Höstföräldrar 2019

Gällande skador av olika slag. Hur mår ni andra fysiskt och psykiskt efter graviditet och förlossning? Jag är fortf deprimerad men har fått en vettig samtalskontakt som jag börjat hos förra veckan.

Fysiskt känner jag av ens fogen trots sjukgymnastikövningar. Det buktar fortf vaginalt ibland men betydligt bättre. Men sedan är det händerna. Hade ju väldigt omfattande karpaltunnelsyndrom som gravid, fick göra mätningar med elstötar nyligen och har nedsatt funktion på båda händerna. Kommer ju inte bli aktuellt nu men står i kö för op. En hand i taget och i 6 v för man inte lyfta något alls med den opererade handen. Känns väldigt tufft om det blir så.
 
Gällande skador av olika slag. Hur mår ni andra fysiskt och psykiskt efter graviditet och förlossning? Jag är fortf deprimerad men har fått en vettig samtalskontakt som jag börjat hos förra veckan.

Fysiskt känner jag av ens fogen trots sjukgymnastikövningar. Det buktar fortf vaginalt ibland men betydligt bättre. Men sedan är det händerna. Hade ju väldigt omfattande karpaltunnelsyndrom som gravid, fick göra mätningar med elstötar nyligen och har nedsatt funktion på båda händerna. Kommer ju inte bli aktuellt nu men står i kö för op. En hand i taget och i 6 v för man inte lyfta något alls med den opererade handen. Känns väldigt tufft om det blir så.
Jag känner mig så gott som återställd. Det kliar en del runt området där det syddes men i övrigt kan jag inte hitta något att påpeka..

Jag är väldigt svag, framförallt i bukmuskulaturen och musklerna runt bäckenet. Har börjat träna, framförallt kondition, och bäckenet mår mycket bättre nu.

Mår nog faktiskt oförskämt bra (peppar peppar!!! ) med tanke på allt som händer i världen och hur många andra har det. Är väldigt tacksam för det ♥️
 
@trofé Usch vad jobbigt att du har krångel ännu, operation låter inte roligt men å andra sidan blir det väl troligen tusen gånger bättre när du väl är igenom det :heart
 
Psykiskt mår jag överlag väldigt bra, bättre nu när K är lite äldre och jag inte känner mig helt fast. Dvs hon kan roa sig lite själv på golvet eller i stolen så att jag kan typ gå på toa/laga mat/duscha/träna utan att det blir tredje världskriget 🙈 Sen är maken hemma väldigt mycket just nu också så det blir också en annan frihet för mig.

Fysiskt så är det mesta också väldigt bra, känner mig hyfsat stark i bålen även om det är en bra bit kvar till hur det var innan. Har fortfarande lite ömma fötter på morgnarna och när jag bär runt på K men det blev bättre när jag började ha tofflor (birkenstock 😍😄) på mig inomhus. Tränar på rätt bra, promenader och styrketräning, och försöker komma ihåg knipträningen även fortsättningsvis...

Det enda som just nu egentligen besvärar mig fysiskt är mina otroligt torra slemhinnor i underlivet... :( Lite privat men vad sjutton. Har förstått att det har att göra med amningen så förhoppningsvis ger det sig när jag slutat men vet inte när det blir även om jag försöker trappa ner (bebisen ska bara lära sig att annan mat än bröstmjölk är gott...). Det är liksom lite obekvämt överlag, har inga flytningar öht och bara tanken på sex är faktiskt lite jobbig :( Inte för att det finns så mycket utrymme för det ändå med tanke på frimärket till dotter 😂 Men det vore skönt att inte känna sig som sandpapper där nere :cautious:
 
Det enda som just nu egentligen besvärar mig fysiskt är mina otroligt torra slemhinnor i underlivet... :( Lite privat men vad sjutton. Har förstått att det har att göra med amningen så förhoppningsvis ger det sig när jag slutat men vet inte när det blir även om jag försöker trappa ner (bebisen ska bara lära sig att annan mat än bröstmjölk är gott...). Det är liksom lite obekvämt överlag, har inga flytningar öht och bara tanken på sex är faktiskt lite jobbig :( Inte för att det finns så mycket utrymme för det ändå med tanke på frimärket till dotter 😂 Men det vore skönt att inte känna sig som sandpapper där nere :cautious:

Hoppar in från annan tråd och tipsar om ovesterin. Det räddade mitt underliv under amningen, smörjde ytligt någon vecka och därefter vid behov sen var det mycket bättre 😊
 
Idag knäckte han ÄNTLIGEN koden till att ta sig framåt och herregud vilken glad kille det blev! :banana:
Tanden är även på väg igenom tandköttet så snart kanske allt gnäll är ett minne blott.

Peppar peppar men herregud vilken gudasnäll bebis vi har här hemma.
Han älskar mat, han tycker om att åka vagn, han trivs bra med att leka själv i sin myspöl/på golvet eller vart man sätter honom en stund.
Han somnar själv i sin säng varje kväll och vaknar två gånger/natt för att äta en liten snutt innan han somnar om.
Det ENDA negativa jag har att säga är att han är väldigt morgonpigg.. Hans dagar startar 05.00 :eek:

Kan ha råkat kläcka för sambon att jag vill ha en till :rofl: :laugh:
 
Jag är nästan återställd efter graviditeten, 3 kg kvar ned till vikten före, och lite bålstyrka saknas, men det börjar ta sig. 💪 Jag tror ridningen hjälper mycket för att bygga upp stabilitet och styrka igen.
Det där med slemhinnorna är bekant, men går väl över när jag slutar amma...

Det mesta går ganska bra, men jag har lite svårt att få tillräckligt avlastning av partnern, för han orkar inte dra så stort lass som jag/vi räknat med. Vi hade som plan i teorin att dela lika på ansvaret men jag var beredd på att jag kunde ta en tyngre del om det behövdes.
Men nu i efterhand så drar jag ett betydligt tyngre lass och försöker samtidigt jobba deltid.
Vi delar mer lika än många par, visst, men fortfarande så projektleder jag, tar alla nätter och kanske 2/3 - 3/4 av all vaken tid. Vi har lite svårt att lösa problemet av olika anledningar, vilket stör mig en del.
 
Hoppar in från annan tråd och tipsar om ovesterin. Det räddade mitt underliv under amningen, smörjde ytligt någon vecka och därefter vid behov sen var det mycket bättre 😊
Tack för tips!
Jag har köpt en hormonfri gel-grej som ska vara motsvarande, men har bara testat en gång för det var alldeles för obehagligt att försöka föra in den där doseringsgrejen :o

Men du smörjde alltså bara utifrån? Eller vad man ska säga :p
 
Jag är nästan återställd efter graviditeten, 3 kg kvar ned till vikten före, och lite bålstyrka saknas, men det börjar ta sig. 💪 Jag tror ridningen hjälper mycket för att bygga upp stabilitet och styrka igen.
Det där med slemhinnorna är bekant, men går väl över när jag slutar amma...

Det mesta går ganska bra, men jag har lite svårt att få tillräckligt avlastning av partnern, för han orkar inte dra så stort lass som jag/vi räknat med. Vi hade som plan i teorin att dela lika på ansvaret men jag var beredd på att jag kunde ta en tyngre del om det behövdes.
Men nu i efterhand så drar jag ett betydligt tyngre lass och försöker samtidigt jobba deltid.
Vi delar mer lika än många par, visst, men fortfarande så projektleder jag, tar alla nätter och kanske 2/3 - 3/4 av all vaken tid. Vi har lite svårt att lösa problemet av olika anledningar, vilket stör mig en del.

Känner igen projektlederiet... och liksom vara den som har kollen.
 
Jag känner mig helt okej efter förlossningen. Har mått väldigt bra sedan lillen föddes. Fysiskt finns det dock en del att jobba på. Har väl 8-10 kg kvar till vikten innan graviditeten. Har inte stört mig så jättemycket förens idag då jag köpte en baddräkt i min vanliga storlek och var helt övertygad om att den skulle passa - jo tjena, fick den inte över höfterna. Klippte sönder skiten:o, grät en stund och sen kändes det bättre. Jag hoppas att mycket ska falla på plats nu när jag börjat komma igång med ridningen igen. Idag red jag min första hoppträning på unghästen och det gick över förväntan!
För några veckor sedan hade jag ångest över att rida för jag var så ringrostig, kändes som jag skulle ramla av så fort hästen hoppade till. Jag lånade dessutom bort min snälla, trygga trotjänare och tog hem min unghäst som gått på lösdrift ett halvår. Men att jag fixade en hoppträning med henne idag kändes som en stor seger!

Har ni planerat när och hur mycket ni ska börja jobba igen? Jag jobbar ju på stället där jag har mina hästar så träffar kollegor och chefen nästan varje dag och får frågan lite då och då när jag tänkte komma tillbaka. Som det ser ut nu så kommer jag jobba en dag i veckan från och med augusti. Sen har vi önskat plats på förskola från 1/2 men det vet man ju aldrig. Funderade dock idag på att kanske önska plats lite tidigare och jobba 50% och vara föräldrarledig 50% men det är ju ett pussel med att få dagarna att räcka. Jag trivs verkligen med att vara hemma med bebis och är inte ett dugg sugen på att börja jobba heltid.
 
Tack för tips!
Jag har köpt en hormonfri gel-grej som ska vara motsvarande, men har bara testat en gång för det var alldeles för obehagligt att försöka föra in den där doseringsgrejen :o

Men du smörjde alltså bara utifrån? Eller vad man ska säga :p


Ja precis 😊 jag testade att föra in den i början, men det var så obehagligt pga torrhet i kombination med tyngdkänsla, så sedan tog jag bara på fingret och smorde ytligt 😊
 
Har ni planerat när och hur mycket ni ska börja jobba igen? Jag jobbar ju på stället där jag har mina hästar så träffar kollegor och chefen nästan varje dag och får frågan lite då och då när jag tänkte komma tillbaka. Som det ser ut nu så kommer jag jobba en dag i veckan från och med augusti. Sen har vi önskat plats på förskola från 1/2 men det vet man ju aldrig. Funderade dock idag på att kanske önska plats lite tidigare och jobba 50% och vara föräldrarledig 50% men det är ju ett pussel med att få dagarna att räcka. Jag trivs verkligen med att vara hemma med bebis och är inte ett dugg sugen på att börja jobba heltid.
Jag ska vara hemma till september 2021 :o :angel:
 
Planen är att jag ska börja jobba 1 januari (eller vilken dag det nu blir efter nyårshelgen). Då ska maken vara hemma med K och så är tanken inskolning efter sommaren. Jag är måttligt sugen på att börja pendla långt igen i kombination med heltidsjobb men jag ska väl åtminstone inte behöva nattamma vid det laget :p Träffa kollegor och jobba tror jag kommer bli bra men det gör inget att det dröjer ett tag till.
 
Jag ska vara hemma till september 2021 :o :angel:
Men så skönt! Våra dagar kommer inte räcka så långt. Min sambo har pluggat fram till nu och då har jag behövt ta full föräldrarpenning. Nu har han dock börjat jobba plus att jag gått in och jobbat några lördagar så då har vi kunnat spara lite dagar.
Men det finns ju en liten förhoppning om att jag hinner bli gravid igen innan föräldrardagarna är slut :angel:
 
Men så skönt! Våra dagar kommer inte räcka så långt. Min sambo har pluggat fram till nu och då har jag behövt ta full föräldrarpenning. Nu har han dock börjat jobba plus att jag gått in och jobbat några lördagar så då har vi kunnat spara lite dagar.
Men det finns ju en liten förhoppning om att jag hinner bli gravid igen innan föräldrardagarna är slut :angel:
Håller tummarna för att förhoppningen slår in ;)

Jag har precis slutat studera så jag har precis tagit mina första föräldradagar. Kommer dessutom bara ta 3 dagar/vecka tills han fyller ett.
Eventuellt behöver jag fylla upp med lägstanivådagar sista veckorna men jag tror att våra dagar räcker tillräckligt långt ändå. Om jag i te räknat helt fel! 🤪
 
Har sökt om ledigt från jobbet till augusti tror jag det var (bebis född november), men tror jag kommer förlänga. Någon av mig och pappan kommer vara hemma iaf till bebis är 18 månader.
 
Gällande skador av olika slag. Hur mår ni andra fysiskt och psykiskt efter graviditet och förlossning? Jag är fortf deprimerad men har fått en vettig samtalskontakt som jag börjat hos förra veckan.

Fysiskt känner jag av ens fogen trots sjukgymnastikövningar. Det buktar fortf vaginalt ibland men betydligt bättre. Men sedan är det händerna. Hade ju väldigt omfattande karpaltunnelsyndrom som gravid, fick göra mätningar med elstötar nyligen och har nedsatt funktion på båda händerna. Kommer ju inte bli aktuellt nu men står i kö för op. En hand i taget och i 6 v för man inte lyfta något alls med den opererade handen. Känns väldigt tufft om det blir så.

Är helt återställd. Även psykiskt förutom att det ibland kan komma tankar/drömmar från tiden på sjukhuset som för en stund ger mig väldig ångest. Men inte så att jag lider nämnvärt av det. Däremot är alla planer på ett till barn skrotade, vi kommer aldrig palla det. Så troligtvis blir det nog ett litet knips för gubben när coronan är över 😅🤭

Tråkigt med dina händer 😫 :heart
 
Har ansökt till i början av januari nu men kommer nog bli längre. Tar bara ut 3 dagar i veckan nu(av min 60%-lön så det är inte fett direkt😅) så det kommer nog räcka rätt länge och mannen kommer sätta över mycket av sina dagar till mig.
 
Allt flyter på bra här, hon blir 7 månader i morgon(5,5 egentligen då):love: sover fortfarande 10-12 timmar i sträck varje natt utan något som helst krångel.
Har börjat äta lite vanlig mat men jag tycker att det är så svårt... Är så rädd att hon ska få i sig för lite, fel eller vad som helst. Känner mig trygg med ersättningen där jag kan ha full kontroll på vad hon får i sig, men hon kan ju inte äta det hela livet 🙄 jag har svårt att veta vad jag ska göra för mat till hennes, att det ska bli fel osv. Blir mycket burkmat vilket får mig att känna mig rätt kass jämfört med alla andra husliga mammor som fixar eget i bekantskapskretsen😬
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
19 390
Gravid - 1år Någon mer än jag som väntar bebis till sommaren och vill hänga i en tråd? Jag (snart 38 år) är beräknad till 21/7 och har för några...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
10 349
Övr. Barn Hur skulle ni hantera en ungdom som nyligen tillfälligt hoppat av skolan (hen tänker fortsätta till hösten på en annan typ av skola) och...
Svar
12
· Visningar
1 848
Senast: Pilot
·
Gravid - 1år Jag var tvungen att starta en höst tråd :D Plussade förra veckan så det är fortfarande väldigt tidigt. Om det går vägen blir det vårt...
19 20 21
Svar
400
· Visningar
42 805

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp