Bukefalos 28 år!

Hur mycket skällande är OK?

Sv: Hur mycket skällande är OK?

Vilken duktig hund! Min gamla hade skällt som fan tillbaka och antagligen slagits med någon som kom för nära.
Men om min hund hade varit på dagis där hade jag blivit skogstokig, vad som helst kan hända när de springer vind för våg där!
Dessutom lägger de sig till med dåliga vanor. Har hundpensionat kanske 1-2km bort och jag stör mig ibland på deras skällande hundar men mitt är ett piss i Mississippi i jämförelse.
 
Sv: Hur mycket skällande är OK?

Seriöst - spruta vatten på hundskrället.

Jag har ingen kran ute, så det är fel årstid för att ha en vattenslang ligga ute och dörren öppen ;). Har testat vatten tidigare, och även slängt sten och äpplen mot hundarna, men hundarna springar bara undan en bit in på sin tomt och fortsätter att skälla.

/Lizzie
 
Sv: Hur mycket skällande är OK?

Om du är rädd för skadegörelse på bil/djur/annat kan du ju kanske fundera på att sätta upp övervakningskameror? Eller för den delen bara en skylt, "övervakat område"? Så länge du filmar på din egen tomt ska detta vara helt ok, vad jag förstått det som. Får du henne på film när hon gör något dumt är det ju enklare att anmäla henne för det också, tänkte jag.

I övrigt; stå på dig, och lycka till!

Jo, planen är att sätta upp övervakningskamera. Jag har kollat med länsstyrelsen och jag behöver inget tillstånd när jag filmar min egen tomt/hus.

/Lizzie
 
Sv: Hur mycket skällande är OK?

Vilken duktig hund! Min gamla hade skällt som fan tillbaka och antagligen slagits med någon som kom för nära.

Min amstaffblandning var tidigare osäker på andra hundar, men efter år av att ha hundar stå och gapa och även springer in på tomten och gapar. Så tål hon inga andra hundar. Hon har också rätt mycket ärr efter slagsmålen med Maremmen. Hon skäller ju inte heller, bara när någon kommer in i huset, men aldrig när hon är ute.

Schäfern vill gärna skälla som fan tillbaka ;) och skulle hundarna komma in på min tomt så är det ju risk för hundslagsmål :(. Så hon sköter sig riktigt bra när hon är lös i trädgården och skäller inte i tid och otid. Kan ge skall om någon kommer, men slutar så fort hon ser att matte eller husse uppmärksammat besöket.

/Lizzie
 
Sv: Hur mycket skällande är OK?

Ja man ska vara lite jävla glad o tacksam över att man inte har det som TS.

TS skulle också vara glad och tacksam om man inte hade det som TS ;)

I går kväll så var jag på ett möte. Exet var ute hemma hos mig så vovven inte behövde vara själv. Han var ute och skottade av min gårdsplan under kvällen och rapporterade att det var totalt knäpptyst HELA kvällen! Nu i morse var det också helt knäpptyst. Så här tyst har jag inte haft det på sedan vintern 2005.. ska bli spännande och se hur länge det håller i sig...

Med tanke på att grannen är jour- och fosterhemsfamilj så borde de inte vilja få polisanmälningar på sig...

/Lizzie
 
Sv: Hur mycket skällande är OK?

Galet... Hur kan det vara att överreagera när stora främmande hundar står och gapar PÅ din tomt + att någon tom bitit dig?

Det finns många rötägg i världen.


Jag hoppas verkligen att tystnaden och lugnet håller i sig nu :bow:
 
Sv: Hur mycket skällande är OK?

Det känns som om mitt hus flyttats till en annan plats... helt tyst - det är så här det ska vara....

Är det någon som vet hur snabbt det brukar gå för polisen att kontakta hundägare vid anmälan om lösspringande hundar? Jag har inte fått min anmälan ännu, och jag vet inte om de har gjort hembesök, ringt eller skickat brev till grannen.

Det är totalt onormalt för grannen att hålla hundarna instängda i vilket fall som helst. Så hon måste veta att jag anmält henne. Jag har i alla fall gjort något som jag inte gör annars - och det är att jag skrivit ut på min blogg vad jag blivit utsatt för. Tidigare så har jag undvikit att skriva något om störningarna från kenneln på min blogg för hon vänder på mina klagomål och skriver om hur dum i huvudet JAG är på sin blogg när jag klagat på hundarna. Mitt sätt att hantera det hela har varit att nonchalera henne totalt så hon inte haft något att skriva om angående mig.

Men måndagens händelse var droppen som fick bägaren att svämma över... när inte kan ta mig till jobbet ofredad pga hundarna - då räcker det! I normala fallet är jag emot att spy galla över folk via Internet...

Så jag tror att hon läst vad jag skrivit och jag hoppas hon förstår allvaret i det inträffade. I annat fall så hoppas jag att polisen gjort hembesök eller dylikt.

Och jag hoppas att lugnet som nu infunnit sig över min gård får stanna kvar...

men har videokameran tillgänglig och är beredd att dokumentera minsta lilla störning ;)

/Lizzie
 
Sv: Hur mycket skällande är OK?

Men det är ju ännu mera helsjukt om grannen utan vidare tydligen KAN få tyst på hundarna och i alla fall struntat i det?! Det är ju faktiskt inte helt lätt även om man försöker så jag trodde i min enfald att det var rätt mycket brist på förmåga inblandat...
 
Sv: Hur mycket skällande är OK?

Men det är ju ännu mera helsjukt om grannen utan vidare tydligen KAN få tyst på hundarna och i alla fall struntat i det?! Det är ju faktiskt inte helt lätt även om man försöker så jag trodde i min enfald att det var rätt mycket brist på förmåga inblandat...

Visst kan man få lägga ner rätt mycket träning på att få hundar tysta. Även om jag vet att det är svårt med hundar i hundgård. Men man kan ju ialla fall försöka...

Men som sagt - grannen har totat STRUNTAT i att ens försöka få tyst på sina hundar. Hon har "kattlucka" till småhundarna så de rusar ju ut och ställer sig och gapar vid staketet så fort de hör att jag är ute. Detta händer ju även när grannen inte är hemma och då kan de av naturliga skäl inte säga till hundarna heller. Så hundarna har ju lärt sig att de får stå och gapa vid staketet.

En fråga som jag ofta får är ju hur de själva står ut med skällandet - och det är ju något som jag också undrar. Om någon av mina hundar skulle skälla till så säger jag till dem direkt för jag vill verkligen inte ha några skällande hundar.

De stora hundarna får rasta sig själva genom att springa lösa och ska vakta gården även när grannarna inte är hemma - problemet är ju att de inte vet vart tomtgränser går...

De gånger jag HAR klagat över skällandet så har ju grannen blivit skitsur och totalt oförmågen att förstå att skällandet stör.

Jag har ju till och med fått en kronisk sjukdom pga skällandet - och ändå finns det ingen som helst förståelse.

/Lizzie
 
Sv: Hur mycket skällande är OK?

Jag har ju till och med fått en kronisk sjukdom pga skällandet - och ändå finns det ingen som helst förståelse.

Men problemet hos sådana här människor sitter inte i förståelse.
Utan i att de inte bryr sig.
De vill göra på sitt vis och tänker inte låta någon eller något hindra dem.
Ofta så lever de enligt principen att om grannarna inte står ut så får de väl flytta.

Och det är i dessa fall som lagarna behöver användas.
De är till för att skydda mot människor som bara roffar åt sig utan att bry sig om andra.
 
Sv: Hur mycket skällande är OK?

Men problemet hos sådana här människor sitter inte i förståelse.
Utan i att de inte bryr sig.
De vill göra på sitt vis och tänker inte låta någon eller något hindra dem.
Ofta så lever de enligt principen att om grannarna inte står ut så får de väl flytta.

Och det är i dessa fall som lagarna behöver användas.
De är till för att skydda mot människor som bara roffar åt sig utan att bry sig om andra.

Precis så är det!!! Grannen tycker vid det här laget att jag borde ha vant mig vid skällande hundar...

Verkar som om det endast är maktmedel via polisanmälan som fungerar!!

/Lizzie
 
Sv: Hur mycket skällande är OK?

Intressant, vilken kronisk sjukdom kan man få av hundskall?

Jag har en atypisk form av trigeminusneurlagi. Vilket betyder nervsmärta i 3:e hjärnnerven. 3:e hjärnnerver består av 3 nerver där en går ut i munvinkeln och en ner upp över bakhuvudet ner över ögat. Vid typisk trigeminusnerualgi så får man kraftig beröringssmärta just vid munvinkeln, vilket försvårar ätande osv.

När det gäller den atypiska formen på mig så strålar det ut en kraftig smärta konstant från huvudet ner över ögat. När det är som värst klarar jag inte av att hålla mitt högra öga öppet pga smärta och jag fick stickningar och känselbortfall i kinden och på halva tungan. Framför allt har jag inget minne från den här tiden. Man blir helt knäpp av att gå me med kraftig smärta!!!

När det blev totalt akut hösten 2010 så fick jag tillbringa 2 dagar på neurologakuten och där gjorde de hur mycket undersökningar som helst. Då de trodde att det först var frågan om ett pulsåderbråck, sedan hjärntumör och tilll sist att jag haft blödningar. Som tur var så var det inga av det...

Att det var svårt för neurologerna att luska reda på vad det var för fel på mig berodde på att det är väldigt ovanligt med den atypiska formen av trigeminusneuralgi (enligt läkare).

När det gäller just neuralgier så är det väldigt svårt att smärtlindra dessa. Jag hade ju försökt med Alvdedon och migränmedicener osv - men inget hjälpte.

Det som kan hjälpa är epilepsimedicin och på mig funkar det. Dock blir jag mosig i hjärnan av det - men när man har att välja mellan att ont så man inte fungerar eller vara trögtänkt - så är inte valet så svårt.

Trigeminusneuralgi som sjukdom på minner om MS. Det går i skov. Just nu befinner jag mig i en period där jag inte behöver äta medicin, men vet inte hur lång tid det kan ta innan nästa skov bryter ut.

Efter sjukdomsutbrottet så är jag i alla fall VÄLDIGT ljudkänslig. Jag klarar ibland inte av att fika med alla mina arbetskamratet eftersom 50 personers prat kan bli lite väl mycket när jag känner av neuralgin.

Hundskall kan få ett skov att bryta ut då psykisk anspänning inte är bra. Plus då att det blir alldeles för mycket oväsen.

Enligt min neurolog så beror sjukdomsutbrottet på mig till 95 % på att jag blivit utsatt för kraftigt hundskall under så lång tid.

Tinnitus är också en kronisk sjukdom som man kan få utav att bli utsatt hundskall. Och ibland tror jag att jag har det också... mest för att jag måste koncenterar mig på att höra om det är tyst... det blir liksom eko i huvudet efter en lång period med hundskall :angel:

/Lizzie
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 901
Senast: Snurrfian
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 672
Senast: LaMagia
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 772
Hemmet Hittade ingen bra rubrik men denna får duga... Jag är uppväxt i villa men har på min höjd bott i BR-radhus själv. Jag gillar inte...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
13 522
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp