Höstföräldrar 2019

Det låter helt fantastiskt med barn som sover bra på natten! Vaknar V alls på nätterna? Och lillebror (grattis förresten!) hur sover han? Tänkte när du skrev att du går upp och ordnar mat till honom.

Vad skönt att ni haft support, samt att det gick bra även vid nattpassning.

Enda gången vi hann gå på öppna förskolan träffade vi iaf en granne med en son 4 mån yngre än R, så den familjen har vi umgåtts med en del.
Tack :)
Det är mycket sällan han vaknar på natten, om han vaknar är det oftast på kvällen innan vi har har gått och lagt oss. Då räcker det oftast med att sitta vid hans säng en stund så somnar han om.
Lillebror sover också helt okej men vaknar för mat ca var 3-4 timme. Jag ammar inte denna gången så behöver gå upp och fixa en flaska. Han somnar oftast om direkt när han ätit så det är inga långa vakna pass på nätterna. Man har ju varit bortskämd med bra nätter nu så det känns ändå lite jobbigt att behöva vakna 2-3 gånger per natt. Men vi ska absolut inte klaga, finns ju dom som har det riktigt tufft.
 
Tack :)
Det är mycket sällan han vaknar på natten, om han vaknar är det oftast på kvällen innan vi har har gått och lagt oss. Då räcker det oftast med att sitta vid hans säng en stund så somnar han om.
Lillebror sover också helt okej men vaknar för mat ca var 3-4 timme. Jag ammar inte denna gången så behöver gå upp och fixa en flaska. Han somnar oftast om direkt när han ätit så det är inga långa vakna pass på nätterna. Man har ju varit bortskämd med bra nätter nu så det känns ändå lite jobbigt att behöva vakna 2-3 gånger per natt. Men vi ska absolut inte klaga, finns ju dom som har det riktigt tufft.
R har aldrig sovit en hel natt någon gång. Han har vaknat (så man fått natta om) kanske 2-20 ggr/natt. Vi försöker turas om ibland att sova med honom, men eftersom det kan ta flera timmar innan jag somnar om efter att ha nattat om så tar min man absolut störst del, även när vi sover i samma rum.
 
Hur har ni andra det på nätterna? Många uppvak hos barnet? Många omnattningar? Äter/ dricker etc?

Och har ni någon typ av barnvakt eller avlastning någon gång? Kanske svårt/svårare i coronatider. Om ni har barnvakt någon gång, hur gammalt var barnet första gången? Och hur långa stunder nu?

R är superaktiv och sällan stilla mer än max några minuter dagtid. Han har ganska mkt humör och åsikter, men är väldigt glad däremellan också. Han är väldigt bestämd kring hur saker ska göras, att man inte får missa något, måste plocka upp varenda smula och torka om det är en droppen vatten någonstans. Det är så svårt när det är Corona och ingen öppen förskola etc, få andra föräldrar att prata och bolla saker med.
K sover oftast några timmar i sin egen säng, det lyckades vi med först efter att ha tagit bort ena sidan på spjälsängen (och satt dit stödplankan). Vet inte om hon kände sig instängd tidigare eller om det var en slump.

När hon vaknar på natten får hon oftast komma över till vår säng. I veckorna sover K med sin pappa och jag sover på övervåningen för att kunna sova bättre när jag jobbar. På helgen sover vi alla tillsammans. Oftast sover hon rätt hyfsat nu för tiden, hon sover bättre med pappan än med mig (stökar mer och letar efter mina bröst). Vaknar mellan 1-4 gånger kanske, men somnar oftast om snabbt. Det har hänt att hon antingen bara legat vaken några timmar (glad) eller varit jätteledsen av oklar anledning.

Det är bara några veckor sedan vi kunde lämna henne själv med någon annan, farmor har till sin stora glädje börjat vara barnvakt. Det har varit några timmar åt gången, typ 11-15. Det fungerade oväntat bra direkt! K var alltså ca 15-16 månader första gången. Visserligen har vi inte testat innan pga corona... vilket också är anledningen att K tyvärr inte umgås med andra barn som det är nu. Hon träffar några på simskolan men där ska man ju hålla avstånd och de får inte direkt interagera.
 
Vi har den lyxen är V alltid sovit bra på nätterna. Han lägger sig runt 19 och vaknar runt 8. Har varit något tidigare nu när lillebror vaknar runt 6-7 och jag måste gå upp och fixa mat till honom, men V somnar oftast om eller så får pappan gå in och lägga sig hos honom. Vi ger välling vid nattningen men sen behövs inget mer.

Vi har haft mina föräldrar som barnvakt en hel del. Nu när jag varit gravid och varit på mycket besök hos BM så har dom varit här och passat några timmar. Dom skulle även varit barnvakt under natten både i maj när vi skulle på bröllop och i oktober när vi skulle på spa, men det blev inställt. Då var V 6 respektive 11 månader. Första gången vi hade barnvakt över natten blev nu för en månad sedan när vi var på förlossningen med lillebror och det gick jättebra :)

Håller med om att det är så tråkigt när allt är inställt, känns som vi aldrig träffar andra barn och föräldrar. Det har dragits igång lite barnvagnspromenader i närheten där vi bor men jag är lite för blyg för att vara med på sånt :p
I augusti har vi iallafall fått plats på förskola, då hoppas jag att vi får lite mer kontakt med familjer här i området :)
Vi har också tur med Liam. Han har nu börjat sova bättre igen (precis i tid med att han klev ur utvecklingsfasen enligt appen) och sover så gott som hela nätter i sin säng. Somnar någon gång mellan 18-19 och vaknar allt mellan 06-08 (beroende på när någon av oss andra går upp). 🙈
Han slutade äta på natten för 3 månader sen ungefär, på eget bevåg. Som mest dricker han lite vatten om han vaknar men det var länge sen han ville ha det också.
På kvällen innan läggning får han en grötklämmis (vägrar välling och vanlig barngröt samt äter inte bröd 👍😅😳)

Storasyster var av en helt annan typ men det är extremt häftigt hur dom kan vara så olika tror ändå ”samma” förutsättningar, det har verkligen med personligheten att göra.

Vi har inte haft barnvakt över natten än. Men mest för att vi inte haft behovet. På dagarna har farmor haft honom ibland ett par timmar om jag behövt åka iväg och göra något (förra veckan hade hon båda barnen hela dagen då jag låg med migrän). Har inga problem att lämna honom med farmor/mormor på dagtid och skulle säkert inte vara några problem att lämna honom på natten heller (nu när han är ”sig själv” igen 😂)
 
Det känns som det verkligen är ett lotteri det här med sömn, om man har lite tur eller inte. Och precis som @lilleknodd2 var inne på så kan det ju skilja mellan syskon som har samma förutsättningar också.
När jag var gravid med V så var min sambo väldigt inne på att vi skulle lära barnet sova i egen säng direkt. Han insåg ganska snabbt att det inte var så enkelt. V har haft perioder vart han har sovit bäst (egen säng eller i vår) och om han har sovit i vårt rum eller sitt eget. Och vi har ju alla fått mest sömn om vi bara låtit V sova där han trivts bäst.
 
Hur går det för er allihopa?
Vi hade 18 månaders koll på BVC idag och lilleman fick ännu en OK stämpel.
Han vägde in på 10.8 kg och är nu 83cm lång 🥰
 
Hur går det för er allihopa?
Vi hade 18 månaders koll på BVC idag och lilleman fick ännu en OK stämpel.
Han vägde in på 10.8 kg och är nu 83cm lång 🥰
18-månaderskontroll, då känns det verkligen som att de har blivit små barn och inte bebisar! 🥰 K har BVC-besök om två veckor.

Det börjar släppa lite mer med talet för K även om hon mest snackar goja :D Men det är tydligt att hon börjat härma. Busig är hon också, när jag säger ”kan du säga mamma?” så tittar hon pillemariskt på mig och säger ”pappa” :rofl:

Vår nya rutin är att lägga upp stolarna på matbordet, annars drar hon fram dem till köksbänken och hittar på allt möjligt... vi hittade en bläckpenna i brödrosten som visst hade åkt några vändor :crazy:😱
 
18-månaderskontroll, då känns det verkligen som att de har blivit små barn och inte bebisar! 🥰 K har BVC-besök om två veckor.

Det börjar släppa lite mer med talet för K även om hon mest snackar goja :D Men det är tydligt att hon börjat härma. Busig är hon också, när jag säger ”kan du säga mamma?” så tittar hon pillemariskt på mig och säger ”pappa” :rofl:

Vår nya rutin är att lägga upp stolarna på matbordet, annars drar hon fram dem till köksbänken och hittar på allt möjligt... vi hittade en bläckpenna i brödrosten som visst hade åkt några vändor :crazy:😱
Ja, nu är det verkligen ett barn som springer runt här hemma och ingen liten bebis längre 🥺😍

Haha, vilken liten kavat en ni har hemma! Liam har försökt klättra upp på köksbordet några gånger men har faktiskt förstått att det inte är okej så nu nöjer han sig med att sätta sig på syrrans stol (stokke-stol) och skratta 😂
 
Ja, nu är det verkligen ett barn som springer runt här hemma och ingen liten bebis längre 🥺😍

Haha, vilken liten kavat en ni har hemma! Liam har försökt klättra upp på köksbordet några gånger men har faktiskt förstått att det inte är okej så nu nöjer han sig med att sätta sig på syrrans stol (stokke-stol) och skratta 😂
Åh vad skönt! K klättrar överallt hon kan komma åt 🙄 Upp på köksbordet och går omkring, upp på köksbänken, upp på toaletten och spolar i kranen, upp på en låda så hon kommer åt att röja runt bland sina kläder i byrålådan... 😅
 
R är drygt 16 månader nu. Plan att börja förskola i augusti, då är han 21 månader. Han har börjat klättra upp i soffan nu och har ÄNTLIGEN börjat lära sig att backa ner från saker och inte gå rakt fram och ut i tomma intet.

Han älskar att vara ute, och avskyr att gå in. Han har mkt humör överlag och har en period varit mkt arg för alla förändringar, gå in har varit värst. Vi försöker bara prata lugnt och förklara och sedan avleda.

Han älskar traktorer och maskiner av alla slag och tycker att hästarna är kul också.

Nätterna är upp och ner. För någon vecka sedan sov han första hela natten i hela sitt liv. Efter det har vi haft ett par nätter igen med flera timmars gråt. Kanske utvecklingssteg, jag vet inte. Vi har precis gått över från att han har sovpåse till att sova med pyjamas och filt, det har fungerat ganska bra.

Vi funderar på TBE vaccination i samband med 18 mån koll, hur har ni andra gjort med det?
 
Hur går det för er allihopa?
Vi hade 18 månaders koll på BVC idag och lilleman fick ännu en OK stämpel.
Han vägde in på 10.8 kg och är nu 83cm lång 🥰
V blev precis 17 månader så vi har en månad kvar till BVC besök :)
Håller med om att det verkligen kännas som små barn nu och inga bebisar. Vi har dock en lite jobbig period nu när det känns som han är lite svartsjuk på sin lillebror. Han kräver mycket uppmärksamhet av både mig och sin pappa, vill bli upplyft och buren och så fort någon av oss sitter med lillebror så kommer han med någon leksak som han vill att man ska ta. Har man då ingen möjlighet pga noll händer fria så blir han jättearg! Vi försöker ge så mycket uppmärksamhet det bara går. Varje kväll får han minst en timme ensamtid med mig i samband med nattningen och då är han nöjd och glad. Antar det blir bättre med tiden 😅
 
Vi skulle varit på BVC förra veckan men fick skjuta upp det på grund av sjukdom. Ny tid på tisdag :)
Men hon har fortfarande inte kommit över 10 kg :rofl: Hon blev 18 månader förra veckan.

Ang TBE tar vi det "själva" nästa sommar tänkte vi, då hamnar hon på liknande intervall som storebror. Det kommer fästingbussar regelbundet över sommaren hit, är himla smidigt.
 
Vi funderar på TBE vaccination i samband med 18 mån koll, hur har ni andra gjort med det?
Jag läste lite studier och vi kom fram till att det är såpass få små barn som fått allvarliga symtom av TBE per år så vi hoppar över det vaccinet ett par år, om inget ändras. Men det beror ju på var i landet man bor också. Hade vi bott nära stockholms skärgård hade läget nog varit ett annat. I vårt län är det inte lika många fall, även om det ökar lite varje år.
 
Ja här var det ju också BVC i veckan och precis som vi anade dippar Viktkurvan en del. 80cm lång och 9.2kg, men vi har en himla bra sköterska på BVC som inte oroar sig i onödan. Hon äter bra, rör sig desto mer, och har växt en hel del på längden det senaste.
Vaccinationen gick bra och inga problem med motoriken eller orden heller :)
 

Bifogade filer

  • A8AC84E5-FBCB-4C40-87ED-9B7325B1866C.jpeg
    A8AC84E5-FBCB-4C40-87ED-9B7325B1866C.jpeg
    74,6 KB · Visningar: 21
Ja här var det ju också BVC i veckan och precis som vi anade dippar Viktkurvan en del. 80cm lång och 9.2kg, men vi har en himla bra sköterska på BVC som inte oroar sig i onödan. Hon äter bra, rör sig desto mer, och har växt en hel del på längden det senaste.
Vaccinationen gick bra och inga problem med motoriken eller orden heller :)
Men sötnos!
skönt att sköterskan inte oroar sig och dippen handlar ju mest troligt på motoriken och längden :)
 
Nu har K fått förskoleplats, min lilla stora tjej :love: Det blir start 16 augusti och vi fick förstahandsvalet :) Hon kommer vara drygt 1 år och 9 månader vid start.

När börjar era barn förskolan, eller har de redan börjat? :)
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
19 189
Gravid - 1år Någon mer än jag som väntar bebis till sommaren och vill hänga i en tråd? Jag (snart 38 år) är beräknad till 21/7 och har för några...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
10 097
Övr. Barn Hur skulle ni hantera en ungdom som nyligen tillfälligt hoppat av skolan (hen tänker fortsätta till hösten på en annan typ av skola) och...
Svar
12
· Visningar
1 845
Senast: Pilot
·
Gravid - 1år Jag var tvungen att starta en höst tråd :D Plussade förra veckan så det är fortfarande väldigt tidigt. Om det går vägen blir det vårt...
18 19 20
Svar
399
· Visningar
42 604

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp