Hur många dalahästar har ni?

Handlar inte en del om ifall man har "prydnadssaker"?
Om jag hade sånt kanske jag skulle ha nåt dalahästrelaterat också.
Nä det tycker jag inte att det behöver handla om alls. Hos mina morföräldrar har dalahästarna symboliserat något väldigt viktigt och har inte haft något att göra med utsmyckning/prydnader.

Det kanske är annorlunda för dem som inte har släkt från Dalarna dock.
 
Jämtland och Dalarna är två landskap med hög svansföring. :D

Vet en man som åkte runt med en dekal på bilen -Den som inte är från Dalarna får försöka komma upp sig på något annat sätt

Dalahästen fick ju sin status från en världsutställning och har lyckats befästa den som symbol för hela landet och landskapet i synnerhet. Det var lyckat. Har gett en massa jobb genom åren.

Jämtland har en egen president och hävdar anor från 800-talet.
Alla deras symboler är starka där men har nogi inte erövrat landet på samma sätt som dalkarlarna och kullorna :)

Hög svansföring?
Får fundera på vad i all världen du menar, medan jag går och hissar jämtlandsflaggan.




😁
 
Inga dalahästar, ingen anknytning till Dalarna, inga Sverigesymboler över huvud taget. Har aldrig ens tänkt på att jag skulle ha något sådant.

Skulle jag ha något skulle det vara tre kronor som jag tycker är vackert, men jag är inte så nationalistiskt av mig. Däremot har jag massor av böcker om svensk historia, med de har ju inget symbolvärde :)
 
Jag tror inte att jag känner någon som har dalahästar, i alla fall inte framme. När jag var barn, kunde äldre släktingar ha en eller ett par, som jag tror var souvenirer från någon resa. Dalahästarna var inte de enda souvenirerna i de hemmen.

För mig är frågan som oväntad att jag studsar, och därmed väldigt rolig och lite tankeväckande!
 
Två som står på hyllan i hallen. Skulle gärna ha fler, men vill ha gamla. Är från Dalarna, så det är inte så konstigt. Har inga andra Sverige-symboler; ingen flagga, t ex.
 
Jag har en blå dalahäst som jag ärvt av min farmor, dalkullan. Den har hängt med i ganska många flyttar faktiskt!
20190106_122657.jpg
 
Det ni kallar Dalahästar kallades Morahästar där och när jag växte upp.

Min pappa täljde sådana, och här är en som inte gick iväg till slutbehandling och försäljning
 

Bifogade filer

  • 2039F605-9250-4BC7-A41D-EA5732EAA608.jpeg
    2039F605-9250-4BC7-A41D-EA5732EAA608.jpeg
    189,4 KB · Visningar: 29
Det ni kallar Dalahästar kallades Morahästar där och när jag växte upp.

Min pappa täljde sådana, och här är en som inte gick iväg till slutbehandling och försäljning

Jag är uppväxt i Mora/Orsa och har aldrig hört annat än Dalahäst :confused:
Nusnäshäst borde vara den mest korrekta benämningen om den skulle uppkallas efter en ort (i mitt tycke) :p
 
Jag har en supergammal dalahäst som jag fått av mormor. Den är så gammal och urblekt/avskavd att den mest bara ser ut som en vanlig trähäst, men formen avslöjar den för den invigde ;)

Vi har ingenting med Dalarna att göra, så jag vet inte hur den där lilla hästen först kom in i våra liv faktiskt. Ska fråga mormor!

Annars har jag en hel del svensk design hemma (Svenskt Tenn, Rörstrand osv), men ingenting som skriker Sverige sådär. Jo just det, jag fick snapsglas med dalahästmotiv i julklapp förra året! :D
 
Jag är uppväxt i Mora/Orsa och har aldrig hört annat än Dalahäst :confused:
Nusnäshäst borde vara den mest korrekta benämningen om den skulle uppkallas efter en ort (i mitt tycke) :p
Du är yngre än vad jag är. :)
Och visst är Nusnäs korrekt tillverkningsort - idag.
 
Har varken dalahäst eller annan symbol för Sverige (eller ja, klassjackan från gymnasiet har iofs en Rättvikshäst på ryggen). Skulle hemskt gärna vilja ha en klassisk röd dalahäst men jag har helt enkelt inte råd att köpa en.
Jag är från Dalarna.
 
Har två "riktiga" Dalahästar, den lilla röda är mannens och den andra är en jättestor, svart från hans morfar.

Sedan har jag 2 med ljushållare på ryggen och god-jul-text på, en blommig från Hemtex samt en med fårskinn från IKEA. Ingen av dem är speciellt poppis hos mig ;)

Andra Sverigesymboler.. Har mycket gammalt men är osäker på vilket av allt som är genuint svenskt. Förutom vårt hus som är från 1700-talet (troligtvis mycket tidigare än så) och står i Småland ;)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 838
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 464
Senast: liiinnea
·
Hundavel & Ras Jag har ju haft en rätt jobbig höst vinter med årets sista kull som blev chockartat stor. (11 på en liten Amristik) 6 var över 100 gram...
33 34 35
Svar
684
· Visningar
31 368
Senast: Dentaku
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 100
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp