Hur mycket hö äter era hästar?

Sv: Hur mycket hö äter era hästar?

Kl. Kraftig Islandshäst 19 år, rids lätt ca 6 kg hö. Han får gärna gå ner ett antal kilo.
B-ponny korsning 27 år, under igångsättning 6-7 kg hö.
 
Sv: Hur mycket hö äter era hästar?

Men åh vad skönt att höra att fler har samma problem som jag, och att veterinären har rekommenderat samma lösning som jag själv har valt.

Min häst (D-ponny) är också väldigt känslig för proteinöverskott, och har varit dassig i magen från och till under hösten. Bäst i magen var han när jag drog ner hösilagegivan till fem kilo och kompletteringsfodrade med halm. Sen litade jag inte på magkänslan utan fodrade upp lite, och då blev magen sämre. Har tyvärr ingen analys, men förra året var det väldigt höga värden.

Jag tycker inte att det är konstigt alls att blanda halm och hösilage för att få en bra mix av grovfoder, däremot låter det ju konstigt att bara ge ett kilo halm och lägga på kraftfoder. Halm innehåller ju en del energi men knappt något protein. Men om ägaren kan få tag på hö med lägre näringsvärde så är ju det en ännu bättre lösning.

Min häst får 9-10 kilo grovfoder totalt, och då har han att tugga på hela natten. Dessutom finns det gräs att noppa på i hagen.

Jag tycker att en foderstat ska innehålla så mycket grovfoder som möjligt, men det måste inte vara "grönt" grovfoder. Halm är också ett väldigt användbart grovfoder. Läs senaste delen av Foderskolan på Hästsverige, där står det en del om halm som foder.
Vi i S, ser ju hö som det enda grovfodret o halm som sängkläder.

Om man tittar på övriga EU så ger man som regel 50/50 o sen ev. kompletterar.

Det blir ju problem när man nu anser att hästarna ska äta flertalet av dygnets timmar.
Nej de ska LETA föda iom att de flesta av våra hästar varken tränas HÅRT eller är i aveln. Som sämre bete.
tycker också att alla nätanordningar blir tokigt= stillastående hästar.

Sprid ut halm!
min dräktiga märr ha fri tillgång på silage, ca 25kg, men äter även en del halm.
 
Sv: Hur mycket hö äter era hästar?

Hej!

Min tjej äter 8 kg silage/dag (2kg/fodring) ts 6.8. Hon får 3 kg halm till natten också samt 1 kg lucernpellets/dag och potatisprotein (för hon behöver det).

Hon väger ca 425 kg (varierar lite med hur mycket hon kan motioneras.

Jag ger alltid minst 1.5 kg ts/100 kg för att undvika problem med magen.

Och hästar är grovfoderomvandlare och bör därför äta mer grovfoder än kraftfoder. De flesta hästarna jobbar inte tillräckligt mycket för att behöva mängder med kraftfoder, så länge höet har vettigt med näring i sig:-)

/Lavinia
 
Sv: Hur mycket hö äter era hästar?

KL

520 kg, ca 154 cm hög (något överviktig) häst äter 9 kg hösilage om dagen med ganska låg ts, ca 55% om jag inte minns fel...
 
Sv: Hur mycket hö äter era hästar?

Alltså, det känns ju som mina svälter men de får cirka 8kg bra balanserat och lagom näringsrikt vanligt torrhö per dygn Det är Nordsvenskar som väger i runda slängar 650 kg var, de står på halm och de går i en flera hektar stor hage med gles skog. De har att gnaga på dygnet runt. Den ena motioneras i medelhårt arbete 5.-6 dagar per vecka. Den andra är en unghäst så han tränas lika många gånger i veckan men ofta är det bara träning för huvudet och inte nåt som bränner kalorier.
 
Sv: Hur mycket hö äter era hästar?

Min häst är ett Engelskt fullblod. Han är hingst och förbränner mer. Vet inte exakt vad han väger men gissar runt 400-500 kg. Han är runt 160, växer fortfarande.

Min häst äter 9 kg hö per dag. När jag köpte honom var han undernärig och fick enormt mycket mat (30 kg ensilage) + halm som bädd som han åt upp varje natt. Nu har han superfint hull och äter endast 9 kg. Jag har även börjat ge honom Groov 125 och B-vitamin.
Ge inte mer mat än vad hästen behöver, de kan få massor av problem då. Man ska inte se revbenen men man ska kunna känna dem :)
 
Sv: Hur mycket hö äter era hästar?

Min häst är ett halvblod 158cm,lättfött. Runt 450-500 kg. Rids ordentligt varje dag. Normal hull. Han får 11 kg hösilage per dag. delat på 4 mål per dag, funkar bra för honom :)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket hö äter era hästar?

kl

535 kg (normalt, i dagsläget dräktig), 159 cm hög äter 15 kg hösilage med ts 75% och bra värden.
 
Sv: Hur mycket hö äter era hästar?

84% TS är det i Hö.

Och jag ger ett sådant hö.

Häst 1. Fölis 9mån gammal väger runt 150kg
Fri tillgång. Väger endast det dom får när dom kommer in och vid kvälls mat. Så inne 6kg. Äter inte upp.

Häst 2. 2åring vikt. hm närmre 500kg iaf.
Fri tillgång. Väger endast det dom får när dom kommer in och vid kvälls mat. Så inne 8kg. Äter inte upp.

Hästar är gräsätare o klarar sig bra utan kraftfoder OM höet motsvarar hästens näringsbehov.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag och min familj har förverkligat drömmen och köpt en egen gård som vi ska förvandla till en hästgård! Dock så inser jag lite...
2
Svar
20
· Visningar
2 233
Senast: Lobelia
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 105
Senast: Twirro
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 106
Senast: nullo-modo
·
Foder & Strö Vad skulle ni välja för grovfoder till "hosthäst" som är under behandling o utredning (veterinären verkar inte tycka det är en viktig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 241
Senast: Leeelot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp