Horsereality

Status
Stängd för vidare inlägg.
@AraSlei, borja inte. Tar jag en sa blir de fler. Tankte halla mig till mina asdaliga gypsys och lara mig spelet forst :D dom kan jag atminstonde inte forstora pa nagat vis och det gor ingenting om de blir lite feel nar dom har "bad" i allt :grin:
 
Sa.. Energy far dom mer av bara man ger dom tid? Man staller ut dem for.. vada?
Och sedan tranar man i den disciplin hasten passar och som man vill, antar jag. Sen kan man ocksa tavla i dessa discipliner?
Och dom blir vuxna vid 3ars alder. Maste man vara aktiv for att dom ska aldras? Pausas det nar man loggar ut?
 
Jag trodde bara de var skäck om de hade TO?
Det finns olika sorters skäck. :) TO är tobiano, det är den "vanliga" skäckfärgen. Sen finns overo också, som innefattar några olika varianter. Bl.a. frame och splashed white. OLW hör väl egentligen ihop med frame, så vitt jag vet, men i spelet har de skilt på anlagen. Även splashed white verkar skilja sig lite från verkligheten, då det i enkel upplaga i regel ger stora, vita tecken (inte nödvändigtvis att det syns alls dock) och i dubbel upplaga ger det mer utbrett vitt, skäck fast det vita kommer underifrån (kallas bukskäck i vardagligt tal). I spelet verkar dock även de med enkel upplaga av genen kunna få full skäckteckning.
 
Det finns olika sorters skäck. :) TO är tobiano, det är den "vanliga" skäckfärgen. Sen finns overo också, som innefattar några olika varianter. Bl.a. frame och splashed white. OLW hör väl egentligen ihop med frame, så vitt jag vet, men i spelet har de skilt på anlagen. Även splashed white verkar skilja sig lite från verkligheten, då det i enkel upplaga i regel ger stora, vita tecken (inte nödvändigtvis att det syns alls dock) och i dubbel upplaga ger det mer utbrett vitt, skäck fast det vita kommer underifrån (kallas bukskäck i vardagligt tal). I spelet verkar dock även de med enkel upplaga av genen kunna få full skäckteckning.

Ah, tack för förklaringen! Då är jag med på hur det är :) Men säger man att en häst med t ex bara ett blått öga (som jag förstått att OLW/frame också kan ge?) är skäck också då, även om den är solid på resten av kroppen?

Det är så intressant med genetik. Intressant och svårt :D
 
Ah, tack för förklaringen! Då är jag med på hur det är :) Men säger man att en häst med t ex bara ett blått öga (som jag förstått att OLW/frame också kan ge?) är skäck också då, även om den är solid på resten av kroppen?

Det är så intressant med genetik. Intressant och svårt :D
Om hästen genetiskt har ett dominant skäckanlag skulle jag kalla den skäck, ja. Finns ju minimalt tecknade skäckar. Precis som att en svart häst fortfarande är svart även om den har en blek färg som gör att den ser brun ut, eller tvärtom. ;)
 
Om hästen genetiskt har ett dominant skäckanlag skulle jag kalla den skäck, ja. Finns ju minimalt tecknade skäckar. Precis som att en svart häst fortfarande är svart även om den har en blek färg som gör att den ser brun ut, eller tvärtom. ;)

Man börjar ju inse hur många hästar det finns som inte kallas vid sin riktiga färg... :D
 
Man börjar ju inse hur många hästar det finns som inte kallas vid sin riktiga färg... :D
Skoja inte. Som färggenetiksnörd får jag lite ont i ögonen ibland när jag läser annonser och annat, där hästarna får felaktiga färger... Inte helt ovanligt bland islandshästar, kan jag säga. :angel:
 
De två sista platserna jag hade i stallet blev fulla snabbt :rofl: så nu har jag 50 hästar plus två föl, och 17 dräktiga ston. Jag har ju inga bra hästar men det är inte heller mitt mål, utan bara att ha hästar jag gillar och avla fram fler hästar jag gillar :D

Ligger på plats 100 på rankingen nu. Det varar nog inte länge men kändes ändå lite kul, inte för att det ger någon fördel. Hade inte tackar nej till en gratis stallplats eller något ;)
 
  • Gilla
Reactions: Laa
Spinner vidare på det här med OLW/LWO, såg ett inlägg på en irl färggenetik sida om en häst som var helt utan vitt men ändå var bärare. Finns sådana i spelet också eller är det bara dem som har "typisk" OLW-teckning?
 
-AlvaT - Loocello - PRE och Mustanger
-AraSlei - AraSlei - Mustanger, frieser och Oldenburg.
-Arisj - Arisj - Kladrubers, Mustanger + några till
-Asko - Asko - akhal-tekes, mustang, oldenburg, norman cob, trakehner, shire. endast 1 hingst: brabant, haflinger
-Avalbane - Avalbane - Gypsy, Haflinger, islänning (och nästan (minst) en av varje ras utöver...)
-Blacksmtifharm - Blacksmithfarm - Cleveland Bay(körning), Mustanger, Norman Cob
-Brisa - Sparrow - Oldenburgare, Trakehner samt Mustanger.
-Calmiche - Calmiche - Camargue, Exmoor, enstaka av andra raser
-Caoimhe - Caoimhe - Welsh (+ andra raser för att sälja)
-Cewe-Exmoor- Camargue- Mustang-Oldsburgare-Trakenher
-Din_vante - Matsuu- Främst Gypsy horse
-Elo - Mynonaster - Akhal Teke, Mustang, PRE, Welsh
-Fazeem - Fazeem - Welsh, Oldenburgare, Trakehner (+ lite av varje av de andra raserna)
-Gabby_Ossi - Guana - Akhal-Teke, Oldenburger
-Hedinn - Allee - Islandshäst, PRE, Trakehner (och tydligen Mustanger)
-Invicta - Tuskntemper - Normandisk cob, och lite annat blandat. Blir nog mest avelshingstar ett tag för att håva in pengar tills Knabstruppern eller Norikern släpps. :angel:
-Iamia - Ophiogomphus - islandshäst, akhal teke, quarter, trakehner, oldenburg, en maskotmustang, en shire hingst () och en rätt bra RN welshhingst... Blandad kompott alltså.
-Ii-ssa - Mrkiwi19 - en jäkla massa mustanger 🙈😂 2 st pre o en arab, 2 camargue ute för försäljning
-inverterad - inverterad - Islandshäst, Mustanger, Gypsy horse mest, och camargue/exmoor/brabant/welsh/araber till försäljning
-Laa - Laa - Araber, några Camarguer, en Akhal teke ute till försäljning
-Laponia - Holmavik - Mustanger, Islänning, Ahkhal-Teke. Och massor till salu...
-Linta - Linta - Fjordingar + ett par andra individer som råkade vara dugliga
-Lyeton - Lazetti - Arab, Akhal-Teke
-Mirella - Mirella - Mustangs och några enstaka av andra raser.
-Riru - Kentaur - Mustang, Quarter, P.R.E, Kladruber
-Santoxen - Santoxen - mustang, fjord, exmoor, brabant
-Shaggy- Aleon- Arab (+1 Akhal-Teke)
-Sasse - Mustanger och Akhal-Tekes. Enstaka av andra raser.
-Therese1988 - Therese88 - Oldenburg, Mustanger, Quarter. Och några andra
-Wingates - Wingates- Akhal Teke, och enstaka individer av andra sorter.
 
Spinner vidare på det här med OLW/LWO, såg ett inlägg på en irl färggenetik sida om en häst som var helt utan vitt men ändå var bärare. Finns sådana i spelet också eller är det bara dem som har "typisk" OLW-teckning?

Japp, jag har sett Mustanger som är bärare. Lite träligt när en letar OLW fri häst och hittar en som verkar lovande men som tyvärr inte är gentestad.😬
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 884
Senast: bollen__
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 964
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 376
Senast: Madalitso
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
32 832
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp