Horsereality

Status
Stängd för vidare inlägg.
Någon som är intresserad av denna donna? Ge ett bud så släpper jag henne direkt jag ser det (ska till stallet nu)
https://www.horsereality.com/horses/157580/socka
Funderar även på om den här gossen ska få flytta vidare. inte utlagd tillsalu så där finns ingen risk att någon köper loss honom.
https://www.horsereality.com/horses/79425/faro

Jag vill gärna köpa stofölet, men jag kan inte lägga bud då jag har fullt i stallet och måste vänta på att några försäljningar går ut för att se om jag får nåt sålt eller måste pensionera. Kan du hålla henne några dagar?
 
Nu har mitt första föl fötts! Tyvärr lägre än båda föräldrarna på GP som var det jag främst avlade för (fick 670, mitt sto har 693 och hingsten 688). Hingsten förbättrade stoets exteriör litegrann men kommer nog fortfarande inte upp i 1st prem. Fick både Dun och OLW men bara bläs och ett blått öga.
Jag är väldigt tveksam till att ha såna hästar i avel, jag är bränd efter förra gången då jag hade ett bra sto som dock bara gav sämre föl. Jag frågade om orsaken men jag minns inte riktigt vad de svarade, jag tror dock att det var de dolda siffrorna som orsakade det. Alltså att en del hästar helt enkelt nedärver dåligt. Men man får ju testa med olika hingstar först för att se om det är stoet eller hingsten. I mitt fall så tror jag att det var stoet då jag hade olika hingstar och hon fick hela tiden sämre föl (i GP alltså).
 
Min bra mustanghingsts första föl har fötts! :love: Mamman var en ganska rejält sämre häst än honom men fölet blev bättre än henne i både GP och conformation pga min hingst :up: Så det bådar gott än så länge iallafall!
 
Min bra mustanghingsts första föl har fötts! :love: Mamman var en ganska rejält sämre häst än honom men fölet blev bättre än henne i både GP och conformation pga min hingst :up: Så det bådar gott än så länge iallafall!
Min hingst: https://www.horsereality.com/horses/8865/lvis-resley
Första fölet: https://www.horsereality.com/horses/159010/giovanni
Fölet fick ~670 GP och min hingst har 690 och stoet ~640. En höjning av ~30 GP är ju inte så illa och är lite högre än mitt mellan de två.
 
Jag är väldigt tveksam till att ha såna hästar i avel, jag är bränd efter förra gången då jag hade ett bra sto som dock bara gav sämre föl. Jag frågade om orsaken men jag minns inte riktigt vad de svarade, jag tror dock att det var de dolda siffrorna som orsakade det. Alltså att en del hästar helt enkelt nedärver dåligt. Men man får ju testa med olika hingstar först för att se om det är stoet eller hingsten. I mitt fall så tror jag att det var stoet då jag hade olika hingstar och hon fick hela tiden sämre föl (i GP alltså).

Nu betäckte jag henne med en helbror till den jag använde innan, men som bara kostade 1 FT :angel:, lite på prov sådär.

Jag fattade det som att även egenskaper har alleler, så varje siffra är egentligen genomsnittet av två siffror och beroende på om fölet får den bättre eller sämre allelen så kan det slå ganska mycket på vad det blir för siffror hos fölet.

Alltså, om stoet har 80 på en egenskap så kanske det är 70|90. Och om hingsten har 85 på samma, vi säger 82|88. Då kan fölet antingen få 70|82=76, 70|88=79, 90|82=86 eller 90|88=89.

Edit: läste igen i wikin och det finns visst en viss slump så att allelerna kan ändras "a few points" också.
 
Jag väntar mest just nu... Väntar på att föl ska födas, väntar på att hästar ska säljas, väntar på att träning ska bli klar. Känner inte att jag har behov av någon ny häst just nu heller, så jag kollar inte ens på saluhästar. Lite tråkigt faktiskt! Önskar att hästarna låg ute på marknaden i typ 3 dagar istället för en hel vecka, det händer ju ändå inte så mycket förrän i slutet...
 
Jag upplever också att det går segt att sälja hästar nu, det var mycket bättre för bara någon vecka sen. Lyckades sälja en dålig mustang idag som säljaren direkt la ut på marknaden för ett mycket, mycket högre pris. Lycka till säger jag bara, jag hade försökt bli av med den i en halv evighet :D
 
ULade just mitt welshsto, och det är ett litet stoföl därinne! :love: En vecka kvar, spänningen är olidlig!

Mustangen väntar ju också ett stoföl. Jag tror hennes dräktighet är den allra längsta möjliga, för det är fortfarande 4 dagar kvar tills hon fölar. Jag hoppas, hoppas, hoppas att det kan vara en dubbelgul där inne, så att den går att sälja. Mustangerna ska ju inte vara kvar sedan, är tanken...
 
Fick en plats ledig i stallet och beslutade mig för att fånga en mustang. Ett brunt sött sto ploppade upp (ja, jag gillar de tråkiga färgerna) som jag lyckades fånga, och hon hade GP 698! Mitt bästa sto än så länge.

Nu vill jag hitta en hingst med så högt GP det bara går men det är ju hopplöst när man inte kan filtrera :arghh:
 
Jag vill gärna köpa stofölet, men jag kan inte lägga bud då jag har fullt i stallet och måste vänta på att några försäljningar går ut för att se om jag får nåt sålt eller måste pensionera. Kan du hålla henne några dagar?
Jag har plockat ner henne då jag egentligen inte har jättebråttom att bli av med henne. Hör av dig då du har plats.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 875
Senast: bollen__
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 949
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 360
Senast: Madalitso
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
32 823
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp