Hur mycket dricker folk egentligen?

Det är ju det där med att den som inte dricker, och inte har en bra ursäkt som chaufför, gravid eller tar medicin, på något sätt irriterar dom som dricker på en sammankomst. Som att en på något sätt kliar som ett myggbett. Upplever samma sak när jag inte äter kakor eller godsaker. Det ska tjatas o trugas. Verkar mest handla om att en vill ha "medbrottslingar".
Fast jag upplever nog inte att det är så så mycket, kanske mer tidigare.
Varken på kakor eller alkohol.

Jag förknippar nog hela den grejen mer med någon gammal trugande mormor (eller damen på jobbet som gick i pension för tio år sedan) och någons gamle lustige farfar (eller gubbarna som gick i pension för tio år sedan).

(någon annans gamla trugande mormor för mina mor och farföräldrar har aldrig varit den typen som proppar i en kakor eller sprit. Mer den typen som tycker man inte ska äta för många.)
 
Senast ändrad:
Det blir lite blandade päron och äpplen, här. Är det alkoholen eller sociala sammanhang du har en aversion emot?
Både och. Eller, jag hatar sociala sammanhang där jag själv inte valt mitt umgänge, vilket jag tycker kollegor faller under. En normal alkoholkonsumtion bland ett självvalt umgänge har jag inget emot. Jag gillar däremot inte att omge mig med människor som är asplakat dyngraka och det måste jag väl ändå få tycka är obehagligt? Sen ogillar jag starkt när folk ska försöka få mig att bli på ett annat sätt, för att det sättet jag redan är på är ”fel”. Om det sen är ”drick alkohol”, ”börja Tinder-dejta”, ”skaffa barn” eller ”börja gilla fotboll” är lite skitsamma. Men att uppmuntra till något som kan leda till ett missbruk tycker jag är mer fel än att promota att någon ska börja gilla fotboll.
 
Så egentligen kanske de inte pressar utan någon tror att hen retas lite (men hade usel smak i ämne) och någon annan glömde, höll fram ett glas vin och sedan ojdå javisstja när du säger nej?

Men hur var det dagen efter jobbfesten, är det verkligen bara du som kommer och alla andra är hemma bakfulla och "sjuka" på torsdagen? Det verkar jättekonstigt, kunde de liksom gå själva ut ur lokalen?
Alla går ju självklart inte. Men jag upplevde det som att det bara var mig de tjatade på efteråt. Lite för att jag har ingen familj och därmed ingen giltig ursäkt. Men som sagt, det är två år sen den festen kunde hållas och har jag tur har de tjatigaste personerna slutat nu eller så är det inte lika intressant längre.

Sjukfrånvaron den dagen var väldigt hög bland festdeltagarna, ja.
 
Jag kommer från en familj där man konsumerar en hel del alkohol, men som måltidsdryck. Drink före maten, öl eller vin till maten och nåt gott till kaffet. Stor skillnad mot andra familjer där man dricker för att bli påverkad.

Är inte det vanliga att det handlar om måltidsdryck? Är det verkligen vanligt att man sitter och dricker för att bli påverkad? En period för 25 år sedan blev jag ibland bjuden på grogg och det var helt klart för att bli påverkad som den typen av mixtur bjöds runt; men då kunde man kanske dricka 10% av ett glas innan man fick ge upp. Därefter har jag nog inte träffat någon (men jag påstår inte heller att mitt umgänge är särskilt stort) i ett sammanhang där påverkan varit drivkraften framför maten och umgänget. Sen kan jag också tycka att det varit/är lite onödigt normaliserat att umgänge ofta sker med lite alkohol, men jag tycker det blivit mycket bättre med åren.

Ungdomarna är mycket klokare idag än vi stolliga på 1990-talet.

(Nu minns jag iofs en svensexa jag varit på för många år sedan och där var nog aldrig maten i fokus, även om jag lämnade tidigt eftersom det är mitt standardbeteende när saker och ting inte längre är bekväma)
 
Alla går ju självklart inte. Men jag upplevde det som att det bara var mig de tjatade på efteråt. Lite för att jag har ingen familj och därmed ingen giltig ursäkt. Men som sagt, det är två år sen den festen kunde hållas och har jag tur har de tjatigaste personerna slutat nu eller så är det inte lika intressant längre.

Sjukfrånvaron den dagen var väldigt hög bland festdeltagarna, ja.
Ok, men som jag uppfattar det låter det inte speciellt normalt. Iofs sett något som kanske var i paritet när golvet på Volvo hade julfest på samma plats som vi hade. De var också kladdiga :( Men det var då något alldeles extra och inget jag stött på under någon julfest på någon lokal tidigare.

Men just att fråga och prata om huruvida någon går på fest eller inte kan ju också vara välmenande och försök till att vara omtänksam. Och har ingen egentlig relation till alkohol.
 
Fast jag upplever nog inte att det är så så mycket, kanske mer tidigare.
Varken på kakor eller alkohol.

Jag förknippar nog hela den grejen mer med någon gammal trugande mormor (eller damen på jobbet som gick i pension för tio år sedan) och någons gamle lustige farfar (eller gubbarna som gick i pension för tio år sedan).

(någon annans gamla trugande mormor för mina mor och farföräldrar har aldrig varit den typen som proppar i en kakor eller sprit. Mer den typen som tycker man inte ska äta för många.)
Jag kan ju bara prata för min upplevelse av de tre olika arbetsgrupper jag jobbat i de senaste 20 åren. Där åldrarna varierat från 18-65. Och det har inte varit någon skillnad. Naturligtvis har inte alla trugat men där är alltid några. Oavsett födelseår.
 
Jag kan ju bara prata för min upplevelse av de tre olika arbetsgrupper jag jobbat i de senaste 20 åren. Där åldrarna varierat från 18-65. Och det har inte varit någon skillnad. Naturligtvis har inte alla trugat men där är alltid några. Oavsett födelseår.
Ok, någon får göra statistik på det :) Det kan ju också bero på landsände, stad osv. Dvs det kanske är nästan alla som dricker sig fulla och trugar på sprit och kakor i en landsände/stad, men ganska få i någon annan.

Kan kanske skilja på bransch också.
 
Ok, någon får göra statistik på det :) Det kan ju också bero på landsände, stad osv. Dvs det kanske är nästan alla som dricker sig fulla och trugar på sprit och kakor i en landsände/stad, men ganska få i någon annan.

Kan kanske skilja på bransch också.
Ja det märkliga är ju att jag jobbat inom drogförebyggande verksamhet, missbruksvård och nu på ett gymnasieinternat där hälsosamt leverne är en del av pedagogiken. 🤣 Jag ska tillägga att mina kollegor har varit och är vanliga trevliga personer. Trugandet har bara i något enstaka fall varit otrevligt just rörande alkohol och då från en ganska gränslös kollega. Men trugas skulle det...Men ta en öl männska, du behöver ju inte köra..
 
Ok, men som jag uppfattar det låter det inte speciellt normalt. Iofs sett något som kanske var i paritet när golvet på Volvo hade julfest på samma plats som vi hade. De var också kladdiga :( Men det var då något alldeles extra och inget jag stött på under någon julfest på någon lokal tidigare.

Men just att fråga och prata om huruvida någon går på fest eller inte kan ju också vara välmenande och försök till att vara omtänksam. Och har ingen egentlig relation till alkohol.
Jo men om man nu bara kommentarer att den personen är tråkig om denne dyker upp (för att personen inte dricker alkohol) varför vilja ha dit en tråkig person? Jag har självklart också personer, både på och utanför jobbet, som jag tycker är aptråkiga. Men jag säger ju inte det till dem, och jag söker ju heller inte deras sällskap. Om en tråkig person väljer att stanna hemma borde ju alla de som tycker att denna är trist bli glada att de slapp vederbörande som en partypooper på festen.
 
Funderar också över mitt umgänge då senast vi sågs tjatades det friskt om att jag inte drack. Märkte även en irritation "men jag fixade ju skjuts kunde inte du göra det med?" "Vågar du inte åka tåg? Hehe"

Jobbfester undviker jag att gå på :D 99% män och det är stort fokus på alkoholintaget
 
Funderar också över mitt umgänge då senast vi sågs tjatades det friskt om att jag inte drack. Märkte även en irritation "men jag fixade ju skjuts kunde inte du göra det med?" "Vågar du inte åka tåg? Hehe"

Jobbfester undviker jag att gå på :D 99% män och det är stort fokus på alkoholintaget
Men exakt detta menar jag. Det blir liksom ”men hallå, jag har ju ordnat barnvakt och allting, varför ska inte Kiwifrukt gå som inte har några barn?!” Ja, men du har ordnat barnvakt/skjuts/vad det nu är du har gjort för att du vill gå på festen. Jag vill åka hem och rida, typ.
 
Men exakt detta menar jag. Det blir liksom ”men hallå, jag har ju ordnat barnvakt och allting, varför ska inte Kiwifrukt gå som inte har några barn?!” Ja, men du har ordnat barnvakt/skjuts/vad det nu är du har gjort för att du vill gå på festen. Jag vill åka hem och rida, typ.
Precis! Jag åkte o hämta min hund på natten för jag vill sova med henne o sen ville jag åka till stallet dagen efter fräsch :D
 
Det här med att truga i andra alkohol, när jag närmade mig 30 så slutades med det.
De flesta har förståelse för att det inte passar just nu/ man vill köra/ inte känner för det.
 
Men har verkligen trugandet med att man vill ha en ”medbrottsling”, oavsett om det är alkohol eller fika? Är det inte mer att man vill att andra människor också ska ha kul, unna sig etc?
 
Men har verkligen trugandet med att man vill ha en ”medbrottsling”, oavsett om det är alkohol eller fika? Är det inte mer att man vill att andra människor också ska ha kul, unna sig etc?

Fast lite kan man väl tänka sig att efter 25 så har man lärt sig att man kan ha både extremt kul och unna sig, utan att alkohol är inblandat. Framförallt att människor både vill och tänker olika om det. Innan dess kanske man sitter fast och inte har hunnit skapa sig en egen solid uppfattning.
 
Fast lite kan man väl tänka sig att efter 25 så har man lärt sig att man kan ha både extremt kul och unna sig, utan att alkohol är inblandat. Framförallt att människor både vill och tänker olika om det. Innan dess kanske man sitter fast och inte har hunnit skapa sig en egen solid uppfattning.
Det där är ju högst individuellt. Finns gott om folk som har jättesvårt med den typen av perspektivtagande.
 
Men har verkligen trugandet med att man vill ha en ”medbrottsling”, oavsett om det är alkohol eller fika? Är det inte mer att man vill att andra människor också ska ha kul, unna sig etc?
Har jag absolut inte tolkat dom som verkligen tjatar/trugar som. Och det händer vaaarjje gång en godisburk eller kakfat står på bordet. När det gäller alkoholsituationen så är ju oftare trugaren lite påverkad och klämmer då ur sig saker som, "-Men vafan va du är stel då." Jag har också fått höra att det inte är så viktigt att datumet fungerar för mig angående en AW då jag ändå inte dricker. Medans partyprinsessan aaaabsolut inte fick missa. Och jag är ingen partypooper alls. Kan gå loss totalt spiknykter.
 
Alltså, det är inte min chef utan kollegor. Och jag insåg efter att jag skrev mitt inlägg att jag är färgad av att jag alltid blev kallad tråkig och präktapa i skolan för att jag inte drack alkohol. Minns en gång när vi gick i högstadiet när alla skrev sitt namn på ett A4 och sen skulle klasskamraterna skriva ett adjektiv om varje person. Från lärarens sida var det säkert tänkt som ett bra initiativ och man skulle bara skriva ”snälla” saker, men alla ord på mitt papper var ”präktig”, ”ordentlig”, ”skötsam” och sånt som jag visste att i lärarens ögon var det bra men i klasskamraternas var det fult och dåligt.

När då vuxna personer hetsar om att dricka så blir jag kanske mycket mer negativt påverkad än en annan person hade blivit. De två alternativen som finns är ju 1) gå dit och de kommer påpeka att jag inte dricker och tjata om det eller 2) stanna hemma och sen är det alltid nån som tjatar efteråt om varför jag inte kom och ”var inte så präktig jämnt” och ”man behöver ju ha kul ibland också”.

Men som sagt - jag är jättekänslig när andra säger saker som jag tolkar som att jag är tråkig och präktig. För att jag blivit retad för det hela högstadiet.
Precis som i matsituationen undrar jag varför du inte öppnar munnen och pratar med personerna. Säg ifrån, klart och tydligt att de klampar över en gräns. Det brukar faktiskt hjälpa. Och arbeta med dig själv så att du inte tar åt dig av folk som inte kan hålla sig på mattan som sig bör.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 441
Senast: Grazing
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 819
Senast: jemeni
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 516
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 705
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp