Bukefalos 28 år!

Hundslynan?

Sv: Hundslynan?

Det är alltid så här det slutar när man försöker diskutera ett sånt här ämne.

Även om jag tar illa vid mig av att läsa det du beskriver att du gör med din tik, så är det lite intressant att du är med i diskussionen och ger en annan vinkel.

Jag tänker inte ens börja försvara mig från allt som skrivs för att det finns INGEN mening, ni kommer aldrig ändra eran åsikt och jag tänker inte ändra min.
Jag tänker inte tävla i kunskaper om hur djur fungerar eftersom ni vet precis allt som går att veta, tydligen.

Det handlar inte om att "vi" vet allt. Det handlar om att många av oss vet väldigt mycket inom ämnet hund då vi har haft många hundar, är instruktörer, har utbildningar i bagaget etc (och nu menar inte jag att du nödvändigtvis inte har det) och det du beskriver känns bara så fel utifrån den kunskapen.

När det gäller just missionärsställningen med din tik, hur får ni till det? Inte i detalj, naturligtvis. Men hur går det till när ni hamnar i ställningen? Om nu tiken visar att hon vill så måste antingen du "få ner" henne på rygg (vilket kan vara mycket obehagligt position för en hund att hamna i) och sedan lägga dig över henne. Alltså blir det ju mycket dominans som ofta är obehagligt för den det drabbar. Lägger hon sig ner själv så är det mest troligt just underkastelse (möjligtvis att hon vill ha kel?) och då är ju det sexuella borta.

Därför undrar jag hur ni får till det utan obehag och dominans inblandat.
 
Sv: Hundslynan?

Det är alltid så här det slutar när man försöker diskutera ett sånt här ämne
Jag tänker inte ens börja försvara mig från allt som skrivs för att det finns INGEN mening, ni kommer aldrig ändra eran åsikt och jag tänker inte ändra min.
Jag tänker inte tävla i kunskaper om hur djur fungerar eftersom ni vet precis allt som går att veta, tydligen. Någon skrev att människor är extremt intelligenta, jo man kan ju alltid försöka intala sig det. ju mer människor som samlas på samma ställe, ju dummare blir dom. *suck* ju mer människor jag pratar med ju gladare är jag att jag är som jag är

nu ska jag ta en promenad med hundarna:bump:

Och där kom den, den klyschiga bortförklaringen som alltid dyker upp när någon inte kan försvara det dem gör med konkreta och riktiga fakta. Det finns en anledning till att jag inte ändrar min åsikt och varför jag tycker som jag tycker, och det är för att jag i åratal har studerat djurs beteenden på skolnivå, jag är ingen expert (ännu), det värsta är att det behöver jag inte vara för att kunna något om dessa grundläggande beteenden!!!

Och du sa det ju själv, "jag tänker inte ändra min". Precis, varför gav du dig då in i diskussionen? Du vet att det du gör fel, är onormalt, onaturligt och oschysst mot hunden . Men sålänge hon inte skriker eller skyggar/huggar och fightas med näbbar och klor för att komma undan dig tänker du sätta på henne bäst du vill, bara för att du tycker det är så jäkla läckert. Du kommer, i detta fall precis som pedofiler (även om jag inte jämför zoofiler med peddos) fortsätta att göra det du gör oavsett lag, och ursäkta dig med allt möjligt. Din kärlek till hundarna, hur snäll du är mot dem och hur duktig du är som bara har sex med den ena i höglöp. Hela världen har fel, och du och ett förhoppningsvis väldigt litet antal till har rätt, eller hur? All forskning om djur som gjorts är sagor, det är ju du som vet allt om hur särskilt hundar fungerar!

Observera ironin.
 
Sv: Hundslynan?

Lite off topic nu men det är ett intressant sidospår...

Även jag är intresserad av etologi och fysiologi och har studerat det på universitetsnivå. Jag har bland annat gjort en jämförande studie om reproduktionsbiologi och sexualitet ur ett evolutionärt perspektiv.

Den stora frågan är ju om djur, och då speciellt honor, kan tycka om sex eller om det är ett mekaniskt tvång, som att andas eller undvika smärta.

Det måste finnas incitament för beteenden. Äter gör man för att man är hungrig, sover gör man för att man är trött, sex har man för att det är skönt. Även tvånget att andas är ju ett incitament då kroppen "bestraffar" det skadliga beteendet att medvetet inte andas.
Att tro att sex hos djur beror på någon abstrakt tanke om en önskan att få ungar snarare än ett fysiskt incitament känns naivt, speciellt som vi inte anser att djur kan tänka i flera led. Jag säger absolut inte att djur som parar sig nödvändigtvis måste känner exakt samma saker som människor men det måste vara en positiv upplevelse för att den sexuella drivkraften ska fungera.

Ett mer konkret exempel är ju att klitoris inte bara är en embryonal penis. Klitoris har inte försvunnit hos något däggdjur jag känner till trots att det är en otroligt gammal struktur. Hade klitoris varit en oanvändbar rest hade den i likhet med bröstvårtor antingen försvunnit hos några arter eller sett likadan ut hos alla arter. Faktum är att den finns kvar och har anpassats och flyttats i relation till hanarnas penis.

Jag måste få fråga dig vad det är du har studerat? Det är fakta att tex katthonor upplever smärta vid sexakten pga av taggarna i katthanens penis. Honor behöver inte tycka att det är njutningsfullt (vilket inte betyder att de måste hata det) för att reproducera sig. Honor måste inte få orgasm för att kunna bli dräktiga, hanar måste ejakulera för att det ska bli ett resultat av parningen. Det är ingen hemlighet att kvinnor och hondjur har svårare till njutning än hanar/män, detta beror med största sannolikhet på att vi inte MÅSTE njuta fullt ut för att kunna bli gravida eller dräktiga. Hur många gånger har du sett ett hondjur få orgasm vid en parning? Det är milsvidd skillnad på att hondjuren måste känna sig upphetsade (och berätta för hanen att de är redo) för att hanen ska få OK att kliva upp, och att njuta av sexet.
Jag rekommenderar några böcker om hur fortplantningsorganen fungerar, samt lite mer ingående beteendet kring parningen, som också kan se väldigt olika ut från djur till djur!

Inflikar även att katthonor inte är ensamma om att känna smärta vid sex, det finns betydligt fler arter än så som har ont av det)
 
Sv: Hundslynan?

Nej, där har du fel, hundar och andra djur kan när de löper eller brunstar mycket väl trycka upp sig mot andra djur eller människor för att vilja bli parade.

Vi hade förr lite lösgående suggor, när de brunstade, särskilt en, så tryckte hon rumpan och backade mot hästarna, eller oss om vi var där.
Det var så vi också kollade om hon var tillräckligt villig för galt, en av oss stod bakom, tryckte vräkte sig på och höll samtidigt lite om buken, precis som en galt gör, stod hon still o tryckte tillbaka blev det trailern.

Hon hade såklart sått still helt lös även om hon blivit penetrerad av en man även om ingen här vill låtsas som så.

När vi sedan gick över till semin så utfördes samma ritual, och sperma kom på tåget, suggan stod helt still, lös, när jag då skruvade upp röret o tryckte ut sperman.

Djur är inte så smarta på de planen, att de provar att bjuda upp sig till sin resurs betyder inte att de tänder på människor och vill ha sex för njutningens skull. Det är inte njutningsfullt för suggan att få ett rör uppstucket vaginalt (det är det nog inte för människor hellet). Hon försöker reproducera sig, så "tråkigt" är det.
 
Sv: Hundslynan?

Men om det nu är som Titan beskriver så måste väl även du erkänna att det är rätt harmlöst? Om det är som Titan beskriver så vad blir det för skada?

Det beskrivna är ju inte i närheten av porr, våld, smärta eller det tvång som du och andra beskrivit i tråden och det som är den anledning att ni vill ha en fristående lag där även ännu mer harmlöst utnyttjande görs olagligt och straffas, jag vill ju ha ett förtydligande av befintlig djurskyddslag och ja, jag vill också att penetration av hund ska vara olaglig och då inkluderas även fall som detta, men det är inte för skadan utan för det inte går att dra tydlig gräns för vilka hundar som är tillräckligt stora.

Jag vet inte hur många gånger jag ska behöva förklara detta, men du får jättegärna göra mig tjänsten att läsa inläggen riktade till Titan. Där tycker jag att jag har förklarat ganska ingående varför det han gör inte är okej.

Jag gör en jämförelse.

Säg att någons hund skulle ha någon form av sjukdom, som tvingade ägaren att behöva ta tempen på den 4 gånger om dagen. Hunden tycker inte att det är skönt, men accepterar behandlingen. Låt nu säga att hunden blir frisk och inte behöver ta tempen mer..problemet är att ägaren börjat tända på att ge hunden denna behandling, och fortsätter att ta "tempen" på hunden för sitt eget höga nöjes skull. Hunden tycker inte om proceduren speciellt, men är "van" och stretar inte emot precis när ägaren säger åt den att stå still...ska denna behandling då vara okej, för att hunden inte skadas? Vad hände med lagtexten "djur ska skyddas mot onödigt lidande?". Jag tycker att tillföra onödigt obehag på sitt djur ÄR att tillföra den ett lidande. Att sätta på den i missionärsställning eller hur man nu än föredrar det och utnyttja den trots att den själv inte finner behandlingen lustfylld sannerligen är att tillfoga den lidande!!! Tikar parar sig för att få valpar, och det är ingen nyhet att hur mycket en man än sätter på en hund, så blir det inga valpar av det ändå :grin:
 
Sv: Hundslynan?

Jag måste få fråga dig vad det är du har studerat? Det är fakta att tex katthonor upplever smärta vid sexakten pga av taggarna i katthanens penis. Honor behöver inte tycka att det är njutningsfullt (vilket inte betyder att de måste hata det) för att reproducera sig. Honor måste inte få orgasm för att kunna bli dräktiga, hanar måste ejakulera för att det ska bli ett resultat av parningen. Det är ingen hemlighet att kvinnor och hondjur har svårare till njutning än hanar/män, detta beror med största sannolikhet på att vi inte MÅSTE njuta fullt ut för att kunna bli gravida eller dräktiga. Hur många gånger har du sett ett hondjur få orgasm vid en parning? Det är milsvidd skillnad på att hondjuren måste känna sig upphetsade (och berätta för hanen att de är redo) för att hanen ska få OK att kliva upp, och att njuta av sexet.
Jag rekommenderar några böcker om hur fortplantningsorganen fungerar, samt lite mer ingående beteendet kring parningen, som också kan se väldigt olika ut från djur till djur!

Inflikar även att katthonor inte är ensamma om att känna smärta vid sex, det finns betydligt fler arter än så som har ont av det)


Jag ser inte hur ditt resonemang är relevant i sammanhanget. Nej honor måste inte få orgasm för att bli dräktiga men det har ingen heller påstått. Orgasm har i och för sig påvisats hos andra arter än människan men det är inte heller direkt relevant.

Jag är ingen expert på just kattdjur som du tar som exempel men jag tycker det är påfallande ofta som man ser lejonhonorna i naturfilmer vältra sig och se nöjda ut efter parningen - trots aggressiviteten under själv akten.

Får jag fråga vad du tror driver djur till att para sig? En önskan att få ungar? Hade du ätit om du inte hade hungerkänslor?
En häst som zappas av eltråden undviker den i framtiden, varför återvänder lejonhonan till hanen 80 gånger om dygnet om hon inte fick ut något av det? Vare sig det är på grund av förväntans kåthet, njutning under akten eller fullbordandet efteråt så utsätter sig lejonhonan för att bli parad gång efter gång.


För övrigt har jag fem års biologistudier på universitetet bakom mig och är nog bättre insatt i reproduktions och evolutionsbiologi än du, tack för din nedlåtande ton.
 
Sv: Hundslynan?

Vilken är då din åsikt i den här diskussionen? Är det okej för män att penetrera tikar så länge de är i höglöp? Ska det finnas några regler kring djursex? Hur ska man kunna dra gränser? Eller ska man tillåta rubbet? Eller förbjuda allt?
 
Sv: Hundslynan?

Och du sa det ju själv, "jag tänker inte ändra min". Precis, varför gav du dig då in i diskussionen? Du vet att det du gör fel, är onormalt, onaturligt och oschysst mot hunden . Men sålänge hon inte skriker eller skyggar/huggar och fightas med näbbar och klor för att komma undan dig tänker du sätta på henne bäst du vill, bara för att du tycker det är så jäkla läckert.


Fast nu har just Titan faktiskt inte skrivit att han sätter på sin hund bäst han vill, eller hur?

Och bara för man går in i en diskussion, varför ska man behöva ändra sig?

Och sedan kan jag inte låta bli att skratta lite över upprördheten hos er, vad är ni så upprörda över? är det erat menade djurplågeri?

Tänk att jag får ändå känslan att det är äcklet som upprör då djur, även hundar plågas långt mer av visst annat än Titans beskrivning på sexuellt utnyttjande av sin tik, för egen del är jag faktiskt mer upprörd över ensamma hundar heltid , men jag har aldrig sett någon gråta över det på buke, visst skriver en del aja,baja men väldigt många tycker det är helt OK, men det är klart, det är bara ett övergrepp o inget sexuellt sådant och då ser inte hundfolk skadan, och varför kan man fråga sig.

OBS! Jag tycker ändå att penetration av hund ska förbjudas.Det innebär att jag inte tycker att Titan ska sätta på sin hund, men jag tycker ändå jämförelsevis att det brottet, om det tillkommer ett förtydligande där penetration förbjuds,är harmlöst mot allt det andra som finns.
 
Sv: Hundslynan?

Jag är ingen expert på just kattdjur som du tar som exempel men jag tycker det är påfallande ofta som man ser lejonhonorna i naturfilmer vältra sig och se nöjda ut efter parningen - trots aggressiviteten under själv akten.

Det finns kvinnor som föredrar både lite hårda tag o smärta, så jag förstår inte varför hondjur skulle kunna njuta av samma?
 
Sv: Hundslynan?

Dessutom tycker jag att det krävs samtycke för sexuella förbindelser, annars blir det övergrepp. Djur, barn och mentalt handikappade kan inte ge samtycke. De kan gå med på mycket, men det är inte samma sak som samtycke!


Nog vet jag att mentaltt handikappade som bor i gemensamboende ex egen lägenhet eller eget rum men med personal som stöd mycket väl kan ge sitt samtycke, har det lust att ligga kan de säga ja som alla andra.

KL
Orkar inte leta efter påståendet om rör, när jag seminerar sugga så är det handen o armen jag fört in, röret ligger gömt i handen o längst med armen.Så faktiskt ärligt, en kuk är rätt mycket mindre och kommer inte särskilt långt.
 
Sv: Hundslynan?

Jag tror mångas upprördhet över detta beror på att sex med hundar är en del av en stor och grym djurporrindustri, som handlar om allt annat än kärlek och omtanke om djuren. Djur kan ganska obehindrat utnyttjas för att tillfredställa sexuella böjelser som oftast bygger på dominans över svaga och försvarslösa, liksom pedofilin inte vore möjlig om inte barn vore så pass försvarslösa som de är.
Att hundar lämnas ensamma hela dagar är ett otyg och ska inte få förekomma, men folk lämnar förhoppningsvis inte hundarna ensamma som en del av deras personliga njutning. Det handlar mer om okunnighet och slöhet. Däremot sätter man på hundar för att man njuter gränslöst av det hela.
Många, många pedofiler menar på största allvar, att barn också är sexuella varelser som har utbyte av umgänget med vuxna, och alla känner väl till att många pedofiler försvarar sig med att "barnet bjöd ut sig", "flirtade" etc etc.
Med tanke på vilka ohyggliga övergrepp som sker i sexualitetens namn, tycker jag inte det är underligt att så många upprörs när hundar också blir offer för sexuella övergrepp. Sex och våld ligger väldigt nära varandra i människornas sinnen, avståndet är hårfint. För många är våldet i sig en del av njutningen. Makten, dominansen, djurets rättslöshet.
 
Sv: Hundslynan?

KL

Utan att stå på någons sida vill ja bara tillägga att;

Som fd kaninuppfödare så vet jag och andra uppfödare att både kaninhanar och honor kan skrika av vällust. Jag tror det är ganska många däggdjur som känner lust vid parning däremot är det få djur som parar sig utanför brunst enbart för lustens skull. Det gör bara apor, människor och delfiner.
 
Sv: Hundslynan?

Jag tror mångas upprördhet över detta beror på att sex med hundar är en del av en stor och grym djurporrindustri, som handlar om allt annat än kärlek och omtanke om djuren.

Nu är inte detta fall en varken stor eller grym porrindustri.

Och sedan verkar det faktiskt vara så att vissa människor kan älska sin hund på samma sätt som vi andra älskar en mänsklig partner.

En medfödd läggning och jag tror inte att man är sjuk för att man har det, sedan ska man självklart inte begå övergrepp, men sjuk, inte, inte så länge inga övergrepp begås.

En pedofil är ju ingen sjuk persom sålänge inga övergrepp mot barn begås, eller hur?
 
Sv: Hundslynan?

Jag menade, varför människor upprörs så över just djursex, inte över Titan i synnerhet.
Dessutom tror jag faktiskt (min personliga "tro") att pedofili och zoofili inte är en medfödd, naturlig "läggning". Homosexualitet är något helt annat, där kan man till och med visa på skillnader i hjärnan hos personer (oavsett kön) som dras till män resp kvinnor. Det är därför man inte kan (eller ska) "hjälpa" en homosexuell att ändra "läggning". Homosexualitet är helt naturligt.
Zoofili och Pedofili är nåt helt annat och jag tycker det är en skymf att jämföra dem med homosexualitet (något som jag iochförsig inte menar att du gjort).
 
Sv: Hundslynan?

Jag menade, varför människor upprörs så över just djursex, inte över Titan i synnerhet.
Dessutom tror jag faktiskt (min personliga "tro") att pedofili och zoofili inte är en medfödd, naturlig "läggning". Homosexualitet är något helt annat, där kan man till och med visa på skillnader i hjärnan hos personer (oavsett kön) som dras till män resp kvinnor. Det är därför man inte kan (eller ska) "hjälpa" en homosexuell att ändra "läggning". Homosexualitet är helt naturligt.
Zoofili och Pedofili är nåt helt annat och jag tycker det är en skymf att jämföra dem med homosexualitet (något som jag iochförsig inte menar att du gjort).

Det är inte bara din personliga tro, forskare är oense om pedofili, nekrofili, zoofili med mera är läggningar eller störningar. De flesta forskare är överens om sistnämnda, men inget är fastställt. Vad som skiljer pedo, zoo mfl från homosexualitet är just att homosexualitet handlar om ömsesidig kärlek, den enda skillnaden är könen. Jag ställer mig på den sidan av forskningen som menar på att pedofili och zoofili är allvarliga störningar.
 
Sv: Hundslynan?

Jo, jag tror faktiskt det, om man tänker på att långt ifrån alla som begår övergrepp mot barn och djur vare sig är pedofiler eller zoofiler.Tar man bort de som kanske har en sadistisk störning och som tar barn eller kanske då främst djur som är lättare att tillhandha men som likväl kunde tagit vuxna, så finns det antagligen en klick renodlade pedofiler o zoofiler vars läggning är medfött.

Och jag tror att det är så man också ska tänka. Går man ut som vissa här, till en faktiskt harmlös zoofil och gapar du är sjuk, vem sjutton törs berätta eller söka för stöd o hjälp att avstå från det sex man kan vara sugen på?

Och detta med olika celler i innerhjärnan och deras antal o utseende som styr om individen tänder på ex kvinnor, oavsett om det är en man eller kvinna som har cellstrukturen, är förhållandevis nytt och vad jag förstått ännu ej fullt utforskat.
Tänk om de hittar cellstrukturer som styr lust till djur? eller till barn?

Det finns faktiskt arter i djurvärden som har starka pedofila drag och parar sig med djurbarn, och det vore rimligt att tro att alla däggdjur, även vi kan födas till en sådan läggning.
 
Sv: Hundslynan?

Och bara för man går in i en diskussion, varför ska man behöva ändra sig?

Du har rätt, trots att det är år 2010 finns det människor som fortfarande tror blint på Adam och Eva, det är tamejtusan inte klokt.

Och sedan kan jag inte låta bli att skratta lite över upprördheten hos er, vad är ni så upprörda över? är det erat menade djurplågeri?
"Vårt" menade djurplågeri? Och kommande regerings menar du? Samt veterinärförbundets mfl? Isåfall, ja. Det är djurplågeriet i den här handlingen som upprör. Hade du något annat förslag på vad det kunde vara? Att du inte kan låta bli att skratta förvånar mig inte ett dugg, men ibland undrar jag verkligen hur du tänker.

Tänk att jag får ändå känslan att det är äcklet som upprör då djur, även hundar plågas långt mer av visst annat än Titans beskrivning på sexuellt utnyttjande av sin tik, för egen del är jag faktiskt mer upprörd över ensamma hundar heltid , men jag har aldrig sett någon gråta över det på buke, visst skriver en del aja,baja men väldigt många tycker det är helt OK, men det är klart, det är bara ett övergrepp o inget sexuellt sådant och då ser inte hundfolk skadan, och varför kan man fråga sig.
Jag har fortfarande så ofantligt svårt att förstå hur folk kan "mäta" djurplågeri och tycka att 2 fel gör ett rätt. Jag kan respektera att man kanske inte kan så mycket om hundars språk, fysik/anatomi och levnadssätt. Men jag kan inte låta bli att irritera mig när man då ska uttala sig så tvärsäkert om saker och ting, särskilt då de inte verkar ha någon särskilt koll. (Jag skriver man och de, för att jag inte bara menar dig)


För övrigt är den enda som skrivit att att handlingen är äcklande i diskussionen, är faktiskt du. Jag kan med handen på hjärtat säga att jag inte hade tyckt det var äckligt om det faktiskt vore så att djur funkade som vi i sexuella relationer och det fanns tydlig forskning på att de verkligen älskade att ha sex med människor. Jag hade fortfarande tyckt det var skumt, i dagsläget med den infon jag har om djur och deras beteende och det avskyvärda jag har bevittnat på en sida för zoofiler (vars historier lät väldigt lika Titans, dock hade mannen som hade sidan collies) , så tycker jag inget annat att det är sexuellt utnyttjande, och att det är fruktansvärt hur man kan behandla djur på det här sättet. Precis som jag tycker synd om hundar som får vara ensamma större delen av dygnet, eller som får mer straff än beröm, eller (osv)..saken är den att jag orkar inte precis sålla mellan pest eller kolera. Djurplågeri är djurplågeri, punkt.

OBS! Jag tycker ändå att penetration av hund ska förbjudas.Det innebär att jag inte tycker att Titan ska sätta på sin hund, men jag tycker ändå jämförelsevis att det brottet, om det tillkommer ett förtydligande där penetration förbjuds,är harmlöst mot allt det andra som finns.

Frågan är egentligen inte vad du eller jag tycker, utan vad djuren tycker. De hade nog helst sluppit.
 
Sv: Hundslynan?

Och jag tror att det är så man också ska tänka. Går man ut som vissa här, till en faktiskt harmlös zoofil och gapar du är sjuk, vem sjutton törs berätta eller söka för stöd o hjälp att avstå från det sex man kan vara sugen på?

Utveckla? För övrigt vill ju inte Titan söka hjälp, han var ju nöjd med sitt liv och struntar i vad alla andra tycker, och struntar dessutom i om en lag tillkommer.
 
Sv: Hundslynan?

KL
Orkar inte leta efter påståendet om rör, när jag seminerar sugga så är det handen o armen jag fört in, röret ligger gömt i handen o längst med armen.Så faktiskt ärligt, en kuk är rätt mycket mindre och kommer inte särskilt långt

Precis min poäng. Suggan står still och backar upp mot dig trots att du för upp en hel arm i henne. Det är med största sannolikhet inte njutningsfullt, ändå gör hon det.
 

Liknande trådar

Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
406
Senast: Glimra
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 276
Senast: Ajda
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 065
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 185
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp