Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Bara en fråga - varför skulle detta vara ett misslyckande överhuvudtaget?
Sannolikt kan känslan av misslyckande i vart fall till viss del bero på de attityder som kvinnor som snittas med bemöts av, främst från andra kvinnor.

Den här tråden är ju ett ganska bra exempel. Jag har sett mycket värre.
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Att du har några konstiga psykiska vridningar vad gäller just underliv är ju faktiskt ditt problem.
Men inse då att de är just konstiga och vridna ideér.

Då så har det inte med normala förlossningar att göra utan med förlossningar för mammor med olika antagligen sexuella trauman att göra.
Och det går inte att diskutera i en alldeles normal förlossningstråd.
Där man ställer olika smärta mot varandra.

Naturligtvis kan inte människor med en normal och frisk inställning till underliv förstå hur det känns för de med en traumatiserad inställning till underliv.
Hade du verkligen väntat dig det?
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Det är okej.

Jag tror att du är helt oemottaglig för annan input än att vaginala förlossningar är skräckupplevelser och att man har ont i just UNDERLIVET.

Så jag förstår att du hellre blir snittad. Det är okej har man kottar i öronen och vägrar att lyssna så blir det så. Det kan bli så att man lyssnar och förstår men ändå står fast, det är naturligtvis bättre för alla parter, men du gör hur du vill.

För övrigt tror jag inte att din vänkrets är representativ. Baserat på MINA fördomar.
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Jag har inte svårt att sätta mig in i situationen, antar att de som är rädda för att föda vaginalt känner samma "skräck" som jag kände när jag var gravid och sen var på förlossningen för att det skulle bli ett snitt!

Jag är absolut ingen kejsarsnittsmotståndare, jag tycker kejsarsnitt är jätte bra om det görs för att rädda mamman och/eller barnet.

Men att göra det som jag tror många gör för att inte "förstöra" musen så tycker jag man kan betala för det själv! Sen kanske läsa på lite om hur kroppen förändras under graviditeten ;)


Min kejsarsnitt rädsla ligger inte i själva ingreppet, utan vad som händer efteråt, och speciellt var jag rädd för att om jag blivit snittad, att livmodern spricker vid nästa graviditet eller sammanväxning i buken, det har jag sett på djur och inget jag vill råka ut för :crazy:
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Din rädsla är för saker som verkligen är farliga.

Att vara så fixerad vid sitt underliv att det bara är omöjligt att tänka sig en vaginal förlossning är en psykisk störning.
Och den bör behandlas med terapi.

En terapi som jag gärna bekostar eftersom den inte har några medicinska risker.
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

*kl*
Det är trist att det alltid ska bli så kompromisslöst i sådana här trådar. Jag fick inte föda naturligt p g a tidigare sjukdomshistoria och var lite ledsen över det och orolig över hur det skulle kännas efteråt.

Några timmar efter förlossningen var jag uppe och kissade (ville slippa katetern:smirk:). Jag snittades fredag morgon och åkte hem söndag fm. Jättefrisk bebis, mycket lite smärta, drygt en vecka efter förlossningen bar jag stora gipsskivor utan problem. Ingen skymt av förlossningsdepp eller svårighet att knyta an till bebis:love:

Detta innebär inte att alla snitt blir så, varje förlossning är unik, och jag hade gärna fött vaginalt, men underlivet är ju precis som före graviditeten och ärret efter snittet är jättefint. Jag är nöjd med min förlossning.
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Faran är ju senare med de komplikationer som kan komma då.
Man väger ju riskerna mot varandra.
I ditt fall så var ett snitt tydligen att föredra rent medicinskt.

Men att därifrån gå till att påstå att det bästa vore att alla skall få snitt om de vill är steget mycket långt.
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

*kl*
Det är trist att det alltid ska bli så kompromisslöst i sådana här trådar. Jag fick inte föda naturligt p g a tidigare sjukdomshistoria och var lite ledsen över det och orolig över hur det skulle kännas efteråt.

Några timmar efter förlossningen var jag uppe och kissade (ville slippa katetern:smirk:). Jag snittades fredag morgon och åkte hem söndag fm. Jättefrisk bebis, mycket lite smärta, drygt en vecka efter förlossningen bar jag stora gipsskivor utan problem. Ingen skymt av förlossningsdepp eller svårighet att knyta an till bebis:love:

Detta innebär inte att alla snitt blir så, varje förlossning är unik, och jag hade gärna fött vaginalt, men underlivet är ju precis som före graviditeten och ärret efter snittet är jättefint. Jag är nöjd med min förlossning.

Det är INTE nyttigt att anstränga kroppen så efter ett snitt, även om det känns bra kan så kan kroppen ta skada av det, och det behöver inte visa sig direkt. Barnets vikt brukar vara rekomenderad maxbelastning de första veckorna...
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Det föreligger även risk för läkning med sammanväxningar i buken och sådana sammanväxningar kan orsaka buksmärtor."[/I]


Ja hua, en kompis till mig snittades pga sätesbjudning. Redan på bb fick hon väldigt ont. Skickades hem efter några dagar med feber och antibiotika. Hon fick bara mer och mer ont, blev ett herrans rännande till läkarna som inget gjordes på över fyra månader. Sedan beslutades om titthålsop. för att se om de kunde upptäcka något onormalt. När de gick in så hittades följande: ena äggledaren var flera centimeter i diameter och full med var. Livmoder, urinblåsa och bukhinna hade växt samman med tarmpaketet. De tvingades ta bort ena äggledaren + äggstocken.

Hon har fortfarande ont. Läkarna bedömer chansen till en ny graviditet som väldigt liten pga av att det såg ut som det gjorde. Ja, psyket fick en knäck -hon vågar inte skaffa fler barn!


Gira
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Det är INTE nyttigt att anstränga kroppen så efter ett snitt, även om det känns bra kan så kan kroppen ta skada av det, och det behöver inte visa sig direkt. Barnets vikt brukar vara rekomenderad maxbelastning de första veckorna...

Det är inte så nyttigt efter en vaginal förlossning heller, vilket jag kan förstå. Men två dagar efter mellanbarnets födelse stod jag ute och högg ved :crazy: Jag hade så mycket energi över i kroppen och tyckte det var skönt att ta ut mig lite på veden, som ju skulle huggas ändå!

Men nu skulle jag inte göra liknande. :eek: Efter sista förlossningen försökte jag ta det lugnt, men hur lätt är det när man är ensamstående och bor på landet och eldar med ved och INGEN ville hjälpa mig att bära ved och liknande...:cry:

Jag slapp får problem av mina förlossningar, tänk om jag fått det pga vedhuggningen till exempel :eek: Så onödigt!
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Får man kateter när man snittas :crazy: eller beror det på kanske vad man får för smärtlindring?

Kateter kan man få av vilken operation som helst, beroende på hur kroppen kommer igång efter narkosen. Jag fick sätta kateter efter att opererat bort gallblåsan och det var väl ingenting! Kändes inte en gång, jag trodde inte ens dom hade börjat när det redan var klart, sen funkade allt som en dans :)
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Får man kateter när man snittas :crazy: eller beror det på kanske vad man får för smärtlindring?

Man kan även få kateter efter vanlig förlossning om man har svårt att komma igång med kisseriet. Jag tyckte inte jag kunde kissa så de gjorde ul för att se om det stod mycket urin i blåsan, men den var nästan tom. Förmodligen berodde det på att jag inte druckit på många timmar plus kräkts, så jag slapp kateter.
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Så då antar jag att du inkompetentförklarar många läkare.Men det är ditt problem, inte mitt.Synd bara att du kastar skit på din egen yrkeskår.
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Får man kateter när man snittas :crazy: eller beror det på kanske vad man får för smärtlindring?

Klarar du en vaginal förlossning klarar du en kateter.
Många jag känner som fött vaginalt har dessutom fått upptryckt en kateter så bara för att man föder vaginalt är det ingen garanti att du slipper den.
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Och sen är det som sagt ingenting man behöver tänka på, eftersom det inte ens känns.
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Jag har förstått att det finns många bakåtsträvare här som försöker få det att låta som man väljer döden om man väljer snitt, men man blir mörkrädd att läkarna på detta forum har sån brist på rutin när det gäller snitt att de skrämmer upp folk bara för att de inte litar på sig själva om de skulle utföra detta ingrepp.

De kanske jobbar på mindre sjukhus där detta inte är så vanligt?
På mitt sjukhus ser man ingen större risk med planerat snitt än med vaginal förlossning, infektionsrisken är relativt lika & enligt dem är detta ett relativt enkelt rutiningrepp även om det är en buköppning.
Det är annan sak med akutsnitt då infektionsrisken är högre.
Men läkarna här verkar ju ha kommit lite längre & blivit skickligare på dessa typ av ingrepp tydligen.

http://www.aftonbladet.se/foraldrar/article1066687.ab

Skulle vara intressant att räkna hur många av dessa som hade dött av undermålig förlossningsvård & i barnsäng om de fått planerat snitt:smirk:
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Jag tycker det var trevligt med kateter, inte så trevlig att sätta in men mkt trevlig att ha sedan, man slapp ju gå på toaletten hela tiden, mkt bekväm!
Närde ville ta bort den frågade jag om jag inte fick ha den några timmar till så de fick gå iväg igen:D
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Jag antar att du menar andra som tycker att alla ska ha snitt, inte jag, eftersom jag själv inte egentligen ville...:smirk:

Min kirurg skar inte i bukmuskulaturen utan bände den åt sidan, fråga mig inte hur, vill inte veta, men det innebar att allt gick mycket lättare än när de opererade mig för myom och jag var konvalescent i minst sex veckor efteråt.

Utvecklingen går nog framåt även på det här området.

Jag rekommenderar inte någon att föda på endera sättet, men det enda jag har erfarenhet av är snitt och det fungerade mycket bra. Och angående att anstränga sig efteråt är det nog som Enya säger, nöden har ingen lag...
 
Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Precis, jag fick kateter efter min vaginalaförlossning, pga att jag inte fick resa mig upp på flera timmar pga av blodförlusten.

Kändes inte ens! :)
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Som jag skrivit om i vinterföräldrar-tråden så får jag ett planerat kejsarsnitt första veckan i februari. Jag vet att det är fler här på...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
8 409
Senast: Raderad medlem 142449
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 292
Senast: Whoever
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
1 861
Senast: Praefatio
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 022
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp