Höstföräldrar 2019

Förresten, vad äter era barn till frukost? Alltså inte typ amning eller flaska i sängen utan första målet mat.
Liam äter antingen en portion gröt (fruktgröt - naturell går inte) och sen en frukt eller klämmor efter om han vill ha eller en tallrik med en liten bit smörgås med bröd (kastas oftast på golvet), 5-6 skivor skivbar leverpastej, några ostrullar och en skinkskiva. Även lite frukt om det finns något passande.
 
Förresten, vad äter era barn till frukost? Alltså inte typ amning eller flaska i sängen utan första målet mat.
Hugo ammar innan uppstigning (numera kl 06 vilket är en förbättring mot tidigare :p )
Sen får han en flaska välling och ca 1/2 fruktklämmis eller frukt vi har hemma kring kl 07.
 
Okej, nu behöver jag tips innan jag blir knäpp i huvudet.
Liam har så gott som alltid kunnat somna själv i sin egen säng, han har somnat om snabbt på nätterna och varit allmänt lättsam på nätterna. Detta är numera ett minne blott och jag börjar bli tokig på att få sova 4-6 timmar varje natt.

Han klarar inte av att bli lämnad ensam i sin säng utan blir ledsen, skriker och ropar mamma. På nätterna vaknar han och är ledsen, tar lång att få att somna om och är gärna vaken 1-2 timmar (inte ledsen eller pratig utan somnar bara inte om).
Har bäddat upp madrasser på golvet där jag lagt mig med honom när han inte somnat om i sängen av vaggande på 40min men han klarar inte av att samsova (somnar gärna in lätt nära mig men när han går ner i djupare sömn blir han arg/frustrerad av närheten).

Han äter sämre med mat och vissa kvällar har han fått gröt innan han läggs istället för ersättning - då har han sovit lite längre in på natten innan han vaknar. Bör jag byta ersättningen mot välling? Han är inte direkt rund i kroppen och vill inte att han ska stanna upp i viktuppgången.. Han får ersättning innan han somnar samt på natten om han inte somnat om på en stund (vill inte alltid ha).

Så, några tips? 😅
Blev jättelångt nu men börjar känna mig rätt desperat! Han är i en utvecklingsfas och är extremt mammig, händer massor med utvecklingen osv men känner att det är något vi inte får kläm på för tillfället..
 
Okej, nu behöver jag tips innan jag blir knäpp i huvudet.
Liam har så gott som alltid kunnat somna själv i sin egen säng, han har somnat om snabbt på nätterna och varit allmänt lättsam på nätterna. Detta är numera ett minne blott och jag börjar bli tokig på att få sova 4-6 timmar varje natt.

Han klarar inte av att bli lämnad ensam i sin säng utan blir ledsen, skriker och ropar mamma. På nätterna vaknar han och är ledsen, tar lång att få att somna om och är gärna vaken 1-2 timmar (inte ledsen eller pratig utan somnar bara inte om).
Har bäddat upp madrasser på golvet där jag lagt mig med honom när han inte somnat om i sängen av vaggande på 40min men han klarar inte av att samsova (somnar gärna in lätt nära mig men när han går ner i djupare sömn blir han arg/frustrerad av närheten).

Han äter sämre med mat och vissa kvällar har han fått gröt innan han läggs istället för ersättning - då har han sovit lite längre in på natten innan han vaknar. Bör jag byta ersättningen mot välling? Han är inte direkt rund i kroppen och vill inte att han ska stanna upp i viktuppgången.. Han får ersättning innan han somnar samt på natten om han inte somnat om på en stund (vill inte alltid ha).

Så, några tips? 😅
Blev jättelångt nu men börjar känna mig rätt desperat! Han är i en utvecklingsfas och är extremt mammig, händer massor med utvecklingen osv men känner att det är något vi inte får kläm på för tillfället..
Tyvärr inga tips, hur länge har det varit så? Låter hemskt jobbigt, man blir knäpp av att inte få sova tillslut. :(
Vi hade en period med vakna en gång i timmen för att amma för länge sedan, typ kring 5 månaders ålder. Jag blev ett vrak och ströp amningen på nätterna till max var tredje timme vilket hjälpte för oss. Tröst övrig tid utan att ta upp ur sängen.

Hugo är just nu en skojig, lättsam och glad liten kille, helt underbart roligt att se hur han utvecklas :love:

Visst var det nån till i tråden som inte tyckte byxblöjor passade i formen? Kan tipsa om Lupilu från Lidl om andra märken känns för korta baktill. :up:
 
Tyvärr inga tips, hur länge har det varit så? Låter hemskt jobbigt, man blir knäpp av att inte få sova tillslut. :(
Vi hade en period med vakna en gång i timmen för att amma för länge sedan, typ kring 5 månaders ålder. Jag blev ett vrak och ströp amningen på nätterna till max var tredje timme vilket hjälpte för oss. Tröst övrig tid utan att ta upp ur sängen.

Hugo är just nu en skojig, lättsam och glad liten kille, helt underbart roligt att se hur han utvecklas :love:

Visst var det nån till i tråden som inte tyckte byxblöjor passade i formen? Kan tipsa om Lupilu från Lidl om andra märken känns för korta baktill. :up:
Han har nog hållt på 1.5-2v med vissa bättre och vissa sämre nätter. Han äter 1gång/natt.
 
Okej, nu behöver jag tips innan jag blir knäpp i huvudet.
Liam har så gott som alltid kunnat somna själv i sin egen säng, han har somnat om snabbt på nätterna och varit allmänt lättsam på nätterna. Detta är numera ett minne blott och jag börjar bli tokig på att få sova 4-6 timmar varje natt.

Han klarar inte av att bli lämnad ensam i sin säng utan blir ledsen, skriker och ropar mamma. På nätterna vaknar han och är ledsen, tar lång att få att somna om och är gärna vaken 1-2 timmar (inte ledsen eller pratig utan somnar bara inte om).
Har bäddat upp madrasser på golvet där jag lagt mig med honom när han inte somnat om i sängen av vaggande på 40min men han klarar inte av att samsova (somnar gärna in lätt nära mig men när han går ner i djupare sömn blir han arg/frustrerad av närheten).

Han äter sämre med mat och vissa kvällar har han fått gröt innan han läggs istället för ersättning - då har han sovit lite längre in på natten innan han vaknar. Bör jag byta ersättningen mot välling? Han är inte direkt rund i kroppen och vill inte att han ska stanna upp i viktuppgången.. Han får ersättning innan han somnar samt på natten om han inte somnat om på en stund (vill inte alltid ha).

Så, några tips? 😅
Blev jättelångt nu men börjar känna mig rätt desperat! Han är i en utvecklingsfas och är extremt mammig, händer massor med utvecklingen osv men känner att det är något vi inte får kläm på för tillfället..

Med kronisk insomni sedan 20 år och bebis som alltid vaknar mkt på nätterna kan jag bara säga att jag förstår dig!

Somna tillsammans på madrassen och när han somnat flyttar du dig?
 
Med kronisk insomni sedan 20 år och bebis som alltid vaknar mkt på nätterna kan jag bara säga att jag förstår dig!

Somna tillsammans på madrassen och när han somnat flyttar du dig?
Han vill inte somna nära utan vill putta bort mig precis när han går in i djupsömn. Nu ikväll verkar han inte veta vad han vill överhuvudtaget, varken vara nära eller vara ifred funkar så nu är han i spjälsängen och är arg och jag sitter på madrassen och försöker låta bli att bryta ihop. Känns som om alla våra läggningsrutiner kommer vara ett minne blott...
 
Han vill inte somna nära utan vill putta bort mig precis när han går in i djupsömn. Nu ikväll verkar han inte veta vad han vill överhuvudtaget, varken vara nära eller vara ifred funkar så nu är han i spjälsängen och är arg och jag sitter på madrassen och försöker låta bli att bryta ihop. Känns som om alla våra läggningsrutiner kommer vara ett minne blott...
I de här svåra faserna brukar jag försöka tänka att det finns en viss mängd frustration som kommer ut, oavsett vad man gör och att det är naturligt. Om bebis är torr varm och mätt samt man försöker trösta finns där inte mer att göra just då. Hugo brukar inte vilja bli klappad eller tröstad med ord när han är arg, men vill att man finns i närheten, då lugnar han sig snabbast.
 
Har suttit 25min och mässat ”lägg dig ner” med en typ lugn melodisk röst och nu ligger faktiskt ungen ner lugnt och harmoniskt. Vågar inte resa mig från madrassen och kolla om han sover än dock :meh::nailbiting:
 
I de här svåra faserna brukar jag försöka tänka att det finns en viss mängd frustration som kommer ut, oavsett vad man gör och att det är naturligt. Om bebis är torr varm och mätt samt man försöker trösta finns där inte mer att göra just då. Hugo brukar inte vilja bli klappad eller tröstad med ord när han är arg, men vill att man finns i närheten, då lugnar han sig snabbast.
Det här gav mig verkligen lite tilltro till mig själv igen och jag tog inte upp honom igårkväll eller inatt utan satte mig på madrasserna som är bredvid hans säng och ”sjöng” - Lägg dig ner tills han lade sig ner och vart lugn och harmonisk. Inatt lade han sig ner på 5min och somnade nog på 30 vilket är det snabbaste på 2 veckor ungefär.
Han somnade alltså vid 20 igårkväll, hade ett uppvak inatt vid 01.30 och vaknade sen när jag var tvungen att gå upp och ta storasyster som vaknade 06.45 🙌🏻🙌🏻

Ska försöka köra på detta nu så hoppas jag att det är vändningen.
 
Det här gav mig verkligen lite tilltro till mig själv igen och jag tog inte upp honom igårkväll eller inatt utan satte mig på madrasserna som är bredvid hans säng och ”sjöng” - Lägg dig ner tills han lade sig ner och vart lugn och harmonisk. Inatt lade han sig ner på 5min och somnade nog på 30 vilket är det snabbaste på 2 veckor ungefär.
Han somnade alltså vid 20 igårkväll, hade ett uppvak inatt vid 01.30 och vaknade sen när jag var tvungen att gå upp och ta storasyster som vaknade 06.45 🙌🏻🙌🏻

Ska försöka köra på detta nu så hoppas jag att det är vändningen.
Skönt att höra, hoppas det vänder nu! :heart Om bebis sover bättre så blir det en god spiral i stället, inte lika trött - orkar äta mer - sover därför bättre med mätt mage osv.
 
Liten uppdatering från oss. K blev 11 månader förra veckan och fortsätter vara glad, aktiv och klängig :D Just nu är böcker väldigt poppis, hon kommer gåendes med en bok och så ska man läsa och bläddra fram och tillbaka. Hon har också börjat ge oss saker, vilket är behändigt vid måltider eftersom hon räcker över skeden istället för att kasta den på marken :laugh:
 
Lite uppdatering från oss. Vincent blir 11 månader på söndag, tiden går så fort! Börjar fundera lite på om vi ska ha något firande när han fyller ett år (mer än bara vi i familjen). Lutar nog åt att vi bjuder hem närmaste familjen och ett par vännerna på lite fika. Ska ni göra något speciellt när era fyller ett år (och några har väl redan fyllt)?
Annars så kryps det runt och går längst med möbler för fullt här hemma. Väntar på att dom första stegen på egen hand ska komma. Han kan stå ganska stadigt utan att hålla i något men tycker det är roligt att ramla (när vi fångar honom). Men ser liksom buset i honom när han ställer sig upp och sen bara ramlar rak lång framåt och sen kiknar av skratt när vi fångar honom.
Han är en väldigt go och glad kille mest hela dagarna. Sömnen är bra även om han fortfarande sover i vårt rum. Sover i sin egen säng från ca 20 fram till tidig morgon då han vaknar och vill komma över till oss, då somnar han om direkt och sover några timmar till. Vi får sova till 9 ungefär så det är skönt :) Sover 1-2 ggr under dagen, minst en timme per gång, oftast längre.
Äter gör han också bra. Han älskar ALLT! Vi har ju gjort ”misstaget” att alltid mata honom och han har varit helt ointresserad av att plocka och äta själv. Men nu har vi tränat stenhårt på det i några veckor och nu sitter det. Nu kan vi äntligen äta måltiderna lite mer tillsammans utan att vi behöver sitta och mata honom hela tiden. Lärdom när lillebror kommer sen, börja med plockmat tidigare :idea:
 
Vi ska ha ettårskalas på lördag när Liam fyller (10/10). Har bjudit både familjerna och ett fåtal vänner men enbart närmsta familjerna som kunde komma så vi blir ca 15pers.
Vi ska ha babblarna kalas då han senaste veckan blivit som besatt av dom och ska sno syrrans gosedjur heeeeela tiden :laugh:
 
Vi ska ha ett litet kalas för familjen när K fyller ett :) Frågan om present är lite klurig tycker jag, en ettåring förstår ju inte konceptet presenter direkt men jag förstår ju att folk vill ge något.
 
@lilleknodd2 Lutat åt babblarna-tema här med, har blivit väldigt populärt dom senaste veckorna :D

@zassoo ja presenter är ju lite svårt. Har tänkt önska lite saker som han kanske har användning för/roligt med om några månader. Dessutom ligger ju julen så tät inpå och sen är det ett låååångt glapp tills man kan önska sig något igen.
Vi önskar oss dock en stokke stol till. Vi har en tripp trapp idag men vill ju använda med babyinsatsen till lillebror i februari så vi behöver en till.
 
Helt absurt att det numera går omkring en ettåring här hemma!
Kontroll på BVC idag och han följer sina kurvor bra! 9800g och 75,5cm lång.
Han blev lite arg när han fick vaccinet men det gick över snabbt när vår BVC sköterska tog fram såpbubblorna ;)
 
Helt absurt att det numera går omkring en ettåring här hemma!
Kontroll på BVC idag och han följer sina kurvor bra! 9800g och 75,5cm lång.
Han blev lite arg när han fick vaccinet men det gick över snabbt när vår BVC sköterska tog fram såpbubblorna ;)
Just det, det är ju vaccinering igen. Vi har precis fått kallelse till ettårskontrollen, var tvungen att ringa och kolla så de inte glömt bort oss.
Galet att våra små bebisar fyller ett år allihop! :love:
 
Hur gör ni andra med kvällsrutiner och ev välling?

Vi har gett sista måltiden för dagen ca 17.15-17.30, då har det varit gröt med ibland frukt eller bär i. Efter det pottning, nattblöja, pyjamas, sovpåse, tandborstning, bära upp till sängen och nattas i sängen. Dvs jag eller min man sitter bredvid och pratar, sjunger (eller är tysta), med en hand på honom eller inte efter vad han önskar, tills R somnat. Förfarandet i sovrummet brukar ta vanligen 10-40 minuter. Ibland 5 eller 60 minuter.

Då det känns som att läggningen blir tidigare och tidigare tänkte vi testa med att ge mer lagad mat ca 16.30 (och att alla äter då tillsamans) och sedan välling direkt innan läggning vid 17.30-18. Men då kommer det massa funderingar. I vad ska han äta vällingen? I kväll blev det från nappflaska. Var ska han äta den, tex i matstolen, sängen, annat? Ikväll blev det i mitt knä i en fåtölj i vardagsrummet. I vilken ordning ska man göra med tandborstningen? Jag vill borsta efter vällingen = antingen inte ge vällingen i sängen, och annars ha med tandborste till sovrummet och borsta där.

Tankar och idéer? Hur gör ni andra?
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
13 14 15
Svar
299
· Visningar
21 394
Senast: sthu
·
Gravid - 1år Någon mer än jag som väntar bebis till sommaren och vill hänga i en tråd? Jag (snart 38 år) är beräknad till 21/7 och har för några...
8 9 10
Svar
184
· Visningar
11 681
Övr. Barn Hur skulle ni hantera en ungdom som nyligen tillfälligt hoppat av skolan (hen tänker fortsätta till hösten på en annan typ av skola) och...
Svar
12
· Visningar
1 855
Senast: Pilot
·
Gravid - 1år Jag var tvungen att starta en höst tråd :D Plussade förra veckan så det är fortfarande väldigt tidigt. Om det går vägen blir det vårt...
19 20 21
Svar
413
· Visningar
43 992

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp