Hur många dalahästar har ni?

Jag har ingen dalahäst, men hade gärna haft en!
tycker de är eb fin Sverigesymbol!
enda svenska symbolen jag har är en svensk flagga, som mormor köpte åt mig för midsommar en massa pr sen :)
 
En del konstnärer har gjort kul grejor med dalahästar.
Peter Johansson är väl den mest kända
1546777313369.png
 
Jag har inga dalahästar. Ingen annan jag känner heller (vad jag vet). Eller... Det kanske gömmer sig någon hos min mor någonstans, undanstoppad i ett skåp som ingen ser. Hon har en liten sverigeflagga i bokhyllan också, men inga andra "svenska symboler".
 
Vi har 4 st framme, maken ärvt. Bara för att det är kitschigt och en del av barndomen att det stod sådana i "varje hus". Sen har jag nog en röd kvar som var min - säkert köpt på någon semester och jag lekte med den - det var ju en häst. Är på vinden troligen sen många år.

Sen har jag även haft en blå av mycket liten modell - den åt jag upp benen på.....
 
Jag har haft några Morahästar i olika storlekar, möjligt att någon finns kvar i en flyttlåda någonstans. Skulle gärna ha en folkdräkt men annars är jag inte ett särskilt stort fan av Sverigeprylar. Släkt från Selja.
 
Jag har noll dalahästar, är från Dalarna. Jag har inga andra "sverigeprylar" heller men skulle vilja ha en liten folkdräkt till typ ålder 1-2 eller så till kommande barnet. Så otroligt gulligt, och roligt att spara. Men en riktig dräkt kostar ju en del och jag misstänker att en sådan kommer vara ganska långt bak i prioriteringen om något år. :p
 
Vi har inga Dalahästar alls. Närmsta är en trähäst en granne snidat.
Sambon spenderade varje sommarlov hos familj där.
Vi har inga andra Sverige-symboler. Jag kan inte riktigt komma på vad det är.
Jag har någon kåsa med utsmyckningar och mitt födelsedatum etc gjord i silver uppe i Arvidsjaur där jag har familj. Det är lite detaljer knutet dit i utsmyckningarna. Kanske räknas den?
Vi har en norrlandsflagg till båten också. Finns ev en vanlig svensk med.
 
Jag skulle precis skriva att jag inte har några dalahästar men insåg att jag ärvde en gammal och sliten nyckelring i samband med att jag fick ta över en nyckelknippa på jobbet från en kollega som gick i pension. Tycker hemsk mycket om den eftersom den är så gammal och sliten och från en kollega jag verkligen tyckte om.

Utöver det har jag inga och de få Sverige-symbolerna som finns hemma är en keps med Dalslands-tjuren som är sambons samt en typisk turistig kylskåpsmagnet från Stockholm :D
 
Jag har faktiskt en dalahäst, som jag köpte för en femma på loppis mest för att den var antik och jag visste att antika dalahästar har ett visst värde. Istället för att sälja den har jag sen låtit den agera leksak åt gästande småbarn. Den ligger nu tillsammans med några gamla schleichdjur i en låda i ett skåp.
 
Jag har flera: en svart som pappa vann (troligen orientering el bilorientering) i yngre dagar, en svart kopia av den och som pappa snidade och vi målade tillsammans :heart, en större orange som jag fick från min uppdragsgivare efter genomfört examensarbete (kopplat till Dalarna), en lite mindre orange som jag fick av ett ex so var från Dalarna, en pytteliten orange som jag troligen köpt själv eller fått av mamma och sist men inte minst en trären som pappa snidat.
Mormor kom från Orsa och jag har nyligen fått veta att hennes morfar hade häst/ar vilket även finns omnämnt i en bok om hästkulturen i Orsa.
Dalahästar tycker jag är vackra och för min del är de laddade med mycket nostalgi och symbolik enligt ovan :heart
 
Hade några när jag var barn, inga nu. De skulle inte direkt passa in i mitt hem, och jag tycker inte de är så fina. Har nog inga andra "Sverigesymboler" heller.
 
Jag har flera (kommer från och bor i Dalarna) varav några antika. Jobbar mycket i Jämtland så jag har övervägt att skaffa republikens flagga och sätta upp på lämpligt ställe :D

I övrigt har jag flaggstång med tillhörande svensk flagga och det finns säkert flaggor och blågula saker lite här och där.
 
Jag har en liten dalahäst som nog är inköpt i Nusnäs på semester med föräldrarna. Den har mitt namn målat på och tror även att det är årtal inkluderat. Hade gärna haft en lite roligare med annan grundfärg än den klassiska röda och lite större.

Har brickor och annat med älgar på om det räknas som Sverigesymboler.
 
Äger inga dalahästar. Har sett några gamla, antika, de tycker jag är fina, men de nytillverkade är jag inte så förtjust i.
Har inga andra Sverige-symboler heller, om inte en tom kartong Ekströms nyponsoppa (som jag sparar kvitton i) räknas :D :p
 
Har inga dalahästar. Däremot fanns det en i familjen när jag växte upp, oklart varför. Vi hade ingen anknytning till Dalarna.

Däremot har jag en svensk flagga på balkongen för att visa mitt motstånd mot massinvandringen.

Sista stycket var ett skämt.
 
Jag har ett gäng Dalahästar. Har även någon jag i min barndom målade själv i Nusnäs... Vi (/familjen) har koppling till Mora, så det kanske beror på det.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 885
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 467
Senast: liiinnea
·
Hundavel & Ras Jag har ju haft en rätt jobbig höst vinter med årets sista kull som blev chockartat stor. (11 på en liten Amristik) 6 var över 100 gram...
33 34 35
Svar
684
· Visningar
31 372
Senast: Dentaku
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 109
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp