Bukefalos 28 år!

Horsereality

Status
Stängd för vidare inlägg.
Från när kan man dräktighetsundersöka märrarna? Jag missade visst det förra gången. Ser att även könsbestämning står med från 10 dagar och jag vill absolut inte veta könet på fölet innan jag ser hela resultatet. Skulle bli så besviken om det är en hingst.
 
Från när kan man dräktighetsundersöka märrarna? Jag missade visst det förra gången. Ser att även könsbestämning står med från 10 dagar och jag vill absolut inte veta könet på fölet innan jag ser hela resultatet. Skulle bli så besviken om det är en hingst.
När hästen är konstaterat dräktig, alltså efter fem dagar. Tyvärr ser man könet direkt då, så vill du inte veta får du låta bli att testa.
 
När hästen är konstaterat dräktig, alltså efter fem dagar. Tyvärr ser man könet direkt då, så vill du inte veta får du låta bli att testa.
Det är risken för tvillingdräktighet jag tänker på. I övrigt finns ju ingen orsak att testa, får fundera på hur jag ska göra. Hur ser meddelandena ut? Kan man tex läsa första delen hålla över resten och slippa veta?
 
Av princip så borde alla hästar heta det JAG döper dem till, men iom att de döps om i alla stamtavlor så fort de döps om så ser jag inte problemet?
Jo men det är ju svårare att hålla ordning på dem om de byter. Har lista på mina hästar för att snabbt kunna se vilka som är släkt etc.
Byter någon namn plötsligt så kanske jag tror att jag köper ett föl som är obesläktat med mina, men som eg är efter hästar som bara bytt namn.
Då måste man ju hålla koll på stamtavlorna stup i kvarten för att kunna uppdatera.
 
Det är risken för tvillingdräktighet jag tänker på. I övrigt finns ju ingen orsak att testa, får fundera på hur jag ska göra. Hur ser meddelandena ut? Kan man tex läsa första delen hålla över resten och slippa veta?

Jag gissar att om ett sto bär tvillingar så kommer det stoet finnas med på scrollen för "Twin embryo removal" efter UL.

Så här ser notisen för UL ut:
20181107_195721.jpg
Har för mig att notiserna försvinner efter ett dygn(?) så då behöver man inte få reda på könet.
 
Jag spelar också HR och har gjort sen tidiga Beta när det knappt fanns 200 medlemmar:D
Jag är nu på level 40 och föder upp welshies med främst hög conformation, och allra helst med vita tecken! Jag säljer också vissa uppfödningar och hästar, och vill ni ingå ett avelssamarbete så hör av er!!

Måste bara fråga, vilka GP gäller för dressyr? agility, balance och stamina?:angel::confused:

Kul att så många svenska spelar!

Vad heter du på HR? Vill gärna ta en titt på dina welshar😁
 
Ultraljudade precis mina tre dräktiga ston, och till min lycka kommer 3/3 föl vara ston! :D

Det första fölet kommer imorgon, första mustangfölet! Mamman har ganska usel GP men ville ändå undersöka vad hon lämnar efter sig för hon har helt okej confo.
 
Någon som är bra på akhal teke som vill hjälpa mig att prissätta betäckning?
Jag har två vuxna hingstar som jag tror är rätt bra;
https://www.horsereality.com/horses/23364/ipos och https://www.horsereality.com/horses/102580/zeeshan

Funderar på att sätta ut ena eller båda tillgängliga men vad tar man för det? Jag kan såklart kolla vad likvärda hingstar kostar men man vet ju inte hur ofta de används dvs om folk anser det vara rimligt prissatt.
Den första skulle jag säga är rätt ordinär, den andra är betydligt bättre om än inte någon topphingst. Vad du ska sätta för pris beror lite på vad du vill. Vill du tjäna pengar så är ett lite lägre pris lockande, vill du tjäna en slant men försöka hålla avkommorna på vettig nivå så skulle jag sätta ett lite högre pris. Prissättningen är generellt väldigt ojämn. Vissa tar 10000 eller tom 20000 för ett språng medan de flesta med något bättre hingstar håller sig mellan 3000-7000 (iallafall vad gäller araber som jag har bäst koll på). Rent spontant skulle jag nog lägga mig på ungefär 5000 med den bättre hingsten och se varåt det barkar.
 
Var i nordamerika för att fånga lite roligt färgade mustanger för att sälja.

Alltså. Sen visar de sig ha ganska bra GP 658 resp 671 så nu vill jag behålla dem. :arghh:

(båda skäckar, båda ston, båda 12G i confo. Den ena har ett blått öga)
 
  • Gilla
Reactions: Laa
Alltså hjälp mig, varför köper jag så sjukt många hästar.... :banghead: Jag som skulle spara till en utbildning! Sparkontot i princip tömt. Suck.
Jamen det är ju hopplöst. Jag lyckades ju spara till en utbildning och blev iom den nästan pank. Kom upp i sisådär 40000 och går och köper 2 stallplatser och en häst (för det facila priset 15000= rätt tomt på kontot igen). Nu har jag kommit upp till knappt 24000 (tack vare ridskolan) och inser att jag snart måste handla sjuka mängder med utrustning om jag inte ska behöva sitta och klicka ihjäl mig när jag ska flytta den mellan hästarna. Tur att företagen inte funkar än utan att jag kan lägga pengarna på sadlar.
 
Har fått sålt 4 hästar idag! :banana:

Min gulbruna PRE hingst har jag varit lite irriterad på att de bara ökat på med 1 peng i taget från de 5500 jag satte som start... Men nu kom någon och köpte den för de 20 000 jag hade som buyout! Och ett musblackt islandssto som hade bra GP men inte så rolig exteriör fick jag 10 000 för. Sedan var det två lite billigare, men den ena fick jag iaf tillbaka vad jag lagt ut på och den andra hade jag redan haft ute en vecka utan att få såld så nu slapp jag i alla fall pensionera den.
 
Jag har lyckats samla ihop en hel del pengar, så jag skulle kunna börja studera och fortfarande ha ett trevligt sparkapital på banken. Frågan är vad som är klokast att välja som utbildning...?
 
Fick tag på en Olderburgare som var skäck. Enligt texten så ser han ut att kunna ha flera average/below average, så kanske jag ska låta bli att ställa ut honom innan jag säljer? :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
9 277
Senast: bollen__
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 529
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 888
Senast: Madalitso
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
33 236
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp