Bukefalos 28 år!

Hur mycket skällande är OK?

Sv: Hur mycket skällande är OK?

:eek:

Ja, inte undra på att hund som skäller ihållande räknas som sanitär olägenhet. En granne långt bort på landet blev ålagd-hade kennel- att sätta upp ett högt heltäckande "plank" runt hela trädgården för de hundarna var ute nästan heltid o skällde då hela tiden.

Grannarna klarade inte av det, gick samman med anmälan-då var det kommunen- och kennelägarna fick fixa detta annars så fick de inte ha hundarna i sin trädgård.
 
Sv: Hur mycket skällande är OK?

Det där hade min farfar. Den vanligaste varianten då.


Enligt min neurolog så beror sjukdomsutbrottet på mig till 95 % på att jag blivit utsatt för kraftigt hundskall under så lång tid.

/Lizzie

Kan du ordna fram papper på det där?
Det skulle du ha stor nytta av i kontakt med Miljökontoret.
Om du har fått skador så är det ju bevisligen en sanitär olägenhet som man är förbjuden att utsätta sina grannar för.
 
Sv: Hur mycket skällande är OK?

Det där hade min farfar. Den vanligaste varianten då.




Kan du ordna fram papper på det där?
Det skulle du ha stor nytta av i kontakt med Miljökontoret.
Om du har fått skador så är det ju bevisligen en sanitär olägenhet som man är förbjuden att utsätta sina grannar för.

Jag fick det muntligen av min läkare då för 3 år sedan, vet inte ifall det finns journalfört. Jag inte behövt någon ytterligare läkarkontakt mer än förnyelse av recept på medicinen. Tänkte dock kolla upp igen om jag kan få något typ av intyg att jag inte mår bra av hundskallen.

/Lizzie
 
Sv: Hur mycket skällande är OK?

Du kan ju börja med att begära ut journalerna och se om det står där.
Det vore ju praktiskt om det vore så enkelt.
Det kan ju t.o.m. vara så att du kan kräva skadestånd.
 
Sv: Hur mycket skällande är OK?

Vilket betyder nervsmärta i 3:e hjärnnerven.

Ja, jag är petig :) tredje kranialnerven är oculomotorius, trigeminus är 5e.

Oavsett: vilken fruktansvärd granne! Jag ska definitivt tänka att det kunde vara mycket värre än vad jag har det med grannens skällande hundar... De är iaf inte lösa... Jag hoppas förbättringen hos din granne är bestående! *håller tummarna*
 
Sv: Hur mycket skällande är OK?

Ja, jag är petig :) tredje kranialnerven är oculomotorius, trigeminus är 5e.

Det är helt OK att vara petig :), tack för förtydligandet. Det jag menade var att nerver är trehövdad - eller hur man säger :). Det är en fruktansvärd smärta i vilket fall som helst :(

Det är i alla fall fortfarande tyst hos grannen. Vid lunchtid hörde jag att det var en hund som skällde i en hundgård, men det var endast under en kort stund. Eftersom hundgården inte heller är precis vid mitt hus så kan jag stå ut med den typen av skällande när det bara är under en kort stund.

För övrigt så är det så lugnt och tyst att det känns totalt overkligt :eek:.

Det märktes också på mina hundar att de är lugnare när vi är ute i trädgården. Amstaffen såg inte lika olycklig ut längre och schäfern var mer fokuserad på vad jag pysslade med mot hur hon brukar vara. I vanliga fall så är hon mer intresserad av att springa iväg och kolla vad varför grannens hundar skäller för.

Så jag hoppas verkligen att det håller i sig. Frågan är ju hur länge grannen står ut med att hålla hundarna inne eller i hundgård. Det är väl lättare när hundarna kan springa ut och in som de vill via kattluckan...

/Lizzie
 
Sv: Hur mycket skällande är OK?

Tregrenad är den ju defintivt ensam om :) Och jo, det verkar kunna göra hur j-vla ont som helst. Jag hoppas du slipper fler skov.
 
Sv: Hur mycket skällande är OK?

Jag tycker att du skall läsa om störning i Miljöbalken.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980808.HTM
Där så står det om skadestånd också.
Samt:
3 § Med olägenhet för människors hälsa avses störning som enligt medicinsk eller hygienisk bedömning kan påverka hälsan menligt och som inte är ringa eller helt tillfällig.

Har du rättshjälp i din hemförsäkring?
Om du har det så tycker jag att du skall kontakta ditt försäkringsbolag för att få juridiskt bistånd.
Det är ju ett brott att utsätta sin omgivning för en störning som kan påverka hälsan menligt.
Vilket gör dig till ett brottsoffer.
 
Sv: Hur mycket skällande är OK?

Jag tycker att du skall läsa om störning i Miljöbalken.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980808.HTM
Där så står det om skadestånd också.
Samt:


Har du rättshjälp i din hemförsäkring?
Om du har det så tycker jag att du skall kontakta ditt försäkringsbolag för att få juridiskt bistånd.
Det är ju ett brott att utsätta sin omgivning för en störning som kan påverka hälsan menligt.
Vilket gör dig till ett brottsoffer.

Tack för tipset! :)

/Lizzie
 
Sv: Hur mycket skällande är OK?

Jag är inte insatt i lagar och regler kring kennlar men det KAN ju bara inte vara tillåtet att bedriva verksamhet på det sättet som din granne gör.

Man måste ju kunna vistas i sin egen trädgård utan att bli trakasserad av främmande hundar :eek:

Hoppas att hon nu förstått allvaret och håller hundarna inne.

Det sorgligaste av allt tycker jag ändå är att hon är familjehem, det verkar absolut inte vara nån bra miljö att vistas i för barn som har det svårt, ärligt talat verkar människan inte klok och skulle inte få ha varken hundar eller barn :devil:
 
Sv: Hur mycket skällande är OK?

Det har varit hyfsat lugnt när det gäller skällandet. Vid ett par enstaka tillfällen jag hört en hund stå och skälla i trädgården, typ 21.30 på kvällen... och då bara en kort stund - 5 minuter. Men i morse när jag gick iväg till min buss 06.45 så var det hund i trädgården och jag blev totalt utskälld. Upplevde det också som obehagligt att inte att inte veta ifall hunden skulle springa efter mig eller vara kvar på sin tomt. Hunden skällde under cirka 10 min för jag hörde den under min promenad till busshållplatsen, som tar cirka 10 min. Det var en mindre hund som skällde, vart de har gjort av vallhundarna har jag ingen aning om. Förmodligen sitter de instängda i en hundgård...

Med tanke på att en hund stod ute och skällde imorse, så kan man fundera på ifall det är slut på lugnet nu...

/Lizzie
 
Sv: Hur mycket skällande är OK?

Vad tråkigt om de smyger tillbaka i gammalt beteende igen.:(

Men hur går det med anmälan?
 
Sv: Hur mycket skällande är OK?

Vad tråkigt om de smyger tillbaka i gammalt beteende igen.:(

Men hur går det med anmälan?

Jag har pratat med inspektören på Miljökontoret och hon har skickat ett brev till kenneln om att det inkommit klagomål på skällande hundar. Grannen har nu 3 veckor på sig att inkomma med ett svar på vad de gör för att komma till rätta med problemet. Jag har fått en kopia på klagomålet och så har jag fått en blankett där jag ska föra dagboksanteckningar över när skällandet är igång. Igår fick jag för anteckningar, då det även var ett sabla skällande igår kväll. Både när jag kom hem efter jobbet och när jag var ute i stallet på kvällen.

Jag fattar inte vad det är för fel på deras hundar. Mina hundar skäller inte så fort någon rör sig hos grannen eller åker till/från deras gård. Så varför deras hundar inte kan vara ute och vara TYSTA det är för mig en gåta.

I morse när jag knallade iväg till busshållsplatsen så var det lugnt i alla fall.

/Lizzie
 
Sv: Hur mycket skällande är OK?

När det gäller polisanmälan om de lösa vallhundarna på min tomt som jag fick jaga bort - den har har jag ialla fall fått en kopia på. Hur sedan polisen gör, om de ringer eller skicka ett brev, och vad de kräver att hundägaren gör. Det vet jag inte. Men jag har inte sett röken av vallhundarna sedan den kvällen den 15 januari, då jag fick putta undan dem med bilen för att komma upp på min gård...

/Lizzie
 
Sv: Hur mycket skällande är OK?

Sen blir jag lite fundersam på hundens beteende, konstant gapande med svansen mellan benen, vad är den rädd för?

Den är inte rädd alls! Tvärtom!
Det är en Maremma och de förbereder sig för anfall genom att låta svansen skydda könsorganet..


Är också nyfiken på hur det har gått för TS!
 
Sv: Hur mycket skällande är OK?

Den är inte rädd alls! Tvärtom!
Det är en Maremma och de förbereder sig för anfall genom att låta svansen skydda könsorganet..


Är också nyfiken på hur det har gått för TS!

Du har helt rätt i att Maremmano-Abruzzesen viker in svansen vid ett anfall mot en inkräktare som hotar fårflocken men jag kan lova att då ser det inte ut som i det här fallet! Det här är bara en osäker hund som står och tomskäller.
Jag har rasen och har så haft i 25 år och den här hunden förbereder inget anfall.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 913
Senast: Snurrfian
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 673
Senast: LaMagia
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 774
Hemmet Hittade ingen bra rubrik men denna får duga... Jag är uppväxt i villa men har på min höjd bott i BR-radhus själv. Jag gillar inte...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
13 522
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp