Höstföräldrar 2019

Det här kommer bli svinlångt, har försökt korta ner. Rekommenderar inte känsliga att läsa :nailbiting:

Min havandeskapsförgiftning upptäcktes ju redan i 29+6 på en vanlig kontroll hos bm. Blev då inlagd några nätter. Fick då kortisonsprutor för att skynda på lungmognaden och fick blodtrycksmedicin. Efter detta täta kontroller och vid några tillfällen fick vi stanna på sjukhuset några nätter för att ställa om medicinerna.
Dagen innan förlossningen(33+2)så var det dags för en vanlig blodtryckskontroll igen. Den här gången kände jag mig ovanligt pigg och välmående så var helt säker på att idag blir det bara en liten kontroll och sen hem igen. Visade sig dock att både blodtryck och andra värden blivit sämre. Dock har det under hela tiden varit toppenbra med lillan.
Blev inlagd. Fick magnesium via dropp som skulle stoppa eventuella kramper som kan komma av förgiftningen. Det var fruktansvärt, kändes som jag skulle brinna upp inifrån, spydde som en gris och hade rejäl ångest.
Kateter sattes. Under natten var jag övervakad av två stycken som turades om att sitta brevid sängen och stirra på mig och ta blodtrycket en gång var 15min. Hemskt för mig som har hög integritet.

Dagen efter verkade dom tycka att allt var stabilare. Men plötsligt ringer läkaren till hon som sitter brevid mig och säger att nu får hon inte äta något för inom två timmar blir det snitt. Jag är vid det här läget jättelugn. Inte alls så nervös. Det enda jag tyckte skulle bli läskigt var sticket från ryggmärgsbedövningen. Narkosläkaren kom in och lugnade mig med att det bara är ett kort snabbt stick som inte tar många sekunder.

Så rullade vi in i operationssalen, där var mängder med folk då det var flera elever som skulle vara med.
Så skulle bedövningen tas... Hon stack.. stack igen.. stack igen.. 5 gånger utan att lyckas :cry: till slut ringdes en annan narkosläkare dit som fixade det direkt.
Så började snittet, kändes bra, gick fort tills vi hörde lillan skrika, fick en skymt av henne i någon sekund innan hon och min man följde med barnmorskorna till barnrummet. Låg där och kände mig rätt lugn. Sen händer något. Märker att personal börjar springa kors och tvärs i rummet och efter ett tag börjar barnmorskan jag håller i handen att darra något kopiöst. Det kommer in fler läkare/kirurger i rummet. Jag förstår att något är fel men får bara svaret att allt är lugnt. Efter ett tag så börjar bedövningen ta slut. Jag som är envis som synden biter ihop och tänker att dom är nog klara snart och säger inget. Har aldrig varit sövd och hade en liten skräck för det. Men till slut blir smärtan outhärdlig, jag börjar spy och blodtrycket ligger på 70/40. Då hör jag bara narkosläkaren säga godnatt och så somnar jag.
Efter 5 timmars operation och 3,5liter påfyllning med blod så vaknar jag på IVA. Är då totalt väck under hela kvällen/natten. Har slangar och elektroder precis överallt. Även nu har jag en övervakare sitter precis brevid sängen hela tiden.
Även under nästa dag är jag ganska borta pågrund av all morfin. På kvällen blir jag flyttad till ett rum på förlossningen igen och får även åka en kort stund liggande i min säng med alla slangar till neo och få upp lillan på mitt bröst som även hon hade en del sladdar trots att hon var väldigt stabil. Detta är ca 30 timmar efter hon kom ut. Får sen slita mig ifrån henne och åka tillbaka till min avdelning. Här börjar jag må sjukt dåligt psykiskt och dom får till slut hämta min man(som ju bodde på neo) så att han får sova hos mig istället.
Dagen efter kommer läkaren in och pratar, gråtfärdig och väldigt ledsen över det som hänt. Det skulle inte kunna bli såhär sa han. Fick även veta att dom fått ta bort ena äggstocken för att komma åt blödningarna.
Nu börjar en lång återhämtning och jag har väldigt ont. Blodtrycket fortfarande jättehögt så får ökade mediciner.
Efter några dygn(minns ej hur länge) får jag äntligen flyttade ihop med min man och lillan på neo men fortfarande med vård av BB-personalen.
För varje dag blir det bättre och bättre och jag börjar även komma igång att gå promenader utomhus. Lillan är superstabil och efter ca 1,5 vecka får vi veta att nu får ni åka hem i morgon.

Jag börjar då under kvällen få ont i magen. Får in en inte så bra läkare som säger att det bara är gaser även fast jag säger att det inte känns så. Det blir värre och värre och jag får massor med smärtstillande läkemedel. Plötsligt händer något och jag får fruktansvärda obeskrivliga smärtor i hela bröstkorgen/buken. Kan inte röra mig en millimeter, bara ta korta andetag och får panik. Blodtrycket sjunker återigen till runt 70/40. Neo-personalen tar ut lillan från rummet och BB-personalen trycker i mig 2 liter dropp väldigt fort. Då blir jag stabil igen och smärtan lugnar sig långsamt. Knäpp-doktorn kommer och gör ett ultraljud men ser inget speciellt.
Vid morgonens personalbyte kommer en annan betydligt mer förtroendegivande läkare och vill också göra ett ultraljud. Hon ser då direkt att jag har vätska i hela buken dock oklart vad för vätska. Det kan vara gammalt blod, färskt blod eller urin. Hon tycker att ena urinledaren ser lite konstig ut. Vi behöver ställa in oss på en ny operation och här känns livet rätt så pissigt.
Får göra en kontraströntgen där det dock verkar som att det är gammalt blod, alltså någon form av inkapsling av blod från operationen som nu brustit och runnit ut i buken. Kroppen skickar då ut vatten från blodet i kroppen för att ”späda” ut det här. Därför jag behövde så mycket dropp.
För att vara helt säker vill dom ta ett prov på vätskan och detta skulle göras genom en nål längst in i slidan in i buken:eek: här sätter jag mig för första gången på tvären och säger tvärnej.

Istället gör vi täta ultraljud och ser att vätskan sakta absorberas upp av kroppen, ett gott tecken som ju inte tyder på något nytt läkage. Under denna tiden gör det återigen väldigt ont och jag blir sängliggande några dagar igen. Ger även upp amningen då jag helt enkelt inte orkar och blodtrycksmedicinerna ändå gör att jag bara får pumpa och slänga. Efter en vecka börjar jag komma igång med promenader igen och tillslut gör vi ett ultraljud på magen där allt ser bra ut och det bestäms att vi får åka hem😍
Har fortfarande högt blodtryck och måste kontrollera det hemma, räcker dock med att kliva in genom dörren hemma så går blodtrycket sakta neråt igen.

Allt gick ju bra tillslut och är väldigt glad att allt hela tiden varit så bra med våran lilla tjej:heart kan dock säga att det inte kommer bli fler barn för våran del. Det här utsätter vi oss inte för igen 😓
Fantastisk personal på både förlossning, BB och neo. Även superbra läkare förutom möjligtvis en då 🙄 helt underbara människor😍

Nu känner jag mig återhämtad förutom att jag förlorat väldigt mycket kondition. Fick ju foglossning redan runt v.10 så har inte rört mig ordentligt sen i våras 🙄 Men nu går jag dagliga promenader och är på gång igen!😁
Wow, vilken kämpe du är! :heart :bow:
 
@_Zacke_ vilken kamp! Väldigt imponerad av er insats! Så skönt att det nu är bättre. ❤️


Nu är hon här, vår lilla bebis som visade sig vara en flicka på 48 cm och 3 295 g, anlände 17/11 kl 12.19. Allt gick supersmidigt och vi mår alla bra. Verkligen en häftig upplevelse med förlossning även om jag just nu känner att jag inte behöver göra om detta nästa vecka (:angel:) så är jag sjukt stolt över att ha gjort en vaginal förlossning. (kanske inte i samband med toabesök iof...)

Sover natten på BB, tyvärr i dubbelrum så längtar verkligen hem. Den andra bebisen är inte lika nöjd som vår Ellie. Läkarkontroll på morgonen så hoppas på att få gå hem sen.
 
Vägning på BVC idag, nu har K gått över födelsevikten och väger 3910 g :up: 220 g upp på en vecka. 52 cm lång.

De senaste två nätterna har hon varit orolig några timmar vid ca 03-05, bökar och stökar och kommer inte riktigt till ro. Tror det kan vara gaser i magen för när hon bajsat och vi har bytt blöja blir hon lugnare och kan sova ett tag igen. På dagarna är hon inte alls sådär strulig så jag funderar på om det har att göra med att hon ligger ner så många timmar på natten, jag kanske borde ta upp henne och bära henne upprätt en liten stund när hon börjar stöka?

Fri amning nattetid så det är inte hungern som är problemet, jag erbjuder mat direkt men vid de här tillfällena är det inte av intresse.
 
Grattis @Waco 😍 hoppas ni fått komma hem eller åtminstone är på väg snart. Jag längtade också hem när vi låg på BB och åkte så fort bebis fick okej, mycket skönare att få lära känna på hemmaplan så länge alla mår bra :)
 
Nu är vi äntligen hemma! Så skönt att få mysa på gården! Hoppas att hästarna inte har bråttom ut vid morgondagens utsläpp...
BM ville inte riktigt att vi skulle gå hem på tidig hemgång då amningen inte varit helt bra. Så glad jag stod på mig! Efter 5 minuter hemma så fungerar det utmärkt! Måste använda amningsnapp nu till en början då hon ok nte riktigt kan greppa mina bröstvårtor ordentligt men nu är jag inte minsta tveksam till att hon får i sig ordentligt med mjölk. Imorgon kommer BM från BB-hemma på besök så får vi PKU och hörseltest gjort.
 
Idag har vi haft hembesök av BVC. Lillen har passerat födelsevikten och väger just nu 3430 g :)
I övrigt flyter allt på här hemma, han sover mycket på dagarna och kvällarna men brukar vakna runt 2 på natten och sen vill han inte riktigt somna om förens framåt morgonen igen. Jag försöker sova på dagen men har lite svårt för det (eller det är så mycket annat jag passar på att göra när han sover). Han är väldigt snuttig av sig så tänkte jag skulle testa att ge honom napp i natt när jag vet att han är mätt och se om han kan komma till ro i sitt nest.
 
Det var så skönt att fått bekräftat vid gårdagens hembesök av BB att amningen fungerar fint. Hon låg bra i vikten och hade bara tappat ner till 3 060 g. Däremot så var hon extremt snuttig hela natten och förbannad vid morgonamningen så att det varit svårt att amma ordentligt. Detta resulterade att hormonstinna jag blev väldigt orolig för att det kanske inte funkade iaf med amning o teknik... Så åkte in till BB och fick lite stöttning med teknik och att allt är normal samt sätt att hantera det på. Så nu laddar vi för en ny natt och hoppas att jag är bättre rustad.

Har också funderat på napp till natten för att precis som @Olympus få lite ro och hoppas på att slippa sova med bebis i famnen. Inte ens pappas famn duger på natten. Ammade tre timmar i sträck i natt... Har så ont i mina stackars bröst! Men vet inte om jag vågar än efter som jag är så nojjig över amningen.
 
Uppdaterar. En v över BF här. Förvärkar av och till, men inget mer. Bebis pigg som vanligt.
Karpaltunnelsyndromet ännu värre, båda händerna domnade hela tiden och vaknar och kan inte sova mer på nätterna pga gör så ont. Bebis får jätte gärna komma snart.
 
@Waco och @Olympus
Napp brukar vara okej från att amningen är etablerad, vilket ju är lite flytande... Men bebis ska ha passerat födelsevikten och sedan är det bra att vara uppmärksam på att nappen inte blir istället för mat så går det säkert bra.
I perioder vill bebis dia mer, t.ex. ökningsfaserna runt tre dagar, tre veckor, sex veckor, tre månader och sex månader. För att öka produktionen och beställa mer mat i takt med att bebis blir större.
Sedan är ju amningen så mycket mer än mat, mycket är ju ren överlevnadsinstinkt och behov av att ha förälder nära för skydd och trygghet ☺ Så länge en ät medveten om de olika delarna av varför bebis vill ha bröstet så tror ja personligen inte att det är någon större fara att introducera nappen, även om mina barn hittills vägrat😁
 
Uppdaterar. En v över BF här. Förvärkar av och till, men inget mer. Bebis pigg som vanligt.
Karpaltunnelsyndromet ännu värre, båda händerna domnade hela tiden och vaknar och kan inte sova mer på nätterna pga gör så ont. Bebis får jätte gärna komma snart.

Hoppas bebis kommer snart! Fy vad jobbigt med händerna, jag fick ju också en släng av det mot slutet men skenor på natten hjälpte jättebra.
 
@Waco och @Olympus
Napp brukar vara okej från att amningen är etablerad, vilket ju är lite flytande... Men bebis ska ha passerat födelsevikten och sedan är det bra att vara uppmärksam på att nappen inte blir istället för mat så går det säkert bra.
I perioder vill bebis dia mer, t.ex. ökningsfaserna runt tre dagar, tre veckor, sex veckor, tre månader och sex månader. För att öka produktionen och beställa mer mat i takt med att bebis blir större.
Sedan är ju amningen så mycket mer än mat, mycket är ju ren överlevnadsinstinkt och behov av att ha förälder nära för skydd och trygghet ☺ Så länge en ät medveten om de olika delarna av varför bebis vill ha bröstet så tror ja personligen inte att det är någon större fara att introducera nappen, även om mina barn hittills vägrat😁

Ja och detta vet jag ju. Har egentligen inga problem med att amma mycket och länge men det finns helt enkelt tillfällen jag behöver paus. Provade faktiskt igår.
Matade länge igår kväll och extra matade ett par skedar. La henne i nästet mellan oss och gav napp, hon tog den direkt, sög 5 min och somnade sedan ifrån den. Sen sov hon äntligen gott i nästet i nästan 4 timmar innan jag behövde amma henne en timme och sen sov hon resten av natten vid mitt bröst. Så skönt att få sova ordentligt de 4 timmarna! Kommer nog att fortsätta ha den rutinen vid kvällsnattning vid behov. Amningen har fungerat bra både i natt, morgon och förmiddag nu så det känns helt okej.
 
Hoppas bebis kommer snart! Fy vad jobbigt med händerna, jag fick ju också en släng av det mot slutet men skenor på natten hjälpte jättebra.
Använder både skenor på nätterna och gör övningar som jag fått av arbetsterapeut på dagarna. Men inget hjälper. Ibland har jag så dålig handfunktion att det tar flera timmar innan jag kan klä på mig.
Hoppas också att bebis kommer snart!


En annan fundering, är det någon i gruppen som använder andningslarm? Varför/ varför inte?
 
Använder både skenor på nätterna och gör övningar som jag fått av arbetsterapeut på dagarna. Men inget hjälper. Ibland har jag så dålig handfunktion att det tar flera timmar innan jag kan klä på mig.
Hoppas också att bebis kommer snart!


En annan fundering, är det någon i gruppen som använder andningslarm? Varför/ varför inte?

Men usch, stackare! Då har du bra mycket värre än jag hade. Men det lär väl vara max en vecka kvar, antar att det blir igångsättning snart om inget händer?

Vi har inget andningslarm, har inte känt att det har varit aktuellt än så länge i alla fall.
 
Använder både skenor på nätterna och gör övningar som jag fått av arbetsterapeut på dagarna. Men inget hjälper. Ibland har jag så dålig handfunktion att det tar flera timmar innan jag kan klä på mig.
Hoppas också att bebis kommer snart!


En annan fundering, är det någon i gruppen som använder andningslarm? Varför/ varför inte?
Hoppas verkligen att bebis kommer snart så att du blir av med lite krämpor!

Nä inget andningslarm här. Har inte känt något behov, har dessutom hört om larm som fellarmar och har sig vilket bara ger en otrolig stress. Men det är ju såklart upp till var och en vad som känns bäst ☺
 
@Jordgubblime
Det där med ökningsfaserns visste jag faktiskt inte, tack :)
Amningen har funkat jättebra för oss sen dag 1 och och på gårdagens BVC besök var han förbi födelsevikten, därför vågade vi prova napp nu :)
I natt har han ammat cirka ca 2,5-3e timme och däremellan kunnat sova med nappen i nestet vilket gjort att både pappan och jag kunnat sova mycket bättre.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
19 187
Gravid - 1år Någon mer än jag som väntar bebis till sommaren och vill hänga i en tråd? Jag (snart 38 år) är beräknad till 21/7 och har för några...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
10 095
Övr. Barn Hur skulle ni hantera en ungdom som nyligen tillfälligt hoppat av skolan (hen tänker fortsätta till hösten på en annan typ av skola) och...
Svar
12
· Visningar
1 845
Senast: Pilot
·
Gravid - 1år Jag var tvungen att starta en höst tråd :D Plussade förra veckan så det är fortfarande väldigt tidigt. Om det går vägen blir det vårt...
18 19 20
Svar
399
· Visningar
42 597

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp