

Sen när jag skulle hem så startade inte bilen men som tur fick vi skjuts hem av en snäll farbror så nu får sambon och svärfar kolla bilen ikväll... så typiskt när man är beroende av bilen också...
 
Här började dagen bra, fick iväg storebror till förskolan i tid och sen iväg till bvc för vägning och mätning av lillebror och även kolla mitt snitt. Lillebror växer så det knakar och väger 4550 g nu och är 54.5 cm lång, två veckor igår.

Mitt snitt ser inte lika bra ut tydligen utan jag kommer nog få ett fult ärr efter...

Såret är läkt men kanterna har inte legat helt jämt så det är en sårkant som såsar lite så nu tejpade dom lite och så fick jag plåster igen... ska dit igen på fredag och lägga om igen.

Sen när jag skulle hem så startade inte bilen men som tur fick vi skjuts hem av en snäll farbror så nu får sambon och svärfar kolla bilen ikväll... så typiskt när man är beroende av bilen också...

Men gud, vår bil startade inte heller idag! Vi skulle dock till BVC när vi upptäckte det så fick ringa o ställa in/boka om. Sambo och svärfar ska försöka fixa det ikväll ja, haha ;) Och vi är tyvärr också beroende av bil..

Trist med läkningen på snittet. Hoppas det blir okej i slutändan!
 
Här började dagen bra, fick iväg storebror till förskolan i tid och sen iväg till bvc för vägning och mätning av lillebror och även kolla mitt snitt. Lillebror växer så det knakar och väger 4550 g nu och är 54.5 cm lång, två veckor igår.

Mitt snitt ser inte lika bra ut tydligen utan jag kommer nog få ett fult ärr efter...

Såret är läkt men kanterna har inte legat helt jämt så det är en sårkant som såsar lite så nu tejpade dom lite och så fick jag plåster igen... ska dit igen på fredag och lägga om igen.

Sen när jag skulle hem så startade inte bilen men som tur fick vi skjuts hem av en snäll farbror så nu får sambon och svärfar kolla bilen ikväll... så typiskt när man är beroende av bilen också...
Finns inget värre än krånglande bilar :rage: hoppas snittet läker bra!
 
@Poison-heart @Trollunge
Bilen startade nu ikväll med hjälpbatteri som tur va, vet inte varför det inte gick när jag fick den hjälpen.
Så imorgon får sambon köpa nytt batteri. Farmor får lämna storebror imorgon och mormor får hämta. Tur man har hjälp nära :):up:

@Trollunge hoppas det inte är nå allvarligt med eran bil!
 
Lillebror Dunderklump älskar att suga på tummen. Gärna när han ska amma. Han öppnar munnen och siktar in sig på bröstet med lysten min, men precis innan han ska få tag kommer hans hand farande och han sopar till bröstvårtan (aj) innan han trycker in tummen i munnen. Sen suger han hårt på tummen några gånger innan han upptäcker att den luringen inte producerar någon mjölk åt honom. Han släpper tummen, drar tillbaka huvudet och tittar anklagande på det högst oskyldiga bröstet och gör ett upprört ljud, som om han skäller ut bröstet. Proceduren upprepas några gånger innan han dunkar pannan i bröstet i ren frustration, varpå jag lyckas hålla fast hans hand och hjälpa honom att hitta rätt. Detta upprepas vid varje amning :laugh:! Tar lite tid, men när han väl hittat rätt släpper han banne mig inte ifrån sig bröstet förrän han är mätt, så det är mest rörande att bevittna hans tröstlösa kamp mot den egna kroppen :heart.
 
Lillebror Dunderklump älskar att suga på tummen. Gärna när han ska amma. Han öppnar munnen och siktar in sig på bröstet med lysten min, men precis innan han ska få tag kommer hans hand farande och han sopar till bröstvårtan (aj) innan han trycker in tummen i munnen. Sen suger han hårt på tummen några gånger innan han upptäcker att den luringen inte producerar någon mjölk åt honom. Han släpper tummen, drar tillbaka huvudet och tittar anklagande på det högst oskyldiga bröstet och gör ett upprört ljud, som om han skäller ut bröstet. Proceduren upprepas några gånger innan han dunkar pannan i bröstet i ren frustration, varpå jag lyckas hålla fast hans hand och hjälpa honom att hitta rätt. Detta upprepas vid varje amning :laugh:! Tar lite tid, men när han väl hittat rätt släpper han banne mig inte ifrån sig bröstet förrän han är mätt, så det är mest rörande att bevittna hans tröstlösa kamp mot den egna kroppen :heart.

Men haha gud vad gulligt det låter :love: :D
 
Tremånadersvaccinationen gjord idag! Stackars Alvin skrek så hjärtskärande så jag nästan började gråta :cry: tur pappa var med och höll. Det var ett skrik jag aldrig hört innan och det slog verklihen rätt i mammahjärtat :heart men när han fick amma blev allt bra igen :love: sen sov han i säkert två-tre timmar, så länge sover han aldrig på dagen annars. Han vägde drygt 6,7 kg och var 63 cm lång. :heart
 
Tremånadersvaccinationen gjord idag! Stackars Alvin skrek så hjärtskärande så jag nästan började gråta :cry: tur pappa var med och höll. Det var ett skrik jag aldrig hört innan och det slog verklihen rätt i mammahjärtat :heart men när han fick amma blev allt bra igen :love: sen sov han i säkert två-tre timmar, så länge sover han aldrig på dagen annars. Han vägde drygt 6,7 kg och var 63 cm lång. :heart
Man känner sej som en jäkla bov:down: När Sammy fick sitt 3mån vaccin så va pappan här i huset helt förstörd och beredd på att smocka till bvc tanten:rofl:
 
@Poison-heart Jag grät faktiskt en tår när Dunderklump fick sina sprutor :o. Då grät han liksom max en minut, men som du säger - det skriket! Först sitter han där med sin vanliga, glada min och babblar och så ser man liksom ansiktet förvridas av smärta :(. Fy sjutton, trots att det förstås inte råder någon tvekan om att han ska vaccineras så ville jag i den stunden instinktivt rycka åt mig barnet och lova honom att ingen någonsin ska få sticka en spruta i honom igen. Eller göra honom illa på något sätt över huvud taget.
 
@Lazy Lady och @Okeydokey ja visst är det skitjobbigt! Jag fick ställa mig i andra änden av rummet och kolla in i hörnet. BVC-tanten tyckte att jag borde vänja mig för detta var bara början :eek: jag ville bara ta bebis under armen och dra! Menmen, skönt att första är gjord iaf :)
 
Jag tyckte det var jobbigt på bb när de skulle ha blod till det där efter 48 h och de stack lillebror i huvudet för att få blod :cry:
Undra hur det ska gå med vaccinationen...
 
Jag tyckte det var jobbigt på bb när de skulle ha blod till det där efter 48 h och de stack lillebror i huvudet för att få blod :cry:
Undra hur det ska gå med vaccinationen...
Jag tyckte inte det var lika jobbigt för då skrek bebis ingenting. Nu var jag inte alls beredd på att jag skulle ta så illa vid mig :cry:
 
Alvin mådde inte bra igår kväll. Stackarn grät så det kom små tårar :heart han fick amma och sova vid bröstet hela kvällen och natten. 39 grader hade han innan vi la oss så efter lite alvedon blev det något bättre men fortfarande gnällig. Nu på morgonen hade han 38 men fortfarande gnällig och vill bara tutta.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 982
  • Låst
Gravid - 1år Såg inte någon tråd för oss blivande höstföräldrar så jag tog mig friheten att skapa en. Fyll på listan! September 13 - Energi, andra...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
114 382
Senast: Emtherlia
·
Småbarn Välkomna till en ny tråd! Augusti 20 - Emtherlia - flicka på 47 cm och 3045 gram (BF 30/8) 30 - Blueberry - flicka, 50,5 cm och 3475...
70 71 72
Svar
1 432
· Visningar
78 389
Senast: turbofling
·
  • Låst
Gravid - 1år Nu har alla bebisarna kommit och lagom till deras första jul så fortsätter vi att hänga här i nya tråden :heart September 1/9...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
102 905
Senast: MM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp