Bukefalos 28 år!

DeCloe

Trådstartare
Förstår om ni kanske är trötta på såna här trådar. Men det är så att jag och farsgubben funderar på att skaffa gemensam hund inom en relativt snar framtid (så snart ekonomi och bostad "tryggats"). Vi bor på samma gård och kommer "lösa" av varandra i den mån det behövs, men hunden i fråga kommer först och främst vara "min". Det som kanske är det främsta problemet är våra relativt olika kriterier och därför letar vi nu efter någon typ av kompromiss -utan att det för den skull ska bli "halvdant" om ni förstår vad jag menar.

Jag är relativt aktiv och vill ha en hund som kan "hänga med" överallt i stort sett. Rör mig mycket i skog och mark och vill ha en tålig och sund hund. Jag är dock inte intresserad av att ha någon tävlings/träningsmaskin som behöver den typen av stimulans -utan är helt enkelt ute efter en hund som mer klarar av att "hänga med". Rent utseendemässigt vill jag ha en hund av mellanstorlek eller lite mer åt det större hållet, helst med lite päls (inte av tidsbrist, är helt enkelt inte intresserad av massa pälsvård). Jag har tidigare varit mycket inne på någon typ av vinthund och är väldigt "kär" i salukin (ett minus där är kanske pälsen? och sen har jag dålig koll på hur pass tåliga och sunda de är?) och kan även tänka mig en whippet.

Jag vill inte ha en jätte "gå-påig" hund, den ska hellre vara åt det lågmälda och tillbakadragna hållet (utan att för den skull vara skygg). Jag gillar inte hundar som är väldigt "på" och är "i ansiktet" på en. Gos och ligga i sängen har jag däremot inget emot.

Pappa har tidigare haft hundar mer åt brukshållet, BC och Schäfrar bl.a. och är lite mer inne på en sådan typ av hund. Han vill helst inte ha någon vinthund till skillnad från mig. Han vill också ha en mellanstor/stor hund.

Någon som har något bra förslag?
 
Sv: Hundval

Har haft 2 schäfrar och tycker att det är mycket bra hundar om man uppfostrar dem rätt och har tid. De älskar att vara ute och aktiveras mycket så en sådan skulle säkert passa, fast nu lät det som att du inte riktigt ville ha en sådan.
En korthårig Collie kanske? Jag har en långhårig Collie och tycker att det är mycket glada, lydiga och snälla hundar som älskar att hänga med på det mesta. De orkar dessutom mycket och gillar långa promenader, de blir dock inte hyperaktiva om de får gå en kortare runda nån dag:)
 
Sv: Hundval

Jag är inte jättesugen på schäfer, har lite dåliga erfarenheter -men vill absolut inte dra alla över samma kant! Hittar man en vettig uppfödare som bedriver sund avel så är jag absolut benägen att ändra uppfattning! Ska absolut kolla upp collien!

Imported_gerbera; Det blir väl till o göra det ;)
 
Sv: Hundval

mitt förslag är att du lånar hem en vinthund och får honom att falla för dem!

Du är ju bara för go :D


till TS:
Vinthundar överlag är väldigt friska och sunda hundar, som absolut orkar med mycket. Vissa salukis är ganska arbetsglada och jag tränar både lydad, agility och lure coursing med mina. Jag har även provat på personspår och de hänger mer än gärna med på lååånga promenader, samtidigt som de (iaf när de blir gamla och kloka...) inte klättrar på väggarna av att inte få göra så mycket.
Om du ser salukins päls som en nackdel så kan du ju kolla på släthårssaluki, men också kolla in raserna sloughi och azawakh.
Whippet har ofta lite mer "will to please" än salukin, men om man ser till att lära hunden uppskatta olika belöningsformer redan från start så blir det otroligt lätt att man har en saluki med en hel del "will to please" också.

Slutligen: skulle du befinna dig någonstans i närheten av Sthlm så får du gärna träffa mig och mina salukis för att bekanta dig närmare med dem och prata vinthundar med mig tills öronen trillar av :p Så gjorde Imported_gerbera och jag förut :D
 
Sv: Hundval

Det låter bra, ska försöka prata förstånd med pappa ;) Är som sagt väldigt inne på vinthund själv -får helt enkelt försöka övertala honom!
Jag slänger iväg ett PM nästa gång jag ska befinna mig i "storstan" ;)

Någon annan som har förslag på någon ras som jag inte tänkt på?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 880
Senast: Myrten
·
Hundavel & Ras Ursäkta om det börjar bli tjatigt med såna här trådar. Har läst flera gamla men inget som stämmer in så bra på vad jag söker. Innan har...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
26 722
Senast: Niyama
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 891
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Jag har redan börjat kolla på hund nr 2s ras fastän det är LÅNGT fram i tiden och jag vet inte ens om jag kommer vilja ha ytterligare en...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 956
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp