Hur mycket kostar en valp av er ras idag?

1976 köpte jag en flatvalp från en uppfödare. Betalade några tusenlappar, vilket omräknat till dagens penningvärde nog innebär att dagens valpar är billiga?
Du har kanske rätt, men vad menar du isf med några Tusenlappar?
Jag fick min första hund 1986, en Cavalier. Kostade då 3500 SEK.
Det var en valp och det var från "ordnade förhållanden", dvs från en uppfödare som följde normen.
 
Senast ändrad:
Jag tog 12000 inkl moms 2017, betalade 15000 inkl moms för ett par år sedan. Kommer nog ta runt 16500 för valparna nu i vinter. De flesta valpar i min ras är dyrare än så, speciellt om de är odugliga färgglada sporthundar. Arbetshundarna ligger nästan alltid några tusenlappar lägre.

Varför är det så? Dvs att en arbetshund i regel kostar mindre? Vad är logiken i det?
Varför tar du inte vad man brukar ta idag (18-20.000?).
 
Utställning eller jaktlabbe? Är det någon skillnad i pris mellan varianterna?

Undrar samma sak för alla ”uppdelade” raser, så om någon annan vet svaret för en annan ras får ni gärna säga :)

Har ingen koll på utställningsvarianten men
en setter med jaktlinjer ligger runt 20.000 nu
 
Utställning eller jaktlabbe? Är det någon skillnad i pris mellan varianterna?

Undrar samma sak för alla ”uppdelade” raser, så om någon annan vet svaret för en annan ras får ni gärna säga :)

Jakt, har ingen koll på utställningsvarianten tyvärr. :)
 
Kollar på flera raser som nästa hund. Perro de aqua espanol och mellanpudel är det väl främst. Perron ligger oftast på 25 000 kr verkar det som och mellanpudel 25-35 000 kr, och det är mycket känner jag 😅 men det är ju bara att spara på och se glad ut.

Löwchen lär det också bli längre fram, de verkar ligga på 20-25 000.
 
Kollar på flera raser som nästa hund. Perro de aqua espanol och mellanpudel är det väl främst. Perron ligger oftast på 25 000 kr verkar det som och mellanpudel 25-35 000 kr, och det är mycket känner jag 😅 men det är ju bara att spara på och se glad ut.

Löwchen lär det också bli längre fram, de verkar ligga på 20-25 000.
Hallå? Schäfer dåå?
 
Hallå? Schäfer dåå?

Hahaha alltså kommer bli svårt att vara utan schäfer så lär väl bli en när Gripa blir skruttig ändå :angel:

Men det är så mycket smidigare med mindre hundar på alla vis :laugh: och två stora... Plats i bil och hundvakt. Vi får se, kanske råkar bli en schäfer ändå i slutändan 😅
 
Varför är det så? Dvs att en arbetshund i regel kostar mindre? Vad är logiken i det?
Varför tar du inte vad man brukar ta idag (18-20.000?).
För att sporthundarna säljs till överpriser för att de har så stor marknad. Arbetshundsköpare är inte ute efter sport/sällskapshundar.

Ska man köpa arbetshund är valp ett osäkert kort. En ettåring är betydligt säkrare, och därmed betydligt dyrare. Är den dessutom frisk och tränad, så kostar den lätt 3-5 ggr så mycket som en valp.

Vilka "man" är som tar 20.000 vet jag inte. Det är iaf inte den prisnivån i min krets. Speciellt inte i det landet jag är i nu.
 
Har du kollat på skk köpa hund? Där finns det lite äldre valpar där du kan kolla upp hundarna ordentligt. Där kanske det finns någon lämplig uppfödare? Kan ju vara en början iaf.
Kullen min JRT föddes i 2009 såldes för 8'/valp. Jag fick min lilla hund gratis för att jag hjälpte uppfödaren och att lilla hund hade ett överbett. Fin stamtavla med aktiva stallhundar och inte avlade på jakt. Hon är verkligen världens bästa stallhund🩷. Kollade på valpar i våras och såg att priserna dubblats under dessa år. JRT verkar ligga på runt 15' minst nu.

Vill dock ha en Chihuahua som nästa hund och de verkar ligga på minst 25-30'. Tycker dock det är vansinnigt svårt att hitta uppfödare.
 
1986 betalade vi 3500 kr för en samojed. I våras köpte jag en för 20000 kr. Enligt SCB motsvarar 3500 kr 1986 ca 9000 kr.
 
Det är mycket pengar, men dyrt? För random blandras, ja. Inte för en reggad hund med bra stam. Det kostar mycket att föda upp bra hundar.
Jag tycker att många hundar inte är så jäkla bra utan ok.
De uppfyller det grundläggande som de givetvis ska ha credd för, men det är långt ifrån alla som kommer från toppen av rasen, utan de flesta avlar 'bra' hundar utan något extra.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi är många här på Buke med trimmraser. Och trimpälsar är ju en hel vetenskap! Så jag tänkte vi kunde ha en tråd med fokus på deras...
2
Svar
30
· Visningar
1 764
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Hej! Har fött upp en kull med valpar, där den valpen jag valde att själv behålla alltid haft väldigt dålig aptit. Jag fick "tvinga"...
Svar
8
· Visningar
1 668
Senast: Bison
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 566
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Usch måste bara skriva av mig! Om tråden är på fel ställe så flytta den gärna. Var med om en så obehaglig händelse idag! Är för...
Svar
2
· Visningar
1 631
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp