Höstföräldrar 2019

Babysim idag och det var så roligt :love: Bara 3 barn per grupp och bara en förälder per barn som en del i anpassningen efter myndighetsrekommendationerna. Det gjorde att det blev väldigt givande med lugn och ro och mycket instruktörstid!

K var en stjärna och sprattlade på ordentligt i vattnet :love:
 
Babysim idag och det var så roligt :love: Bara 3 barn per grupp och bara en förälder per barn som en del i anpassningen efter myndighetsrekommendationerna. Det gjorde att det blev väldigt givande med lugn och ro och mycket instruktörstid!

K var en stjärna och sprattlade på ordentligt i vattnet :love:
Vad kul, vi ska nog gå i höst :) Hugo mår fint och lär sig nya saker hela tiden, så kul att se alla nya förmågor. Han sover aningens bättre nu, 2-3 h i stöten på nätterna i all fall.
 
Vi skulle ju att ha börjat på babysim i mars men starten blev inställd. Nu fick jag mail häromdagen att dom startar upp på fredag. Man fick pengarna tillbaka om man inte ville delta och jag velade lite men bestämde mig ändå för att behålla platsen. Är inte riktigt lika pepp som jag var när vi anmälde oss men tänker att det nog kommer bli jätteskoj ändå! Måste dock åka och köpa nya badbyxor till V, fick lämna tillbaka dom vi köpte inför första kursstarten.
 
BVC idag och 6mån-läkarbesöket! Både läkaren och sköterskan bara skrattade åt Nora, hon var inte stilla en sekund. Sköterskan fick hjälpa mig att hålla i henne både när kläderna skulle av och på 😁 och hon fick sitta på vågen för hon kunde såklart inte ligga still utan skulle vända sig (=trilla ner) eller försöka sätta sig upp. 🤣
MVG från läkarens undersökningar och Viktkurvan fortsätter dala lite, ännu inte riktigt uppe i 7kg, 65cm lång. Men ja, som sagt. Hon kryper omkring, ställer sig upp och håller igång hela tiden. Trodde inte vi skulle behöva bebissäkra huset igen så här tidigt. 😁
Lyckligtvis äter hon gärna mat också så jag försöker ge henne mat vid alla våra måltider + gröt till kvällen, det är ganska små mängder ännu men det ökas ju med tiden. Blir spännande att se vad det blir av den här tjejen alltså 🙈
 
Har provat lite gröt, K är skeptisk 😅 hon åt lite lite häromdagen, idag ville hon inte ens smaka men kladda runt med det gick bra hehe. Får se om hon vill äta framöver eller om hon helt enkelt inte är en grötbebis, får prova andra saker också :)

Idag lyckades hon ta sig framåt några centimeter genom att åla/häva sig fram på underarmarna, två tre gånger på raken gjorde hon det. Får se om hon är överallt snart då :D

Igår fick hon lite av en chock också när pappan rakade av sig håret och trimmade skägget, det tog ett tag innan hon köpte att det visst var pappa 😂
 
Liam älskar i princip all mat han får - förutom lax och torsk! Har lyckats lura i honom liiiiite mosade fiskpinnar men all annan typ av fisk kräks han av. Hur i hela friden ska han få i sig omega3?? 😱

i övrigt är han världens goaste unge trots att han för tillfället är extremt frustrerad över att han bara kommer bakåt när han försöker krypa 😂
 
Apropå mat då, vad har ni börjat med för mat vid ca 6 mån? Kör ni puré eller BLW eller en blandning? Vad har era barn för favoritmat?

Vi ska börja lite mer med mat nu när K blir 6 månader, jag ser fram emot att börja delamma istället för helamma. Hoppas bara att hon gillar något annat än bröstmjölk 🙈
 
Apropå mat då, vad har ni börjat med för mat vid ca 6 mån? Kör ni puré eller BLW eller en blandning? Vad har era barn för favoritmat?

Vi ska börja lite mer med mat nu när K blir 6 månader, jag ser fram emot att börja delamma istället för helamma. Hoppas bara att hon gillar något annat än bröstmjölk 🙈
Vi började med smaksensationer vid 4 månader som snabbt blev smakportioner då L blev helt galet förbannad när han inte fick mer än en liten sked :laugh:

Han är nu 6.5 månad och äter:
- En portion gröt till frukost, en liten klämmis efter då han inte blir mätt på bara gröten
- Ersättning 120-150ml till mellanmål
- Någon mat till lunch (hemlagat eller 1/2 burg färdigmat)
- En frukt eller ersättning 120-150ml till mellanmål
- Mat till middag (hemlagat, samma som vi äter)
- Ersättning vid läggning 120ml (äter oftast inte ens hälften)
- 1-2 flaskor med ersättning under natten

Han är mer förtjust i min hemlagade mat än den färdiga burkmaten. Tror att burkmaten smakar för lite så har gett lite burkar som egentligen är från 8 månader och dom går bättre. Han får äta ris och majs själv, samt rån och idag fick han sin första majskrok efter att han ätit klart. Rån och majskrok får han bara efter att han ätit mat och då för att vi andra ska få äta klart innan han ska in i duschen :rofl:

Favoriten är helt klart frukt! I princip all typ av frukt är poppis. Han äter det mesta som serveras förutom fisk. Har försökt nu ett par gånger men han får kväljningar och tillslut kräks han. Enda fisken han lyckats få i sig är lite lite lite mosad fiskpinne, alltså enbart fisken inte paneringen.
Han serveras allt vi äter. Pasta, ris, potatis, köttfärssås, köttbullar, korv, kyckling, lövbiff osv. Allting görs pure av förutom ris och majs som sagt. Han har börjat förstå att man behöver tugga lite ibland så när maten tillåter så mosar jag bara med gaffeln, annars i mixer.

Han är riktigt matglad och det känns ibland som om det gått alldeles för fort men vi har följt hans utveckling och vilja. Många gånger ratar han flaskan med ersättning, därav såpass många mål vanlig mat per dag.
 
Här så ger vi smakportioner sedan ett par veckor. Jag delammar och tänkte fortsätta med det, däremot så har vi helt ersatt makens ersättningsgiva med smakportion av mat i stället. Successivt så ratade han ersättning och då fick han bestämma. Så himla ”med” han är nu, han har koll på allt som händer runtom. Extra bra koll på allt som kan vara mat - vår matglada fina kille ❤
Vi ger mest puréer- provat att ge honom bitar att hålla i men han förstår inte riktigt. Taxen blir för rund om alla bitar hamnar på golvet, men vi provar då och då.
 
Här finns det också en matglad kille :D vi har än så länge inte bytt utan något mål ersättning mot mat men han får lite mat mellan målen så kan det gå lite längre tid mellan flaskorna. Han äter ca 1/2 dl gröt på morgonen och några kvällar i veckan får han några matskedar puré av något slag. Köper färdiga burkar men ibland får han även smaka på något vi äter. Han älskar typ allt men morgongröten är nog ändå favoriten :)

Någon mer vars barn alltid måste stoppa tummen i munnen mellan varje sked när dom äter? V gör det hela tiden. Sambon hade en teori om att han kanske inte vet hur han sväljer om han inte suger på något, men jag vet inte 🤔
 
Kul att ni har matglada barn! :D Idag åt K faktiskt lite av gröten och på kvällen fick hon smaka morotspuré vilket verkade vara okej i alla fall.
 
Apropå mat då, vad har ni börjat med för mat vid ca 6 mån? Kör ni puré eller BLW eller en blandning? Vad har era barn för favoritmat?

Vi ska börja lite mer med mat nu när K blir 6 månader, jag ser fram emot att börja delamma istället för helamma. Hoppas bara att hon gillar något annat än bröstmjölk 🙈
Vi började med smakprov vid 4 månader (Han är 5 nu). Har gett allt möjligt, äggula, jordnötssmör, älgfärs, div grönsaker, frukt, lax, yoghurt, gröt. Har gett det i mosad konsistens. Det mesta har gått ner här.
 
Här finns det också en matglad kille :D vi har än så länge inte bytt utan något mål ersättning mot mat men han får lite mat mellan målen så kan det gå lite längre tid mellan flaskorna. Han äter ca 1/2 dl gröt på morgonen och några kvällar i veckan får han några matskedar puré av något slag. Köper färdiga burkar men ibland får han även smaka på något vi äter. Han älskar typ allt men morgongröten är nog ändå favoriten :)

Någon mer vars barn alltid måste stoppa tummen i munnen mellan varje sked när dom äter? V gör det hela tiden. Sambon hade en teori om att han kanske inte vet hur han sväljer om han inte suger på något, men jag vet inte 🤔
R gör så med tummen ibland. Vet ej varför men har fått berättat för mig att när min bror var liten (han är 40 år nu) så gjorde han tydligen så hela tiden.
 
Liam hälsar att det inte är en hit att 1. Vara frustrerad över att inte ha knäckt koden för hur man tar sig framåt, samtidigt som man som nummer 2. Är svullen och har ont i munnen för att första tanden är på gång 😰

den här mamman sover inte så mycket just nu 🥱😴
 
Liam hälsar att det inte är en hit att 1. Vara frustrerad över att inte ha knäckt koden för hur man tar sig framåt, samtidigt som man som nummer 2. Är svullen och har ont i munnen för att första tanden är på gång 😰

den här mamman sover inte så mycket just nu 🥱😴
Stackarn. Hugo fick sina första tänder för tre månader sedan (onödigt tidigt tycker jag) och då märkte jag av tandsprickningen.
Nu är det minst 2 tänder till på g igen, men nu märks det knappt. Så det kan visst vara olika från gång till annan 😊
 
Inga tänder i sikte än för K. Bäst just nu är oftast att ligga på mage och försöka komma upp i krypposition, men sen blir hon frustrerad för att hon misslyckas :p Ibland lyckas hon åla lite framåt.

Babysim idag igen och det var succé! Hon verkar trivas i vatten :) Det känns bra, för jag själv var väldigt osäker i vatten som liten och vill ogärna föra över det till henne (har jobbat på min egen inställning till vatten även som vuxen).
 
Längtar till när Ellie börjar äta lite mat! Just nu åker det mesta som hamnar i munnen bara ut igen. :cool: Vi har givit smaksensationer i typ en månad men har inte lagt någon energi på att göra det flitigt eller strukturerat.

Här är nämligen inte bara covid-19 som gjort vardagen annorlunda - jag tog en flygtur från hästryggen för en månad sedan (inte min häst tack o lov) och bröt vänner överarm. Mitt på och fult. Så jag kan inte göra ett skit känns det som. I två veckor låg jag hög på morfin i soffan. Nu är jag kvitt smärtlindringen men kan överhuvudtaget inte använda armen eller handen. Måste använda höger hand för att flytta på armen.. Så den stackars pappan här hemma drar ett tungt lass med matning, blöjbyten, kläder och dessutom jobba 60 %. Tur nog jobbar han hemifrån på grund av covid-19.

Jag är understimulerad och frustrerad till max typ. Ellie som helst vill att man håller henne stående eller bär runt henne för att hon ska se sig omkring blir snabbt frustrerad hos mig som har svårt att göra detta med bara en fungerande arm. Livet på golvet är bara okej i korta stunder och lägger man henne på rygg vänder hon sig direkt till mage, men klarar inte av att vända sig tillbaka och blir då arg när det inte passar längre.

Som om det inte räckte så har det blivit punka på ett av barnvagnens däck. Och det har tagit snart 3 veckor att få tag i 14 tums slang så inte många promenader här heller.

Förhoppningsvis får jag belasta armen om ca två månader och hinner njuta lite av sommaren i alla fall.
 
Åh var jobbigt det låter @Waco :( hoppas du tillfrisknar snabbt!

Idag var vi varit på babysim för andra gången, det är verkligen så mysigt och Vincent älskar det. Han plaskar för fullt och ler stort hela tiden :love:
 
Längtar till när Ellie börjar äta lite mat! Just nu åker det mesta som hamnar i munnen bara ut igen. :cool: Vi har givit smaksensationer i typ en månad men har inte lagt någon energi på att göra det flitigt eller strukturerat.

Här är nämligen inte bara covid-19 som gjort vardagen annorlunda - jag tog en flygtur från hästryggen för en månad sedan (inte min häst tack o lov) och bröt vänner överarm. Mitt på och fult. Så jag kan inte göra ett skit känns det som. I två veckor låg jag hög på morfin i soffan. Nu är jag kvitt smärtlindringen men kan överhuvudtaget inte använda armen eller handen. Måste använda höger hand för att flytta på armen.. Så den stackars pappan här hemma drar ett tungt lass med matning, blöjbyten, kläder och dessutom jobba 60 %. Tur nog jobbar han hemifrån på grund av covid-19.

Jag är understimulerad och frustrerad till max typ. Ellie som helst vill att man håller henne stående eller bär runt henne för att hon ska se sig omkring blir snabbt frustrerad hos mig som har svårt att göra detta med bara en fungerande arm. Livet på golvet är bara okej i korta stunder och lägger man henne på rygg vänder hon sig direkt till mage, men klarar inte av att vända sig tillbaka och blir då arg när det inte passar längre.

Som om det inte räckte så har det blivit punka på ett av barnvagnens däck. Och det har tagit snart 3 veckor att få tag i 14 tums slang så inte många promenader här heller.

Förhoppningsvis får jag belasta armen om ca två månader och hinner njuta lite av sommaren i alla fall.
Usch din stackare!
Hoppas att allt läker som det ska och att du snart kan börja leva lite normalt igen.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
19 699
Senast: gulakatten
·
Gravid - 1år Någon mer än jag som väntar bebis till sommaren och vill hänga i en tråd? Jag (snart 38 år) är beräknad till 21/7 och har för några...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
10 582
Övr. Barn Hur skulle ni hantera en ungdom som nyligen tillfälligt hoppat av skolan (hen tänker fortsätta till hösten på en annan typ av skola) och...
Svar
12
· Visningar
1 854
Senast: Pilot
·
Gravid - 1år Jag var tvungen att starta en höst tråd :D Plussade förra veckan så det är fortfarande väldigt tidigt. Om det går vägen blir det vårt...
19 20 21
Svar
411
· Visningar
43 348
Senast: VLMF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Eurovision Song Contest 2024
  • Kämpa på

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp