Höstföräldrar 2019

Uppenbarligen eftersom han vaknar och stökar pga hungrig. När han fick klänningen mitt i natten somnade han om och sov till morgon.
Blir lite tufft att knappt äta någon middag och sen inte äta förrän frukost dagen efter.

Igår hade vi dock en bra matdag. Han vaknade 05.30, åt gröt till frukost sedan lite smörgås och leverpastej till mellis. Sov och åt sen bra mängd lunch. Mellis åt han helt okej. Sov en sväng till och åt riktigt bra till middag 👍🏻 Han fick vara vaken lite längre (brukar somna 19) och fick en portion gröt innan läggningen (tidigare har han inte velat ha).
Vaknade till vid 23 men somnade om snabbt och vaknade inte förrän 05.40 imorse 🙌🏻🙌🏻
Ska testa ett tag och hoppas han fortsätter äta kvällsgröten och att den hjälper honom att hålla sig mätt natten igenom.
Sorry, missade att han äter dåligt på kvällen! Vad jobbigt. Men skönt att ni hade en bra matdag och en bra natt! 😃 hoppas gröten fortsätter funka ☺️
 
@lilleknodd2 Hoppas ni hittar något som fungerar så ni får bättre sömn. Har tyvärr inga tips, här har alltid välling funkat. Men man önskar ju verkligen att dom äter ordentligt till middag, man vet ju bara hur det är själv att vakna och vara hungrig, inte lätt att somna om då :/

@trofé Grattis på ettårsdagen 🥳
Låter verkligen inte kul med så lite sömn och fortfarande depression :( Hoppas du hittar en lösning så du får må bättre snart!
 
I förra veckan var vi ju på BVC och i måndags ringde dom från vårdcentralen för att berätta att vår sköterska blivit sjuk med konstaterade covid någon dag efter vi varit där :eek: Fick åka och testa mig men tror det kommer vara negativt, har inte fått några symptom. Men är ju såklart lite orolig för lilleman då hon var närmare honom än mig, men det ska väl inte vara så smittsamt till barn.
 
@lilleknodd2 Hoppas ni hittar något som fungerar så ni får bättre sömn. Har tyvärr inga tips, här har alltid välling funkat. Men man önskar ju verkligen att dom äter ordentligt till middag, man vet ju bara hur det är själv att vakna och vara hungrig, inte lätt att somna om då :/

@trofé Grattis på ettårsdagen 🥳
Låter verkligen inte kul med så lite sömn och fortfarande depression :( Hoppas du hittar en lösning så du får må bättre snart!

Tack så mkt! Ettårsdagen blev fin! Utan besök pga coronan, men väldigt bra i övrigt (eller kanske tack vara det?).

Och tack ang hopp om lösning. Det hoppas jag verkligen också!
 
Hur mycket är ni utomhus om dagarna med era små just nu? Jag tänkte att vi skulle försöka vara ute mycket men det har blivit lite dåligt med det eftersom K helst bara vill hänga och klänga i famnen... Vi går ut med vagnen varje dag, alternativt sele, men jag hade tänkt mig mer utomhuslek. Typ kolla på stenar och kottar. Men hon vill bara bli buren och det orkar jag inte så länge.

Antar att det är en annan sak om det finns äldre syskon, då måste man ju aktivera sig på ett annat sätt vare sig man vill eller inte :p Nån som har tips på vad som kan vara kul för en ettåring utomhus?
 
Hur mycket är ni utomhus om dagarna med era små just nu? Jag tänkte att vi skulle försöka vara ute mycket men det har blivit lite dåligt med det eftersom K helst bara vill hänga och klänga i famnen... Vi går ut med vagnen varje dag, alternativt sele, men jag hade tänkt mig mer utomhuslek. Typ kolla på stenar och kottar. Men hon vill bara bli buren och det orkar jag inte så länge.

Antar att det är en annan sak om det finns äldre syskon, då måste man ju aktivera sig på ett annat sätt vare sig man vill eller inte :p Nån som har tips på vad som kan vara kul för en ettåring utomhus?
Vi är ute minst en timme aktiv tid dagligen på helgerna, då oftast ute i trädgården eller nere i lekparken en kort promenad hemifrån. Han sover dock alltid utomhus på dagtid för att få ett par timmar mer med frisk luft :)
Vardagar är vi sämre på att vara utomhus, då han sover 2-3 timmar efter att vi lämnat storasyster på förskolan och han ska dessutom hinna äta lunch och mellis under tiden hon är där. Så det blir inte så mycket tid över. När vi hämtat är vi eventuellt ute en liten stund innan storasyster ledsnat och vill gå in - beroende på vädret..

Jag går till förskolan för att lämna och hämta men det är sällan han får gå själv dit/hem. Kanske ska bli bättre på att ta med overall och skor så han kan gå lite på hemvägen iallafall...

Roliga saker att göra utomhus är nog mest att, som du skriver, upptäcka. Vi har lekstuga, gungor och sandlåda på tomten så här finns massor att göra även om vi inte går iväg men ändå är Liams favorit att gå på promenad ute på vägen bara. Du kan ju kanske låta henne gå en del under eran barnvagnspromenad OM HON VILL. Vill hon bara bli buren så finns ju inte intresset och då kan hon ju lika gärna åka vagn :) Ge henne en kotte i vagnen att pilla på typ ;)
 
Vi är ute minst en timme aktiv tid dagligen på helgerna, då oftast ute i trädgården eller nere i lekparken en kort promenad hemifrån. Han sover dock alltid utomhus på dagtid för att få ett par timmar mer med frisk luft :)
Vardagar är vi sämre på att vara utomhus, då han sover 2-3 timmar efter att vi lämnat storasyster på förskolan och han ska dessutom hinna äta lunch och mellis under tiden hon är där. Så det blir inte så mycket tid över. När vi hämtat är vi eventuellt ute en liten stund innan storasyster ledsnat och vill gå in - beroende på vädret..

Jag går till förskolan för att lämna och hämta men det är sällan han får gå själv dit/hem. Kanske ska bli bättre på att ta med overall och skor så han kan gå lite på hemvägen iallafall...

Roliga saker att göra utomhus är nog mest att, som du skriver, upptäcka. Vi har lekstuga, gungor och sandlåda på tomten så här finns massor att göra även om vi inte går iväg men ändå är Liams favorit att gå på promenad ute på vägen bara. Du kan ju kanske låta henne gå en del under eran barnvagnspromenad OM HON VILL. Vill hon bara bli buren så finns ju inte intresset och då kan hon ju lika gärna åka vagn :) Ge henne en kotte i vagnen att pilla på typ ;)
Ja jag brukar ge henne kottar, pinnar och löv i vagnen haha :D Idag gick det lite bättre, satte ner henne när vi kom hem igen och hon gick litegrann på egen hand. Men det släpper väl säkert med tiden :)
 
Hur mycket är ni utomhus om dagarna med era små just nu? Jag tänkte att vi skulle försöka vara ute mycket men det har blivit lite dåligt med det eftersom K helst bara vill hänga och klänga i famnen... Vi går ut med vagnen varje dag, alternativt sele, men jag hade tänkt mig mer utomhuslek. Typ kolla på stenar och kottar. Men hon vill bara bli buren och det orkar jag inte så länge.

Antar att det är en annan sak om det finns äldre syskon, då måste man ju aktivera sig på ett annat sätt vare sig man vill eller inte :p Nån som har tips på vad som kan vara kul för en ettåring utomhus?
Vi är ute rätt mkt. Han sover middag i vagnen ute alltid. Går inte själv än men med stöd och ibland går vi bara runt på gården, kollar på traktorn och hästarna. Annars kan man gunga, han gillar att åka i stol bak på cykeln, gå runt hemma, kratta i boxarna, gå i stallet och lägga in hö till hästarna, åka vagn och hämta posten (vi har 800 m till postlådan), gå ner till ån och kolla på vattnet och skogen, följa med ut och fixa något (vara med när vi gör något och kolla på det eller hjälpa till efter egen förmåga).
 
Här hade vi inskolning på förskolan redan i november, strax efter ett års ålder, av olika anledningar som går att finna i en annan tråd. Allt har gått jättebra! :) Just efter inskolningsveckan var det lite ledset när vi lämnade, men personalen är superbra. Dels verkar all personal i grunden riktigt vettiga, de flesta är utbildade förskollärare, de arbetar mycket med olika slags kompetensutveckling och följer målen i läroplanen föredömligt. Efter någon vecka så blir han inte alls ledsen när vi lämnar, utan vill gå in och leka direkt! 🙌 Han går korta dagar, men det avlastar ffa mig mycket och möjliggör både arbete och fritid i balans för vår lilla familj.
Hur går det för er andra?
 
Vad skönt att inskolningen gått bra :) Vi hade som plan att skola in i årsskiftet men eftersom lillebror kommer i februari så skjuter vi lite på det. Har ansökt om plats i augusti men får se hur det blir. Vill väldigt gärna att han får gå på den som ligger i vår by (typ 200 meter hemifrån) för det är den enda förskola jag känner till :p
Annars rullar allt på hos oss. V går för fullt, är allt som oftast glad och nöjd. Sover och äter bra och det mesta känns ganska enkelt. Vi väl se hur det blir när lillebror kommer sen 😵
Hoppas ni alla haft en mysig jul och får ett trevligt nyår 🤩
 
Här hade vi inskolning på förskolan redan i november, strax efter ett års ålder, av olika anledningar som går att finna i en annan tråd. Allt har gått jättebra! :) Just efter inskolningsveckan var det lite ledset när vi lämnade, men personalen är superbra. Dels verkar all personal i grunden riktigt vettiga, de flesta är utbildade förskollärare, de arbetar mycket med olika slags kompetensutveckling och följer målen i läroplanen föredömligt. Efter någon vecka så blir han inte alls ledsen när vi lämnar, utan vill gå in och leka direkt! 🙌 Han går korta dagar, men det avlastar ffa mig mycket och möjliggör både arbete och fritid i balans för vår lilla familj.
Hur går det för er andra?
Vad skönt att det känns så bra med förskolan! :)

Här blir det förskolestart efter sommaren, K ska vara hemma med sin pappa nu från januari. Jag börjar jobba på måndag och jag längtar faktiskt! Det ska bli skönt att få ha ett annat sammanhang och andra rutiner.

K är ett yrväder 😅 Öppnar alla skåp och lådor (har beställt barnlås till slut haha), drar fram pallar och stolar och klättrar upp... 🙈 Men hon är så himla rolig också :love:
 
Liam börjar förskolan i augusti och jag kommer fortsätta vara hemma tills dess.
Han är just nu sjukt rolig att umgås med och vi har ett riktigt härligt jullov hemma med storasyster just nu 🤩❤️

Han går mest runt och röjer här hemma, älskar djur och pratar hur mycket som helst! Han säger mamma, pappa, lampa, titta, äta, apa, bil och napp. Sen har han egna ljud för en hel del saker till. Han har även börjat säga ”nä” och har ett jäkla humör 🙈 Han är tydlig med vad han vill och inte, samtidigt som han har hur mycket humor som helst.
Han älskar djur och har koll på många djurläten samt tecknar hund och katt. 😍
 
Hur har ni andra det så här i början på året?

I veckan fick jag stressbygga en ny säng till Liam som lyckades ta sig ur spjälsängen 🥴😲
Det blev dock bra som attan, men han vart så stor helt plötsligt när spjälsängen försvann.. 🤭
CD38F55E-08BD-4E26-A571-7BD8DD03DC69.jpeg
 
Hur har ni andra det så här i början på året?

I veckan fick jag stressbygga en ny säng till Liam som lyckades ta sig ur spjälsängen 🥴😲
Det blev dock bra som attan, men han vart så stor helt plötsligt när spjälsängen försvann.. 🤭
Visa bifogad fil 63042
Men så mysigt 😍
Vincent började rata spjälsängen vid typ 10 månader. Från en dag till en annan bara avskydde han den. Han fick sova i vår säng men den är så hög så både jag och sambon sov så oroligt och vaknade vid minsta rörelse av rädsla för att han skulle ramla ner. När han fyllde ett år fick han en egen säng av farmor och farfar och sen fred sover vi så bra allihopa. V sover i sitt rum som ligger precis mitt emot vårt. Sängen är 90 cm så vi kan ligga bredvid honom om det behövs :) i julklapp fick han en sänghimmel också men den har vi inte satt upp än.
C5370C14-F2C0-4BB7-AE71-63413415B937.jpeg
 
Vår spjälsäng var typ sämsta köpet, K har ALDRIG sovit i den på natten :rofl:

En säng där man får plats bredvid henne vore jättebra, men vet inte riktigt var vi ska ha det. K har inget eget rum än så länge och just nu sover vi alla i det enda sovrummet på nedervåningen.

Annars rullar allt på, jag har börjat jobba och K är hemma med pappa.
 
Eller ja, något som inte rullar på är att K de senaste dagarna även vägrat sova själv dagtid, det enda som duger är att sova på någon av oss... Det är ganska tröttsamt, jag trodde att vi var förbi det vid det här laget. Men som vanligt är det säkert fler som har det så, bara att man aldrig får höra det utan bara alla barn som sover som små änglar :p
 
Vi har det fint!
Inte heller här har spjälsäng varit någon hit utan Nora har mestadels sovit i vår säng. Så nu under juledigheten blev hennes rum klart så vi har flyttat över henne dit till en vanlig barnsäng. Sov lite oroligt ett par nätter men nu i helgen sov hon där 19-07 med ett kort uppvak runt tretiden. Hoppas det håller i sig! Jag har aldrig haft ont av att ha henne i vår säng, jag tycker mest det är mysigt, men lite skönt är det ju ändå med "barnfritt" i sovrummet. Sängen känns enorm plötsligt, haha.

Annars har vi det lugnt och skönt, jag har börjat jobba igen efter 2.5 veckors julledighet och pappan är hemma med barnen. Vissa dagar blir det lite för mycket innelek, "klättra på väggarna" har fått en ny innebörd här hemma...
img_7698-compressed.jpg
 
R mår fint, har 8 framtänder och har fått en kindtand. Går för egen maskin sedan 1-2 veckor. Han är väldigt nöjd över det! Han är otroligt "med" och förstår det absolut allra mesta man säger och förstår samband och sammanhang, kul och underhållande.

Dagtid at vi gått över till en middagssovning, oftast är den på 1-2 timmar. På nätterna är det olika. En del omnattningar varje natt, äter välling en gång oftast på natten. Slutade amma vid 13 månader. Ni som har barn som inte äter på nätterna, har ni vant av det, eller har de bara slutat? Vid vilken ålder? Han sover i spjälsäng i vårt rum.

R har mkt åsikter, vilket är kul, och intensivt ibland. Tycker mkt om att vara ute. Inne är det full fart mest hela tiden, sitter sällan still mer än några sekunder i taget.
 
R mår fint, har 8 framtänder och har fått en kindtand. Går för egen maskin sedan 1-2 veckor. Han är väldigt nöjd över det! Han är otroligt "med" och förstår det absolut allra mesta man säger och förstår samband och sammanhang, kul och underhållande.

Dagtid at vi gått över till en middagssovning, oftast är den på 1-2 timmar. På nätterna är det olika. En del omnattningar varje natt, äter välling en gång oftast på natten. Slutade amma vid 13 månader. Ni som har barn som inte äter på nätterna, har ni vant av det, eller har de bara slutat? Vid vilken ålder? Han sover i spjälsäng i vårt rum.

R har mkt åsikter, vilket är kul, och intensivt ibland. Tycker mkt om att vara ute. Inne är det full fart mest hela tiden, sitter sällan still mer än några sekunder i taget.
Vi ger vatten med flaska vid vissa uppvak, slutade kring 12 mån med nattmat. Det gick bra.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
19 215
Gravid - 1år Någon mer än jag som väntar bebis till sommaren och vill hänga i en tråd? Jag (snart 38 år) är beräknad till 21/7 och har för några...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
10 124
Övr. Barn Hur skulle ni hantera en ungdom som nyligen tillfälligt hoppat av skolan (hen tänker fortsätta till hösten på en annan typ av skola) och...
Svar
12
· Visningar
1 845
Senast: Pilot
·
Gravid - 1år Jag var tvungen att starta en höst tråd :D Plussade förra veckan så det är fortfarande väldigt tidigt. Om det går vägen blir det vårt...
18 19 20
Svar
399
· Visningar
42 632

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp