Höstföräldrar 2019

Tror detta är senaste listan, men visst hade det påbörjats en lista för födda bebisar också? :confused:

September
1 - Jordgubblime, 31 år, 2:a barnet, Skåne
13 - Heartstring, 30 år, barn nr 3 & 4, Östergötland
21 - Humla, 33 år, 2:a barnet, Stockholm

Oktober
10 - Lovise, 30 år, 2:a barnet, Västra Götaland
11 - Lilleknodd2, 30år, 2:a barnet (4:e graviditeten), Södermanland
20 - Lickety, 35 år, 1:a barnet, Västmanland

November
3 - zassoo, 31 år, 1:a barnet, Uppland
8 - Rouise, 28 år. 1:a barnet, Dalarna
14 - trofé, 34 år, 1:a barnet (2:a graviditeten), Västmanland
16 - Olympus, 29 år, 1:a barnet, Skåne
22 - _Zacke_, 29år, 1:a barnet(3:e graviditeten), Västra Götaland
 
Allt går bra för oss på neo :heart Lillpluttan utvecklas dock fortare än mor sin😂 vi har fått flytta till ett annat rum där vi får sköta oss mer själva. Hon blir av med den ena apparaten efter den andra. Nu är bara sondmaten och en liten knapp på magen som kontrollerar andningen kvar. Hon ligger dock väldigt stabilt i puls, andning och syresättning så det är bara en trygghetsåtgärd😍 vi har även börjat prova mata med flaska och hon lär sig mer och mer för varje gång. Vi vill inte använda för lättsugen flaska eftersom jag vill kunna amma sen och risken är att hon då väljer bort amningen. Tyvärr hänger sig mitt höga blodtryck kvar så äter massa medicin. Så får pumpa och slänga maten nu, väldigt ledsamt😢
En vecka idag 🥰
Vad härligt att det går bra för lillan!👍
Du känner till amningshjälpen? De har facebookgrupper som är väldigt bra för att få tips och hjälp med amningen. Om du vill få amningen att fungera trots lite skakig start nu så finns det mycket tips och tricks för det ❤
 
September
1 - Jordgubblime, 31 år, 2:a barnet, Skåne
13 - Heartstring, 30 år, barn nr 3 & 4, Östergötland
21 - Humla, 33 år, 2:a barnet, Stockholm

Oktober
10 - Lovise, 30 år, 2:a barnet, Västra Götaland
11 - Lilleknodd2, 30år, 2:a barnet (4:e graviditeten), Södermanland
20 - Lickety, 35 år, 1:a barnet, Västmanland

November
3 - zassoo, 31 år, 1:a barnet, Uppland
8 - Rouise, 28 år. 1:a barnet, Dalarna
14 - trofé, 34 år, 1:a barnet (2:a graviditeten), Västmanland
16 - Olympus, 29 år, 1:a barnet, Skåne
22 - _Zacke_, 29år, 1:a barnet(3:e graviditeten), Västra Götaland

Födda

September
9 - Jordgubblime, pojke, 4375 g 53 cm
 
Tror bara det var jag som fyllt i under födda, så börjar om här ☺

Efterkontroll hos bm idag, mitt Hb låg på 109, 130 och 117 🙄 Så vi blev inte riktigt kloka på siffrorna, enades om att runt 115 nog var rimligast. 130 har jag aldrig någonsin haft 😁
Funderade lite kring preventivmedel, jag är kluven. Vill helst inte ha hormoner, gillade inte kopparspiral till 100% när jag hade det innan barnen och vill inte bli gravid igen... Får fundera lite till på det.

Jag har även varit på bb och hämtat en pump mm för att kunna donera mjölk till neonatalavdelningen.
Imorgon är det BVC-besök med läkarkontroll, lillebror blev fem veckor igår!
 
Här kommer min förlossningsberättelse :)

Värkarna kom igång vid sex-halv sju på söndag kväll men kändes rätt lugnt så vi gjorde ”kvällsrundan” på gården med djuren och storebror fick kvällsmacka i vanlig tid vid sju och sen la jag honom. Vår barnvakt (farmor) var redan på plats sen dagen innan vilket gjorde det hela väldigt avslappnat och lugnt! Vid nio var värkarna uppe i var åttonde minut och vi tyckte det var lika bra att åka in IOM att vi hade ca 40 min att köra och storebror kom snabbt.
Väl inne fick jag ctg och undersökning; värkar ca var 6:e minut men inte så jättestarka än. Öppen drygt fyra centimeter och utplånad livmodertapp. Bebis huvud var fortfarande ganska högt upp så jag fick sitta på pilatesboll en timme och rulla höfterna, väldigt skönt faktiskt! Både genom värkar och skön ställning i övrigt. Timmen gav en cm till och bebisens huvud hade rört sig lite åt rätt håll.
Vi blev då flyttade in till förlossningsrummet och jag hoppade direkt i badet, gjorde det även förra förlossningen och gillade det då. Så även nu, satt där en timme ungefär och då var klockan ett på natten. Gick upp och la mig i sängen och tog lustgas, började bli intensivt och härifrån gick det väldigt snabbt. Helt öppen och det dröjde inte länge innan kroppen ville krysta och det tog inte många krystvärkar innan lillasyster var ute 01.29!
Livmodern drog ihop sig fint men hade ändå kvar en del blod så de fick trycka på min mage ganska mkt (inte skönt!) plus att jag fick lite extra oxytocin för att hjälpa till. Det gjorde susen. Förlorade 650ml blod och fick grad 1 bristning, sydde några stygn i nån ytlig grej men generellt såg det fint ut (och känns jättebra i efterhand).
Bebis är nöjd och glad! Fastnade som en igel på bröstet typ en tjugo minuter efter att hon kom ut, ingen tvekan där om hur man ska göra. 🤣
BB var fullt så vi fick in en till säng i förlossningsrummet och fick sova ett par timmar (efter ”förlossningsfikan” såklart!) Sen blev vi väckta och medtagna till barnläkaren eftersom vi flaggat för tidig hemgång. Bebis fick OK i rumpan så efter lite frukost och prat med barnmorskan åkte vi hem! 11.5 h efter att vi anlänt till förlossningen kvällen innan, bebis 8h gammal 🤣
 
@Lovise ja alltså när de trycker på magen för att försöka få moderkakan att släppa...
Det är hemskt, får verkligen anstränga mig för att inte drämma till den stackars barnmorskan 🙈 Nu sist låg jag och kämpade emot, men ändå åkte händerna upp och ville ta bort hennes händer och jag "förlåt, förlåt det är inte meningen!" 😂
 
September
1 - Jordgubblime, 31 år, 2:a barnet, Skåne
13 - Heartstring, 30 år, barn nr 3 & 4, Östergötland
21 - Humla, 33 år, 2:a barnet, Stockholm

Oktober
10 - Lovise, 30 år, 2:a barnet, Västra Götaland
11 - Lilleknodd2, 30år, 2:a barnet (4:e graviditeten), Södermanland
20 - Lickety, 35 år, 1:a barnet, Västmanland

November
3 - zassoo, 31 år, 1:a barnet, Uppland
8 - Rouise, 28 år. 1:a barnet, Dalarna
14 - trofé, 34 år, 1:a barnet (2:a graviditeten), Västmanland
16 - Olympus, 29 år, 1:a barnet, Skåne
22 - _Zacke_, 29år, 1:a barnet(3:e graviditeten), Västra Götaland

Födda

September
9 - Jordgubblime, pojke, 4375 g 53 cm

Oktober
10 - Lilleknodd2, pojke, 3836g, 50cm
 
September
1 - Jordgubblime, 31 år, 2:a barnet, Skåne
13 - Heartstring, 30 år, barn nr 3 & 4, Östergötland
21 - Humla, 33 år, 2:a barnet, Stockholm

Oktober
10 - Lovise, 30 år, 2:a barnet, Västra Götaland
11 - Lilleknodd2, 30år, 2:a barnet (4:e graviditeten), Södermanland
20 - Lickety, 35 år, 1:a barnet, Västmanland

November
3 - zassoo, 31 år, 1:a barnet, Uppland
8 - Rouise, 28 år. 1:a barnet, Dalarna
14 - trofé, 34 år, 1:a barnet (2:a graviditeten), Västmanland
16 - Olympus, 29 år, 1:a barnet, Skåne
22 - _Zacke_, 29år, 1:a barnet(3:e graviditeten), Västra Götaland

Födda

September
9 - Jordgubblime, pojke, 4375 g 53 cm

Oktober
8 - _Zacke_, flicka, 1955gram, 42,5cm
10 - Lilleknodd2, pojke, 3836g, 50cm
 
Tack för alla grattis hälsningar.

Vi blev flyttade från patienthotellet till BB igår kväll. Lillans blodsocker var lågt och amningen funkade inte. Nu har det ordnat upp sig med blodsockret så vi hoppas att vi får åka hem idag och att amningen börjar funka. Hon har ätit donerad bröstmjölk nu inatt varannan timme.
 
Nu @zassoo så är det vi som står på tur! :nailbiting: :D
Jag var hos BM igår, allt ser bra ut förutom då att lilleman inte tänkt bli varken fixerad eller ruckar utan är rörlig och ligger högt fortfarande. Jag var visst likadan så äpplet faller inte långt från trädet.
BM verkar inte vara inne på igångsättning vecka 41 enligt SWEPI studien, så jag får nog kringgå henne om det blir aktuellt. Men vi är nöjda med denna BM och tänkte fortsätta på BVC på samma ställe. :)
 
Nu @zassoo så är det vi som står på tur! :nailbiting: :D
Jag var hos BM igår, allt ser bra ut förutom då att lilleman inte tänkt bli varken fixerad eller ruckar utan är rörlig och ligger högt fortfarande. Jag var visst likadan så äpplet faller inte långt från trädet.
BM verkar inte vara inne på igångsättning vecka 41 enligt SWEPI studien, så jag får nog kringgå henne om det blir aktuellt. Men vi är nöjda med denna BM och tänkte fortsätta på BVC på samma ställe. :)

Ja nu borde det väl vara din tur :D
 
September
1 - Jordgubblime, 31 år, 2:a barnet, Skåne
13 - Heartstring, 30 år, barn nr 3 & 4, Östergötland
21 - Humla, 33 år, 2:a barnet, Stockholm

Oktober
10 - Lovise, 30 år, 2:a barnet, Västra Götaland
11 - Lilleknodd2, 30år, 2:a barnet (4:e graviditeten), Södermanland
20 - Lickety, 35 år, 1:a barnet, Västmanland

November
3 - zassoo, 31 år, 1:a barnet, Uppland
8 - Rouise, 28 år. 1:a barnet, Dalarna
14 - trofé, 34 år, 1:a barnet (2:a graviditeten), Västmanland
16 - Olympus, 29 år, 1:a barnet, Skåne
22 - _Zacke_, 29år, 1:a barnet(3:e graviditeten), Västra Götaland

Födda

September
9 - Jordgubblime, pojke, 4375 g 53 cm

Oktober
8 - _Zacke_, flicka, 1955gram, 42,5cm
10 - Lilleknodd2, pojke, 3836g, 50cm
14 - Lovise, flicka, 3595g, 50cm
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
19 444
Gravid - 1år Någon mer än jag som väntar bebis till sommaren och vill hänga i en tråd? Jag (snart 38 år) är beräknad till 21/7 och har för några...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
10 403
Övr. Barn Hur skulle ni hantera en ungdom som nyligen tillfälligt hoppat av skolan (hen tänker fortsätta till hösten på en annan typ av skola) och...
Svar
12
· Visningar
1 850
Senast: Pilot
·
Gravid - 1år Jag var tvungen att starta en höst tråd :D Plussade förra veckan så det är fortfarande väldigt tidigt. Om det går vägen blir det vårt...
19 20 21
Svar
401
· Visningar
42 924

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp