Hur mycket skällande är OK?

Sv: Hur mycket skällande är OK?

Man ska absolut inte behöva stå ut med så mycket!

Att ha hundar som springer lösa vid för våg är olagligt, likaså att hundar bits. Om man dessutom skiter totalt i det kan jag tänka mig (utan att egentligen veta vad som gäller dock) att det där tillståndet kan vara i fara för henne också... Jag skulle ha tagit kontakt med länsstyrelsen och polisen.
Utöver detta funderar jag på vad det är för uppfödare (?) egentligen och varför man låter hundarna vara så understimulerade :(

Du har inte möjlighet att hägna in din gård? Klart att du inte ska behöva det pga hennes hundar, men så du kan släppa ut din egen menar jag.

Jag har också funderat på vad hon är för en typ av uppfödare egentligen...

När jag blev biten i höstas så skyllde hon på att det berodde på att hunden var så understimulerad. Hennes lösning var att sätta hunden i hundgård, men nu funkar tydligen inte det längre...

Kan man tjäna så himla mycket pengar på att vara uppfödare - att det är pengarna som driver henne???

/Lizzie
 
Sv: Hur mycket skällande är OK?

Bättre sent än aldrig.
Min erfarenhet är att det är lättare att få polisen att agera om man först själv har försökt med alla utvägar.
Första frågan brukar ju vara "Har du talat med dem om detta?".
Och om man då har det utan att komma framåt så är det ju dags att göra polissak av det hela.

Första tiden så trodde både jag och min dåvarande man att det skulle lugna sig för i vår enfald trodde vi att grannen skulle fatta av sig själv att skällandet stör...

Det är också vad folk sagt åt mig "hon måste ju förstå att det stör och hur står hon ut själv".

Uppenbarligen förstår hon inte och jag fattar inte heller hur hon står ut. Men jag har flera gånger sagt till att jag inte vill ha hennes hundar på min tomt - och största anledningen är att jag inte vill att min hund ska bita ihjäl någon av hennes småhundar. Min vovve har tillräckligt med ärr på kroppen efter att varit i flera slagsmål med maremmerna.

Har skickat flera SMS där jag bett henne ta bort hunden/hundarna från mitt hus för att jag inte ens hör min egen TV. Ändå så fattar hon inte att det stör!!

Det är därför jag mer och mer börjar tro att de försöker driva mig från gården

/Lizzie

/Lizzie
 
Sv: Hur mycket skällande är OK?

Så nu är även klagomål på skällande hundar gjord till Miljökontoret hos kommunen.

/Lizzie
 
Sv: Hur mycket skällande är OK?

Skulle du inte kunna sätta upp en eltråd på låg höjd vid de platser där grannens hundar brukar gå in på din tomt? Till hästhagen har vi ett litet batteridrivet aggregat som snabbt kopplas på/av, och har du någr trådar på låg höjd bör inte hundarna gå på den många gånger innan de fattar grejen. När du ska passera stänger du helt enkelt av strömmen.
 
Sv: Hur mycket skällande är OK?

Det är därför jag mer och mer börjar tro att de försöker driva mig från gården

Det behöver ju inte vara så illa, det räcker ju med att hon bara gör som hon vill och skiter i andra.
Det är faktiskt ganska så vanligt.
 
Sv: Hur mycket skällande är OK?

Jag fattar inte att du stått ut mer än en dag eller 2 :bow:
Jag hade för länge sedan börjat gräva gropar och fortsatt tills det blivit tyst :devil:
Och som dom andra säger nej,man ska inte behöva stå ut med varken oljudet eller hoten,bli biten mm.
Så stå på dig! Känner du någon som är lite skjutglad kan du väl bjuda in dom .....:angel:
 
Sv: Hur mycket skällande är OK?

Tycker du ska se till att ha filmkameran i beredskap och spela in ALLT och sen lämna det till polisen, även det du redan har inspelat. Och såklart dokumentera alla störningstillfällen.
 
Sv: Hur mycket skällande är OK?

*kl*

Köp såna här och spruta på hundarna om du kommer åt dem :devil:

*Länk raderad av moderatorn*

Jag kan garantera att det luktar vedervärdigt!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur mycket skällande är OK?

Dessa kan hon ju bli av med om hon inte sköter sig.
Begriper hon inte det?



På vilket vis?

Grannen plogar vår gemensamma väg ut till allmän väg. De har helt andra fordon än jag och kan åka genom en halvmeter snö.

Jag har också ett betesarrende på mark som är i anslutning till min mark då jag själv inte äger så mycket mark. Då maremmen härjade som värst så blev jag hotad med att jag "ska tänka på att de äger all mark runt min gård" - jaha och, blev min kommentar. Jag äger ju fortfarande min mark. Förstod sedan att de menade vägen ut till allmän väg. En sträcka på 200 m. Som tur var hittade jag ett gammalt dokument, ett köpekontrakt från mina morföräldrar där det står inskrivet som ett villkor "att fastigheten xx ska vara garanterad utfart till den allmänna vägen". Detta har de fått en kopia på. Enligt lantmäteriet gäller det lika bra som servitut.

Nu skiter jag i ifall jag blir av med betesarrendet. Jag har tillräckligt med mark att jag kan ha en rasthage - så får jag fodra med hö året runt alt fixa en sommarhage någon annanstans.

Morgonens händelse var droppen som gör att jag fått toknog :devil:

/Lizzie
 
Sv: Hur mycket skällande är OK?

Skulle du inte kunna sätta upp en eltråd på låg höjd vid de platser där grannens hundar brukar gå in på din tomt? Till hästhagen har vi ett litet batteridrivet aggregat som snabbt kopplas på/av, och har du någr trådar på låg höjd bör inte hundarna gå på den många gånger innan de fattar grejen. När du ska passera stänger du helt enkelt av strömmen.

Mitt staket är elrep, vilket min hund respekterar. Trots att jag har 3-4 trådar på olika nivåer så kommer hundarna in på min tomt. Kan erkänna att jag ofta glömmer stänga grinden längst ner på min utfart också - och egentligen så tycker jag inte att jag ska behöva hängna in hela min tomt med värsta elstaketet för att hålla grannens hundar utanför...

Problemet är i alla fall att när jag så ska lämna min gårdsplan så MÅSTE jag gå förbi grannen och då kommer jag inte undan. Om jag nu inte ska gå rakt över gärdet, men då blir nog bonden så glad ;)

/Lizzie
 
Sv: Hur mycket skällande är OK?

Jag fattar inte att du stått ut mer än en dag eller 2 :bow:
Jag hade för länge sedan börjat gräva gropar och fortsatt tills det blivit tyst :devil:
Och som dom andra säger nej,man ska inte behöva stå ut med varken oljudet eller hoten,bli biten mm.
Så stå på dig! Känner du någon som är lite skjutglad kan du väl bjuda in dom .....:angel:

Jag har nog stått ut med skällandet just för att jag inte fått något gehör från Länstyrelsen och inte vetat hur man ska driva frågan.

Till en början så var vi i alla fall inte ovänner då maken och granngubben är barndomskamrater och exmaken ville absolut inte att vi skulle bråka.

När vi så separerade för snart 3 år sedan så har det hela urartat totalt - de trodde väl att det var fritt fram när jag bodde kvar själv.

/Lizzie
 
Sv: Hur mycket skällande är OK?

Hade aldrig i livet stått ut med det jävla oväsendet. Hade allvarligt övervägt att helt enkelt skjuta hundarna som kommer in på tomten.
 
Sv: Hur mycket skällande är OK?

Jag skulle knallat in i närmsta leksaksaffär och köpt värstingvattenpistol/gevär. Sen skulle jag fixat något riktigt gosigt gödselvatten. Lägg riktigt pissigt strö/halm i en hink med vatten, låt stå några dagar. Sila av, häll i bössan och sikta. Inte bara att hunden får sig en ofarlig beta. den lär också lukta vedervärdigt vilket drabbar ägaren.
 
Sv: Hur mycket skällande är OK?

Dom hitar dig för att du ska behålla grannssämjan?

Berätta lungt, klart och tydligt att den går åt båda hållen. Du kan anmälla deras hundar för att dom är lösa utan uppsyn på din tomt m.m. Och sedan har du självvärnsrätt om hundarna kommer emot dig på ett hotfullt sätt utan ägare och även om den bara skulle springa fram och hälsa.

Anmäl rumpan av dom skulle jag göra om jag var du. Skulle nog ta fram något som stinker som råkar hamna på hundarna nästa gång dom kommer i närheten av dig. Och berätta för deras klienter om hur deras hundar skötts när dom är på dagis.
 
Sv: Hur mycket skällande är OK?

Lite olika funderingar, varför flyttade de från början? Tänkte om de gamla grannarna lyckades köra bort dem.
Annars kan man köra en snällare "landsbygsbo" och införskaffa en soft air gun av snällare typ, så du kan komma av din egen tomt.
 
Sv: Hur mycket skällande är OK?

Kan inte låta bli att skriva en rad - jag är nästan bombsäker på vilken kennel det är du pratar om.
Det är ingen jag skulle köpa hund av...
Enda kenneln jag avrått ifrån när folk som varit sugna på att skaffa "min" ras.

De hundarna jag träffat som kommit därifrån har varit mycket speciella. Dessutom har de haft olika slags allergier. Min hund har blivit påflugen illa två gånger i sitt liv, båda hundarna var från just kenneln du pratar om. Sedan dess tycker inte min tik att andra hundar är så roligt längre, och det har förstört mycket för oss.

Har inte sett videorna, men förstår att du blir vansinnig! Jag blir helt nervklen på hundar som väsnas för ingenting.
 
Sv: Hur mycket skällande är OK?

Jag vill verkligen tacka alla för allt stöd! :bow:

Jag har stått ut med överdjälvigt mycket enbart för grannsämjsan skull. Och hela tiden har jag blivit matad med att jag får stå ut med skällandet eftersom hon kört stenhårt med att hon har tillstånd för att ha kennel så det är inget som jag kan göra. Eftersom jag bor ensam på gården så känner jag mig väldigt utsatt också. Det är jobbigt när man inte kan ha en vettig relation med närmaste grannen. När man så pratat med andra så tror jag inte att jag lyckats få folk att förstå hur mycket det faktiskt stör när hundar står och gapar i timmar. Alltså känns det väldigt skönt att få ovanstående stöd - att jag inte är en överkänsligt kärring som bara vill djävlas mot en stackars hårt kämpande egen företagare ...

Hon har också hotat mig med att göra motanmälan om jag så skulle våga anmäla henne. Och anledningen ska vara att min hund är hemma själv när jag jobbar. Visst det är inte optimalt - men vi (jag och exet) har provat lite olika varianter och det som min vovve mår bäst av är att vara i badrummet och hallen (liten yta att vakta) under tiden som jag är på jobbet. Hon blir otroligt stressad om någon kommer hem på typ lunchen och så åker igen. Hunddagis är inget alternativ då hon blir jättestressad av alla andra hundarna. Enligt Länsstyrelsen så är det OK med nuvarande om det funkar bäst för vovven. Så jag vet att grannen inte har någon grund för sin anmälan - dock är hon helt övertygad om att 6-timmarsregeln är en LAG...

När det gäller mitt stall så är det också OK enligt gällande djurskyddsregler, så där finns inget att slå ner på heller.

Så motanmälningar är jag inte orolig över - det som jag är orolig över är vad de kan hitta på annars.... typ mot min hästar, katterna eller annan skadegörelse. Då offentligt gnäll för två år sedan resulterade i åverkan på min bil :mad:

Mitt ex körde hem mig idag och så har vi bytt bil med varandra så jag har hans SUV istället för min gamla Volvo och fick stränga order om att INTE åka buss idag utan ta hans bil för att slippa få hundarna efter mig i morgon bitti.

I och med att jag utmanade hundarna i morse, så vet man ju inte hur de reagerar nästa gång de ser mig :crazy:

Det är ju fan i mig inte klokt att man inte ens ska kunna ta sig av gårdsplanen till fots :eek:

/Lizzie
 
Sv: Hur mycket skällande är OK?

Filma hundarna när de kommer farandes mot dig och bifoga filmen i nästa anmälan du gör. Finns det filmbevis på hur hundarna beter sig mot dig så kan det gå lite snabbare genom polisens myndighetskvarnar.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 794
Senast: Snurrfian
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 759
Senast: LaMagia
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 975
Hemmet Hittade ingen bra rubrik men denna får duga... Jag är uppväxt i villa men har på min höjd bott i BR-radhus själv. Jag gillar inte...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
13 710
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp