Hur mycket hö äter era hästar?

Sv: Hur mycket hö äter era hästar?

Pratade med ägaren idag. Sa som det var att jag gillar hästen men kan inte se på när någonting uppenbart är fel. Hästen ska till klinik senare i veckan. Tänderna ska kollas, hästen har haft lite problem med dem tidigare. Mer vet jag inte. Jag hoppas att veterinären vet någonting om foderlära, främst hästens behov av grovfoder.

Det som försvårar saken är att hästen har haft fång en gång för ca 3 år sedan. Ägaren är självklart rädd att detta ska hända igen. Jag rekommenderade dock att ställa hästen på halm, köpa hö med "sämre" värden och ge minst 8 kg av detta, kanske i nät ute så att han kan ha fri tillgång?

Vi får se vad som händer. Ägaren verkade lyssna. Hen har ju själv märkt att någonting är fel. Hästen har varit lös i magen länge så detta är inget nytt problem. Jag har, tyvärr, egen erfarenhet av maghästar. I det fallet gick det inte bra. Jag har betydligt yngre på den tiden. Nu vet jag mer. Ägaren må vara okunnig, men hen älskar hästen och vill verkligen det bästa. Det handlar enbart om okunskap och veterinärer som verkar ha missat en väsentlig del av utbildningen, foderläran.
 
Sv: Hur mycket hö äter era hästar?

Ja, det är ett himla trassel att ha en maghäst. Min är det delvis på grund av taskig barndom - jag fick hem honom när han var fyra månader, då hade mamman sinat, han hade inte fått något extra foder utom nerbetat gräs, och han var full av mask. :mad:

Jag har förstås provat "allt" - probiotika, aloe vera-juice, Mag-Tarm, örter et c et c. Sen upptäckte jag att det funkade bättre att ta bort det som var för mycket - i hans fall protein - än att ge en massa tillskott. Och efter en tripp till Portugal där han periodvis fick halm som enda grovfoder har jag ju sett att det funkar att fodra med stor andel halm. Hur som helst - det är vad som funkar på min häst, man måste hitta vad som funkar för varje individ och det är ite så himla lätt.

Bra att ägaren åtminstone tar ut veterinär och följer upp med klinikbesök, hoppas att det löser sig med ökad grovfodertillgång också.
 
Sv: Hur mycket hö äter era hästar?

Jag börjar faktiskt tro på att proteinöverskottet kan vara en av bovarna i dramat. Det är proteinöverskott i nuvarande foderstat, själva anledningen till att silaget skulle minskas till 4 kg.

förhoppningsvis köps annat hö in. Tror en annan bov kan vara att hästen inte tål silaget. Om annat hö köps in ska jag försöka säga till ägaren att köpa med så låg proteinhalt som möjligt. Självklart med låg sockerhalt också.

Om ni fick välja - vilka värden på höet ska denna häst ha?
 
Sv: Hur mycket hö äter era hästar?

Vilka värden som är bäst för din häst beror även på hur matglad den är. Vill den ha massor så skulle 5 MJ och 30 g Smbrp vara kalas men det är nästan omöjligt att hitta om man inte vill ha gräsfröhalm. Annars MJ runt 7 och 40 i protein. Sockerhalten bör vara så låg som möjligt dock inte mycket över 100 g/kg TS och NDF bör ligga över 500 g/kg TS.
 
Sv: Hur mycket hö äter era hästar?

Så låg proteinhalt som möjligt hade jag inte velat ha. Det löser man ju enklast med att ge lite halm till. Hästar behöver också protein. Försök hitta något med bra balans, kvot runt 6, så blir foderstaten enkel och man inte behöver riskera magen med massa kraftfoder.

Den behöver förmodligen mer fibrer och vanligt torrhö. Vissa hästar blir aldrig bra i magen när de,äter silage, konstigt nog.

Lågt protein vill man traditionellt ha enligt den gamla läran i travet, för att kunna ösa på med många kilo kraftfoder utan att riskera ett rejält överskott. Vi vanliga hästägare vars hästar inte har ett extremt energibehov bör ju ta ett mer balanserat hö. Tror inte det är proteinet som är boven om det inte är något extremt i ert silage. Inte på fyra kilo!
 
Sv: Hur mycket hö äter era hästar?

Ja som frågan lyder:

Hur mycket hö äter era hästar?
Vad väger dem?
Vad är TS-halten?

Jag har alltid hört att man ska ge minst 1kg torrsubstans per 100kg häst. Stämmer detta?

Hur är det egentligen med de nya rönen att hästarna "ska" äta mer grovfoder och mindre kraftfoder?

TS-halten i hästilage/ensilage vet jag skiljer sig år, men vad är TS-halten i vanligt torrhö? Kan det vara skillnad mellan olika balar/olika partier? Hur tort ska hö vara för att kunna pressas som balar utan plast runtom?

Mina hästar (sto + föl) får fri tillgång på hösilage. Islandshästar :) stot väger ca 350-360kg skulle jag tro. Båda två är ganska runda just nu ;)
Mina träningshästar har fått 9 resp. 7kg hösilage.

Att hästar bör äta mer grovfoder än kraftfoder är väl inte direkt någon nyhet egentligen. Det beror på (enkelt förklarat) att hästens mage är gjord för att äta gräs, det ger även mer tuggtid, minskar risk för diverse magproblem osv. Hästen är gräsätare så det är väl ganska logiskt att den bör till största del äta gräs, tycker jag ;)
 
Sv: Hur mycket hö äter era hästar?

Nordsvensk bruks val, snart 3 år, ca 500 kg, han får 14 kg hösilage ts ca 75% och fri tillgång på halm. Uppstallad.

Frieser sto snart 10 månader, ca 350 kg fri tillgång på hösilage. Lösdrift.
 
Sv: Hur mycket hö äter era hästar?

Häst 580kg lättfödd får 11kg hö per dygn. Höt har TS på 91% så det blir alltså 1,7kg ts / 100kg häst. :)
 
Sv: Hur mycket hö äter era hästar?

Min ponny äter ca 10 kg hö + fri halm.
Ettårig SWB har fri tillgång men äter tyvärr bara 10-11 kg.
Båda får lusern utöver vilket är ett grovfoder. De får även lite soja eftersom proteinet är så lågt i höt.

TSen på mitt hö är 84% som sig bör. Jag räknar med att båda väger strax under 450 kg, har egentligen ingen aning.
 
Sv: Hur mycket hö äter era hästar?

Jag har ett lättfött halvblodssto på 22 år. Hon äter 12 kg ensilage per dygn. Hon får även lusern och extra protein då värdena inte var så bra i år, dessutom har balarna olika ts.
 
Sv: Hur mycket hö äter era hästar?

Halvblodshingst f.2011, ca 165cm hög, vet inte vikten. Han äter 15kg hö per dag, vilket är så mycket han äter när han själv får välja, så för honom fri tillgång. Sen även en del kraftfoder.
 
Sv: Hur mycket hö äter era hästar?

KL Har en 16-årig halvblodsvalack på drygt 600 kg. Han får ca 17 kg hösilage. Har inte fått analys gjord ännu på detta parti men det är blött och jag misstänker ganska energifattigt. Märker att pålle vill äta mer än av det förra, torrare partiet. Jag kompletterar med lite lusern och olja samt selen och e-vitamin.
 
Sv: Hur mycket hö äter era hästar?

Ja som frågan lyder:

Hur mycket hö äter era hästar? 13 kg
Vad väger dem? 511 kg enligt senaste mätningen
Vad är TS-halten? 70%

Jag har alltid hört att man ska ge minst 1kg torrsubstans per 100kg häst. Stämmer detta?

Hur är det egentligen med de nya rönen att hästarna "ska" äta mer grovfoder och mindre kraftfoder?

TS-halten i hästilage/ensilage vet jag skiljer sig år, men vad är TS-halten i vanligt torrhö? Kan det vara skillnad mellan olika balar/olika partier? Hur tort ska hö vara för att kunna pressas som balar utan plast runtom?

Kommer öka till 14-15 kg sen när hon sätts igång efter vintervilan
 
Sv: Hur mycket hö äter era hästar?

Mina hästar har alltid, även de som vägde lite för mycket, fått fri tillgång på hö/hösilage. Sedan har de som behövt kraftfoder upp till fått det och de andra lite "symboliskt" när de andra får.

Tycker det är viktigt att hästarna känner sig nöjd, mätta och har något att sysselsätta sig med. Jag sålde ett av mina sto till en superduktig kvinna men hon fick begränsat med hö där och det gjorde henne irriterad och så började hon bita och bli uttråkad
 
Sv: Hur mycket hö äter era hästar?

C-ponnyn får 6kg torrt ensilage (hämtar det hos sambons morbror och han utfodrar sina kor med samma). Ger jag ponnyn mer så äter hon inte det tyvärr utan det används som strö material i boxen :crazy:

D-ponnyn får 7-8kg.

De får grovfodret utportionerat under dagens 12timmar samt utevistelse i en hage.
 
Sv: Hur mycket hö äter era hästar?

*KL*

Apropå lösa magar och fiberfattigt grovfoder - nu börjar jag hoppas att jag är en lösning på spåret.

Jag har testat småmaskigt hönät i ett par dagar nu, och magen har torkat upp. Har kunnat öka till 7,5 kilo hösilage per dag. Han får minst hälften i hönätet ordentligt uppblandat med 3 skivor halm, och resten fördelat på fodringarna.

Han få alltså i sig en ganska jämn blandning mellan hösilage och halm så länge hönätet räcker.
 
Sv: Hur mycket hö äter era hästar?

Grövre D-ponny ca 400 kg? Han äter 6-7 kg hösilage (ganska torrt, vet ej TS) samt ca 2 kg halm. Håller sig bra på det. Han har fri tillgång med hösilage på dagarna vintertid så jag vet inte hur mkt han äter då dock, 1 kg halm på natten som inte går åt, så han håller sig mätt ;)
 
Sv: Hur mycket hö äter era hästar?

8 kg hösilage m ts på ca 65% + lite halm. Welsh cob på ca 460 kg.
Får även några hundra gram lusenhack i krubban att blanda mineraler + tillskott i.

(plus ca 300 g linfröpellets och 30g betfor)

Håller sig i bra hull på detta.
 
Sv: Hur mycket hö äter era hästar?

Utgångsläge är ca 400 kg normalvikt, äter just nu 6,5 kg hösilage med en TS av 77% samt 1 kg lucern som håller 89% TS. Han får i sig ca 5,9 kg TS per dygn.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag och min familj har förverkligat drömmen och köpt en egen gård som vi ska förvandla till en hästgård! Dock så inser jag lite...
2
Svar
20
· Visningar
2 233
Senast: Lobelia
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 104
Senast: Twirro
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 105
Senast: nullo-modo
·
Foder & Strö Vad skulle ni välja för grovfoder till "hosthäst" som är under behandling o utredning (veterinären verkar inte tycka det är en viktig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 233
Senast: Leeelot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp