Hur mycket hö äter era hästar?

Sv: Hur mycket hö äter era hästar?

Ja som frågan lyder:

Hur mycket hö äter era hästar?
Vad väger dem?
Vad är TS-halten?


Mina har fri tillgång på hösilage, en 1½ åring och en sjuåring. Ingen aning om vad de väger, 300 resp 450 kg? Äter tillsammans ungefär 35-40 kg per dag.
TS cirka 65%
 
Sv: Hur mycket hö äter era hästar?

Intressant läsning.

Anledningen till min fråga är att jag rider en ponny som väger ca 380kg, är något smal och som har varit konstant lös i magen sista tiden. Det rinner bara ur honom bokstavligen. Veterinär är självklart kontaktad. Hästen har fått medicin, äter ett slags pulver nu. Bajsprov är taget. Allt är gjort som kan göras utan att åka in till klinik. Vet har tittat på foderstaten, höanalysen, ja allt och kommit fram till att höet har för högt proteinvärde. Vet rekommenderar att hästen äter 4kg ensilage och 1kg halm + kraftfoder.

När jag såg detta svart på vitt blev jag nästan rädd. Jag har hållit på med hästar i tjugo år. För mig är det självklart att fodra hästen huvudsakligen med hö. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Ägaren litar självklart på vet. Ägaren pratade om att köpa in vanligt hö med "sämre" värden vilket jag låter som en utmärkt idé.

Vad ska man göra in denna situation? Ägaren vill det bästa för hästen, vet är inblandad. Hästen får foderstat som vet rekommenderat. All mat är analyserat in i minsta detalj. Magen blir inte bättre.

Hade det varit min häst hade jag direkt gått över på vanligt hö och gett minst dubbelt så mycket. Nu känns det inte som att jag kan göra så mycket.
 
Sv: Hur mycket hö äter era hästar?

Jag vill alltid ge så mycket hö/hösilage som möjligt utan att hästen blir överviktig.

Halvblod 21 år, ca 650-700kg, ganska normalfödd äter ca 13-15 kg hö(82% ts) per dag, mer vill han inte ha, han får precis så mycket att han bara lämnar lite grann.

Ridponny 15 år, ca 450-500kg, lättfödd och äter väldigt fort, får allt hö i småmaskiga nät äter just nu 9 kg hö/dag. Mer om det är kallt och regnigt/snöigt.
 
Sv: Hur mycket hö äter era hästar?

Jag ger torrhö, ca 85%ts. Stoet får ca 10 kg/dag och valacken ca 12 kg.

Vad det gäller "rönen" så är det ju inget nytt. Personligen är jag väldigt nyfiken på uppföljningen av huruvida kraftfoder försämrar prestationen vilket en undersökning menar. Det är lite av min erfarenhet också...ger bara grovfoder här.

Stoet väger 500 kg och valacken 450 kg.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket hö äter era hästar?

Låter helt galet... klart hästen måste få mat. Skulle absolut prova med vanligt hö eftersom vissa hästar inte kan äta ensilage och större mängd. Protein från höet bör inte påverka, det är ju grovfoder? Om nu Vet inte har någon extra utbildning så är hen inte utbildad inom foder.
 
Sv: Hur mycket hö äter era hästar?

Vårt hösilage har 80% TS och hästarna som väger mellan 500 och 700 kg äter 12-4 kg/dag.
De är fina i hullet och har bra energi. Det är sällan de äter upp allt hö de serveras.
 
Sv: Hur mycket hö äter era hästar?

Jag håller helt med dig. Hade gärna pratat med vet själv för att få reda på mer och höra hur hen kommit fram till foderstaten.

Får se hur det hela utvecklar sig. Jag gillar hästen, det är svårt att hitta en ny medryttarhäst där jag bor, ägaren må vara okunnig men vill sin häst det bästa och litar blint på vet.

Känner mig hjälplös.
 
Sv: Hur mycket hö äter era hästar?

8-10 kg hö per dag och häst, ts 89%. Två islandshästar 1 och 6 år, väger ca 200 och 400 kg.
 
Sv: Hur mycket hö äter era hästar?

Men åh vad skönt att höra att fler har samma problem som jag, och att veterinären har rekommenderat samma lösning som jag själv har valt.

Min häst (D-ponny) är också väldigt känslig för proteinöverskott, och har varit dassig i magen från och till under hösten. Bäst i magen var han när jag drog ner hösilagegivan till fem kilo och kompletteringsfodrade med halm. Sen litade jag inte på magkänslan utan fodrade upp lite, och då blev magen sämre. Har tyvärr ingen analys, men förra året var det väldigt höga värden.

Jag tycker inte att det är konstigt alls att blanda halm och hösilage för att få en bra mix av grovfoder, däremot låter det ju konstigt att bara ge ett kilo halm och lägga på kraftfoder. Halm innehåller ju en del energi men knappt något protein. Men om ägaren kan få tag på hö med lägre näringsvärde så är ju det en ännu bättre lösning.

Min häst får 9-10 kilo grovfoder totalt, och då har han att tugga på hela natten. Dessutom finns det gräs att noppa på i hagen.

Jag tycker att en foderstat ska innehålla så mycket grovfoder som möjligt, men det måste inte vara "grönt" grovfoder. Halm är också ett väldigt användbart grovfoder. Läs senaste delen av Foderskolan på Hästsverige, där står det en del om halm som foder.
 
Sv: Hur mycket hö äter era hästar?

Vet har tittat på foderstaten, höanalysen, ja allt och kommit fram till att höet har för högt proteinvärde. Vet rekommenderar att hästen äter 4kg ensilage och 1kg halm + kraftfoder.

Fast borde inte veterinären rekommenderat att köpa hö med lämpligt proteinvärde då? Alternativt mer halm? Tycker det är en skrämmande liten mängd grovfoder vet har rekommenderat till en redan tunn häst? Och risken är väl att hästen febrilt letar gräs i hagen och får i sig massa jord och sand och det är inte heller bra för magen?
 
Sv: Hur mycket hö äter era hästar?

Halm innehåller ju en del energi men knappt något protein.

Enligt mitt foderstatsprogram innehåller halm Energi 3,70 MJ/kg och protein 3 g/kg. Och det är ett standardvärde så det kan säkert skilja en del. Men bra halm är ett ypperligt foder dock om ska man fodra med större mängd så bör man kanske ta analys även på halmen.

Mina äter 10 kg torrhö per dag ungefär, SWB mellan 500-600 kg, två får dessutom ett kilo lucern plus att det alltid finns halm i ligghall och boxar
 
Sv: Hur mycket hö äter era hästar?

Njaee...

Denna konsumtionsförmåga speglar också hästens potential att få i sig mycket näring via vallfodret. Ibland finns det en oro att ett för högt proteininnehåll i vallfodret bidrar till hälsoproblem för hästen. Det finns inga sådana belägg när proteinöverskottet kommer från grovfoder, och för högpreste- rande hästar finns det till och med indikationer på att det kan vara positivt för prestationsförmågan.

Ett proteinöverskott i foderstaten som kommer från kraftfoder bör däremot undvikas av flera skäl. Dels kan det skapa störningar i grovtarmens bakterieflora och leda till diarré och kolik. Det är också en onödig kostnad för hästägaren och en belastning på miljön. All proteinöverutfodring bidrar till förluster av kväve och risk för övergödning. För överutfodring med kraftfoder tillkommer den miljöbelstning som produktionen av proteingrödor bidrar med i ett globalt perspektiv.


Referense:
DET SMARTA HÄSTFODRET har producerats
av Hästnäringens Nationella Stiftelse (HNS) i samarbete med Lantbrukarnas Riksförbund (LRF).
Styrgrupp Hästnäringens miljökommitté: Titti Jöngren/ LRF, Peter Forssberg/Svensk Travsport, Christina Wale/ SH och Anahita Arai/HNS samt Hilda Runsten/LRF.
Projektansvarig Anahita Arai/HNS
Faktaunderlag Cecilia Müller, samverkanslektor/SLU Malin Connysson, lärare och doktorand/Wången

Rolle
IpL
 
Sv: Hur mycket hö äter era hästar?

Att det inte finns några belägg betyder inte automatiskt att det inte finns några problem. Det betyder bara att just den forskningen man gjort inte har kunnat påvisa ett entydigt samband mellan proteinöverskott i grovfoder och just de problem man tittat efter. Om studien t ex har handlat om proteinöverskott och muskelarbete så är den ju totalt irrelevant när det gäller magproblem.

Det verkar ju dessutom väldigt märkligt om en viss mängd smältbar råprotein inte skulle påverka hästen bara för att den kommer från en viss typ av fodermedel. I så fall blir ju hela begreppet "smältbart råprotein" oanvändbart.
 
Sv: Hur mycket hö äter era hästar?

Är intresserad av var jag kan läsa forskningen om protein överskott från grovfoder och om det påverkar lever, njurar mm.

Hittar ingen sådan:(
 
Sv: Hur mycket hö äter era hästar?

Någonstans på SLU "Epsilon" har jag för mig. Hinner inte leta just nu...

Rolle
 
Sv: Hur mycket hö äter era hästar?

Nu ser jag att TS medryttarhäst redan står på den foderstat som veterinären räknade ut, men utan att bli bättre.

Den får säkert i sig alldeles för lite fibrer, och då är det svårt för magen att hålla sig frisk. Hösilage med höga värden är ju ofta finstråigt och bladigt, och får den dessutom så lite halm så blir det ju nästan ingenting för magen att jobba med. Om hästen får för lite att tugga så producerar den också avsevärt mindre saliv, då kan det bli fel PH i tarmen har jag förstått.

Om det var min häst skulle jag ge 4-5 kilo halm (eller till och med fri tillgång om hästen är van vid halm), den uträknade hösilagegivan (gärna blandad med halm i ett hönät så att den inte äts upp för fort) inget kraftfoder, och dessutom begränsa utevistelsen kraftigt i ett par dagar om det bara finns slabbiga hagar att välja på.

Om inte det hjälper inom någon vecka - vidare utredning.
 
Sv: Hur mycket hö äter era hästar?

Hur mycket hö äter era hästar?
Vad väger dem?
Vad är TS-halten?


Han går på lösdrift med fri tillgång. Uträknat på alla hästarna och hur fort en bal tar slut så äter de cirka 23 kilo per häst och dygn, gissar att han ligger på cirkus 20 kg/dygn under vintertid.

Stadigt halvblod, kanske 600 kg. Väldigt fin i hullet, inte massa fläsk, men rund rumpa och muskulös.

TS-halten i det nuvarande hösilaget var 60..någonting % - analysen hänger i stallet.
 
Sv: Hur mycket hö äter era hästar?

/.../

Jag tycker inte att det är konstigt alls att blanda halm och hösilage för att få en bra mix av grovfoder, däremot låter det ju konstigt att bara ge ett kilo halm och lägga på kraftfoder. Halm innehåller ju en del energi men knappt något protein. Men om ägaren kan få tag på hö med lägre näringsvärde så är ju det en ännu bättre lösning.

/.../



Halm är underskattat. Det finns näring i halm, och den ger framförallt tuggtid. Vi har halmad ligghall, hästarna äter både av silaget och halmen...trots att den senare (gissningsvis) är mindre smaklig.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag och min familj har förverkligat drömmen och köpt en egen gård som vi ska förvandla till en hästgård! Dock så inser jag lite...
2
Svar
20
· Visningar
2 233
Senast: Lobelia
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 105
Senast: Twirro
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 106
Senast: nullo-modo
·
Foder & Strö Vad skulle ni välja för grovfoder till "hosthäst" som är under behandling o utredning (veterinären verkar inte tycka det är en viktig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 243
Senast: Leeelot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp