Hur mycket kostar en valp av er ras idag?

Jag tycker att många hundar inte är så jäkla bra utan ok.
De uppfyller det grundläggande som de givetvis ska ha credd för, men det är långt ifrån alla som kommer från toppen av rasen, utan de flesta avlar 'bra' hundar utan något extra.
Jag tycker tvärt om.
Jag ser att det är solklart att uppfödare i större utsträckning än förr gör hälsotester-även för sånt som är ett mindre problem i rasen, mentaltester och utvärderar mer än förr. Jag tycker hundar på avelsdata idag har mycket mer ifyllt än för 7-10 år sen.
 
Jag tycker tvärt om.
Jag ser att det är solklart att uppfödare i större utsträckning än förr gör hälsotester-även för sånt som är ett mindre problem i rasen, mentaltester och utvärderar mer än förr. Jag tycker hundar på avelsdata idag har mycket mer ifyllt än för 7-10 år sen.
I min ras avlas det absolut på massor av medelmåttiga mot dåliga hundar. I de flesta fall i okunskap, i många av ekonomiska skäl. Då pratar jag arbetsegenskaper, inte hälsotester.
 
Personligen kan jag betala för en bra hund men att betala 25-30.000 för en valp av sällskapsras är löjligt men de håller ju troligen för det livet iallafall. Att alls betala den summan för ett oskrivet kort oavsett ras om det inte nåt särskilt känns inte lockande, en arbetande hund blir ju dessutom i princip värdelös om det visar sig att egenskaper eller hälsa brister.
 
Personligen kan jag betala för en bra hund men att betala 25-30.000 för en valp av sällskapsras är löjligt men de håller ju troligen för det livet iallafall. Att alls betala den summan för ett oskrivet kort oavsett ras om det inte nåt särskilt känns inte lockande, en arbetande hund blir ju dessutom i princip värdelös om det visar sig att egenskaper eller hälsa brister.
Jag tycker också att en bra hund ska få kosta, men de flesta hundar avlas till att bli sällskapshundar (vilket kan vara nog så viktigt). Så jag håller med.
 
Jag tycker tvärt om.
Jag ser att det är solklart att uppfödare i större utsträckning än förr gör hälsotester-även för sånt som är ett mindre problem i rasen, mentaltester och utvärderar mer än förr. Jag tycker hundar på avelsdata idag har mycket mer ifyllt än för 7-10 år sen.
Jag håller med om att det görs fler hälsotester, men många av de hälsotester görs även om "gemeneägare".
Det är ju allt från att röntga/ göra utvärderade tester som även den vanliga ägaren gör. Så jag tycker nog inte att det är så unikt.
 
Personligen kan jag betala för en bra hund men att betala 25-30.000 för en valp av sällskapsras är löjligt men de håller ju troligen för det livet iallafall. Att alls betala den summan för ett oskrivet kort oavsett ras om det inte nåt särskilt känns inte lockande, en arbetande hund blir ju dessutom i princip värdelös om det visar sig att egenskaper eller hälsa brister.
En sällskapshund måste vara mentalt stabil. Klippkort hos veterinären är aldrig roligt. Detta i synnerhet som många sällskapshundsägare inte kan tänka sig att ta bort eller omplacera en hund.

Dessutom får många små raser små kullar.
 
Jag håller med om att det görs fler hälsotester, men många av de hälsotester görs även om "gemeneägare".
Det är ju allt från att röntga/ göra utvärderade tester som även den vanliga ägaren gör. Så jag tycker nog inte att det är så unikt.
Man gör det ju för att uppfödaren ber om det och för att den informerat om vikten av det i sin utvärdering.
Fanns tester förr också men få gjorde dem. Varför? Jo får då avlades det mycket mer på chansing.
Många rasklubbar ligger verkligen på. Och nätverkandet uppfödare imellan är också mycket mer omfattande.
 
I min ras avlas det absolut på massor av medelmåttiga mot dåliga hundar. I de flesta fall i okunskap, i många av ekonomiska skäl. Då pratar jag arbetsegenskaper, inte hälsotester.
Ja tyvärr finns det väl alltid undantag. I delade raser blir det nog mest tydligt.
 
Jag tycker att många hundar inte är så jäkla bra utan ok.
De uppfyller det grundläggande som de givetvis ska ha credd för, men det är långt ifrån alla som kommer från toppen av rasen, utan de flesta avlar 'bra' hundar utan något extra.
Så kan det säkert vara, men det är ju i slutänden köparen som bestämmer vad som är rimligt att betala.

Sedan är det väl bra att folk avlar på "bra" hundar. Det finns inte genetiskt utrymmet att bara avla på eliten. Inte i någon ras skulle jag våga påstå. Medelmåttorna är viktiga för den genetiska variationen.
 
Så kan det säkert vara, men det är ju i slutänden köparen som bestämmer vad som är rimligt att betala.

Sedan är det väl bra att folk avlar på "bra" hundar. Det finns inte genetiskt utrymmet att bara avla på eliten. Inte i någon ras skulle jag våga påstå. Medelmåttorna är viktiga för den genetiska variationen.
Ja matadoravel som ofta avel på eliten innebar är verkligen inte bra. Det är också pga sådan avel som vissa raser har de sjukdomar de har.
 
Det är väldigt mycket pengar för något som man inte vet kommer att vara frisk eller behöva omfattande rehab/operation.
Man får ju inga garantier oftast, vet att vissa jakthundsuppfödare har vissa hälso- och jakt garantier på sina valpar men verkar inte vara så förekommande i övrigt.

Tycker det är så många man hör om som fått valpar med ocd eller höftledsproblem (inom bc) och som då behöver dyra operationer/rehab om de ens går att använda öht och få ett vettigt liv.

Dyrt med om man tänker att för några tusen till ovanpå valppriset kan du få en startad unghund inom min ras som du med stor sannolikhet vet är frisk ur den aspekten iaf.

Blir inte riktigt samma sak med sällskapsraser, dels tänker jag då de inte ska hålla för jobb på samma sätt eller behöver den aktiviteten för att må bra, men dels så är valperioden så viktig för flesta folk som vill ha sällskapshund att de inte kan tänka sig köpa en lite äldre hund och de snarare går ner kraftigt i värde för varje extra månad (tror jag iaf…)

Sen vet jag en hel del som gör sig en rejäl hacka på hundavel och har det som fin sidoinkomst. Både de som har fina hundar och de som har skräp och konstigt nog är priset ungefär samma oavsett 🤔

Det är mycket pengar, men dyrt? För random blandras, ja. Inte för en reggad hund med bra stam. Det kostar mycket att föda upp bra hundar.
 
Så kan det säkert vara, men det är ju i slutänden köparen som bestämmer vad som är rimligt att betala.

Sedan är det väl bra att folk avlar på "bra" hundar. Det finns inte genetiskt utrymmet att bara avla på eliten. Inte i någon ras skulle jag våga påstå. Medelmåttorna är viktiga för den genetiska vavariationen.
Jo absolut! Men det är precis det som är min poäng, är det rimligt att lägga en heltidslön på en sällskapshund?
 
Man gör det ju för att uppfödaren ber om det och för att den informerat om vikten av det i sin utvärdering.
Fanns tester förr också men få gjorde dem. Varför? Jo får då avlades det mycket mer på chansing.
Många rasklubbar ligger verkligen på. Och nätverkandet uppfödare imellan är också mycket mer omfattande.
Jag tycker det är jätteviktigt att man gör de utvärderingar som är bra för rasen. Men att betala 20-25k och sedan lägga x-antal tusen på något som uppfödaren tjänar "mer på" än jag?

Jag säger inte att uppfödare inte ska ha betalt, bara att det är skillnad på uppfödning och uppfödning, så väl som uppfödare.
 
Jo absolut! Men det är precis det som är min poäng, är det rimligt att lägga en heltidslön på en sällskapshund?
Små hundar får ofta 1-5 valpar per kull. Hos större raser är kullarna vanligen större = större intäkter per kull. Så om du avlar brukshundar och får 8-10 valpar per kull innebär ett valppris på 15-20 000 att du får in 150 000 på en lyckad kull. För småhundsuppfödare skulle samma valppris ge max halva den intäkten. Jag kan inte se några större skillnader på kostnadssidan (annat än mat och utrymme i fordon)

En sällskapshund planerar man ofta att leva väldigt tätt tillsammans med i 15-18 år. Och kan inte tänka sig att ta bort hunden om den inte duger. Så ett par tusenlappar extra i inledningsfasen för att få bästa möjliga kvalitet och start ser jag som helt rimligt.
 
Små hundar får ofta 1-5 valpar per kull. Hos större raser är kullarna vanligen större = större intäkter per kull. Så om du avlar brukshundar och får 8-10 valpar per kull innebär ett valppris på 15-20 000 att du får in 150 000 på en lyckad kull. För småhundsuppfödare skulle samma valppris ge max halva den intäkten. Jag kan inte se några större skillnader på kostnadssidan (annat än mat och utrymme i fordon)

En sällskapshund planerar man ofta att leva väldigt tätt tillsammans med i 15-18 år. Och kan inte tänka sig att ta bort hunden om den inte duger. Så ett par tusenlappar extra i inledningsfasen för att få bästa möjliga kvalitet och start ser jag som helt rimligt.

Jag upplever inte att priset avspeglar kvalitén på hunden. Vet uppfödare som inte gör en enda hälsotest eller meritering (möjligen en sväng i vänstervarv) som tar samma pris eller högre än vad uppfödare som anstränger sig för att hälsotesta, meritera och göra boh inte bara på sina avelsdjur utan även försöker få valpköpare att höra samma. Där blir det skevt.
Faktum är att de flesta uppfödare av sällskapsraser lägger ungefär noll pengar på röntgen, dna test, bph eller annan meritering. Trots att mentaliteten är så viktig så är det i många sällskaosraser svårt att hitta uppfödare som gör bph.
Samma inom brus/arbetande raser, jag upplever att uppfödare som absolut minimum av hälsotester och meritering ligger högre i pris än de som arbetar med hundarna och lägger mycket tid och pengar på utvärdering och meritrring. Är rasen delad så tar oftast uppfödarna för showvarianten mer betalt än de som faktiskt avlar mot arbete, det är iallafall min upplevelse.

Jag köpte min cardigan för 14.000 för sju år sen, idag är det inte ovanligt att de kostar uppemot 10.000 mer. Alltså min lön har inte haft samma utveckling eller ens i närheten utan jag tjänar typ en tusenlapp mer än vad jag gjorde för sju år sen. Även om jag inte bytt jobb och gått ner lite i lön så hade min heltidslön idag legat på max 3000 mer idag på samma arbetsplats som jag jobbade på för sju år sen men högst troligen hade jag inte fått så mycket löneförhöjning då det oftast i regel bara ligger på nån symbolisk summa per år.

Hade min löneutveckling legat på samma nivå eller ens i närheten av utvecklingen av valppriserna så hade jag haft noll problem med det. För mig blir priserna orimliga då jag inte kan se det för mig själv som försvarbart att lägga mer än en månadslön på valp, sen att andra är villiga att lägga det är en annan femma.

Dock så tror jag att marknaden blev rätt mättad under covid, det finns såklart raser där efterfrågan är högre än tillgång men även många uppfödare i raser/blandraser som står kvar med osålda valpar längre.
 
Små hundar får ofta 1-5 valpar per kull. Hos större raser är kullarna vanligen större = större intäkter per kull. Så om du avlar brukshundar och får 8-10 valpar per kull innebär ett valppris på 15-20 000 att du får in 150 000 på en lyckad kull. För småhundsuppfödare skulle samma valppris ge max halva den intäkten. Jag kan inte se några större skillnader på kostnadssidan (annat än mat och utrymme i fordon)

En sällskapshund planerar man ofta att leva väldigt tätt tillsammans med i 15-18 år. Och kan inte tänka sig att ta bort hunden om den inte duger. Så ett par tusenlappar extra i inledningsfasen för att få bästa möjliga kvalitet och start ser jag som helt rimligt.
Fast det är ju halva poängen, vart går de där tusenlapparna?
Arbetande raser som är billigare gör också samma tester, jag tycker många sällskapsraser har problem med inavel (ger små kullar), allergi, andningsproblematik (frallor/mopsar) osv så var är den där bästa möjliga kvalitén?

Obs att jag inte tycker de är sämre hundar för att de är sällskapshundar.
 
Fast det är ju halva poängen, vart går de där tusenlapparna?
Arbetande raser som är billigare gör också samma tester, jag tycker många sällskapsraser har problem med inavel (ger små kullar), allergi, andningsproblematik (frallor/mopsar) osv så var är den där bästa möjliga kvalitén?

Obs att jag inte tycker de är sämre hundar för att de är sällskapshundar.
Du utttyckte det var onödigt att betala för en sällskapshund - jag tycker det är mycket motiverat ifall man får kvalitet för de pengarna. Jag anser att hundens syfte som sällskap inte innebär att man kan tumma på att det ska vara en bra hund - snarare tvärtom.

De småhundsuppfödare som arbetar för förbättringar kämpar i motvind - bland annat därför att attityden fortfarande ofta är "bara" sällskapshund. Och på brukshundsklubbarna gör man faktiskt fortfarande inte särskilt ofta vågen när folk kommer med dvärghundar eller hundar ur rasgrupp 9. Sällskapshundarna ligger tio-tjugo år bakom sporthundarna i dokumentation. I och med att 8 av 10 hundsporter är helt tröstlösa med hundar mindre än 30 cm i mankhöjd, så saknas ofta annan utvärdering än vänstervarv. Många uppfödare gör ett fantastiskt jobb. Ett jobb som det inte är helt orimligt att de faktiskt också ska kunna ta betalt för (eller åtminstone inte få betala allt för mycket för att få göra :meh:).

Problemen med inavel varierar mycket bland de flesta raserna. (I flera av bruksraserna har vi matadoravel, både flatte och BC har problem - trots numerärt stora populationer :rage:. Mindre raser även av stora hundar har också bekymmer, Holländska herdar eller för den delen de större varianterna av podengo etc)
 
Med det sagt chihuahua försvann från min lista av tänkbara småhundar - trots att de är schäferfolkets favvo-maskotar - pga stor population men trots det överanvändning av vissa hannar.

Sen vann ju ppp pga lc
 
Du utttyckte det var onödigt att betala för en sällskapshund - jag tycker det är mycket motiverat ifall man får kvalitet för de pengarna. Jag anser att hundens syfte som sällskap inte innebär att man kan tumma på att det ska vara en bra hund - snarare tvärtom.

De småhundsuppfödare som arbetar för förbättringar kämpar i motvind - bland annat därför att attityden fortfarande ofta är "bara" sällskapshund. Och på brukshundsklubbarna gör man faktiskt fortfarande inte särskilt ofta vågen när folk kommer med dvärghundar eller hundar ur rasgrupp 9. Sällskapshundarna ligger tio-tjugo år bakom sporthundarna i dokumentation. I och med att 8 av 10 hundsporter är helt tröstlösa med hundar mindre än 30 cm i mankhöjd, så saknas ofta annan utvärdering än vänstervarv. Många uppfödare gör ett fantastiskt jobb. Ett jobb som det inte är helt orimligt att de faktiskt också ska kunna ta betalt för (eller åtminstone inte få betala allt för mycket för att få göra :meh:).

Problemen med inavel varierar mycket bland de flesta raserna. (I flera av bruksraserna har vi matadoravel, både flatte och BC har problem - trots numerärt stora populationer :rage:. Mindre raser även av stora hundar har också bekymmer, Holländska herdar eller för den delen de större varianterna av podengo etc)

BCs tutas ofta som en frisk ras men håller inte riktigt med helt, lång historia av matadorer och en hel del skitavel tyvärr, :( växte upp med rasen
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi är många här på Buke med trimmraser. Och trimpälsar är ju en hel vetenskap! Så jag tänkte vi kunde ha en tråd med fokus på deras...
2
Svar
30
· Visningar
1 755
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Hej! Har fött upp en kull med valpar, där den valpen jag valde att själv behålla alltid haft väldigt dålig aptit. Jag fick "tvinga"...
Svar
8
· Visningar
1 663
Senast: Bison
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 514
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Usch måste bara skriva av mig! Om tråden är på fel ställe så flytta den gärna. Var med om en så obehaglig händelse idag! Är för...
Svar
2
· Visningar
1 631
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp